Veiling Nazi-portretten

28-09-2016 11:47 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist kwam ik dit artikel tegen op de site van het Algemeen Dagblad. Er gaan een aantal portretten van Nazi-kopstukken onder de hamer.

Het Cidi (Centrum Informatie en Documentatie Israël) noemt het "stuitend en onsmakelijk" en vind een veiling van dergelijke stukken "niet kunnen". Het Veilingshuis beraad zich nog over de kwestie.

Wat vinden jullie? Moeten zulke portretten geveild kunnen worden? Of niet?

Moeten zulke portretten geveild kunnen worden?

Totaal aantal stemmen: 57

Ja, dat moet kunnen (79%)
Nee, dat moet niet kunnen (21%)
Ik vind dat we niet moet vergeten wat er gebeurt is. Dit soort dingen horen ook bij de geschiedenis. Ik vind dat het kan. Evenals dat er nu bijvoorbeeld mensen wonen in Prora, en er zelfs hotels en nachtclubs zitten.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Het kan stuitend en onsmakelijk zijn....

Ik vind een hoop afbeeldingen van Jezus aan het kruis ook onsmakelijk!

Er zijn ook nog een heleboel schilderijen in omloop met Nero (Romeinse keizer) erop, of Peter de Grote (Tsaar van Rusland) en wat die uitgevreten hebben lusten de honden ook geen brood van.

Wil je die ook verbieden?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Ik vraag mij af wat het CIDI dan wil dat er met de schilderijen gedaan moet worden? Vernietigen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als je zo'n schilderij in je huiskamer hangt, dat is onsmakelijk. Als hij terechtkomt in een goede setting is dat beter dan wanneer hij verloren gaat. Het is jammer dat de verkoper niet gewoon verkoopt aan een historisch museum, maar uiteindelijk is dat eigen keus.

Uiteraard kun je dit niet verbieden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb ja gestemd.

Ik vind dat iedereen kunst moet kunnen kopen en verkopen. Daar heeft een ander niet over te beslissen.
Eens met Georgette.
Als je in het buitenland, (Engeland bijvoorbeeld) op rommelmarkten loopt, kom je veel nazi-spullen tegen. Militaire onderscheidingen etc. We zijn in NL wel heel krampachtig
quote:handigmetgeld schreef op 28 september 2016 @ 11:52:

Als je zo'n schilderij in je huiskamer hangt, dat is onsmakelijk. Als hij terechtkomt in een goede setting is dat beter dan wanneer hij verloren gaat. Het is jammer dat de verkoper niet gewoon verkoopt aan een historisch museum, maar uiteindelijk is dat eigen keus.

Uiteraard kun je dit niet verbieden.Ja, precies dit!
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Uiteraard kun je dit niet verbieden.

Die kunnen die schilderijen natuurlijk gewoon kopen op die veiling mochten ze belangstelling hebben.

En verder ja ik vind dat dit moet kunnen,of je zo'n schilderij moet willen kopen is weer iets anders.

Uiteraard kun je dit niet verbieden.Het staat het historisch museum vrij om het op de veiling te kopen. Musea vangen er vaak naast omdat ze een bepaald budget hebben en particuliere investeerders gewoon meer kunnen bieden op een schilderij of kunstvoorwerp.
Ik denk ook dat de stukken wellicht het beste tot hun recht zouden komen in een (kunst) historisch museum. In die zin zou een veiling specifiek voor een dergelijke doelgroep misschien wel een ideale middenweg zijn (in ieder geval gevoelsmatig, want natuurlijk kunnen zijn het ook op een algemene veiling aanschaffen).

Maar over het geheel genomen vind ik ook dat het "gewoon" moet kunnen. Er zijn wel meer dubieuze/onsmakelijke werken in omloop. Nu ligt WOII uiteraard gevoelig dus een beetje discretie is denk ik wel gepast. Maar de veilig niet door laten gaan, verbieden etc. is wat mij betreft een stap te ver.
quote:lilalinda schreef op 28 september 2016 @ 11:54:

Als je in het buitenland, (Engeland bijvoorbeeld) op rommelmarkten loopt, kom je veel nazi-spullen tegen. Militaire onderscheidingen etc. We zijn in NL wel heel krampachtigIn Nederland zijn veel verzamelaars van oorlogsspullen.
quote:Habbekratz schreef op 28 september 2016 @ 11:56:

[...]

Het staat het historisch museum vrij om het op de veiling te kopen. Musea vangen er vaak naast omdat ze een bepaald budget hebben en particuliere investeerders gewoon meer kunnen bieden op een schilderij of kunstvoorwerp.

Ja, maar als ik verkoper was van zo'n schilderij dan zou ik liever hebben dat hij in een museum terechtkwam, als bij een rijke neo-nazi die hem misschien boven z'n schoorsteenmantel hangt. Dan maar iets minder opbrengst.

Maar dat kun je niet afdwingen natuurlijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 28 september 2016 @ 12:00:

[...]

Ja, maar als ik verkoper was van zo'n schilderij dan zou ik liever hebben dat hij in een museum terechtkwam, als bij een rijke neo-nazi die hem misschien boven z'n schoorsteenmantel hangt. Dan maar iets minder opbrengst.

Maar dat kun je niet afdwingen natuurlijk.Heel erg wenselijk lijkt mij dat ook niet nee. Maar aan de andere kant, die mensen zijn (vind ik) toch al eng. Met of zonder portret boven de haard.

[...]

Er zijn ook particuliere musea die kunstwerken inkopen of lenen voor tentoonstellingen onderstaande oa van een Quote genoteerde die de gewone musea vaak overbiedt en sommigen van dit soort musea kopen ook historische schilderijen in.

http://museummore.nl/
cidi is ook een zeikorgaan.

schilderijen en andere voorwerpen uit oorlogen zijn gewoon geschiedenis en "kunst".

Hoort er gewoon bij.

Dat gejank ook steeds bij "mein kampf" boeken. Boek is overigens online zo te bekijken. Heb ooit gepoogd het te lezen maar na 50 pagina's het al opgegeven. Hitler was geen goed schrijver :')
https://erfgoedstem.nl/ka ... rdt-carel-willink-museum/

[...]

Je weet niet wie de verkoper is, he. Misschien ook niet zo'n smakelijk type.

Daarnaast is een kunststuk naar de veiling brengen, bedoeld om een zo hoog mogelijke opbrengst te krijgen. Anders was het stuk wel n onderhands aangeboden.
quote:ainil schreef op 28 september 2016 @ 12:13:

schilderijen en andere voorwerpen uit oorlogen zijn gewoon geschiedenis en "kunst".

Hoort er gewoon bij.

Dat gejank ook steeds bij "mein kampf" boeken.Ja dat snap ik ook niet.Een winkel mag dat boek niet verkopen maar wel een boek van een seriemoordenaar die precies alle details van de moorden en slachtoffers verteld....
quote:ainil schreef op 28 september 2016 @ 12:13:

cidi is ook een zeikorgaan.

Hoort er gewoon bij.

Dat gejank ook steeds bij "mein kampf" boeken. Boek is overigens online zo te bekijken. Heb ooit gepoogd het te lezen maar na 50 pagina's het al opgegeven. Hitler was geen goed schrijver :')Eens. De clubjes die dit soort dingen verbieden zijn ook eng. Vaak Joodse clubjes. Roma hoor je hier niet veel over.
quote:tvandattum schreef op 28 september 2016 @ 12:14:

[...]

Daarnaast is een kunststuk naar de veiling brengen, bedoeld om een zo hoog mogelijke opbrengst te krijgen. Anders was het stuk wel n onderhands aangeboden.Misschien een erfstuk welk geen enkele nabestaande wil maar die wel financieel gedeeld moet worden en ja dan gaat het naar een veiling
quote:Habbekratz schreef op 28 september 2016 @ 11:59:

[...]

In Nederland zijn veel verzamelaars van oorlogsspullen.de spullen die je in het buitenland ziet, mogen in Nl niet verkocht worden
quote:Habbekratz schreef op 28 september 2016 @ 12:20:

[...]

Ja dat snap ik ook niet.Een winkel mag dat boek niet verkopen maar wel een boek van een seriemoordenaar die precies alle details van de moorden en slachtoffers verteld....

woensdag gehaktdag?

Mein kampf is ook rete saai. moeilijk te begrijpen als je weinig historisch besef hebt.

Volgensmij word er ook niet direct opgeroepen of beschreven hoe de holocaust op te zetten.

Initieel wou men de joden europa uit trappen maar toen dat niet lukte zijn ze in 43 overgegaan tot de holocaust (toen ze wisten dat ze de oorlog gingen verliezen).

Laatst nog 10 delige docu gekeken over nazi veldslagen. Dat wij in europa geen duits spreken is te danken aan twee hele domme zetten en een extreem eigenwijze hitler met een ochtendhumeur.
quote:Habbekratz schreef op 28 september 2016 @ 12:20:

[...]

Ja dat snap ik ook niet.Een winkel mag dat boek niet verkopen maar wel een boek van een seriemoordenaar die precies alle details van de moorden en slachtoffers verteld....En dat terwijl je grote delen van mein kampf gewoon op internet kunt lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven