Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 921 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 09:53
Almere ook. Dat was van al een van de eerste PVV bolwerken en in de tussenstand hier staan ze ruim boven de D66.
Ouch :nope:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 09:53
Almere ook. Dat was van al een van de eerste PVV bolwerken en in de tussenstand hier staan ze ruim boven de D66.
Maar van Almere en Amsterdam is het merendeel van de stemmen al wel meegeteld, Almere mist 4% van de stemmen en Amsterdam 20%.
__appelbloesem__ schreef:
30-10-2025 09:59
Maar van Almere en Amsterdam is het merendeel van de stemmen al wel meegeteld, Almere mist 4% van de stemmen en Amsterdam 20%.
20% van Amsterdam is even groot als 2x Helmond of 4x Venray.
Baggal schreef:
30-10-2025 09:54
Ouch :nope:
150.000 stemmen zijn er in Almere en de tussenstand is PVV 19,2%, D66 16,7%, VVD 14,2%.

Regio amsterdam zal wel naar D66 gaan boven de PVV.
__appelbloesem__ schreef:
30-10-2025 09:43
Omdat dit de vorige verkiezingen ook was. Ik heb de uitslagen van 2023 gezocht (van de briefstemmers dus): 29% GL/PvdA, 17% VVD, 12% NSC, 11% D66, 6% PVV (en de rest minder).
Oké.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Frizz schreef:
30-10-2025 09:37
Wanneer worden de briefstemmen normaliter geteld? Ik dacht dat die allang binnen waren?
4 november pas: https://www.denhaag.nl/nl/verkiezingen/ ... tembureau/
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 09:50
Dat is jouw keuze. Ik kan dat wel prima los zien van elkaar en heb daar geen enkel probleem mee. Het is op mijn vriend na het allerliefste mens op de wereld vind ik. En als zij iets niet is, is het ikke ikke ikke. Ze werkt fulltime in de zorg, doet een bult aan vrijwilligerswerk met mij voor mensen die minder bedeeld zijn in de samenleving. Zet zich enorm in voor haar kerk. Oh ja, ook dat nog ze is echt gruwelijk gelovig (mormoons) en ik niet en toch kunnen we samen 10 dagen op vakantie zonder een onvertogen woord. Omdat we elkaar gewoon enorm leuk vinden. We noemen elkaar zelfs 'zus' ipv vriendin. Dus nee, het interesseert me niet dat ze op de PVV stemt. Ik hou gruwelijk veel van die vrouw.
Maar je stemt toch VVD? Echt indrukwekkend is het dan dus niet dat het je niet interesseert dat een ander PVV stemt.
Merel90 schreef:
30-10-2025 09:52
Ja, ik ben daar ook van overtuigd. Dan komt ook nog eens dat plan erbij met het minimumloon verhogen naar 18 euro. Natuurlijk gun je iedereen een goed inkomen, maar het zal veel consequenties hebben, alles zal ook nog eens duurder worden.
Stel nu dat je bij een bedrijf werkt, je verdient 19 euro per uur (zo’n 3300 bruto en heeft ook meer verantwoordelijkheden) Een junior die net van school komt krijgt nu 14 euro, zo’n 2400 bruto. Denk je dat die eerste groep medewerkers dat gaat accepteren, dat het verschil ineens zo klein is terwijl er dus wel een groot verschil in verantwoordelijkheden is? Die gaan ook meer loon willen, net als de groep daar weer boven in de schaal. Vervolgens zal dat doorberekend moeten worden, aan wie, juist de klant. Vergeet ook niet dat alles over de hele linie duurder gaat worden hè, energievoorzieningen, inkoop, diensten want overal wordt het minimumloon verhoogd.
Ik ben trouwens wel een voorstander van brievenbusfirma’s aanpakken, wat heeft NL daar nou voor voordeel aan?
En als het niet aan de klant kan worden doorberekend, dan gaat het ten koste van de aandeelhouders....
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Kan iemand uitleggen waarom JA21 opeens zo veel stemmen krijgt?
Joost Eerdmans is toch gewoon een baantjesjager (weggelopen bij CDA, LPF, FVD)?

Of is dit gewoon "Wilders viel tegen, nu proberen we een ander" ?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Paradise schreef:
30-10-2025 10:09
Maar je stemt toch VVD? Echt indrukwekkend is het dan dus niet dat het je niet interesseert dat een ander PVV stemt.
Waarom blijf je nou zo op die PVV plakken. Als ze SP of Denk had gestemd had het me ook geen bal uitgemaakt. Het maakt me werkelijk helemaal niet uit wie waar op stemt wie ze ook zijn. Waarom moet er nou een label op mij geplakt worden en bepaald worden door jou wat ik vind omdat jij dat nou eenmaal logisch of 'niet indrukwekkend' of juist wel indrukwekkend zou vinden?

Oh jee, je bent al 15 jaar mijn allerbeste vriendinnetje, we hebben altijd lol, we steunen elkaar altijd door dik en dun en ik hou gruwelijk van je, maar nee hoor, je stemt PVV/SP/DENK/FvD of welke partij dan ook, nee hoor, ik verbreek nu echt per direct onze vriendschap want ik vind je nu dus een stomme en domme piemel. Dan zit de liefde gewoon niet heel diep he.
buzziebee wijzigde dit bericht op 30-10-2025 10:23
42.46% gewijzigd
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 10:15
Waarom blijf je nou zo op die PVV plakken. Als ze SP of Denk had gestemd had het me ook geen bal uitgemaakt. Het maakt me werkelijk helemaal niet uit wie waar op stemt wie ze ook zijn. Waarom moet er nou een label op mij geplakt worden en bepaald worden door jou wat ik vind omdat jij dat nou eenmaal logisch zou vinden?
Ik blijf nergens op plakken.

Je komt zelf met die PVV op de proppen.

Ik vind het logisch om een label te plakken op VVD'ers die zalvende woorden uitspreken over PVV'ers. Dat heeft de VVD toch echt aan zichzelf te danken.
En de mensen die die samenwerking met de PVV blijkbaar niets kon schelen en nu weer VVD stemmen.
Paradise schreef:
Ik stemde ook VVD ( nu D66) , maar de PVV verafschuw ik in alle opzichten. En met mensen die de PVV stemmen, kan ik helemaal niks.
dreuvel schreef:

Eerdmans is ook gewoon een goede politicus. Hij kan zijn tamelijk radicaal-rechtse geluid zeer redelijk en welbespraakt naar voren brengen.
72Jelle schreef:
30-10-2025 10:20
Ik stemde ook VVD ( nu D66) , maar de PVV verafschuw ik in alle opzichten. En met mensen die de PVV stemmen, kan ik helemaal niks.
Met de nadruk op stemde. In het verleden dus.

Maar mensen die nu weer VVD stemmen kan ik niet serieus nemen op hun eventuele antipathie jegens de PVV.
Graze schreef:
30-10-2025 06:31
Ik werd wakker en dacht laat ik eens kijken. Is het een nek aan nek race tussen D66 en PVV. Ja dat was het al maar het verschil is steeds kleiner en als ik de kaart van NL bekijk is het meer blauw dan groen.

Ben best wel teleurgesteld dat zoveel mensen de PVV nog een kans willen geven en we waarschijnlijk nog geen rust in de tent krijgen zo.
Ik ook, maar tegelijkertijd verbaast het me niet omdat het maatschappelijk allesbehalve rust in de tent is momenteel.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Paradise schreef:
30-10-2025 10:19
Ik blijf nergens op plakken.

Je komt zelf met die PVV op de proppen.

Ik vind het logisch om een label te plakken op VVD'ers die zalvende woorden uitspreken over PVV'ers. Dat heeft de VVD toch echt aan zichzelf te danken.
En de mensen die die samenwerking met de PVV blijkbaar niets kon schelen en nu weer VVD stemmen.
Nee, ik kom op de proppen met het feit dat stemgedrag voor mij niet uitmaakt in vriendschappen. Klaar. Als voorbeeld haalde ik mijn vriendin aan. En alleen die bleef selectief plakken bij je. Indrukwekkend..... Niet de tig reacties op dit topic van mij waarin ik meermaals aangeef dat het voor mij totaal niet uitmaakt wie waar op stemt. En dat jij iets logisch vind maakt het nog niet de waarheid he. Dus accepteer het nou maar gewoon van me dat de keuze voor een stem voor mij niet uitmaakt bij personen. Want je kunt toch geen label op me plakken al ga je ondersteboven aan een tak hangen om het leven van een vleermuis uit te proberen.
dreuvel schreef:

Inderdaad weglopers bij Wilders, maar blijkbaar ook veel van de NSC. Gewoon weer de zoveelste messias op rechts.
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 10:27
Nee, ik kom op de proppen met het feit dat stemgedrag voor mij niet uitmaakt in vriendschappen. Klaar. Als voorbeeld haalde ik mijn vriendin aan. En alleen die bleef selectief plakken bij je. Indrukwekkend..... Niet de tig reacties op dit topic van mij waarin ik meermaals aangeef dat het voor mij totaal niet uitmaakt wie waar op stemt. En dat jij iets logisch vind maakt het nog niet de waarheid he. Dus accepteer het nou maar gewoon van me dat de keuze voor een stem voor mij niet uitmaakt bij personen. Want je kunt toch geen label op me plakken al ga je ondersteboven aan een tak hangen om het leven van een vleermuis uit te proberen.
Selectief? Het is je eigen voorbeeld he.

En ik kan uiteraard een label plakken op welke kiezer ik maar wil. Daar doe jij helemaal niets aan.
Paradise schreef:
Dit is wel heel ongenuanceerd :bonk:
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 09:09
Is een lang stuk, maar als de multinationals en de industrie vertrekt heeft dat extremen gevolgen voor OOK de zorg en andere bedrijfstakken. Moeten we alles gaan inkopen wat geld kost ipv wat het oplevert. Maar het is in begrijpelijke termen opgesteld dus als je tijd hebt kun je de gevolgen daarvan een keer lezen

https://opsinfo.nl/wat-als-de-industrie ... -vertrekt/
Dat snap ik uiteraard. Maar de reden dát ze vertrekken is niet omdat Nederland nou zo'n slecht rechtssysteem heeft maar gaat puur over wat hén economisch beter uitkomt.
Paradise schreef:
30-10-2025 10:34
Selectief? Het is je eigen voorbeeld he.

En ik kan uiteraard een label plakken op welke kiezer ik maar wil. Daar doe jij helemaal niets aan.
Dan doe je dat, maar dan moet je helaas accepteren dat het in mijn geval een post-it je is van de Action die er ook meteen weer afdwarrelt. En daar kan jij ook helemaal niets aan doen. Maar blijf lekker hangen in je struisvogel gedrag joh. Ik ken je niet. Ik vind jou echt niet aardig en ik weet niet eens op wie je gestemd hebt want dat interesseert me niet. Dus toedels met je vooroordelen
Claire45 schreef:
30-10-2025 10:36
Dit is wel heel ongenuanceerd :bonk:
Het is hetzelfde als dat een Groenlinks/PvdA'er zegt dat het helemaal niet uitmaakt waar iemand op stemt. Zelfs niet als dat Bij1 of de Partij van de Dieren is.

Ik vind dat soort opmerkingen van VVD'ers helemaal niets waard gezien de laatste coalitie.
Paradise schreef:
30-10-2025 10:21
Eerdmans is ook gewoon een goede politicus. Hij kan zijn tamelijk radicaal-rechtse geluid zeer redelijk en welbespraakt naar voren brengen.
Dit. Ik heb drie mensen in mijn omgeving die ja21 wilden stemmen (geen idee wat ze uiteindelijk hebben gestemd) en die hadden dus niet eens dóór dat dat heel erg rechts was. Bizar
BuzzieBee schreef:
30-10-2025 10:39
Dan doe je dat, maar dan moet je helaas accepteren dat het in mijn geval een post-it je is van de Action die er ook meteen weer afdwarrelt. En daar kan jij ook helemaal niets aan doen. Maar blijf lekker hangen in je struisvogel gedrag joh. Ik ken je niet. Ik vind jou echt niet aardig en ik weet niet eens op wie je gestemd hebt want dat interesseert me niet. Dus toedels met je vooroordelen
Dat je mij niet aardig vind, interesseert me geen fluit.

Ik snap zeer weinig van VVD-stemmers. En ik reken VVD stemmers een hoop ellende aan die zich momenteel in Nederland afspeelt.

Het is met name de VVD die de xenofobe drek van de PVV salonfähig heeft gemaakt.
paradise wijzigde dit bericht op 30-10-2025 10:43
5.98% gewijzigd
dreuvel schreef:

Jij denkt -deels zeker terecht- dat mensen op een lijsttrekker stemmen, een soort politieke Idols of songfestival zeg maar. Maar er zijn ook mensen die stemmen op de koers die een politieke partij voorstaat. Dan zie je dat voor veel mensen JA21 kiezen omdat ze weten dat hun stem bij de PVV sowieso een verloren stem is en ze ook willen aangeven dat de VVD te light is in bepaalde standpunten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven