Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 951 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
30-10-2025 17:19
Ik ook niet, maar ik kan me wel enigszins verplaatsen (al herken ik me er gelukkig niet in) in mensen die angstig zijn, teleurgesteld in het leven, die zich ongezien en onbegrepen voelen, en die maar niet snappen waarom het bij hen allemaal zo tegenzit. Die xenofobie en focus op migratie zijn gewoon uitingen van (irrationele) angst en frustratie. Voor zo ver ik weet, ken ik niemand die PVV stemt, maar ik kan (of probeer) me er op afstand wel iets bij voor te stellen.
En vooral van wat mensen hebben gezien en gelezen online. Dat voedt al twee decennia lang de voornaamste irrationele angsten. Niet wat mensen daadwerkelijk zelf echt hebben meegemaakt en gezien en waar ze hinder aan hebben ondervonden. Dan zou de focus echt op hele andere dingen komen te liggen.

Maar de (al dan niet gefakete) boosheid die de één op Facebook of Twitter plempt voedt een soort boosheid van duizenden anderen.
Dala schreef:
30-10-2025 17:32
En vooral van wat mensen hebben gezien en gelezen online. Dat voedt al twee decennia lang de voornaamste irrationele angsten. Niet wat mensen daadwerkelijk zelf echt hebben meegemaakt en gezien en waar ze hinder aan hebben ondervonden. Dan zou de focus echt op hele andere dingen komen te liggen.

Maar de (al dan niet gefakete) boosheid die de één op Facebook of Twitter plempt voedt een soort boosheid van duizenden anderen.
Dat ook, ja. Ik bedacht net dat ik toch iemand ken die PVV stemt, een jonge vent nog (28) die ook bij asielzoekerscentra staat te demonstreren en zo. Onbegrijpelijk, hij heeft alles mee, rijke ouders, een door hen gekocht huis waar hij met zijn vriendin woont, een goede baan en dito salaris, hij is gezond en heeft veel vrienden... en dan stemt hij PVV?! Dat moet door sociale media komen, ja.
Het is beslist niet zo dat elke radicaal- of extreemrechts stemmer online of op social media wordt geïnspireerd.
Claire45 schreef:
30-10-2025 17:36
Dat ook, ja. Ik bedacht net dat ik toch iemand ken die PVV stemt, een jonge vent nog (28) die ook bij asielzoekerscentra staat te demonstreren en zo. Onbegrijpelijk, hij heeft alles mee, rijke ouders, een door hen gekocht huis waar hij met zijn vriendin woont, een goede baan en dito salaris, hij is gezond en heeft veel vrienden... en dan stemt hij PVV?! Dat moet door sociale media komen, ja.
Ja, uit angst, bang dat ze alles kwijtraken.
Als ik klik op hoe stemt jou gemeente, dan de gemeentes die ik een beetje ken waarbij er vrij weinig asielzoekers zijn, stemmen PVV. Terwijl je zou denken, waar heb je dan precies last van?
merel90 wijzigde dit bericht op 30-10-2025 17:42
15.60% gewijzigd
Vanielje schreef:
30-10-2025 16:03
Klopt niet. Er is juist keiharde kritiek geleverd door de oppositie van PvdA, GL en SP dat de steunmaatregelen onvoldoende waren. Als die erdoor waren gekomen was de staatsschuld veel hoger uitgevallen.

Ik kan me dit niet zo goed meer herinneren hoor, zover ik weet was de hele kamer voor de steunmaatregelen.

Ik kan alleen vinden dat FvD tegen was omdat die de lockdown onzin vonden, de PvdD was tegen dat vervuilende bedrijven steun kregen en tegen de steun voor de KLM en bedrijven die bonussen uitkeerden.

SP, BBB, GL en PvdA hebben wel gepleit voor een coulanceregeling of kwijtschelding voor kleine bedrijven, mbt terugbetaling teveel ontvangen voorschot NOW, omdat dit door de chaos en te goeder trouw fouten in de administratie als een teveel ontvangen voorschot werd aangemerkt. (Die regel/wet bevatte een juridisch onderdeel wat ervoor gezorgd heeft dat veel bedrijven dat voorschot NOW alsnog terug moesten betalen.)
Claire45 schreef:
30-10-2025 17:19
Ik ook niet, maar ik kan me wel enigszins verplaatsen (al herken ik me er gelukkig niet in) in mensen die angstig zijn, teleurgesteld in het leven, die zich ongezien en onbegrepen voelen, en die maar niet snappen waarom het bij hen allemaal zo tegenzit. Die xenofobie en focus op migratie zijn gewoon uitingen van (irrationele) angst en frustratie. Voor zo ver ik weet, ken ik niemand die PVV stemt, maar ik kan (of probeer) me er op afstand wel iets bij voor te stellen.

Ik ken er heel veel (bij ons was de PVV wederom de grootste, echter wel 5% minder dan vorige keer) en ik herken wel een beetje wat je zegt, in hun motivatie. En die mensen zijn geen van allen extreem rechtse mafkezen die met de Nederlandse vlag lopen te zwaaien of bij die demonstratie zijn geweest, geen hooligans, maar gewoon arbeiders zogezegd.

Niet heel rijk, sommigen wel met laag inkomen maar de meesten middeninkomen, huur-of koopwoning maakt ook geen verschil. Wel zie ik dat degenen met een eigen onderneming weer "terug" naar de VVD zijn gegaan na een eenmalige uitstap naar PVV.

En ik hoor toch ook veel FvD hier (echt vanwege Lidewij de Vos) en JA21, omdat Eerdmans beschaafder overkomt dan Wilders.

Maar de reden is bij hen niet "al die buitenlanders moeten oprotten" maar wel een strenger migratiebeleid. En op dat punt vinden ze dat de andere partijen te weinig doen. Tja, daar valt natuurlijk van alles voor- of tegen in te brengen.
Merel90 schreef:
30-10-2025 17:41
Ja, uit angst, bang dat ze alles kwijtraken.
Als ik klik op hoe stemt jou gemeente, dan de gemeentes die ik een beetje ken waarbij er vrij weinig asielzoekers zijn, stemmen PVV. Terwijl je zou denken, waar heb je dan precies last van?
Zou het ook kunnen dat er mensen zijn met dit profiel die helemaal niet bang zijn om het minder te krijgen, maar gewoon een hekel hebben aan mensen met een andere huidskleur, cultuur en religie?
SirDidymus schreef:
30-10-2025 17:41
Ik kan me dit niet zo goed meer herinneren hoor, zover ik weet was de hele kamer voor de steunmaatregelen.

Ik kan alleen vinden dat FvD tegen was omdat die de lockdown onzin vonden, de PvdD was tegen dat vervuilende bedrijven steun kregen en tegen de steun voor de KLM en bedrijven die bonussen uitkeerden.

SP, BBB, GL en PvdA hebben wel gepleit voor een coulanceregeling of kwijtschelding voor kleine bedrijven, mbt terugbetaling teveel ontvangen voorschot NOW, omdat dit door de chaos en te goeder trouw fouten in de administratie als een teveel ontvangen voorschot werd aangemerkt. (Die regel/wet bevatte een juridisch onderdeel wat ervoor gezorgd heeft dat veel bedrijven dat voorschot NOW alsnog terug moesten betalen.)
Dit.

Het was allemaal ook rommelig tijdens de corona-crisis. Zo viel er een kabinet in verband met de toeslagenaffaire. Ook werd er gesteggeld over maatregelen zoals lockdowns, mondkapjes, ouderenzorg etc.

En er was discussie over wie nu precies steun nodig had. En hoeveel. Burgers? Grote bedrijven? Of juist zzp'ers? Of een combinatie daarvan.

Op een gegeven moment moest de coalitie ook actief steun zoeken bij de oppositie.

De tijdlijn is niet heel helder en zeker niet ten gunste van alleen maar de VVD.
Paradise schreef:
30-10-2025 17:52
Dit.

Het was allemaal ook rommelig tijdens de corona-crisis. Zo viel er een kabinet in verband met de toeslagenaffaire. Ook werd er gesteggeld over maatregelen zoals lockdowns, mondkapjes, ouderenzorg etc.

En er was discussie over wie nu precies steun nodig had. En hoeveel. Burgers? Grote bedrijven? Of juist zzp'ers? Of een combinatie daarvan.

Op een gegeven moment moest de coalitie ook actief steun zoeken bij de oppositie.

De tijdlijn is niet heel helder en zeker niet ten gunste van alleen maar de VVD.

Nee precies, bijna de gehele kamer was voor brede steunpaketten. Er was ook niet echt een partij die pleitte dat alles terugbetaald moest worden.

Het is wel jammer dat door dat juridische stukje in die regel voor NOW niet duidelijk was hoe dat omzetverlies nu berekend moest worden waardoor ontzettend veel bedrijven toch nog een heel groot deel terug hebben moeten betalen, ook al hebben ze die loonkosten destijds wel gemaakt waar in die maanden geen omzet tegenover heeft gestaan.

(Maar de kwartalen vielen precies verkeerd, en dan ook nog in verschillende jaren, waardoor het achteraf gezien beter was geweest om die NOW achteraf aan te vragen, maar ja veel bedrijven konden die loonkosten niet dragen zonder omzet.)
Paradise schreef:
30-10-2025 17:38
Het is beslist niet zo dat elke radicaal- of extreemrechts stemmer online of op social media wordt geïnspireerd.
Dat staat er ook niet. Sommigen.
Claire45 schreef:
30-10-2025 17:57
Dat staat er ook niet. Sommigen.
Je zei over die persoon die je kent en die PVV stemt: 'dat moet door social media komen'.

Waarom daar zo zeker van zijn als het slechts voor sommigen geldt?
Paradise schreef:
30-10-2025 18:04
Je zei over die persoon die je kent en die PVV stemt: 'dat moet door social media komen'.

Waarom daar zo zeker van zijn als het slechts voor sommigen geldt?
misschien juist omdat ze deze persoon kent? Klein ideetje maar hoor.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
30-10-2025 18:12
misschien juist omdat ze deze persoon kent? Klein ideetje maar hoor.
Je weet natuurlijk nooit hoe iemand daadwerkelijk aan zijn ideeën komt. Ook niet als je iemand kent. Daar is goed onderzoek voor nodig.
Vanielje schreef:
30-10-2025 17:51
Zou het ook kunnen dat er mensen zijn met dit profiel die helemaal niet bang zijn om het minder te krijgen, maar gewoon een hekel hebben aan mensen met een andere huidskleur, cultuur en religie?

Nee zeg stel je voor, zeg niet van die gekke dingen. Die arme extreem rechtse stemmer kunnen er heus niks aan doen dat ze discrimineren.
Vanielje schreef:
30-10-2025 17:51
Die zijn juist wel bang om minder te krijgen. Die hekel hebben ze toch wel. Tsjezus, helemaal snappen schijnt heel moeilijk te zijn voor sommige mensen.
Afkoelen heeft gewerkt
Ik zou er geen tijd in steken excuses te verzinnen voor mensen die zelf luid en duidelijk zeggen waarom ze op een partij stemmen.
Si abra la puerta hay lobos.
SirDidymus schreef:
30-10-2025 17:49

Maar de reden is bij hen niet "al die buitenlanders moeten oprotten" maar wel een strenger migratiebeleid. En op dat punt vinden ze dat de andere partijen te weinig doen. Tja, daar valt natuurlijk van alles voor- of tegen in te brengen.
Ik dan later klagen dat ze niemand kunnen vinden om te klussen in hun huis en als er al iemand is dat het zo'n dure Nederlandse stucadoor of timmerman is.....
Rabarbara schreef:
30-10-2025 19:21
Ik zou er geen tijd in steken excuses te verzinnen voor mensen die zelf luid en duidelijk zeggen waarom ze op een partij stemmen.

Nou precies. Vroeger was er nog enige schaamte bij, maar nu wordt het luid en duidelijk aangekondigd. Koppen zó op tv.
ik snap die nederlandse vlag niet zo. Bij de overwinning van D66 in Leiden.
Vanity of vanities; all is vanity
Frizz schreef:
30-10-2025 20:33
Nou precies. Vroeger was er nog enige schaamte bij, maar nu wordt het luid en duidelijk aangekondigd. Koppen zó op tv.
Posten op facebook: "Weg met die smerige buitenlanders, de fik in het AZC" en dan moet ik hier lezen dat ze vooral heel erg bezorgd zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
Ja want je hebt ook 'goede'.
Afkoelen heeft gewerkt
Appletje schreef:
30-10-2025 20:33
Ik dan later klagen dat ze niemand kunnen vinden om te klussen in hun huis en als er al iemand is dat het zo'n dure Nederlandse stucadoor of timmerman is.....
Ik ken een aantal bejaarden die altijd maar roepen dat de grenzen dicht moeten, pvv stemmen, maar ze gaan wel naar de goedkoopste Turkse kapper.
Verder zijn in dit dorp geen buitenlanders te vinden. Ze lezen wel allemaal de Telegraaf.
72Jelle schreef:
30-10-2025 21:06
Ik ken een aantal bejaarden die altijd maar roepen dat de grenzen dicht moeten, pvv stemmen, maar ze gaan wel naar de goedkoopste Turkse kapper.
Verder zijn in dit dorp geen buitenlanders te vinden. Ze lezen wel allemaal de Telegraaf.
Je ziet vaak dat als buitenlandhaters mensen uit een ander land persoonlijk kennen ze helemaal geen problemen er mee hebben ("dat zijn de goede"). Het is allemaal zo krom.
Wat ik zelf heel eng vind is hoe haatdragende reacties blijkbaar een grote doelgroep toch aanspreken. Of in elk geval niet wegjagen.

Dus die opmerkingen over de fik er in en nog erger etc. dat daarmee niet 90% van de stemmers per direct denkt: Ja, strénger beleid bedoelde ik. Maar híer wil ik niet mee geassocieerd worden. Maar mensen vinden het op de een of andere manier wel best dat dit (ook) een deel van de achterban is. Hoe groot die extreme flank is die dit soort berichten zelf actief plaatst weet ik overigens niet. Ik kom bij voorkeur niet op politieke en/of nieuwsgerichte pagina's op de sociale media. Maar in elk geval schrikt de achterban er niet van of geeft likes of beaamt zo'n bericht.

En misschien is mijn woordkeuze "angst" niet goed gekozen maar ik kan niet geloven dat het allemaal echt alleen maar haat is. Maar misschien is dat naïef.
72Jelle schreef:
30-10-2025 21:06
De Telegraaf drukte gisteren, op verkiezingsdag, nog eventjes dit duidelijk verzonnen verhaal af over een D66'er die wordt gevraagd door haar gehandicapte buren om met machtiging PVV voor ze te stemmen. Dat inderdaad doet, maar niet op de PVV.

Om hun standpunt nog even bij de lieve lezertjes erin te peperen, "linkse mensen kun je niet vertrouwen".

https://www.telegraaf.nl/vrouw/mijn-bur ... 73024.html

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven