Trump en Venezuela
zaterdag 3 januari 2026 om 11:10
Trump heeft naar eigen zeggen Maduro gevangen genomen.
We wisten natuurlijk al dat Trump bizarre dingen doet, maar dit is weer een nieuwe in het inmiddels lange rijtje 'bizarre internationale ingrijpen met vergaande consequenties'.
Wat denken jullie hierover?
Hoe zal het verder gaan?
Wat gebeurt er met Venezuela?
Wat is de internationale reactie?
Welke consequenties heeft dit?
https://www.nu.nl/buitenland/6381427/tr ... nomen.html
We wisten natuurlijk al dat Trump bizarre dingen doet, maar dit is weer een nieuwe in het inmiddels lange rijtje 'bizarre internationale ingrijpen met vergaande consequenties'.
Wat denken jullie hierover?
Hoe zal het verder gaan?
Wat gebeurt er met Venezuela?
Wat is de internationale reactie?
Welke consequenties heeft dit?
https://www.nu.nl/buitenland/6381427/tr ... nomen.html
zaterdag 3 januari 2026 om 16:02
Precies.
Samen met Mexico en China (drugs leveren).
Als je dit niet veroordeelt, is het hek van de dam.
zaterdag 3 januari 2026 om 16:03
Er staat in dit filmpje toch niks nieuws voor ge zogenaamde volkskrant/NRC lezer? Die vermelden dat ook al jaren.Pioen00 schreef: ↑03-01-2026 15:56Kijk jij wel eens voorbij de publieke omroep, Volkskrant of NRC?
https://www.instagram.com/reel/DSSkxHriWRL/
Where is my mind?
zaterdag 3 januari 2026 om 16:05
Rusland, China en ook Iran en hebben een belangrijke machtspositie in Zuid-Amerika minder. Als je dit niet ziet begrijp je niets van geopolitiek.Zeemeermin84 schreef: ↑03-01-2026 16:02Precies.
Samen met Mexico en China (drugs leveren).
Als je dit niet veroordeelt, is het hek van de dam.
zaterdag 3 januari 2026 om 16:05
Maandag wordt Maduro voorgeleid in New York, voor terrorisme.
Nu.nl schrijft:
VN-chef: 'Actie VS schept gevaarlijk precedent'
VN-secretaris-generaal Antonio Guterres is zeer bezorgd over de Amerikaanse actie in Venezuela, die "een gevaarlijk precedent schept", aldus zijn woordvoerder. "De secretaris-generaal blijft benadrukken hoe belangrijk het is dat iedereen het internationaal recht, inclusief het VN-Handvest, volledig respecteert. Hij is er zeer bezorgd over dat de regels van het internationaal recht niet worden nageleefd."
Nu.nl schrijft:
VN-chef: 'Actie VS schept gevaarlijk precedent'
VN-secretaris-generaal Antonio Guterres is zeer bezorgd over de Amerikaanse actie in Venezuela, die "een gevaarlijk precedent schept", aldus zijn woordvoerder. "De secretaris-generaal blijft benadrukken hoe belangrijk het is dat iedereen het internationaal recht, inclusief het VN-Handvest, volledig respecteert. Hij is er zeer bezorgd over dat de regels van het internationaal recht niet worden nageleefd."
madam_madness wijzigde dit bericht op 03-01-2026 16:11
1.50% gewijzigd
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
zaterdag 3 januari 2026 om 16:07
Maar.... Rusland is toch een heel goed land en meneer Poetin een goede vriend van meneer Trump?
Edit: volgens Trump heeft het niks met Rusland, China en Iran te maken maar met de (onbewezen) massale fentanyl-productie en export daarvan naar de VS. Op basis van Trumps andere onbewezen claim over "gestolen olie" kun je best voorspellen wat hier in werkelijkheid achter zit.
anoniem_69a802e5cccbe wijzigde dit bericht op 03-01-2026 16:18
30.69% gewijzigd
zaterdag 3 januari 2026 om 16:08
WTFPioen00 schreef: ↑03-01-2026 15:55Echt hoe dan? We hebben 8 jaar lang Obama gehad, toen Trump, vervolgens die demente democraat en nu weer Trump. Over 3 jaar is een grote kans op weer een democraat, hopelijk geen demente.
De meeste mensen die de Volkskrant, NRC of NOS volgen kunnen niet meer nuchter naar de situatie kijken lijkt het wel.
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
zaterdag 3 januari 2026 om 16:11
zaterdag 3 januari 2026 om 16:16
Dat is wat ik ook denk.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
zaterdag 3 januari 2026 om 16:20
Trump heeft het zelf al eens gezegd: "Vote for me now and you'll never have to vote again, my beautiful Christians".
zaterdag 3 januari 2026 om 16:23
En compleet tegen alles waar de VN voor staat in. Maar boeien, niemand durft er tegen in te gaan. Wilders juicht zelfs op social media.Kattentuintje schreef: ↑03-01-2026 11:50Het is natuurlijk best heel idioot dat hij dit zomaar doet, zelfs zonder toestemming van het congres. Dictatuur of geen dictatuur.
zaterdag 3 januari 2026 om 16:24
Dat begrijp ik niet. Waarom laten ze die man zijn gang gaan?BrutaImmaculata schreef: ↑03-01-2026 16:23En compleet tegen alles waar de VN voor staat in. Maar boeien, niemand durft er tegen in te gaan. Wilders juicht zelfs op social media.
Stephen King
Stephen King
zaterdag 3 januari 2026 om 16:24
Op basis van de actie van de VS in Venezuela?
Maar de huidige actie van Trump is toch typisch Amerikaans? En niet typisch Trump?
Ik vind het ook zorgwekkend, maar niet opvallend en ook al geen stijlbreuk met hoe de VS eerder omging met de rest van de wereld en hun eigen achtertuin.
zaterdag 3 januari 2026 om 16:26
Nee, op basis van wat Trump gezegd heeft en hoe hij zich gedraagt.Paradise schreef: ↑03-01-2026 16:24Op basis van de actie van de VS in Venezuela?
Maar de huidige actie van Trump is toch typisch Amerikaans? En niet typisch Trump?
Ik vind het ook zorgwekkend, maar niet opvallend en ook al geen stijlbreuk met hoe de VS eerder omging met de rest van de wereld en hun eigen achtertuin.
Stephen King
Stephen King
zaterdag 3 januari 2026 om 16:26
Hier staat 'gewoon niet reageren op provoceren'
zaterdag 3 januari 2026 om 16:28
Dat begrijp ik.Madam_Madness schreef: ↑03-01-2026 16:26Nee, op basis van wat Trump gezegd heeft en hoe hij zich gedraagt.
Maar wat Trump eerder zei en deed was ongekend. Ook voor de VS.
Wat hij nu doet is niet zo heel erg bijzonder, gezien de geschiedenis.
zaterdag 3 januari 2026 om 17:10
Feit is dat Maduro weg is en dan moet je kijken wat de geopolitieke gevolgen zijn. Venezuela heeft namelijk de grootste olievoorraad ter wereld, meer nog dan Saudi-Arabië.GriebusDus schreef: ↑03-01-2026 16:11Lachen hoor Pioen, beetje rage bait posten op een braaf forum. Maar goed, nu ik uitgelachen ben: volgens jouw eigen definitie is Maduro kennelijk een christelijke dictator die wel afgezet mag worden. Of telt dat dan ineens niet meer?
We weten trouwens niet eens of dit echt een regime change gaat veroorzaken, maar stel dat dit het geval gaat zijn, wie hebben hier baat bij en wie niet (o.a. Rusland, China, Iran, Turkije, Syrië, Cuba).
zaterdag 3 januari 2026 om 17:16
Niet typische Amerikaans in de zin dat voor alle andere interventies wel goedkeuring van het congres gevraagd en gekregen is. Dit gaat niet alleen tegen internationaal recht in, maar ook tegen Amerikaans recht.Paradise schreef: ↑03-01-2026 16:24Op basis van de actie van de VS in Venezuela?
Daar heeft Trump schijt aan. En dat is typisch Trump.
zaterdag 3 januari 2026 om 17:23
Dat klopt niet hoor.TimeToDance schreef: ↑03-01-2026 17:16Niet typische Amerikaans in de zin dat voor alle andere interventies wel goedkeuring van het congres gevraagd en gekregen is. Dit gaat niet alleen tegen internationaal recht in, maar ook tegen Amerikaans recht.
Daar heeft Trump schijt aan. En dat is typisch Trump.
Verre van zelfs.
Amerikaanse presidenten traden wel vaker solistisch op zonder toestemming van het Congres.
Obama in 2011 nog in Libië.
Wat Trump nu doet, is niet typisch Trump.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in