Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 941 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
30-10-2025 09:10
Een ieder stemt uit eigen opvatting, belang en overtuiging meen ik. Dat mijn man bijvoorbeeld Labour stemt (vergelijkbaar met PvdA/GL) heeft alles te maken met zijn afkomst en zijn overtuiging en zijn vroegere belangen en ideeën, want links was destijds in zijn belang. Hoe meer er verdeeld werd, hoe beter in zijn geval. Hoewel ik niet op de VVD heb gestemd vind ik het jammer dat iemand die dat wel gedaan heeft wordt afgestempeld als iemand die vooral in “eigen belang” stemt (en daarmee niet solidair is aan de gemeenschap). Het omgekeerde kan wellicht ook gezegd worden van mensen die wel links stemmen. Dat kan allemaal ook in het “eigen belang” zijn.
Herverdeling is solidair met de gemeenschap. En de VVD is daar nu juist geen voorstander van.

Ik vind er op zich niets mis mee om in het eigen belang te stemmen, maar de VVD lijkt zich nauwelijks te bekommeren om mensen in de samenleving die het zwaar hebben. Of om het belang van een stevig klimaatbeleid voor volgende generaties.

Waarbij je punt terecht is dat ook linkse stemmers in het eigen belang kunnen stemmen.
__appelbloesem__ schreef:
30-10-2025 09:09
Precies alles waar (extreem)rechts voor staat dus! 8-)
En toch is vooral de pvda-groenlinks de duivel voor het vestigingsklimaat…
Ach, de "duivel" niet, maar meer belasting, meer regels en meer duurzaamheidsregels helpen niet voor het vestigingsklimaat idd.
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 09:12
VVD is niet extreem rechts. Tenzij je extreem links bent, dan kan je de VVD zo zien. En ook voor jou, waarom de PvdA echt funest is voor het vestigingsklimaat en de enorm verstrekkende gevolgen voor alle Nederlanders daarvan.

https://opsinfo.nl/wat-als-de-industrie ... -vertrekt/
Ow ik heb het artikel gelezen. Er staat werkelijk helemaal niets in waarom de PvdA slecht is voor het vestigingsklimaat, alleen dat de industrie een belangrijke sector is in Nederland.
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 09:06

Je bent weer lekker aan het generaliseren. Ik vind het prima dat mensen vanuit hun eigen belang stemmen. Het interesseert me werkelijk niets wat mensen stemmen. Ik ga ze er echt niet meer of minder aardig door vinden. Mijn beste vriendin stemt PVV. Een partij waar ik never nooit op zou stemmen. Maar dat maakt haar niet minder leuk. Dat zeg ik in dit topic werkelijk altijd. Alleen duw ik via facebook mijn keuze of mening niet door de strot van al mijn facebook 'vrienden'. En andersom hoef ik dat ook niet.
Is dat dan omdat jij niet beïnvloed zal worden als pvv de grootste zou worden en al zijn wensen zou kunnen uitvoeren? Je zou ernaar kunnen kijken en je schouders ophalen? Het kan je niks schelen dat anderen dan in hun vrijheid of grondrecht worden geschonden? Het is gewoon zo'n groot verschil in het basisbegrip van wat mensenrechten zijn. Ik zou nooit met een PVVer bevriend kunnen zijn.
Vanielje schreef:
30-10-2025 09:25
Ach, de "duivel" niet, maar meer belasting, meer regels en meer duurzaamheidsregels helpen niet voor het vestigingsklimaat idd.
Nee, maar flink bezuinigen op hoger onderwijs, Nederlands verplichten op universiteiten, en expats weren ook niet.
Ai, Helmond binnen, die gaat het helaas de verkeerde kant op laten kantelen
AnAppleADay schreef:
30-10-2025 09:31
Ik las dat er nog 135.000 briefstemmers vanuit het buitenland verwacht worden, daar zal D66 groter bij zijn dan de PVV.
30-10-2025 09:33
Ik las dat er nog 135.000 briefstemmers vanuit het buitenland verwacht worden, daar zal D66 groter bij zijn dan de PVV.
Oh dat is wel echt een grote groep inderdaad! En volgens mij kwam er nog wat van Amsterdam binnen? Of is dat inmiddels helemaal binnen?
Wanneer worden de briefstemmen normaliter geteld? Ik dacht dat die allang binnen waren?
Ik hoor net ook nog Hilversum en Aalsmeer, maar goed ook nog Venray...

Hoezo?
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
De Antillen komen ook nog binnen.
Brievenstemmers stemden voorheen voornamelijk GL/PvdA maar zou D66 nu meer stemmen kunnen opleveren.
zoefff wijzigde dit bericht op 30-10-2025 09:42
2.83% gewijzigd
.
Een gedeelte van Amsterdam ook nog toch, waarbij D66 verwacht wordt veel stemmen te gaan krijgen
Merel90 schreef:
30-10-2025 09:41
Een gedeelte van Amsterdam ook nog toch, waarbij D66 verwacht wordt veel stemmen te gaan krijgen
Klopt en maar 7/8% van de stemmen naar de PVV.
zoefff wijzigde dit bericht op 30-10-2025 09:43
3.58% gewijzigd
.
pepexx schreef:
30-10-2025 09:37
Hoezo?
Omdat dit de vorige verkiezingen ook was. Ik heb de uitslagen van 2023 gezocht (van de briefstemmers dus): 29% GL/PvdA, 17% VVD, 12% NSC, 11% D66, 6% PVV (en de rest minder).
ladadieladieda schreef:
30-10-2025 09:37
De Antillen komen ook nog binnen.
Maar die gaan het verschil niet maken, dat zijn volgens mij maar maximaal 10.000 stemgerechtigden
Ik lees net dat PVV nu qua aantal stemmen - niet zetels - aan kop gaat met ruim 1000 stemmen meer. Ben benieuwd hoe dat verder gaat.
Het voelt nu wel heel Amerikaans, zo wachten op alle gemeentes en dan een stoelendans in de marges :proud:
Merel90 schreef:
30-10-2025 09:41
Weet iemand hoe dit werkt, missen er nog stemmen van specifieke stembureaus of gewoon random over de gemeente? Want in dat eerste geval kan je er niets over zeggen, ik denk dat er ook wel buurten in Amsterdam zijn waar de PVV veel populairder is.
30-10-2025 09:45
Weet iemand hoe dit werkt, missen er nog stemmen van specifieke stembureaus of gewoon random over de gemeente? Want in dat eerste geval kan je er niets over zeggen, ik denk dat er ook wel buurten in Amsterdam zijn waar de PVV veel populairder is.
De voorlopige cijfers staan op AT5. Slechts 7,3 % van de stemmen naar PVV.
.
Ik ben er daar ook een van :-) . Ik vermoed dat deze mensen voornamelijk stemmen op partijen waar ze oorspronkelijk trouw aan waren. Ik heb dan ook niet alle debatten gevolgd of elk programma gelezen (maar gevolgd wat ik kon). Voel dan toch even de band met Nederland.
baggal wijzigde dit bericht op 30-10-2025 09:51
4.66% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Lexie_80 schreef:
30-10-2025 09:27
Is dat dan omdat jij niet beïnvloed zal worden als pvv de grootste zou worden en al zijn wensen zou kunnen uitvoeren? Je zou ernaar kunnen kijken en je schouders ophalen? Het kan je niks schelen dat anderen dan in hun vrijheid of grondrecht worden geschonden? Het is gewoon zo'n groot verschil in het basisbegrip van wat mensenrechten zijn. Ik zou nooit met een PVVer bevriend kunnen zijn.
Dat is jouw keuze. Ik kan dat wel prima los zien van elkaar en heb daar geen enkel probleem mee. Het is op mijn vriend na het allerliefste mens op de wereld vind ik. En als zij iets niet is, is het ikke ikke ikke. Ze werkt fulltime in de zorg, doet een bult aan vrijwilligerswerk met mij voor mensen die minder bedeeld zijn in de samenleving. Zet zich enorm in voor haar kerk. Oh ja, ook dat nog ze is echt gruwelijk gelovig (mormoons) en ik niet en toch kunnen we samen 10 dagen op vakantie zonder een onvertogen woord. Omdat we elkaar gewoon enorm leuk vinden. We noemen elkaar zelfs 'zus' ipv vriendin. Dus nee, het interesseert me niet dat ze op de PVV stemt. Ik hou gruwelijk veel van die vrouw.
buzziebee wijzigde dit bericht op 30-10-2025 09:58
34.95% gewijzigd
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 08:45
Mensen denken bij het stemmen over het algemeen niet aan de economie denk ik. Hoe gaan we dat betalen? Nou we gaan de multinationals hoger belasten. Ja maar die gaan sinds die plannen er zijn al weg. De allergrootste zijn al weg, een kwart is nu bezig met plannen om te vertrekken uit Nederland en nog eens een kwart gaat de aankomende jaren niet meer investeren in Nederland (bron is BNR trouwens). Die WIE gaat al die plannen nu uiteindelijk financieren? Het KOST uiteindelijk alleen maar geld.
Ja, ik ben daar ook van overtuigd. Dan komt ook nog eens dat plan erbij met het minimumloon verhogen naar 18 euro. Natuurlijk gun je iedereen een goed inkomen, maar het zal veel consequenties hebben, alles zal ook nog eens duurder worden.
Stel nu dat je bij een bedrijf werkt, je verdient 19 euro per uur (zo’n 3300 bruto en heeft ook meer verantwoordelijkheden) Een junior die net van school komt krijgt nu 14 euro, zo’n 2400 bruto. Denk je dat die eerste groep medewerkers dat gaat accepteren, dat het verschil ineens zo klein is terwijl er dus wel een groot verschil in verantwoordelijkheden is? Die gaan ook meer loon willen, net als de groep daar weer boven in de schaal. Vervolgens zal dat doorberekend moeten worden, aan wie, juist de klant. Vergeet ook niet dat alles over de hele linie duurder gaat worden hè, energievoorzieningen, inkoop, diensten want overal wordt het minimumloon verhoogd.
Ik ben trouwens wel een voorstander van brievenbusfirma’s aanpakken, wat heeft NL daar nou voor voordeel aan?
AnAppleADay schreef:
30-10-2025 09:31
Almere ook. Dat was van al een van de eerste PVV bolwerken en in de tussenstand hier staan ze ruim boven de D66.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven