Trump en Venezuela

03-01-2026 11:10 334 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Trump heeft naar eigen zeggen Maduro gevangen genomen.
We wisten natuurlijk al dat Trump bizarre dingen doet, maar dit is weer een nieuwe in het inmiddels lange rijtje 'bizarre internationale ingrijpen met vergaande consequenties'.

Wat denken jullie hierover?
Hoe zal het verder gaan?
Wat gebeurt er met Venezuela?
Wat is de internationale reactie?
Welke consequenties heeft dit?

https://www.nu.nl/buitenland/6381427/tr ... nomen.html
Uit De Volkskrant van 2011:

"De militaire actie in Libië was volgens de Amerikaanse president Obama noodzakelijk, omdat er anders mogelijk een humanitaire crisis in het land zou ontstaan. Obama kreeg vandaag niet alleen kritiek van de Republikeinen, maar ook van zijn eigen Democratische Partij.

Michael Honda, Democratisch lid van het Huis van Afgevaardigden, bekritiseerde de regering, omdat ze naliet vooraf toestemming van het Congres, de Amerikaanse volksvertegenwoordiging, te vragen voor de interventie in Libië. Hij zei dat niet het beschermen van mensenrechten, maar oliebelangen de Amerikaanse regering hebben bewogen mee te doen aan acties."

Als je in dit stuk ook hoort over mogelijke oliebelangen, klinkt daarin vooral de echo van Amerikaans beleid, en niet een typisch Trumpiaans geluid.

En zo zijn er veel meer acties waarbij Amerikaanse presidenten ingrepen zonder vooraf toestemming te vragen.

De VS hebben overigens een uitgebreide geschiedenis van ingrijpen in Latijns-Amerika. Vooral middels ongeoorloofde manieren. Wederom weer niet typisch Trump.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b31fd277/
paradise wijzigde dit bericht op 03-01-2026 17:35
15.09% gewijzigd
Risiebisi schreef:
03-01-2026 16:34
Om 17.00 persconferentie Trump.
Nl tijd??
De koning van Denemarken (Groenland) oppakken was wat moeilijk, dus werd het Maduro?

Is er ook maar één iemand die één milliseconde gelooft dat de Venezolanen zelf het beter krijgen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
03-01-2026 17:33
Is er ook maar één iemand die één milliseconde gelooft dat de Venezolanen zelf het beter krijgen?
De winnares van de nobelprijs gelooft dat
Wat een wartaal slaat Trump uit.
Pioen00 schreef:
03-01-2026 17:28
Nobelprijswinnares María Corina Machado:

Afbeelding
Vooralsnog komt daar nog niets van terecht nu Trump gezegd heeft dat de VS het bestuur van Venezuela heeft overgenomen. Eerst maar eens zien dat ze actief mee gaan werken aan nieuwe verkiezingen en een nieuwe eigen bestuur.
Xantileppe schreef:
03-01-2026 17:53
Maar we moeten hem een kans geven werd hier door sommigen nog minder dan een jaar geleden gezegd als je kritiek op Trump had.
Appletje schreef:
Maar we moeten hem een kans geven werd hier door sommigen nog minder dan een jaar geleden gezegd als je kritiek op Trump had.
Ik heb het over zijn speech....hij is compleet de weg kwijt.
Xantileppe schreef:
Hij leest voor. Biden deed niet anders. Arm Amerika.
Xantileppe schreef:
Nou hè. Van de hak op de tak, hij leutert een heel eind weg, haalt er van alles bij wat nergens op slaat en herhaalt zichzelf ook voortdurend alleen dan met nóg meer superlatieven.
Hij klinkt niet erg coherent.
Xantileppe schreef:
Het gaat niet eens meer over Venezuela…. Hij is gewoon (heel slecht) campagne aan het voeren?

De VS gaat dus het land besturen… dus het is gewoon een onwettige staatsgreep? En het gaat dus om olie, zoals zelf toegegeven door Trump….
LaFleurNoire schreef:
03-01-2026 17:57
Nou hè. Van de hak op de tak, hij leutert een heel eind weg, haalt er van alles bij wat nergens op slaat en herhaalt zichzelf ook voortdurend alleen dan met nóg meer superlatieven.
Hij klinkt niet erg coherent.
Er zou nu iemand hem moeten onderbreken. Hij lijkt wel beneveld. Dit kan niemand hebben opgeschreven
Xantileppe schreef:
03-01-2026 17:59
Er zou nu iemand hem moeten onderbreken. Hij lijkt wel beneveld. Dit kan niemand hebben opgeschreven
De jaknikkers achter hem in ieder geval niet. Je ziet wel af en toe iemand een merkwaardig gezicht trekken.
De NOS kapt hem nu zelfs af 😅
Bbubbels schreef:
03-01-2026 17:58
Het gaat niet eens meer over Venezuela…. Hij is gewoon (heel slecht) campagne aan het voeren?

De VS gaat dus het land besturen… dus het is gewoon een onwettige staatsgreep? En het gaat dus om olie, zoals zelf toegegeven door Trump….
Bwah, zijn het binnenkort niet weer verkiezingen voor het Congres?

Hij moet zo'n onwettige staatsgreep in een land duizenden kilometers verder natuurlijk wel verkocht krijgen aan zijn stemmers.
Kwestie dat de republikeinen niet te veel stemmen verliezen.

Je roept al jaren "America First" en nu ga je een ander land binnenvallen en besturen.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-01-2026 18:02
7.17% gewijzigd
Is dit nu later?
Xantileppe schreef:
03-01-2026 17:59
Wat heeft die enge oranje man veel woorden nodig om te zeggen dat hij gewoon de olie wil.
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
Pioen00 schreef:
03-01-2026 17:57
Hij leest voor. Biden deed niet anders. Arm Amerika.
Onzin. Wil je een linkje naar de faucet speech? Er komt geen samenhangende zin uit.
Zeker niet geschreven voor hem.
BrutaImmaculata schreef:
03-01-2026 18:02
Onzin. Wil je een linkje naar de faucet speech? Er komt geen samenhangende zin uit.
Het is natuurlijk wel zaterdagmiddag.
Die man wil op zaterdagmiddag gewoon golf spelen in Mar-a-Lago en wat rusten.
Hij wordt 80.

Zijn 40-uren-week is afgelopen.

Alleen was hij dat zijn militairen vergeten te vertellen.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-01-2026 18:04
11.58% gewijzigd
Is dit nu later?
BrutaImmaculata schreef:
Ik wil net zeggen...als iemand dit heeft geschreven voor hem, dan heeft die persoon morgen echt geen baan meer.
'De olie die van ons gestolen is...' eh... huh?

Wat een megalomaan, weerzinwekkend gewauwel. Echt... hoe kán deze man president zijn?
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
Als je zo iemand als Trump hier in de metro zou treffen en hij zou op deze manier tegen je aan beginnen te leuteren zou je toch zweren dat de deur van het Delta op een kier heeft gestaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hij ziet er moe uit, hij is warrig, zijn stem is niet zo krachtig meer, hij gebruikt bloedverdunners en hij heeft opgezwollen voeten. Ik vermoed dat hij hartproblemen heeft.
Calamitycat schreef:
Wat heeft die enge oranje man veel woorden nodig om te zeggen dat hij gewoon de olie wil.
Én om voortdurend zijn eigen handelen op te hemelen. Dankzij hem gaat het voortaan goed in Venezuela, worden alle Venezolanen dolgelukkig en is er in Amerika geen misdaad meer nu hij daar zo geweldig heeft ingegrepen.
LaFleurNoire schreef:
03-01-2026 18:07
Én om voortdurend zijn eigen handelen op te hemelen. Dankzij hem gaat het voortaan goed in Venezuela, worden alle Venezolanen dolgelukkig en is er in Amerika geen misdaad meer nu hij daar zo geweldig heeft ingegrepen.
Inderdaad. Knéttergek.
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
Wissewis schreef:
03-01-2026 18:01
Bwah, zijn het binnenkort niet weer verkiezingen voor het Congres?

Hij moet zo'n onwettige staatsgreep in een land duizenden kilometers verder natuurlijk wel verkocht krijgen aan zijn stemmers.
Kwestie dat de republikeinen niet te veel stemmen verliezen.

Je roept al jaren "America First" en nu ga je een ander land binnenvallen en besturen.
Ja, hij wil die olie. Dus neemt hij die olie. America First. Boeit hem het of wat hij deed mag of niet.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven