Tim ribberink: wat verdrietig

05-11-2012 12:06 665 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is te afschuwelijk voor woorden.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... nid=153050
quote:Baudolino schreef op 07 november 2012 @ 15:00:

[...]

Ik lees dat anders, namelijk dat Exces een verklaring probeerde te vinden waarom Tim gepest werd. Niet dat zij het daarom terecht vindt dat hij gepest is. Lees het maar eens terug. Meer het idee, zou dat het kunnen zijn geweest?

Maar misschien dat het handiger is dat Exces hier zelf even uitleg over komt geven.

Een verklaring en de suggestie dat Tim wellicht in een andere klas had moeten gaan zitten omdat hij tenger is.

Nogal merkwaardig.

Ik weiger het om verklaringen te zoeken. Je hoort je klasgenoten gewoon niet te pesten.

Net zoals je iemand niet in elkaar ramt die iets naars tegen je zegt.

Of iemand verkracht in een kort rokje.

Er zijn heldere grenzen.
quote:schouderklopje schreef op 07 november 2012 @ 15:12:

[...]

Je kind open en eerlijk observeren bijvoorbeeld. Ik heb mijn dochter vaak gecorrigeerd. En ook heel eerlijk (en hard) gezegd dat als ze zich zo gedraagt, het niet raar is dat andere kinderen niet met haar willen spelen. Dat was wel even heftig, maar op dat moment kon ze zich zo bazig en kattig opstellen, dat ik me levensgoed kon voorstellen dat dat wrevel opwekt bij anderen. Niet snel daarna is het verandert. Ze heeft nog steeds wel eens aansturing nodig, omdat het 'bepalende' er soms ook wel inzit. Maar ze heeft iig haar toon drastisch moeten wijzigen. Ook geef ik wel eens aan vriendinnetjes aan dat ze dochter rustig mogen aanspreken als ze bazig doet.

Uiteraard heb ik dit wel met liefdevolle uitspraken proberen te brengen naar dochter. Maar niet gecorrigeerd worden vind ik pas echt liefdeloos.

Maar het gekke is dat mijn oudste ontzettend kattig kan zijn, boos als hij zijn zin niet krijgt, maar heel populair is in zijn klas, terwijl hij in mijn ogen het gedrag vertoond om mee gepest te worden maar dat wordt hij niet.

De jongste is stiller en stabieler maar wordt dus wel af en toe gepest.

Over observeren gesproken , ik heb gezien hoe jongetjes hem een bepaalde naam toebedeelde waarna hij ze achterna ging rennen maar hij kreeg ze niet te pakken.

De ultime lol voor een pester natuurlijk.

NNatuurlijk ben ik daarna een gesprek met hem aangegaan en heb ook de jongens vriendelijk maar dwingend aangesproken.

Ik bedoelde eigenlijk met :het gesprek open en eerlijk aangaan over andere kinderen pesten want ik geloof echt dat elk kind wel eens pest, ik denk alleen dat ze zich er niet zo bewust van zijn, vooral als ze jonger zijn.Misschien wel dat het niet zo leuk is wat ze doen maar niet hoe erg het is voor de gepeste.

Iedereen die roept ; mijn kind doet dat niet, steekt z'n kop in het zand.
quote:Baudolino schreef op 07 november 2012 @ 14:38:

[...]

Maar vertoonde je dan onhebbelijk gedrag zoals in de voorbeelden beschreven? Dus alle spelletjes verpesten, klikken enz?

Jij en Exces hebben het steeds over de "eigenschulddikkebult-groep kinderen" die gepest worden omdat ze onwenselijk en vervelend gedrag vertonen. Die is er ongetwijfeld, die groep.

Maar het gros van de gepeste kinderen behoort niet tot die groep. Die twee groepen kun je ook niet met elkaar vergelijken(zoals jullie doen) en in jullie posts klinkt door dat het vast wel eigenlijk de schuld is van alle gepesten dat ze gepest worden, gelardeerd met die voorbeelden.

Zien jullie het verschil niet?
Ik haal net mijn jongste op van zijn woensdagmiddag les en ik krijg een verdrietig jochie mee naar huis.

Als ik doorvraag terwijl we naar huis lopen verteld hij dat een meisje hem de hele tijd treiterde door bijv aan zijn haar te trekken en hem te schoppen en dat hij een woedeaanval kreeg.

Hij heeft haar geslagen met z'n vuist.

Tja , ik ben niet voor geweld maar ik kan niet anders denken dan goed gedaan.

Op de vraag of hij straf kreeg zei hij, nee, de juf zei dat ze misschien nu haar lesje had geleerd....

Pffff , ik vind dit soort dingen supermoeilijk en ingewikkeld.
quote:Lughnasadh schreef op 07 november 2012 @ 15:49:

[...]

Maar het gros van de gepeste kinderen behoort niet tot die groep. Die twee groepen kun je ook niet met elkaar vergelijken(zoals jullie doen) en in jullie posts klinkt door dat het vast wel eigenlijk de schuld is van alle gepesten dat ze gepest worden, gelardeerd met die voorbeelden.

Zo voelde het voor mij iig wel, de eerste keer dat ik het las. Alsof ik er dus iets aan had kunnen doen en het stiekem dus wel aan mij moest hebben gelegen. Maar dat was niet zo! Ik was stil en verlegen en liep niet in de hipste kleren. Maar dat was dan ook zo´n beetje het enige. Als dat al een eigen schuld dikke bult reden is om anderen te mogen pesten?

De pestkop moet het eerst bij zichzelf zoeken.
Eefje wentelteefje, ik denk dat het goed is wat je zoon heeft gedaan. Ik weet dat geweld niet de oplossing is. Maar als een kind maar door blijft gaan, kan uithalen wel eens de oplossing zijn. Knuffel voor je zoon!
De pestkop zoekt het helaas niet bij zichzelf want die heeft nergens last van.

Bij echte pesters gaat het niet om jou persoonlijk maar om een lekker gevoel te krijgen, macht misschien?

Dus als jij het niet bent is het wel iemand anders.
quote:schouderklopje schreef op 07 november 2012 @ 16:40:

[...]

Zo voelde het voor mij iig wel, de eerste keer dat ik het las. Alsof ik er dus iets aan had kunnen doen en het stiekem dus wel aan mij moest hebben gelegen. Maar dat was niet zo! Ik was stil en verlegen en liep niet in de hipste kleren. Maar dat was dan ook zo´n beetje het enige. Als dat al een eigen schuld dikke bult reden is om anderen te mogen pesten?

De pestkop moet het eerst bij zichzelf zoeken.

Zoals ik al schreef was het bij mij het feit dat in in een, voor die tijd, in dat dorp, ongewone gezinssituatie zat. Plus het feit dat ik niet blond en blauwogig tussen de andere blonde en blauwogige kinderen zat.

Ik heb nooit iets gedaan om het pesten te "rechtvaardigen".

Maar blijkbaar toch wel als ik die posts lees.
Even een totaal andere vraag. Naar aanleiding van een brief in een krant ben ik me af gaan vragen waar de grens ligt van pesten bv bij het topic van BZV waarin de deelnemers belachelijk worden gemaakt. Dit gebeurt niet alleen hier. De reactie "dan hadden maar niet mee moeten doen" vind ik heel gemakkelijk.
quote:schouderklopje schreef op 07 november 2012 @ 16:42:

Eefje wentelteefje, ik denk dat het goed is wat je zoon heeft gedaan. Ik weet dat geweld niet de oplossing is. Maar als een kind maar door blijft gaan, kan uithalen wel eens de oplossing zijn. Knuffel voor je zoon!

Dank je, ik vind het ook goed dat hij heeft uitgehaald maar hij is er nu nog steeds ondersteboven van.

Ik hoop niet dat dit zijn plezier voor zijn woensdagmiddag activiteit beinvloed.

Ik ga volgende week aan het begin van de les wel even verhaal halen bij de juf.

HIj wordt trouwens gepest door een jongetje uit de buurt, en durft daarom (wonen 500 meter van club) niet alleen naar huis en ook niet alleen buiten te spelen.

Hij heeft al gekeken op Gepest-worden.nl en gechat met een medewerker.

Hij is erg klein voor zijn leefdtijd en brilletje, ik heb soms zo met hem te doen.

Eerlijk gezegd hoop ik dat hij dat jongetje ook eens een knal verkoopt.

Maar ik zal hem hier niet in aanmoedigen.
En nog even over de schuldvraag...

Dit vind ik moeilijk te verwoorden want ik wil echt niemand voor het hoofd stoten en pesten is gewoon niet te rechtvaardigen.

Maar wat ik met de jongste zie is dat hij dus door verschillende kinderen gepest wordt.

Er is iets in zijn gedrag, uiterlijk misschien, uitstraling wat dat oproept, of waar anderen een makkelijk slachtoffer in zien.

[...]

Jij en Exces hebben het steeds over de "eigenschulddikkebult-groep kinderen" die gepest worden omdat ze onwenselijk en vervelend gedrag vertonen. Die is er ongetwijfeld, die groep.

Nee joh. Pff.. ik verbaas me er echt over hoe slecht er gelezen wordt. Als je mijn posts nou goed terugleest, haal je er dit dan echt uit?

Want dan heb ik een heel ernstig gebrek aan communicatieskills.

Ik zeg namelijk heel duidelijk dat die 2 groepen juist niet met elkaar vergelijkbaar zijn. Absoluut niet zelfs!
Eefje, denk je dat het bewuste jongetje open staat voor een gesprekje? Misschien juist nu, omdat de kinderen op school ook over Tim hebben gesproken en jeugdjournaal er aandacht aan heeft besteed. Misschien onder het genot van een glaasje limo de beef tussen de jongens bespreken en samen kijken of er oplossingen te vinden zijn?

[...]

Eigenlijk ben ik wel een beetje boos om deze post. Je haalt iets totaal uit zijn verband.

Dat vind ik erg kwalijk.
@ schouderklopje, ik kan het allicht proberen.

Ik ben ergens bang van niet omdat het is ontstaan waar ik notabene bij was, maar wie niet waagt die niet wint.

Ik moet dat dan wel heel goed aanpakken want mijn angst is wel dat ik het erger maak.

Maar misschien vooral niet belerend toespreken ofzo..
quote:Lughnasadh schreef op 07 november 2012 @ 16:49:

[...]

Zoals ik al schreef was het bij mij het feit dat in in een, voor die tijd, in dat dorp, ongewone gezinssituatie zat. Plus het feit dat ik niet blond en blauwogig tussen de andere blonde en blauwogige kinderen zat.

Ik heb nooit iets gedaan om het pesten te "rechtvaardigen".

Maar blijkbaar toch wel als ik die posts lees.

Lees maar eens goed terug. Ik zeg letterlijk dat er een groot verschil is met de voorbeelden die ik heb genoemd en kinderen die gepest worden omdat ze anders zijn, niet de juiste kleren aan hebben, om uiterlijke kenmerken enz.

Hoe kan je dat nou verkeerd opvatten?

Vergeet niet dat de aanleiding de vraag was wat we er aan kunnen doen, en dat het niet altijd zo zwart-wit is.

Dus lastig om een eenduidige lijn te trekken. Dat is alles wat ik er mee duidelijk wilde maken.
quote:Baudolino schreef op 07 november 2012 @ 17:00:

[...]

Eigenlijk ben ik wel een beetje boos om deze post. Je haalt iets totaal uit zijn verband.

Dat vind ik erg kwalijk.

Blijkbaar lezen er dan meerdere mensen erg slecht want ik ben niet de enige die dat op deze manier opvat.

Ik lees voorbeelden van kinderen die gepest worden en dat aan zichzelf te danken hebben omdat ze zich niet goed gedragen.

Dat heb ik ook niet ontkend.

Maar in een aantal van jullie posts, en dan met name in die van Exces, proef ik echt dat dat dus voor alle gepesten geldt. Ze worden gepest en daar zullen ze vast hun aandeel wel in hebben. En dat vind ik dan weer kwalijk.
quote:Lughnasadh schreef op 07 november 2012 @ 17:06:

[...]

Blijkbaar lezen er dan meerdere mensen erg slecht want ik ben niet de enige die dat op deze manier opvat.

Ik lees voorbeelden van kinderen die gepest worden en dat aan zichzelf te danken hebben omdat ze zich niet goed gedragen.

Dat heb ik ook niet ontkend.

Maar in een aantal van jullie posts, en dan met name in die van Exces, proef ik echt dat dat dus voor alle gepesten geldt. Ze worden gepest en daar zullen ze vast hun aandeel wel in hebben. En dat vind ik dan weer kwalijk.

Wauw, ik ben dan heel benieuwd welke post je van mij bedoeld. Ik kan het er zelf met mijn beste bedoeling echt niet uithalen.

Ik vat de posts van exces wel anders op dan o.a jij en inderdaad nog een paar. Ik denk dat zij het niet zo bedoelt zoals jullie het opvatten. Hier zijn ook een aantal dingen een beetje uit zijn verband gehaald. (bijvoorbeeld exces zegt dat het Tim zijn eigen schuld is, want hij was nogal klein en iel. En dat staat er gwoon pertinent niet, dan heb je echt een probleem met begrijpend lezen) Maar dat heb ik al aangegeven en ook vermeld dat dit aan exces is omdat te verduidelijken.
Ik schrijf ook "proef". Het hoeft dus niet zo te zijn, ik kan het verkeerd opvatten.

Maar de mensen die hier op reageren zijn zelf stuk voor stuk gepest en ondervinden daar nog steeds de gevolgen van. En dat wordt nogal eens onderschat.

Hoe onterecht ook, voor mij is het met name de toon van de postings waar ik over val.
Baudolino heeft mijn teksten gelezen zoals ik het bedoelde. Maar ik besef best dat geschreven tekst woorden kan bevatten die anders gelezen kunnen worden.

Mijn punt was dat iedereen de schuld altijd bij de pesters legt, terwijl het slachtoffer vaak genoeg zelf aanleiding geeft. Dat probeerde ik met mijn voorbeelden duidelijk te maken. Ik ben zelf gepest en als ik ergens een hekel aan heb, is het pesten. Maar dat neemt niet weg dat ik ook kan zien dat de schuldvraag niet altijd zwart-wit is.

Iemand vond mijn dochter gemeen omdat ze een klasgenootje vertelt wat ze fout doet in de ogen van haar klasgenoten. Is dat gemeen? Of juist loyaal?

Elk verhaal heeft 2 kanten. Altijd. In het geval van Tim wordt de schuld bij de pesters gelegd. Maar je zult er nooit achter komen of dat terecht is. Ik lees in de krant dat Tim een tenger jongetje was. Misschien had een andere school hem goed gedaan. Misschien ook niet. Feit is, dat je dat nooit meer kunt achterhalen. Misschien was Tim in werkelijkheid wel een klikspaan die voor alles naar de juf rende. Misschien ook niet. Maar het hele land is in rep en roer en ineens roepen ze over pestprotocollen en weerbaarheidstrainingen en judo/karate tijdens de gymles. En dat allemaal zodat er niet meer gepest wordt. Maar soms ligt het probleem dus niet bij de pesters, maar bij de gepeste. En soms wordt een kind buitengesloten omdat hij zich niet wil aansluiten bij de groep.

En dan kun je zeggen dat je dat niet eerlijk vindt, en dat een kind zijn eigen ding moet kunnen doen. Absoluut eens. Maar stel je nou eens voor, je wilt een cursus Chinees gaan doen. Je komt in een klas met 30 vreemden, allemaal interesse in het Chinees. Met uitzondering van eentje, die zit er omdat het moet van de baas en is duidelijk liever ergens anders, zit op zijn telefoon te ... (vul maar in) en stoort de les met gesnuif en gezucht. Dan komt er een moment dat je je daar allemaal aan ergert. Toch? Dan valt die persoon automatisch buiten de groep.

Is dat niet eerlijk? Of is dat misschien gewoon menselijk.

Het is niet zo zwart-wit. Helaas, want dan zou het een stuk makkelijker zijn.
@ cruxx... dank je!

@ Dubiootje... ik werd op de basisschool gepest. Was een kind van , laten we het noemen, een "notabele" en was dus bij voorbaat rijk, verwend en gek. Was zo netjes opgevoed dat ik nooit terugschold of erop los sloeg, helaas

Op de middelbare school werd alles geaccepteerd, ik ging heerlijk dwars tegen de stromingen in en dat kon gewoon.

Wat mijn kinderen betreft, ze hebben andere hobbies en belangstelling dan klasgenoten. Ik merk dat de acceptatie per klas verschilt. Oudste heeft het er niet prettig gehad, jongste is niet happy op school maar wordt niet getreiterd. Iedereen heeft het over voetbal, hij niet. Hij zit met zijn gedachten bij heel andere dingen en moeilijke dingen worden aan hem gevraagd. Het verschilt echt per klas.

Ze hebben trainingen op school, maar dat is geen tovermiddel.

Wel grappig: oudste had in de kleuterklas een jongetje in de klas waarvan de juffen aangaven dat ze de andere kant op zouden kijken als onze zoon hem een optater zou verkopen. Op een dag zat het jochie met een blauw oog in de klas; zoon zei nog beteuterd dat hij gemikt had op een bloedneus maar het viel anders uit Dit was natuurlijk nog veel indrukwekkender. Nooit iets over gehoord trouwens en ze waren vanaf toen vriendjes, ze wisten wat ze aan elkaar hadden.

Is wel de eerste en laatste keer geweest dat zoon zoiets deed. Jongste heeft wel eens vaker een mep uitgedeeld..

Meester heeft "heel goede gesprekken" gevoerd op school. M'n neus, dan zijn ze zo mak als lammetjes. Maar ondertussen..
Vandaag gehoord:

'How people treat you is their karma;

How you react is yours.'

Zet je toch even aan het denken.
Oja, met eenheidsworst bedoel ik, gemiddelde intelligentie, kleding die iedereen draagt, lid van de voetbalclub, rijtjeshuis, niks opvallends. Tenminste zo is het hier.
Ik denk dat hans wel een heel goed punt heeft. Ik denk dat het bij gepeste kinderen vaak niet zozeer er om gaat dat ze iets gemeens of verkeerds doen en ook niet omdat ze er anders uitzien. Maar er is wel iets in het gedrag wat in die groep irritatie oproept. Wat die irritatie dan is, is denk ik afhankelijk van de groep. Zo zal een betweter in bepaalde groepen veel irritatie opwekken, terwijl het in een andere groep juist 'goed' is.

Wat ik me kan herinneren van de kinderen die werden gepest riepen ze allemaal wel een bepaalde irritatie op, maar niet dat ze echt iets fout of gemeen deden. Maar bijv. snel huilen of veel zeuren of een bepaalde uitstraling (de gepeste kinderen die ik me kan herinneren waren niet super verlegen ofzo).

Ik denk dat als je pesten en buitensluiten wilt tegengaan, dat je je kind moet leren dat het niet erg is om anders te zijn. En dat je anderen er altijd bij moet betrekken, ook als je iemand irritant. Ook bij 'gemene' gepesten, kinderen moeten namelijk leren wat een geaccepteerde/goede manier is om met dat soort dingen om te gaan en dat is pesten of buitensluiten niet.
Ik denk dat veel gepesten trouwens ook niet zo sociaal vaardig zijn, dus niet alleen stil/verlegen of niet voor zichzelf kunnen op kunnen komen. Maar ook andere mensen niet zo goed kunnen lezen en weten wat er van hun wordt verwacht. Wanneer ze worden gepest wordt dat alleen maar erger... (ik denk trouwens niet dat iedereen die vroeger werd gepest niet sociaal vaardig is, maar op dat moment wel). Kinderen ontwikkelen zich niet allemaal op dezelfde manier en op hetzelfde tempo. Overigens denk ik dat iemand die zelf pest, ook niet zo sociaal vaardig is, anders zou hij niet op pesten hoeven terug te vallen. Overigens denk ik wel dat het gebrek aan sociale vaardigeden voor beide groepen op een ander vlak ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven