Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 941 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had ook wel verwacht, maar niet dat de voorsprong zó groot zou worden. Dit wordt met alleen nog Venray en de buitenlandstemmers wel heel lastig voor PVV om nog in te halen.
Paradise schreef:
30-10-2025 14:10
Dat het jou niets verbaast, maakt niets uit voor de uiteindelijke uitslag. Gelukkig maar.
Daar zeg ik ook helemaal niets over. Maar als Amsterdam dat doorgaans vrij links stemt nog niet geteld is, zegt die kleine voorsprong die PVV had niet veel. Had me wel verbaasd als PVV daar wel de grootste was.
Tavistock schreef:
30-10-2025 14:06
Hoppa, D66 loopt in één klap flink uit:

https://nos.nl/liveblog/2588474-d66-dan ... oor-op-pvv
De trollen gaan los op de bekende socials en fora. Alle stemmen werden in Amsterdam meegenomen naar een andere locatie, en ineens blijkt D66 enorm uit te lopen.
Paradise schreef:
30-10-2025 14:10
En ik spreek me bijzonder fel uit.

Maar ondanks dat ik best begrijp dat mensen bepaalde stemkeuzes hebben, kan een keuze op een partij met xenofobe ideeën op geen enkele manier mijn goedkeuring krijgen.

Het is misschien eens tijd dat meer mensen zich feller uitspreken.
Ik heb nog maar weinig begrip voor de xenofobie en extreme focus op migratie. Er is nog nooit een tijd geweest dat omdat er minder migranten waren, de gewone burgers er financieel op vooruit gingen. En toch wordt het altijd zo gebracht.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Vanielje schreef:
30-10-2025 14:14
De trollen gaan los op de bekende socials en fora. Alle stemmen werden in Amsterdam meegenomen naar een andere locatie, en ineens blijkt D66 enorm uit te lopen.

Ja die was te verwachten. Gaan ze straks ook met de buitenlandse briefstemmen doen. Sinds Trump zo hard fraude heeft geroepen kopieert extreemrechts dat truukje overal
Vanielje schreef:
30-10-2025 14:14
Wappies zijn er altijd
Wat ongelooflijk spannend dit, maar Amsterdam. I :heart: you! Al was natuurlijk bekend dat de progressieve partijen het daar goed doen!
Tavistock schreef:
30-10-2025 14:17
Ja die was te verwachten. Gaan ze straks ook met de buitenlandse briefstemmen doen. Sinds Trump zo hard fraude heeft geroepen kopieert extreemrechts dat truukje overal
En altijd zonder ook maar enig bewijs. :@
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Paradise schreef:
30-10-2025 14:05
Dit klopt niet.

Het beheersen van staatsschuld is en het verhogen van algemene welvaart is nu eenmaal onderdeel van de markteconomie. En daar willen/kunnen een hoop partijen niet aan tornen.

Bij doorrekening door het CPB stijgt ook bij de VVD de staatsschuld.

Ook bij Groenlinks/PvdA en D66 vindt ook groei plaats, volgens doorrekening.

Daarnaast staat de VVD geen groei van algemene welvaart voor, maar welvaart voor een specifieke groep mensen.

Blijft over dat de partij zich onderscheidt op het gebied van populisme. En de neiging om samen te werken met radicaal-rechts.
Mwah, VVD is gewoon een typische regeringspartij en dat betekent dat ze bereid zijn te polderen. Dus als zij met meer linkse partijen samen regeren, dan leggen zij zich soms neer bij linkse standpunten en als ze met rechts regeren, werken ze dus samen met rechts.

Uitsluiten van partijen doet de VVD niet zozeer vanwege opvattingen, volgens mij, maar alleen als er praktisch niet mee samen te werken valt. Dat is wel zo democratisch.
tonkje schreef:
30-10-2025 14:30
En altijd ook alleen maar van rechts richting links. Nooit dat ik massaal woedende linkse kiezers online heb gezien die zeggen: doorgestoken kaart! Hoezo stemt Helmond/Almere/Landgraaf massaal PVV, ik geloof hier niets van. Fraude!! Andersom wordt dit - weliswaar niet fijn gevonden - maar wel geaccepteerd dat dat is hoe de mensen blijkbaar hebben gestemd.
Ach, bijna alles is tegenwoordig een complot. Ik sta nergens meer van te kijken wat dat betreft. Zeker niet sinds corona.

Ik heb deze keer eerder strategisch dan vanuit overtuiging op VVD gestemd, en ik heb altijd achter mijn keuze gestaan. Ik vind mezelf niet extreem rechts, ik vind dat ook niet van de VVD (of radicaal rechts).

Wat anderen van mijn keuze op VVD stemmen vinden kan ik ook verder weinig mee, ik vind ook niks van mensen die DENK of PvdD stemmen. Of GL-PVDA. Iedereen heeft recht op zijn eigen stem en voorkeur, dat is het mooie van een democratie. En iedere stem telt mee.

Ik snap overigens wel dat de VVD altijd redelijk stabiel is, de achterban is aardig trouw aan die partij. En dat zijn echt niet alleen de allerrijksten, althans ik ben zeker niet zeer rijk. En degenen van wie ik weet dat ze VVD hebben gestemd zijn dat ook niet. Maar ik denk dat een centrum regering het fijnste werkt, ook al betekent dat heel veel polderen en zullen er niet ineens hele grote beslissingen worden gemaakt, ofwel op links ofwel op rechts beleid.
Paradise schreef:
30-10-2025 14:05
Dit klopt niet.

Het beheersen van staatsschuld is en het verhogen van algemene welvaart is nu eenmaal onderdeel van de markteconomie. En daar willen/kunnen een hoop partijen niet aan tornen.

Bij doorrekening door het CPB stijgt ook bij de VVD de staatsschuld.

Ook bij Groenlinks/PvdA en D66 vindt ook groei plaats, volgens doorrekening.

Daarnaast staat de VVD geen groei van algemene welvaart voor, maar welvaart voor een specifieke groep mensen.

Blijft over dat de partij zich onderscheidt op het gebied van populisme. En de neiging om samen te werken met radicaal-rechts.
Wat ik schrijf klopt wel, en wat jij schrijft heeft niks met mijn oorspronkelijke post te maken.

Als de VVD niet in die kabinetten had gezeten was onze kredietwaardigheid tijdens de kredietcrisis verjubelt aan dikke uitkeringen en het doen van uitgaven aan geld dat niet binnenkwam, en tijdens corona aan nog hogere steunmaatregelen. In het laatste kabinet wilde de PVV vele, vele miljarden die er niet zijn in zorg en sociale zekerheid steken. Leuk voor "demense", maar onhoudbaar.
TinyTiny schreef:
30-10-2025 11:00
Ik verbaas me er best over hoeveel mensen hier blijkbaar niet kunnen begrijpen dat mensen andere visies hebben dan zichzelf.
Ik ben het met van alles niet eens, maar ik snap wel dat anderen daar anders over kunnen denken. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Het gaat niet om wat je lievelingskleur is hè. Het gaat om mensen die stemmen op partijen die andere mensen hun grondwettelijke rechten willen ontnemen.
ZaphodBeeblebrox schreef:
30-10-2025 14:36
Mwah, VVD is gewoon een typische regeringspartij en dat betekent dat ze bereid zijn te polderen. Dus als zij met meer linkse partijen samen regeren, dan leggen zij zich soms neer bij linkse standpunten en als ze met rechts regeren, werken ze dus samen met rechts.

Uitsluiten van partijen doet de VVD niet zozeer vanwege opvattingen, volgens mij, maar alleen als er praktisch niet mee samen te werken valt. Dat is wel zo democratisch.
Volgens mij wil de VVD hoe dan ook aan de macht blijven. En daar zijn desnoods concessies met de PVV voor nodig.

En dat polderen valt wel mee. Zeker nu. Door Groenlinks/PvdA uit te sluiten. Uiteraard valt er wel samen te werken met Groenlinks/PvdA. Het uitsluiten is op ideële gronden. Er wordt namelijk vooral steeds herhaalt dat de VVD een links kabinet niet mogelijk wil maken.

Verder kun je best een grens stellen door te zeggen dat je niet met de PVV wil polderen.
Vanielje schreef:
30-10-2025 14:47
Wat ik schrijf klopt wel, en wat jij schrijft heeft niks met mijn oorspronkelijke post te maken.

Als de VVD niet in die kabinetten had gezeten was onze kredietwaardigheid tijdens de kredietcrisis verjubelt
aan dikke uitkeringen en het doen van uitgaven aan geld dat niet binnenkwam, en tijdens corona aan nog hogere steunmaatregelen. In het laatste kabinet wilde de PVV vele, vele miljarden die er niet zijn in zorg en sociale zekerheid steken. Leuk voor "demense", maar onhoudbaar.
Eh, de VVD was niet aan de macht tijdens de kredietcrisis.

Wel de PvdA, het CDA en de ChristenUnie.
Paradise schreef:
30-10-2025 14:58
Eh, de VVD was niet aan de macht tijdens de kredietcrisis.

Wel de PvdA, het CDA en de ChristenUnie.
Rutte-I trad aan in oktober 2010, midden in de economische crisis. Beetje kinderachtig.
Vanielje schreef:
30-10-2025 15:43
Rutte-I trad aan in oktober 2010, midden in de economische crisis. Beetje kinderachtig.
Je had het over de kredietcrisis. Die begon in 2007 en had haar hoogtepunt in 2008.

De economische crisis is wat anders.

Dus ik betrap je op een fout, en vervolgens verander jij je verhaal, maar dan ben ik kinderachtig?

Het was Wouter Bos die bezig was systeembanken overeind te houden. Weet je nog?
Het vuile werk is niet gedaan door de VVD.
Verder over de corona-periode:

Het kabinet Rutte gaf vele miljarden uit. De staatsschuld nam toe. Het is onbekend hoe een andere overheid had gereageerd tijdens deze crisis, maar is geen enkele grond om aan te nemen dat een andere coalitie nog meer had uitgegeven. Zeker niet omdat de steun voor het beleid van Rutte breed werd gedragen.
Paradise schreef:
30-10-2025 15:46
Je had het over de kredietcrisis. Die begon in 2007 en had haar hoogtepunt in 2008.

De economische crisis is wat anders.

Dus ik betrap je op een fout, en vervolgens verander jij je verhaal, maar dan ben ik kinderachtig?

Het was Wouter Bos die bezig was systeembanken overeind te houden. Weet je nog?
Het vuile werk is niet gedaan door de VVD.
Ja, heel kinderachtig zelfs want je begreep heel goed wat ik bedoelde, dat schrijf je zelf met "ik betrap je op een fout". Maar goed, dit doe je soms ook in andere topics dus verbaasd zou ik er niet over moeten zijn.

Op het optreden van Bos is trouwens aardig wat kritiek geweest. Hij trad eigenmachtig op zonder de Kamer behoorlijk te informeren (ook als daar wel tijd voor was), betaalde een veel te hoge prijs voor ABN Amro en speelde een dubieuze, nooit opgehelderde rol bij de ondergang van DSB.
Vanielje schreef:
30-10-2025 15:56
Ja, heel kinderachtig zelfs want je begreep heel goed wat ik bedoelde, dat schrijf je zelf met "ik betrap je op een fout". Maar goed, dit doe je soms ook in andere topics dus verbaasd zou ik er niet over moeten zijn.

Op het optreden van Bos is trouwens aardig wat kritiek geweest. Hij trad eigenmachtig op zonder de Kamer behoorlijk te informeren (ook als daar wel tijd voor was), betaalde een veel te hoge prijs voor ABN Amro en speelde een dubieuze, nooit opgehelderde rol bij de ondergang van DSB.
Nee, ik snapte niet wat je bedoelde. Hoe kom je daar toch bij?
Je zat er gewoon naast met je bewering. Je kunt dat ook gewoon toegeven inplaats van te gaan rommelen met feiten.

Ook kinderachtig om andere topics erbij te halen.

In ieder geval: je doet net alsof andere partijen geen kundige rekenmeesters en economen hebben. Die ook streng kunnen zijn.
En dat is aantoonbare flauwekul.
Paradise schreef:
30-10-2025 15:56
Verder over de corona-periode:

Het kabinet Rutte gaf vele miljarden uit. De staatsschuld nam toe. Het is onbekend hoe een andere overheid had gereageerd tijdens deze crisis, maar is geen enkele grond om aan te nemen dat een andere coalitie nog meer had uitgegeven. Zeker niet omdat de steun voor het beleid van Rutte breed werd gedragen.
Klopt niet. Er is juist keiharde kritiek geleverd door de oppositie van PvdA, GL en SP dat de steunmaatregelen onvoldoende waren. Als die erdoor waren gekomen was de staatsschuld veel hoger uitgevallen.
tonkje schreef:
30-10-2025 14:30
Ik denk dat we makkelijk een prijs van 100000 euro beschikbaar kunnen stellen voor mensen die fraude kunnen aantone.
TinyTiny schreef:
30-10-2025 11:00
Ik verbaas me er best over hoeveel mensen hier blijkbaar niet kunnen begrijpen dat mensen andere visies hebben dan zichzelf.
Ik ben het met van alles niet eens, maar ik snap wel dat anderen daar anders over kunnen denken. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Dat is dus de reden dat ik niet reageer (wat sommigen heerlijk rustig zullen vinden). Het is totaal geen discussieforum meer. Als je een andere mening hebt dan een groot deel van de mensen hier of op partijen stemt die niet stroken met hun opvattingen ben je gewoon gek, dom, extreem rechts en/of xenofoob. Zo is discussie schier onmogelijk.
Vanielje schreef:
30-10-2025 16:03
Klopt niet. Er is juist keiharde kritiek geleverd door de oppositie van PvdA, GL en SP dat de steunmaatregelen onvoldoende waren. Als die erdoor waren gekomen was de staatsschuld veel hoger uitgevallen.
Heb je hier een bron voor?

Lijkt me geen overbodige luxe gezien je andere beweringen die niet juist zijn.
Quaintrelle schreef:
30-10-2025 14:15
Ik heb nog maar weinig begrip voor de xenofobie en extreme focus op migratie.
Ik ook niet, maar ik kan me wel enigszins verplaatsen (al herken ik me er gelukkig niet in) in mensen die angstig zijn, teleurgesteld in het leven, die zich ongezien en onbegrepen voelen, en die maar niet snappen waarom het bij hen allemaal zo tegenzit. Die xenofobie en focus op migratie zijn gewoon uitingen van (irrationele) angst en frustratie. Voor zo ver ik weet, ken ik niemand die PVV stemt, maar ik kan (of probeer) me er op afstand wel iets bij voor te stellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven