Vrouwenmars komt op voor vluchtelingen en de islam

11-03-2020 20:34 293 berichten
Tijdens de internationale vrouwendag waren vrouwen in Amsterdam aan het protesteren voor onderdrukte minderheden, de islam, het klimaat, meer orgasmes en Palestina. En uiteraard tegen Forum voor Democratie. UP network doet verslag met Eva Vlaardingerbroek.

Vlaardingerbroek duidt: "Het is één grote mars van het slachtofferschap. Allemaal mensen bij elkaar met het idee dat ze onderdrukt worden en dat ze slachtoffer zijn van een groter onderdrukkend systeem. Het is natuurlijk fijn, want als je onderdrukt wordt dan hoef je geen verantwoordelijkheid te nemen voor dingen die niet lukken in het leven."

"Er is volledige gelijkheid voor de wet tussen mannen en vrouwen. [...] Het hele verhaal dat vrouwen voor hetzelfde werk minder geld zouden krijgen dan mannen is onzin. En als het al zo is dan komt dat doordat vrouwen minder snel om bijvoorbeeld loonsverhoging vragen. Het institutioneel discrimineren van vrouwen gebeurt [in Nederland] gewoon niet. En er zijn wel degelijk landen waar het wel gebeurt en daar hebben deze [demonstranten] allemaal geen oog voor".

Het volledige verslag is hier terug te zien: https://www.youtube.com/watch?v=vDGrJI26ysU&t=29s

Als ik de vrouwenmars zou lopen doe ik dat voor:

Totaal aantal stemmen: 56

Vrouwenrechten in Nederland (23%)
Vrouwenrechten elders op de wereld. (38%)
Palestina (2%)
Islam (5%)
De rechten van minderheden (13%)
Meer diversiteit (2%)
Anders nl; (18%)
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 20:53
1.25% gewijzigd
Astromeria schreef:
14-03-2020 13:58
Ik ben er heel erg vóór dat ieder zijn leven kan inrichten zoals hij/zij dat zelf het prettigst vindt, voor zover dat binnen de wet en binnen hun eigen mogelijkheden kan. Die ingesleten patronen zorgen ervoor dat mensen geen gelijke kansen hebben, al is dat juridisch nog zo goed geregeld. Dit geldt evengoed andersom: een man die ervoor wil kiezen minder te gaan werken om meer tijd met zijn kinderen door te brengen loopt nog altijd tegen meer obstakels aan dan een vrouw die dat wil. Net zoals er vrouwen zijn die liefst thuisblijven, zijn er vrouwen die een hoge functie ambiëren. Nu wordt bij gelijke geschiktheid nog al te vaak (en ook vaak onbewust) gekozen voor een witte man. Dit ingesleten patroon probeert men te doorbreken door regelgeving. Het is niet zo dat de kansen van witte mannen ingeperkt worden om ze achter te stellen, het is simpelweg zo dat er een groter spelersveld bestaat, waardoor er meer concurrentie is bij het dingen naar bepaalde functies. Bepaalde groepen waren achtergesteld en dat wordt gelijkgetrokken. Daar is niets oneerlijks aan; het wordt daardoor juist eerlijker dan het was.
Zoals ik al schreef: blanke (wit is geen huidskleur) mannen worden wel degelijk uitgesloten omwille van hun sekse. Zie nieuwsbericht:
De TU Eindhoven (TU/e) nam deze zomer een rigoureuze maatregel: de komende vijf jaar neemt de universiteit voor 150 wetenschappelijke functies alleen nog vrouwen aan. De vacatures variëren van universitair docenten tot hoogleraren. Als er na zes maanden geen geschikte kandidaat is gevonden, zoekt de TU/e verder.
bron: https://www.trouw.nl/onderwijs/mag-de-t ... ~bcfdccd5/
Dus er is geen gelijk speelveld. Jonge mannen die NOOIT hebben meegewerkt aan uitsluiting van vrouwen, worden nu door de mannen die daar WEL aan hebben meegewerkt buitengesloten. Die mannen die wel op die posities zitten mogen namelijk blijven zitten. Het treft alleen mannen die nog nooit die kans hebben gehad.

Klim je nu ook voor die mannen op de barricade?
Bombus-Sylvarum schreef:
14-03-2020 14:06
Zoals ik al schreef: blanke mannen worden wel degelijk uitgesloten omwille van hun sekse. Zie nieuwsbericht:



Dus er is geen gelijk speelveld. Jonge mannen die NOOIT hebben meegewerkt aan uitsluiting van vrouwen, worden nu door de mannen die daar WEL aan hebben meegewerkt buitengesloten. Die mannen die wel op die posities zitten mogen namelijk blijven zitten. Het treft alleen mannen die nog nooit die kans hebben gehad.

Klim je nu ook voor die mannen op de barricade?
Ten eerste: ik klim op geen enkele barricade; ik probeer alleen weer te geven hoe het volgens mij zit.
Het artikel dat je aanhaalt, bewijst eens te meer de achterstand van vrouwen (de universiteit bungelt onderaan...). Neemt niet weg dat ik met je eens ben, dat niet altijd elk middel geheiligd is om een doel te bereiken. Of dat in dit geval zo is, zal het college voor de rechten van de mens beoordelen. Ikzelf heb te weinig inzicht in het reilen en zeilen van een universiteit om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Of het alleen jonge mannen treft, waag ik desondanks te betwijfelen; ik vermoed dat maar weinig hoogleraren echt jong zullen zijn.

(wit is geen huidskleur): Dan ken je mij niet :biggrin:
Ik maak me trouwens geen enkele zorg over jonge mannen met een technische opleiding (waar mijn zoon er één van is). Als er één groep is niet buiten de boot valt, dan zijn zij het wel.
Astromeria schreef:
14-03-2020 15:07
Ten eerste: ik klim op geen enkele barricade; ik probeer alleen weer te geven hoe het volgens mij zit.
Het artikel dat je aanhaalt, bewijst eens te meer de achterstand van vrouwen (de universiteit bungelt onderaan...). Neemt niet weg dat ik met je eens ben, dat niet altijd elk middel geheiligd is om een doel te bereiken. Of dat in dit geval zo is, zal het college voor de rechten van de mens beoordelen. Ikzelf heb te weinig inzicht in het reilen en zeilen van een universiteit om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Of het alleen jonge mannen treft, waag ik desondanks te betwijfelen; ik vermoed dat maar weinig hoogleraren echt jong zullen zijn.

(wit is geen huidskleur): Dan ken je mij niet :biggrin:
In welke zin bewijst het de achterstand van vrouwen dan?

Ik ben een technische jongen en ik speel mijn hele leven met alles van wiskundepuzzels tot het maken van elektromotoren. Op beurzen waar dat soort technische hobby's worden gepresenteerd zie ik alleen maar mannen. Neem bijvoorbeeld stoommachines: vrijwel alleen maar mannen. En ondanks dat er heel veel vrouwen op de TU's zitten, merk ik dat hun hart niet bij techniek ligt zoals dat bij mannen wel het geval is.

Dick Swaab zei het al in zijn boek Wij Zijn Ons Brein: vrouwen hebben gewoon andere interesses dan mannen. En dat resulteert ook in andere uitkomsten in de keuze voor een professie. Verder zie ik jou en andere feministen ook nergens strijden voor meer vrouwelijke stukadoors, vrouwelijke timmerlieden of vrouwelijke betonvlechters. Het is alleen voor de leuke posities. Tjah... zo werkt het niet. Mannen groeien hun hele leven op in een technische omgeving, voor (de meeste) vrouwen is en zal het altijd bijzaak blijven.

In 1983 schreef Ilana Goldman hierover in haar stellingen van haar proefschrift over de vrouwenbeweging:

"De zo zeer gewenste emancipatie van de vrouw zal pas een feit zijn wanneer de groeiende vertegenwoordiging van vrouwen in "zware functies" tot gevolg zou hebben dat de gemiddelde levensduur van de vrouw gedaald is tot het niveau van die van de man".

en verder:

"Mijns inziens vragen diverse psychologische sexe-verschillen behalve een verklaring allereerst een erkenning van het feit dat dergelijke verschillen inderdaad bestaan. Ten eerste omdat lang niet alle sexe-verschillen voor verandering vatbaar zijn, laat staan op korte termijn. Bovendien valt terecht de wenselijkheid van een totale nivellering op dit gebied te betwijfelen, zoals ook de feministische gezinde psychoanalytica Jean Baker-Miller (1975) beweert. Ten tweede zou de vrouw juist vanuit haar anders-zijn een eigen bijdrage aan de gemeenschap kunnen leveren. [...]"
Bron: Bijdrage tot een algemene theorievorming over de vrouw in de huidige westerse maatschappij: een literatuuronderzoek. (1983, Ilana Goldman)
Ik wil inderdaad niet per se dat mijn dochters tegelzetter of metselaar worden, net zomin wil ik graag dat ze thuiszorgmedewerker worden of schoonmaakster. En niet omdat ik neerkijk op die beroepen. Ik kom uit een familie van tegelzetters, metselaars, dakdekkers, fabrieksmedewerkers, schoonmaaksters en stratenmakers. En juist daarom ben ik altijd gestimuleerd lang naar school te gaan, zodat ik werk kon doen dat lichamelijk minder zwaar was, dat beter betaalde en dat ik gemakkelijk tot aan mijn pensioen kon doen.
Bombus-Sylvarum schreef:
14-03-2020 15:45
In welke zin bewijst het de achterstand van vrouwen dan?

Ik haalde de zin al aan, maar ik zal hem nog even helemaal quoten voor je:
"De universiteit bungelt al jaren onderaan de lijstjes met vrouwelijke hoogleraren, zowel landelijk als internationaal."
Daarbij streeft de universiteit naar een aandeel van 20% vrouwen, dus dat lijkt me niet echt een bedreiging voor mannen.


Ik ben een technische jongen en ik speel mijn hele leven met alles van wiskundepuzzels tot het maken van elektromotoren. Op beurzen waar dat soort technische hobby's worden gepresenteerd zie ik alleen maar mannen. Neem bijvoorbeeld stoommachines: vrijwel alleen maar mannen. En ondanks dat er heel veel vrouwen op de TU's zitten, merk ik dat hun hart niet bij techniek ligt zoals dat bij mannen wel het geval is.

Dat lijkt me een voorbarig oordeel. Misschien ligt hun hart wel bij techniek, maar uit zich dat op een andere manier. Daar valt niets over te zeggen zo.

Dick Swaab zei het al in zijn boek Wij Zijn Ons Brein: vrouwen hebben gewoon andere interesses dan mannen. En dat resulteert ook in andere uitkomsten in de keuze voor een professie. Verder zie ik jou en andere feministen ook nergens strijden voor meer vrouwelijke stukadoors, vrouwelijke timmerlieden of vrouwelijke betonvlechters. Het is alleen voor de leuke posities. Tjah... zo werkt het niet. Mannen groeien hun hele leven op in een technische omgeving, voor (de meeste) vrouwen is en zal het altijd bijzaak blijven.

feministen zoals ik? :-D
Maar goed, ik strijd inderdaad net zo min voor meer vrouwelijke stukadoors als voor meer mannelijke kleuterleiders. Ik ben namelijk van mening, dat iedereen vooral de richting moet (kunnen) kiezen waarin hij/zij zich het prettigst voelt, en waar zijn of haar talenten en vaardigheden het best tot uiting komen. Waar ik wel voor strijd (als je het zo zou willen noemen, want ik loopt niet in protestmarsen en dergelijke), is dat iedereen gelijke rechten en gelijke kansen heeft om te bereiken wat hij of zij wil bereiken. Gelijke rechten hebben we. Op het gebied van kansen valt er nog wel wat te verbeteren.


In 1983 schreef Ilana Goldman hierover in haar stellingen van haar proefschrift over de vrouwenbeweging:

"De zo zeer gewenste emancipatie van de vrouw zal pas een feit zijn wanneer de groeiende vertegenwoordiging van vrouwen in "zware functies" tot gevolg zou hebben dat de gemiddelde levensduur van de vrouw gedaald is tot het niveau van die van de man".

en verder:

"Mijns inziens vragen diverse psychologische sexe-verschillen behalve een verklaring allereerst een erkenning van het feit dat dergelijke verschillen inderdaad bestaan. Ten eerste omdat lang niet alle sexe-verschillen voor verandering vatbaar zijn, laat staan op korte termijn. Bovendien valt terecht de wenselijkheid van een totale nivellering op dit gebied te betwijfelen, zoals ook de feministische gezinde psychoanalytica Jean Baker-Miller (1975) beweert. Ten tweede zou de vrouw juist vanuit haar anders-zijn een eigen bijdrage aan de gemeenschap kunnen leveren. [...]"
Bron: Bijdrage tot een algemene theorievorming over de vrouw in de huidige westerse maatschappij: een literatuuronderzoek. (1983, Ilana Goldman)

Misschien nog ten overvloede: ik streef dus in het geheel geen "totale nivellering" van wat dan ook na. Ik ontken zeker niet dat er sekseverschillen zijn. Deze verschillen moeten echter niet op grond van vooroordelen iemands gekozen loopbaan in de weg staan. Ik mijn ideale samenleving wordt niemand in een hokje gedwongen, en heeft iedereen gelijke kansen in de door hem of haar gekozen carrière-richting. Of in de keuze om geen carrière te maken. Nogmaals: voor zover dit binnen de wet en binnen hun eigen mogelijkheden kan.
Astromeria schreef:
14-03-2020 16:18
Je weet inmiddels wel wat zijn antwoord daarop is naam ik aan? Zijn antwoord is: die gelijke kansen zijn er al.

Dat klopt natuurlijk van geen kanten, maar omdat hij als zich als witte een enorm slachtoffer voelt van discriminatie in onze maatschappij, heeft hij zich hierin ook niet goed verdiept.

Discussieer lekker verder hoor, maar verwacht er niet veel uit te halen.
Lachattenoir schreef:
14-03-2020 16:29
Je weet inmiddels wel wat zijn antwoord daarop is naam ik aan? Zijn antwoord is: die gelijke kansen zijn er al.

Dat klopt natuurlijk van geen kanten, maar omdat hij als zich als witte een enorm slachtoffer voelt van discriminatie in onze maatschappij, heeft hij zich hierin ook niet goed verdiept.

Discussieer lekker verder hoor, maar verwacht er niet veel uit te halen.
Ik fascineer me vooral dat jonge meiden als Eva Vlaardingerbroek en Kim Boon openlijk strijden tegen wat zij noemen het hedendaags feminisme. Ik merk dat vrouwen tot 35/40 er sowieso weinig mee hebben. Des te interessanter is het dus dat zoveel vrouwen zich slachtoffer neerzetten. Ook hier weer zeg jij dat vrouwen ergens het slachtoffer van zijn. Mijn vraag is dan: waarvan dan precies.
Bombus-Sylvarum schreef:
14-03-2020 10:38
Waaruit blijkt dat specifiek vrouwen geschikter zouden zijn dan mannen?
bijvoorbeeld is gebleken dat mannen te lui zijn om te googelen en denken dat vrouwen hun persoonlijke secretaresses zijn
Bombus-Sylvarum schreef:
14-03-2020 10:39
Ik laat het Eva Vlaardingerbroek vertellen. Hoe vrouwelijk wil je het hebben?
vrouwelijk heeft niks met feminisme te maken. Deze vrouw is geen feminist maar een puppet van seksisten
dat mannen denken te kunnen bepalen hoe feminisme eruit moet zien is echt een lachertje
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-03-2020 19:57
vrouwelijk heeft niks met feminisme te maken. Deze vrouw is geen feminist maar een puppet van seksisten
Oeh, een andere vrouw downgraden omdat haar mening je niet zint vind ik ook niet vrouwvriendelijk.
nessemeisje schreef:
14-03-2020 20:01
Oeh, een andere vrouw downgraden omdat haar mening je niet zint vind ik ook niet vrouwvriendelijk.
heb je wel eens gehoord wat deze mevrouw zelf zegt over vrouwen?
S-Meds schreef:
14-03-2020 19:58
dat mannen denken te kunnen bepalen hoe feminisme eruit moet zien is echt een lachertje
Het voelt inmiddels bijna als reclame maken, maar ik wil je graag naar Eva Vlaardingerbroek verwijzen: https://twitter.com/EvaVlaar ! Zij heeft soortgelijke denkbeelden, is 23 en vrouw. Een andere vrouw die vrij kritisch is op het feminisme is Kim Boon: https://twitter.com/KimBoon94 !

Hoe kom je erbij dat alleen mannen zo denken?
S-Meds schreef:
14-03-2020 20:13
heb je wel eens gehoord wat deze mevrouw zelf zegt over vrouwen?
Nou, wat dan?
Leuk dat je twee vrouwen hebt gevonden die hetzelfde vinden als jij. Er zijn ook mannen die hetzelfde vinden als ik. Wat nu, wat nu.
Betty_Slocombe schreef:
14-03-2020 21:24
Leuk dat je twee vrouwen hebt gevonden die hetzelfde vinden als jij. Er zijn ook mannen die hetzelfde vinden als ik. Wat nu, wat nu.
oh ja dat zijn de leuke mannen
S-Meds schreef:
14-03-2020 21:51
oh ja dat zijn de leuke mannen
Nou, ik denk dat TO vindt dat die mannen zachte eieren zijn óf dat ze alleen maar met mij mee kletsen omdat ze in mijn broekje willen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
14-03-2020 22:13
Nou, ik denk dat TO vindt dat die mannen zachte eieren zijn óf dat ze alleen maar met mij mee kletsen omdat ze in mijn broekje willen.
Welnee, TO denkt daar helemaal niet over na , die is veel te druk met ‘zich te fascineren’. God mag weten wat dat is, maar goed.
nessemeisje schreef:
14-03-2020 20:01
Oeh, een andere vrouw downgraden omdat haar mening je niet zint vind ik ook niet vrouwvriendelijk.
Jep.

Overigens merk ik dat de mening van Eva Vlaardingerbroek en Kim Boon onder in ieder geval de vrouwen die ik ken breed gedragen wordt.
Betty_Slocombe schreef:
14-03-2020 22:13
Nou, ik denk dat TO vindt dat die mannen zachte eieren zijn óf dat ze alleen maar met mij mee kletsen omdat ze in mijn broekje willen.
Dat kan, hoeft niet. Ik heb mensen in het algemeen wel gekkere dingen horen zeggen. Maar zoals ik al eerder aangaf zie ik dat het steeds vaker vrouwen zelf zijn die zich publiekelijk afkeren van wat het hedendaagse feminisme heet. Zeg maar de 4de of 5de golf.

In WNL was Eva Vlaardingerbroek laatst te gast. En ik zag dat Catherine Keyl het ook gewoon met haar eens was in grote lijnen.
Griebus67 schreef:
14-03-2020 23:09
Welnee, TO denkt daar helemaal niet over na , die is veel te druk met ‘zich te fascineren’. God mag weten wat dat is, maar goed.
Het is interessant dat er aan de ene kant mannen en vrouwen strijden voor vrouwenrechten, maar dat er nu steeds meer vrouwen zijn die zich daar openlijk van afkeren. De strijd lijkt een bepaald verzadigingspunt te hebben bereikt of lijkt daar zelfs overheen te zijn gegaan. Dusdanig dat vrouwen activistisch worden in tegenovergestelde richting.

Dat er nog vrouwen en mannen strijden komt omdat mensen in het algemeen graag “aan de goede van de geschiedenis staan” en actief zoeken naar zo’n kantelpunt. Veel mensen denken dat nu toch vinden in feminisme en anti-racismestrijd. Zelf denk ik dat die strijd allang gevoerd is.
Bombus-Sylvarum schreef:
15-03-2020 07:13
Jep.

Overigens merk ik dat de mening van Eva Vlaardingerbroek en Kim Boon onder in ieder geval de vrouwen die ik ken breed gedragen wordt.
Vrouwen kunnen van mening verschillen, ieder heeft recht op zijn/haar eigen mening. Maar al zou een meerderheid van vrouwen de mening van Eva en Kim delen, maakt dat nog steeds niet dat vrouwen op de arbeidsmarkt gelijke kansen hebben als mannen. Dat sommige vrouwen daar niet mee zitten is hun eigen zaak. Het zegt alleen niet dat de strijd van andere vrouwen daarmee onnodig of onrechtmatig is.
Bombus-Sylvarum schreef:
15-03-2020 07:39
Het is interessant dat er aan de ene kant mannen en vrouwen strijden voor vrouwenrechten, maar dat er nu steeds meer vrouwen zijn die zich daar openlijk van afkeren. De strijd lijkt een bepaald verzadigingspunt te hebben bereikt of lijkt daar zelfs overheen te zijn gegaan. Dusdanig dat vrouwen activistisch worden in tegenovergestelde richting.

Dat er nog vrouwen en mannen strijden komt omdat mensen in het algemeen graag “aan de goede van de geschiedenis staan” en actief zoeken naar zo’n kantelpunt. Veel mensen denken dat nu toch vinden in feminisme en anti-racismestrijd. Zelf denk ik dat die strijd allang gevoerd is.
Het fascineert me dat je denkt dat een strijd vóór gelijke rechten (of beter gezegd: kansen, want in de wet is het in principe goed geregeld), een strijd is tégen mannen (of wie dan ook). Het gaat er juist om dat iedereen gelijk behandeld moet worden. In de praktijk komt het erop neer dat er dus een groter spelersveld ontstaat omdat meer kandidaten serieus kans maken op een positie. Dat zegt niet dat witte (of zo je wilt: blanke) mannen worden achtergesteld, maar dat andere groeperingen aan hen worden gelijkgesteld.

Dat veel met name jonge vrouwen niets met het feminisme (zeggen te) hebben, verbaasd me niet erg. Zij hebben geen idee hoe het vroeger was. Ze denken dat het gaat om het "recht" om thuis te blijven en te zorgen, maar ze zouden raar staan te kijken als we daadwerkelijk terug zouden gaan naar de situatie van de jaren vijftig en daarvoor.

De strijd is nog niet gestreden zolang er een instrument als "positieve discriminatie" nodig is, ongeacht of je daar nu vóór of tegen bent. Het zegt namelijk simpelweg, dat statistisch aantoonbaar is dat het aandeel vrouwen of minderheden in bepaalde posities onevenredig klein is.
En zoals iemand al eerder schreef: dit kan evengoed andersom gelden, zoals voor mannen in het basisonderwijs.
En volgens mij is er niets mis met "aan de goede kant van de geschiedenis" staan. Dat hadden meer mensen moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven