#VERDACHT

02-01-2019 13:35 1166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een waarschuwing omdat ik in het andere topic over de politie een link heb gedeeld, want dat was niet de bedoeling in dat topic.

Vandaar een nieuwe.

In veel discussies over buitenproportioneel geweld door de politie buitelen de keurige Vivadametjes en enkele heer over elkaar heen om uit te leggen dat iedereen die weleens met agressies door politie of geweld door politie te maken heeft gehad dat vast zelf uitgelokt zal hebben.

Afgelopen december was er een docu van KRONCRV op NPO 2 met de titel #Verdacht.

Ik heb hem zojuist gekeken en ondanks dat ook voor mij de verhalen die daarin verteld worden gewoon dagelijkse realiteit zijn werd ik er toch door aangegrepen.

Ik ben benieuwd wat andere, met name de fanatieke etnisch profileren of politieverdedigers, van deze docu vinden.

Ik hoor het graag!

Hij duurt een kleine 50 minuten maar voor wie dat nu te lang vindt duren raad ik minuut 27 tot 39 aan.

https://joop.bnnvara.nl/videos/verdacht ... e-praktijk

EDIT: Ik wil het in dit topic specifiek over de inhoud van de documentaire hebben. Als je het over andere zaken wil hebben dan raad ik je de twee andere politietopics die op dit moment ook actief zijn aan. Dit topic is alleen voor meningen over de documentaire.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:47
15.75% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
kadanz schreef:
02-01-2019 21:28
Ik denk niet dat je het zo moet zien. Ik denk niet dat de insteek is om de politie eens flink te kakken te zetten.

Hou gewoon die zwarte hoofdagent voor ogen. Hij signaleert slechts een probleem. Hij zwaait niet om zich heen, hij uit geen beschuldiging, maar hij treedt wel naar buiten en zegt: dít gebeurt in ons land, dóe er wat mee, want dit kan niet.

Dat is het enige wat er gevraagd wordt. Aandacht voor een situatie die niet is hoe het hoort te zijn in een vrije rechtstaat.
Oh maar ik ben het helemaal met je eens hoor!
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
02-01-2019 21:27
Oh ik heb metro held even gegoogled.
Ik zou dat lintje gewoon consequent dragen. Met de krantenartikelen als extra bewijs voor de agenten die mij aanhouden.
Oh, dat heb ik nu ook gedaan. ik had geen idee dat hij nog zo jong was! En wat een bijzondere onderscheiding heeft hij gekregen. Triest dat zoiets moois wordt overschaduwd door zo'n naar verhaal als in de docu.
Am Yisrael Chai!
Ik (blanke man, middelbare leeftijd) ben ook enkele malen staande gehouden. Deels toeval, deels omdat de politie vanwege drugsproductie en afvaldumping het bedrijventerrein in de gaten houdt waar ik regelmatig kom.

“Goedemiddag agent, hier is mijn rijbewijs, dit zijn mijn papieren, dankuwel, u ook een prettige dan, tot ziens”.

Wat is nu precies het probleem met routinematige controles, ook al vind je ze niet nuttig en vermoed je dat je uiterlijke kenmerken een rol spelen bij het besluit om jou te controleren?
ManOpHetPrikbord schreef:
02-01-2019 22:24
Ik (blanke man, middelbare leeftijd) ben ook enkele malen staande gehouden. Deels toeval, deels omdat de politie vanwege drugsproductie en afvaldumping het bedrijventerrein in de gaten houdt waar ik regelmatig kom.

“Goedemiddag agent, hier is mijn rijbewijs, dit zijn mijn papieren, dankuwel, u ook een prettige dan, tot ziens”.

Wat is nu precies het probleem met routinematige controles, ook al vind je ze niet nuttig en vermoed je dat je uiterlijke kenmerken een rol spelen bij het besluit om jou te controleren?
Zoals wordt uitgelegd in de docu en in allerlei andere media zijn het geen routinematige controles maar onbeschofte, vaak fysiek harder ingezet dan nodig interacties.
In niks te vergelijken met een routinecontrole.
Daarnaast spreek ik vele jongemannen die dit soort zaken moet enkele keren maar wekelijks meemaken.
Dan is de lol er wel af als je daardoor vaak te laat op werk, school of sport komt. Plus de nodige beledigingen mag aanhoren, en dat zonder enige reden en een duidelijle ergernis omdat er niks te vinden is
Die gesprekken gaan niet zo zoals jij bent overkomen.
ManOpHetPrikbord schreef:
02-01-2019 22:24
Ik (blanke man, middelbare leeftijd) ben ook enkele malen staande gehouden. Deels toeval, deels omdat de politie vanwege drugsproductie en afvaldumping het bedrijventerrein in de gaten houdt waar ik regelmatig kom.

“Goedemiddag agent, hier is mijn rijbewijs, dit zijn mijn papieren, dankuwel, u ook een prettige dan, tot ziens”.

Wat is nu precies het probleem met routinematige controles, ook al vind je ze niet nuttig en vermoed je dat je uiterlijke kenmerken een rol spelen bij het besluit om jou te controleren?
Zoals wordt uitgelegd in de docu en in allerlei andere media zijn het geen routinematige controles maar onbeschofte, vaak fysiek harder ingezet dan nodig interacties.
In niks te vergelijken met een routinecontrole.
Daarnaast spreek ik vele jongemannen die dit soort zaken moet enkele keren maar wekelijks meemaken.
Dan is de lol er wel af als je daardoor vaak te laat op werk, school of sport komt. Plus de nodige beledigingen mag aanhoren, en dat zonder enige reden en een duidelijle ergernis omdat er niks te vinden is
Die gesprekken gaan niet zo zoals jij bent overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastige discussie. Ik kan me er ook totaal geen voorstelling van maken als doorsnee blanke vrouw. Het is een integere documentaire die een gevolg blootlegt van hoe wij ons politieapparaat inrichten.

Ik heb het al vaker getikt op het forum, voor de politie hoort per definitie respect te zijn. Of je nu wel of niet terecht wordt aangehouden, blank of gekleurd is niets anders passend als een alstublieft/ja natuurlijk meneer/mevrouw agent.

Ik denk ook dat er een veel langere documentaire gemaakt kan worden over agenten die onheus bejegend worden door allochtonen, dat maakt het zo dubbel.

En heel eerlijk zou ik me over zo een documentaire veeeeeel meer opwinden als eentje over de allochtone medemens.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
02-01-2019 22:36


En heel eerlijk zou ik me over zo een documentaire veeeeeel meer opwinden als eentje over de allochtone medemens.
Wat bedoel je precies met deze opmerking? Begrijp ik goed dat de verhalen in deze docu je eigenlijk weinig doen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
In december deze documentaire deels gezien, nu in zijn geheel.
Wat een treurig verhaal, al deze ervaringen zo achter elkaar gezet.
Los van het onrecht dat verdachtmakingen puur vanwege de kleur van de huid van deze mannen oplevert lijkt het me ook zo enorm contraproductief omdat het én zoveel menskracht van de politie kost, in het wilde weg controleren, én omdat de manier waarop zoveel weerstand oproept. En deze mannen reageren dan nog welbespraakt en redelijk rationeel, dat zal ook niet voor allen gelden.

De naam van de agent vragen en consequent een klacht indienen, zoals (dacht ik) die militair deed is misschien nog het meest effectief.
Het schijnt dat deze documentaire op verschillende plekken binnen het politiecorps vertoond wordt en er wordt gekeken, zeggen ze, of het in de opleiding aan de politieacademie past. Dat is misschien iets, wat bewustwording hierover.
https://www.politie.nl/nieuws/2018/dece ... dacht.html
nounou
attribuutje schreef:
02-01-2019 22:36

Ik heb het al vaker getikt op het forum, voor de politie hoort per definitie respect te zijn. Of je nu wel of niet terecht wordt aangehouden, blank of gekleurd is niets anders passend als een alstublieft/ja natuurlijk meneer/mevrouw agent.
Dit vind ik dan weer wat overdreven.
En eigenlijk ook een beetje onzin.

De rest van de post begrijp ik denk ik niet goed.
attribuutje schreef:
02-01-2019 22:36
Wat een lastige discussie. Ik kan me er ook totaal geen voorstelling van maken als doorsnee blanke vrouw. Het is een integere documentaire die een gevolg blootlegt van hoe wij ons politieapparaat inrichten.

Ik heb het al vaker getikt op het forum, voor de politie hoort per definitie respect te zijn. Of je nu wel of niet terecht wordt aangehouden, blank of gekleurd is niets anders passend als een alstublieft/ja natuurlijk meneer/mevrouw agent.

Ik denk ook dat er een veel langere documentaire gemaakt kan worden over agenten die onheus bejegend worden door allochtonen, dat maakt het zo dubbel.

En heel eerlijk zou ik me over zo een documentaire veeeeeel meer opwinden als eentje over de allochtone medemens.
Ik vind beiden om te kotsen.
Maar ik vind je laatste opmerking naast eerlijk ook afschrikwekkend. Ik vind de desinteresse stuitend.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
02-01-2019 22:36

Ik denk ook dat er een veel langere documentaire gemaakt kan worden over agenten die onheus bejegend worden door allochtonen, dat maakt het zo dubbel.

Ik merk dat ik echt een beetje geshockeerd ben door je post. Vandaar een reactie in delen, sorry.

Ik ben een aantal maal onheus bejegend door agenten, maar ik heb nog nooit een agent onheus bejegend. Sterker nog, ik had voordien volgens mij nog nooit met een agent gepraat, waarom zou ik? Mensen die niet in criminele kringen verkeren, zelf nergens slachtoffer van zijn hebben toch nooit met de politie te maken? Of spreek jij de politie wel regelmatig?

Dus ik snap eigenlijk niet zo goed wat je nu eigenlijk probeert te zeggen. Omdat er in Den Haag Schilderswijk een Marokkaans jochie van 16 Fok de police roept moet ik niet zeuren als ik als veertigplusser in een kakbuurt ten onrechte agressief bejegend wordt terwijl ik niks verkeerd doe? Want alle allochtonen zijn 1 pot nat ofzo?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
02-01-2019 22:36
Wat een lastige discussie. Ik kan me er ook totaal geen voorstelling van maken als doorsnee blanke vrouw. Het is een integere documentaire die een gevolg blootlegt van hoe wij ons politieapparaat inrichten.

Ik heb het al vaker getikt op het forum, voor de politie hoort per definitie respect te zijn. Of je nu wel of niet terecht wordt aangehouden, blank of gekleurd is niets anders passend als een alstublieft/ja natuurlijk meneer/mevrouw agent.

Ik denk ook dat er een veel langere documentaire gemaakt kan worden over agenten die onheus bejegend worden door allochtonen, dat maakt het zo dubbel.

En heel eerlijk zou ik me over zo een documentaire veeeeeel meer opwinden als eentje over de allochtone medemens.

Hier schrik ik wel van.
Waarom streep je het één tegen het ander weg ?

Als witte vrouw heb ik in mijn jonge jaren het één en ander aan slechte ervaringen opgedaan met de politie. Het gevoel dat je onterecht gewantrouwd wordt ondergraaft je vertrouwen in de rechtsorde, dat kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen.
Verschil is dat nu ik er 'degelijker' uitzie ik geen last meer heb met de politie. Een huidskleur kun je niet afleggen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik zei al lastige discussie. Ik vind de documentaire heel netjes neer zetten hoe er met doorsnee allochtonen wordt om gegaan.


Ik ben er ook eerlijk in dat ik verontwaardiger geweest zou zijn als het andersom was, dat ik me het andersom meer zou aantrekken.


En respect voor de politie of andere gezagsdragers vind ik dan weer wel normaal, dat je vraagt waarom je wordt aangehouden als je niet weet waarom, natuurlijk, maar daar hoeft de gezagdrager geen uitleg over te geven.


Ik erger me altijd rot in filmpjes over verkeersovertreders b.v., en potdikkie dat zijn vaak de bontkraagdragende kutmarokaantjes. Erg generaliserend, dat is waar.


Maar dat wordt een documentaire die alleen de excessen laat zien ook.
die ik wilde bestaat al...
attribuutje schreef:
02-01-2019 23:12

En respect voor de politie of andere gezagsdragers vind ik dan weer wel normaal, dat je vraagt waarom je wordt aangehouden als je niet weet waarom, natuurlijk, maar daar hoeft de gezagdrager geen uitleg over te geven.
Nou, dat vind ik wel eigenlijk.
Ik weet niet hoe dat juridisch zit maar lijkt me wel zo netjes.
Alle reacties Link kopieren
En voor de goede orde, ik vind vooral de discussie erover interessant. Ik ben geen psychologe, ik heb maar weinig schokkends mee gemaakt, ik leid een doorsnee leven en heb het goed. Mijn visie wordt gemaakt door wat ik eens hoor en zie in het journaal. Een discussieprogramma.Ik weet van heel veel niets, maar heb er wel een mening over.
Zoals over onze agenten en opgeschoten jeugd. Grote mond, draai om je oren kun je krijgen, punt.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Zou je wellicht op mijn post van 22:47 willen reageren, attribuutje?

Ik ben echt ontdaan van wat je zegt en ook verbaasd dat je het heel normaal lijkt te vinden. Maar wellicht begrijp ik je niet goed.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
sam1968, dat zal in de praktijk ook wel vaak zo gaan en dan heb je een bepaald verkeersbord gemist, of je niet aan de snelheid gehouden. En de reden van de aanhouding wordt in de regel ook wel verteld, maar dat is ook alleen maar wat ik zie in programma's over verkeersovertredingen.

Ik vond de opmerking van Rayman wel treffend, ik gun ze het niet me er druk om te maken.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Nee ik vind het niet normaal, maar kan er ook niets aan doen. Ik weet niet goed wat je nu van me verwacht.

Ik bedoel er niets verkeerds mee in ieder geval, ik kan alleen mijn mening er maar over geven fashionvictim.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
ik verwacht niets specifieks van je, ik ben gewoon best wel geshockeerd door wat je lijkt te zeggen. Ik heb de indruk dat je zegt dat je geen medelijden met die mensen uit de docu, of met mij, of met Kadanz, of met wie dan ook hebt die zonder reden met politiegeweld of agressie te maken krijgen terwijl ze niks verkeerd hebben gedaan, omdat hele andere mensen een grote bek tegen de politie hebben.

Dat zou hetzelfde zijn als ik zou zeggen dat ik geen medelijden heb met verkrachtingsslachtoffers omdat er ook misbruikers bestaan. Tenminste, zo leest dat. Dat slachtoffer is de misbruiker toch niet? Dus waarom kan je niet én boos op een misbruiker zijn maar tegelijkertijd meeleven met een slachtoffer?
Am Yisrael Chai!
attribuutje schreef:
02-01-2019 22:36
Wat een lastige discussie. Ik kan me er ook totaal geen voorstelling van maken als doorsnee blanke vrouw. Het is een integere documentaire die een gevolg blootlegt van hoe wij ons politieapparaat inrichten.

Ik heb het al vaker getikt op het forum, voor de politie hoort per definitie respect te zijn. Of je nu wel of niet terecht wordt aangehouden, blank of gekleurd is niets anders passend als een alstublieft/ja natuurlijk meneer/mevrouw agent.

Ik denk ook dat er een veel langere documentaire gemaakt kan worden over agenten die onheus bejegend worden door allochtonen, dat maakt het zo dubbel.

En heel eerlijk zou ik me over zo een documentaire veeeeeel meer opwinden als eentje over de allochtone medemens.
De mannen uit de documentaire hebben stuk voor stuk niets verkeerds gedaan. Ze zijn nergens voor aangeklaagd, nergens voor veroordeeld. Enkelen hebben hooguit assertief geantwoord, wat hun goed recht is en zoals elke autochtoon zou hebben gedaan bij een dergelijke onheuse behandeling.

Vanwaar dan toch die sneer? Die steek onder water? Die terechtwijzing van je onschuldige 'allochtone medemens'? Deze mannen worden zonder aanleiding de cel ingegooid, maar jij lijkt te zeggen: ken je plek en hou je mond.

Ik neem gelijk van je aan dat je het goed bedoelt, maar jij lijkt toch een rechtvaardiging gevonden te hebben voor de schofterige behandeling van deze mannen. Klopt dat? Voelt dat zo?
Alle reacties Link kopieren
Nee zo bedoel ik het helemaal niet. Ja het is naar wat ze mee maken. Nee zo hoort het niet te gaan. Ik kan niets aan het feit veranderen. Het is een eye opener maar ik als welgestelde autochtone blanke vrouw kan er zo weinig mee. Ik merk aan mij zelf dat ik er met een bepaalde blik naar kijk. Puur op persoonlijke noot heb ik ook een kijkje op het scooter rijdende Marokkaantjes met hun bontkraag. Puur op persoonlijke noot wordt in mijn werk het op de vrouw neerkijkende Antilliaan, als in jij ruimt mijn troep maar op, bevestigd. Puur op persoonlijke noot word ik kriegel van de Turk die verklaard dat hij vindt dat homo's afgemaakt mogen worden. Zo stereotype als het maar kan, maar net zo goed een feit. Ik zou werkelijk niet weten wat ik er aan kan doen.
die ik wilde bestaat al...
snorriemorrie schreef:
02-01-2019 19:47
Ja,stom van mij idd.

Die opmerking van FV ontneemt mij ook eigenlijk al helemaal de behoefte om die documentaire nog verder uit te kijken eigenlijk. Stik er maar lekker in, vanaf nu is het mijn pakkie aan niet meer als witte vivavrouw
Ach gewoon voortaan dit soort topics overslaan, Scheelt ergernis.
Alle reacties Link kopieren
alshain schreef:
02-01-2019 16:40
60 procent.
https://nos.nl/artikel/2135648-politiec ... recht.html
Het laat zich raden waar jouw inschatting op gebaseerd is.
En die cijfers zijn uiteindelijk gebaseerd op 12 mensen. In 57 gevallen (van in totaal 174 gevallen waarin de politie tot actie is overgegaan, in totaal waren er 272 situaties) betrof het 32 mensen met een “allochtoon uiterlijk” waarvan er weer 3 niet meetellen omdat deze mensen pas na aanhouding te zien waren voor agenten vanwege privacyglas in hun auto. Resteren er nog 29 aanhoudingen. Van die 29 gevallen waren er in 17 gevallen wel reden tot staande houden, in de overige 12 gevallen was er geen reden. Dus die 40% is gebaseerd op 29 gevallen. Op een totaal van 272 situaties verspreid over 30 dagen dat de onderzoekers meeliepen.

Logisch dat de NOS geen totaal aantal noemt en zelfs dan nog er naast zit met ‘in ruim de helft van de gevallen’.

Bron: rapport “Boeven vangen” https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... vangen.pdf

Natuurlijk is dat nu ook weer niet zo heel betrouwbaar, als jouw werk onder een loep ligt (onderzoekers).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Is het ook etnisch profileren als BOA's/agenten met een andere afkomst wel parkeerboetes uitdelen aan "witte mensen" (en daar ook echt grof en beledigend bij te werk gaan, mensen hardhandig aanpakken, dreigen met staande houden etc.) en bij familieleden en kennissen elkaar de hand schudden en men geen parkeerkaartje hoeft te kopen en ook geen boete krijgt bij parkeren op de stoep of op plekken waar het gewoon niet mag?
Ik vraag me af wat je wil met deze discussie? Het lijkt of je wil bewijzen dat etnisch profileren gebeurt. Ik denk dat we dat allemaal weten. Ook de blonde viva vrouw. En ik weet zeker dat vele het niet vinden kunnen en het erg vinden dat dit gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven