Van het gas af leidt tot meer CO2 uitstoot

06-02-2019 18:12 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het beangstigend dat de overheid ons allemaal dwingt om op korte termijn van het gas af te gaan. De redenatie die daarvoor gebruikt wordt, klopt niet, en de kosten zijn per huishouden torenhoog.
Warmtepompen gebruiken veel energie, en veel huizen zijn er qua isolatie niet geschikt voor. Echt goede alternatieven zijn er nog niet.


https://www.ed.nl/eindhoven/hoogleraar- ... ~ac68cdb4/

Hij verbaast zich over het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing in de hele energiediscussie. „Voordat het klimaatakkoord tot stand kwam zijn er klimaattafels georganiseerd waar allerlei partijen het woord mochten doen. Maar wetenschappers werden daar te weinig voor gevraagd. Rationele argumenten zijn onvoldoende gehoord. Maar ik vind dat wij als wetenschappers de taak hebben om ons uit te spreken en te zeggen: denk nu eens na voordat je handelt.”

De reden dat de Nederlandse regering nu ineens van het gas af wil, heeft volgens Smeulders alles te maken met de situatie in Groningen. „Onder druk van de publieke opinie moest er iets gebeuren. Maar niet meer naar gas boren In Groningen heeft niets uit te staan met het klimaatakkoord. Dat gas kan rustig in de Groningse bodem blijven zitten. Dat hebben we helemaal niet nodig. We kunnen gas uit Noorwegen of Amerika importeren. En we hebben onze eigen gasvelden in de Noordzee. Dat is wel hoogcalorisch, maar we hebben de middelen om dat om te zetten naar gas dat geschikt is voor onze ketels. Sterker nog: vroeger gebruikten we hoogcalorisch gas, maar in de jaren zestig hebben we alle fornuizen omgebouwd om laagcalorisch gas te kunnen gebruiken. Nu kunnen we het omgekeerde doen."

De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."

keuze energievoorziening

Totaal aantal stemmen: 66

gas behouden (import gas) (73%)
overstappen op warmtepompen e.d. (17%)
hout. of pellet (3%)
overig (8%)
bisto schreef:
07-02-2019 10:45
Je maakt hier precies duidelijk wat ik bedoel! We moeten de verantwoordelijkheid voor ons klimaat óók bij onszelf gaan zoeken en niet alleen bij “de regering “ leggen.
De straat op gaan om te protesteren maar zelf niks op willen geven, begrijp ik niet. Ik denk graag ook aan de toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen en wil daarvoor zelf concessies doen. Dat vind ik geen zinloze missie! Alle kleine beetjes bij elkaar helpen meer dan je denkt. Allemaal de kachel één graad lager en we besparen 6% CO2!

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/met ... t-energie/
Ik voer geen actie voor het klimaat hoor! Ik zit mijn tijd gewoon uit en profiteer van wat er nu mogelijk is en hoef me gelukkig ook geen zorgen te maken over een volgende generatie.
Ik stoor me enorm aan dat visieloze. Als we alle basisbehoeften maar flink duur maken dan wordt alles beter of zo. Een extra prikkel om aan te zetten tot...ja tot wat eigenlijk? Wie wordt hier nu precies beter van? Ik zie al heel lang geen verbinding meer met de burgers en hun belangen. Er zit toch ook wel een plafond aan wat je kunt inbrengen. Ik heb een goed betaalde baan en werkte tot een aantal jaren geleden 32 uur totdat het niet meer uit kon en toen naar 36 uur gegaan. Nog even en dan is dat ook niet meer toereikend.
Dahlia74 schreef:
07-02-2019 10:53
De mesten hebben de Tesla niet gekocht omdat het beter voor het milieu zou zijn, ze hebben deze vooral gekocht vanwege de zeer zware subsidies op deze auto, waardoor ze ze deze auto voor heel weinig geld kunnen rijden. Het rare aan de hele regeling was dat dit dus alleen voor de rijken (met eigen bedrijf) was weggelegd. Volkomen verkeerde insteek. Dat leasemaatschappijen met een relatief hoge restwaarde rekenen, kan omdat er een grote afzetmarkt in het buitenland is. Dit in tegenstelling tot het eigen land, waar gebruikte Tesla's veel minder in trek zijn. Dus eerst worden de auto's zwaar gesubsidieerd in Nederland voor de rijken, vervolgens verdwijnen ze grotendeels naar het buitenland. Wat heeft de subsidie dan opgeleverd?

Gelukkig is de regeling van bijtelling aangepast, dit zal ongetwijfeld invloed hebben op de verkoop van dure volledige elektrische auto's. Ben benieuwd of al die Tesla rijders overstappen in een Kia E-Niro bij einde leasecontract.
Minder belasting betalen is nog niet hetzelfde als subsidie. De bedragen waarmee wordt gestrooid, zijn gebaseerd op een rekensommetje waarbij Teslarijders worden vergeleken met berijders van een brandstofauto in een vergelijkbare prijsklasse. Dat is niet correct. Als ik voor mezelf spreek, ik zou nooit zakelijk een brandstofauto willen rijden van meer dan 50.000 euro omdat ik het vertik om 22% van 50.000 euro of meer bij mijn belastbare inkomen op te tellen voor die paar prive kilometers.. De werkelijke schade voor de schatkist is waarschijnlijk een stuk kleiner dan de bedragen die nu worden genoemd (ik meen 700 miljoen euro).

Tegelijkertijd moet je altijd een voorhoede hebben om te laten zien dat een nieuwe technologie echt werkt. En die voorhoede creeer je met wat fiscale voordelen. Als je 10 jaar geleden elektrisch rijden was gaan verkondigen, dan hadden mensen je glazig aangekeken. Dankzij de Tesla’s, Leafs, BWM I3 en nog een paar auto’s is er inmiddels een ‘proof of concept’ en is de laadinfrastructuur ook enigszins volwassen aan het worden.

Een elektrische auto is nu een serieus alternatief voor een brandstofauto, en dat is nog maar sinds kort het geval.
Zijn er trouwens nog auto's die op gas rijden? Ik had 25 jaar geleden een auto op gas, want dat was zo lekker voordelig zowel in wegenbelasting als bij de pomp. Maar het concept heeft toch niet doorgezet.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
07-02-2019 10:55
Jij stemt VVD? En een goed gevulde portemonnee, allemaal prima hoor maar je bent niet alleen op de wereld.
Ik zou niet weten wat mijn stelling dat we eerst eens bij ons zelf moeten beginnen, heeft te maken met de VVD of welke andere politieke stroming dan ook. We kunnen namelijk zelf ontzettend veel verschil maken mbt de CO2 uitstoot. Als we ons allemaal tenminste verantwoordelijk zouden voelen. Juist omdat we niet alleen op de wereld zijn. Grote Probleem is dat weinigen dat willen zien.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-02-2019 11:45
Zijn er trouwens nog auto's die op gas rijden? Ik had 25 jaar geleden een auto op gas, want dat was zo lekker voordelig zowel in wegenbelasting als bij de pomp. Maar het concept heeft toch niet doorgezet.
Ik heb vorig jaar een auto op lpg gekocht. Er rijden er nog vele rond en wordt ook nog steeds nieuw verkocht, helaas wordt het niet gepromoot, de wegenbelasting ligt behoorlijk tov een benzine auto. De toepassing van LPG daalt wel.
bisto schreef:
07-02-2019 11:49
Ik zou niet weten wat mijn stelling dat we eerst eens bij ons zelf moeten beginnen, heeft te maken met de VVD of welke andere politieke stroming dan ook. We kunnen namelijk zelf ontzettend veel verschil maken mbt de CO2 uitstoot. Als we ons allemaal tenminste verantwoordelijk zouden voelen. Juist omdat we niet alleen op de wereld zijn. Grote Probleem is dat weinigen dat willen zien.
Of wat je gelooft.

Hier een andere visie. Het klimaat als verdienmodel.

https://m.youtube.com/watch?time_contin ... A0f1h9F-I8
Stel dat alle auto's op electriciteit rijden maakt m.i. ons te kwetsbaar bij al dan niet bewust ingezette stroomstoringen. Een combi zou beter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tip om de kachel lager te zetten en toch niet koud te worden: Trek een pluizige onesie aan.

In mijn Cookiemonster-onesie kan ik de kachel op 19 hebben, i.p.v. 20,5.

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 13:00
25.84% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
bisto schreef:
07-02-2019 11:49
Ik zou niet weten wat mijn stelling dat we eerst eens bij ons zelf moeten beginnen, heeft te maken met de VVD of welke andere politieke stroming dan ook. We kunnen namelijk zelf ontzettend veel verschil maken mbt de CO2 uitstoot. Als we ons allemaal tenminste verantwoordelijk zouden voelen. Juist omdat we niet alleen op de wereld zijn. Grote Probleem is dat weinigen dat willen zien.
Waar gaat volgens jou de extra geinde belasting naar toe ?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
07-02-2019 11:42
Als ik voor mezelf spreek, ik zou nooit zakelijk een brandstofauto willen rijden van meer dan 50.000 euro omdat ik het vertik om 22% van 50.000 euro of meer bij mijn belastbare inkomen op te tellen voor die paar prive kilometers..
Je had ook een Leaf kunnen kopen, een elektrische auto onder de EUR 50.000 ;-). Ik moet nog zien of al die Tesla rijders straks in een meer burgerlijke elektrische auto gaan rijden. Status telt toch nog wel bij veel mensen die een auto kopen boven de EUR 50.000.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
07-02-2019 12:58
Waar gaat volgens jou de extra geinde belasting naar toe ?
Gebruiken om subsidie te geven op het beter isoleren van de woning?
Waar het mij echter vooral om gaat, is dat we zelf net zo goed verantwoordelijk zijn en heel veel kunnen doen om de CO2 uitstoot te verminderen.
Zoals ik al meldde scheelt het 6% CO2 uitstoot als we allemaal de thermostaat slechts één graadje lager zetten. Minder en korter douchen, wat vaker de fiets pakken, minder vlees eten, niet harder dan 100 km rijden, dichterbij op vakantie gaan etc etc. Als we dat allemaal doen, bereiken we met gemak de doelstellingen.
Ik begrijp de demonstrerende kinderen maar ik denk dat ze ook eens kritisch naar zichzelf, hun ouders en grootouders moeten kijken. Daar valt ook nog heel wat te halen! We kunnen wel alle schuld leggen bij de “regering” maar denk je nu echt dat het verschil maakt wie daar zit? Rutte, Klaver, Asscher, Wilders, Baudet of Jetten? Zodra ze in het pluche zitten, doen ze dat wat ze op dat moment zelf het beste uitkomt en waardoor ze zelf zo lang mogelijk in dat pluche kunnen blijven zitten.
Ik zet “de regering” met opzet tussen aanhalingstekens omdat we allemaal lekker makkelijk dat orgaan overal de schuld van kunnen geven zonder ooit eens te kijken naar ons eigen aandeel in de problemen. Of het nu gaat om het klimaat of de pensioenen of de volksgezondheid. We leven er lekker op los en kijken nergens naar. Als het dan niet zo gaat als verwacht, moet “de regering” het maar oplossen. Geen enkele “regering” met wie dan ook aan het hoofd gaat deze problemen oplossen zonder pijn als we zelf onze verantwoordelijkheid niet kunnen of willen dragen.
bisto wijzigde dit bericht op 07-02-2019 13:31
20.47% gewijzigd
ManOpHetPrikbord schreef:
07-02-2019 11:42
Minder belasting betalen is nog niet hetzelfde als subsidie. De bedragen waarmee wordt gestrooid, zijn gebaseerd op een rekensommetje waarbij Teslarijders worden vergeleken met berijders van een brandstofauto in een vergelijkbare prijsklasse. Dat is niet correct. Als ik voor mezelf spreek, ik zou nooit zakelijk een brandstofauto willen rijden van meer dan 50.000 euro omdat ik het vertik om 22% van 50.000 euro of meer bij mijn belastbare inkomen op te tellen voor die paar prive kilometers.. De werkelijke schade voor de schatkist is waarschijnlijk een stuk kleiner dan de bedragen die nu worden genoemd (ik meen 700 miljoen euro).

Tegelijkertijd moet je altijd een voorhoede hebben om te laten zien dat een nieuwe technologie echt werkt. En die voorhoede creeer je met wat fiscale voordelen. Als je 10 jaar geleden elektrisch rijden was gaan verkondigen, dan hadden mensen je glazig aangekeken. Dankzij de Tesla’s, Leafs, BWM I3 en nog een paar auto’s is er inmiddels een ‘proof of concept’ en is de laadinfrastructuur ook enigszins volwassen aan het worden.

Een elektrische auto is nu een serieus alternatief voor een brandstofauto, en dat is nog maar sinds kort het geval.
Tsja, ik wil ook een Tesla, ik wil ook op de voorhoede, maar als particuliere loonslaaf zal ik daar nooit zoveel voordeel uit kunnen halen dan de gesubsidieerde leaserijder. Ik snap wel dat er met een scheef gezicht naar die subsidie gekeken wordt.
bisto schreef:
07-02-2019 13:23
Gebruiken om subsidie te geven op het beter isoleren van de woning?
Waar het mij echter vooral om gaat, is dat we zelf net zo goed verantwoordelijk zijn en heel veel kunnen doen om de CO2 uitstoot te verminderen.
Zoals ik al meldde scheelt het 6% CO2 uitstoot als we allemaal de thermostaat slechts één graadje lager zetten. Minder en korter douchen, wat vaker de fiets pakken, minder vlees eten, niet harder dan 100 km rijden, dichterbij op vakantie gaan etc etc. Als we dat allemaal doen, bereiken we met gemak de doelstellingen.
Ik begrijp de demonstrerende kinderen maar ik denk dat ze ook eens kritisch naar zichzelf, hun ouders en grootouders moeten kijken. Daar valt ook nog heel wat te halen! We kunnen wel alle schuld leggen bij de “regering” maar denk je nu echt dat het verschil maakt wie daar zit? Rutte, Klaver, Asscher of Jetten? Zodra ze in het pluche zitten, doen ze dat wat ze op dat moment zelf het beste uitkomt en waardoor ze zelf zo lang mogelijk in dat pluche kunnen blijven zitten.
Subsidie voor isolatie was er al enkele jaren maar mocht het breed toegankelijk worden en icm met investering in iedereen vanuit die overheid zou het gevoel van een dubbele agenda weg kunnen nemen.
Het is niet bewezen dat CO2 zorgt voor opwarming begrijp ik uit visies van diverse wetenschappers. Zie ook het Youtubefilmpje.

Verder heb ik niemand moord en brand horen schreeuwen of korter douchen ivm de aardbevingen in Groningen.

Die kinderen zijn geindoctrineerde kinderen lijkt mij. Ik zou meer zorgen hebben over het plastic.
miekemv schreef:
07-02-2019 12:55
Stel dat alle auto's op electriciteit rijden maakt m.i. ons te kwetsbaar bij al dan niet bewust ingezette stroomstoringen. Een combi zou beter zijn.
Hybride dus!
bisto schreef:
07-02-2019 13:23
Gebruiken om subsidie te geven op het beter isoleren van de woning?
Waar het mij echter vooral om gaat, is dat we zelf net zo goed verantwoordelijk zijn en heel veel kunnen doen om de CO2 uitstoot te verminderen.
Zoals ik al meldde scheelt het 6% CO2 uitstoot als we allemaal de thermostaat slechts één graadje lager zetten. Minder en korter douchen, wat vaker de fiets pakken, minder vlees eten, niet harder dan 100 km rijden, dichterbij op vakantie gaan etc etc. Als we dat allemaal doen, bereiken we met gemak de doelstellingen.
Ik begrijp de demonstrerende kinderen maar ik denk dat ze ook eens kritisch naar zichzelf, hun ouders en grootouders moeten kijken. Daar valt ook nog heel wat te halen! We kunnen wel alle schuld leggen bij de “regering” maar denk je nu echt dat het verschil maakt wie daar zit? Rutte, Klaver, Asscher, Wilders, Baudet of Jetten? Zodra ze in het pluche zitten, doen ze dat wat ze op dat moment zelf het beste uitkomt en waardoor ze zelf zo lang mogelijk in dat pluche kunnen blijven zitten.
Ik zet “de regering” met opzet tussen aanhalingstekens omdat we allemaal lekker makkelijk dat orgaan overal de schuld van kunnen geven zonder ooit eens te kijken naar ons eigen aandeel in de problemen. Of het nu gaat om het klimaat of de pensioenen of de volksgezondheid. We leven er lekker op los en kijken nergens naar. Als het dan niet zo gaat als verwacht, moet “de regering” het maar oplossen. Geen enkele “regering” met wie dan ook aan het hoofd gaat deze problemen oplossen zonder pijn als we zelf onze verantwoordelijkheid niet kunnen of willen dragen.
Wat is de fun nog van leven als we al onze verworvenheden op moeten geven?
En die kinderen die nu gaan demonstreren zijn gewoon geindoctrineerd door de media/school, die laten er ook niets voor en zullen hun pa en ma echt niet vragen om dichtbij huis in 'n bungalowpark te gaan zitten terwijl die ouders juist een reisje naar Florida in petto hebben.
Snoesje666 schreef:
07-02-2019 12:58
Tip om de kachel lager te zetten en toch niet koud te worden: Trek een pluizige onesie aan.

In mijn Cookiemonster-onesie kan ik de kachel op 19 hebben, i.p.v. 20,5.

Afbeelding
Bij zo'n kou zou ik handschoenen nodig hebben. De omgevingstemperatuur moet voor mij gewoon lekker warm aanvoelen. Vind het al snel kil.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-02-2019 13:55
Hybride dus!
Waterstof (brandstofcel), kan ook gebruikt worden voor het verwarmen van huizen. Het vergt nog enige innovatie, maar lijkt een ideale brandstof.
Dahlia74 schreef:
07-02-2019 14:10
Waterstof (brandstofcel), kan ook gebruikt worden voor het verwarmen van huizen. Het vergt nog enige innovatie, maar lijkt een ideale brandstof.
Is dat niet ontploffingsgevoelig in geval van botsingen?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
07-02-2019 13:49
Subsidie voor isolatie was er al enkele jaren maar mocht het breed toegankelijk worden en icm met investering in iedereen vanuit die overheid zou het gevoel van een dubbele agenda weg kunnen nemen.
Het is niet bewezen dat CO2 zorgt voor opwarming begrijp ik uit visies van diverse wetenschappers. Zie ook het Youtubefilmpje.

Verder heb ik niemand moord en brand horen schreeuwen of korter douchen ivm de aardbevingen in Groningen.

Die kinderen zijn geindoctrineerde kinderen lijkt mij. Ik zou meer zorgen hebben over het plastic.
Wij wel hoor. Maar goed, daar luistert "Holland" niet naar.

Aardbevingen zijn kloten, maar omdat Wiebes heeft beloofd dat er minder aardbevingen komen zijn woningen die vorig jaar gesloopt zouden worden vanwege onveiligheid nu ineens weer veilig. Ja, want Wiebes belooft het, dus is het zo.

Ik kan je deze documentaire (over het jarenlange traineren door de NAM) aanraden.

https://www.2doc.nl/zoek-nieuw.html?q=Stille+beving


En de serie "Ik wacht" van het Dagblad van het Noorden.

https://www.dvhn.nl/groningen/Ik-wacht- ... 55864.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-02-2019 14:12
Is dat niet ontploffingsgevoelig in geval van botsingen?
O.a. de reden dat ik schrijf dat enige innovatie nog nodig is. Maar er rijden auto's op waterstof rond. het netwerk van waterstof wordt steeds verder uitgebreid.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-02-2019 14:08
Bij zo'n kou zou ik handschoenen nodig hebben. De omgevingstemperatuur moet voor mij gewoon lekker warm aanvoelen. Vind het al snel kil.
Ik gewoonlijk ook, maar in dit ding ga ik zelfs zweten van de warmte.

Maar dat zouden ook opvliegers kunnen zijn, ik heb de leeftijd ervoor.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
07-02-2019 14:17
Wij wel hoor. Maar goed, daar luistert "Holland" niet naar.

Aardbevingen zijn kloten, maar omdat Wiebes heeft beloofd dat er minder aardbevingen komen zijn woningen die vorig jaar gesloopt zouden worden vanwege onveiligheid nu ineens weer veilig. Ja, want Wiebes belooft het, dus is het zo.

Ik kan je deze documentaire (over het jarenlange traineren door de NAM) aanraden.

https://www.2doc.nl/zoek-nieuw.html?q=Stille+beving


En de serie "Ik wacht" van het Dagblad van het Noorden.

https://www.dvhn.nl/groningen/Ik-wacht- ... 55864.html
Ja ik bedoelde buiten de Groningers dan. Als :-D Groningse ken ik genoemde linkjes
redbulletje schreef:
07-02-2019 11:45
Zijn er trouwens nog auto's die op gas rijden? Ik had 25 jaar geleden een auto op gas, want dat was zo lekker voordelig zowel in wegenbelasting als bij de pomp. Maar het concept heeft toch niet doorgezet.
Zag net een busje rijden met het opschrift wij rijden op groen gas.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
07-02-2019 15:34
Zag net een busje rijden met het opschrift wij rijden op groen gas.
Dat is iets heel anders dan LPG, wat Redbulletje bedoeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven