WAP; het nieuwe feminisme?

22-10-2020 12:21 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het liedje is inmiddels niet meer heel nieuw, maar deze zomerhit van vrouwelijke rappers Cardi B en Meghan Thee Stallion heeft heel wat stof doen opwaaien. Wat mij het meeste opvalt aan de commentaren is dat het liedje en bijbehorende clip opgehemeld worden als een ode aan feminisme en bevrijding van vrouwelijke seksualiteit. Ik ben even in de war over wat feminisme nu inhoudt. Voor wie het liedje niet kent: WAP staat voor wet a** p*ss* en de videoclip staat bol van schaarsgeklede twerkende vrouwen.
Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
22-10-2020 19:43
Beyoncé is ook schaars gekleed. Om een sexy imago neer te zetten. Maar ze hoeft het niet. Je kunt niet er om heen dat ze super kan zingen. En haar muziek is ook niet verkeerd, al luister ik er zelf niet naar.
Ze hoeft het niet inderdaad, maar kiest er wel voor. Daar is toch niets mis mee?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
22-10-2020 15:49
Context maakt uit.

Objectivering is een reductie: een vrouw in een clip van een mannelijke rapper is vaak een accessoire, een ding. Uiterlijk, bloot en seksualiteit zijn een normaal onderdeel van mens-zijn. Bij objectivering is dat het enige waar een vrouw goed voor is. Vrouwen die publiekelijk waarde hechten aan uiterlijk en seks worden belachelijk gemaakt of er wordt op ze neer gekeken, want het kan toch niet dat ze daarnaast ook nog creatieve, interessante, lieve, intelligente, complexe personen zijn.

Maar feit is dat mannen, en mannelijke zangers zichzelf niet zo neer zetten. Want dan halen ze zichzelf omlaag. Waarom zouden vrouwen dat wel doen? Ik zie er zelf geen heil in eerlijk gezegd. Ook niet als het hun eigen keuze is. Want ook al maak je als vrouw eigen keuzes, dan hoeven het nog echt niet per definitie slimme keuzes te zijn.
Chienandalou schreef:
22-10-2020 19:42
Over feminisme gesproken:
The teaches op Peaches: https://youtu.be/EpDmklLFXVc

Fuck the pain away. Deze clip is ‘kuis’, maar deze artieste treedt vaak schaarsgekleed op.
:love: Love Peaches. Shake your tits.

Maar zij is ook een beetje een genderbender.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
22-10-2020 19:39
Ik vraag je juist wat je vindt van vrouwen die in jouw ogen geen troep maken, maar dan schaars gekleed
Ik moet hard nadenken over een voorbeeld. Alhoewel... ik denk dat Beyoncé met deze trend is gestart, in light versie.
iones schreef:
22-10-2020 19:46
Maar feit is dat mannen, en mannelijke zangers zichzelf niet zo neer zetten. Want dan halen ze zichzelf omlaag. Waarom zouden vrouwen dat wel doen? Ik zie er zelf geen heil in eerlijk gezegd. Ook niet als het hun eigen keuze is. Want ook al maak je als vrouw eigen keuzes, dan hoeven het nog echt niet per definitie slimme keuzes te zijn.
Het gaat om het terug in eigen handen nemen van die termen, net zoals het N-woord. Jonge meisjes noemen hun dinnetjes ook wel eens slet of bitch, dat is heel anders dan wanneer een ander het doet.
Chienandalou schreef:
22-10-2020 19:43
De mannelijke rappers noemen zichzelf vaak ook dog, dawg etc.
Of vieze hond.

Maar hoezo zou het een tegenstelling zijn, als in 'Beyonce is dan wel half naakt MAAR ze kan goed zingen?'
Mumper schreef:
22-10-2020 19:47
Het gaat om het terug in eigen handen nemen van die termen, net zoals het N-woord. Jonge meisjes noemen hun dinnetjes ook wel eens slet of bitch, dat is heel anders dan wanneer een ander het doet.

En dat kan niet met een wat intelligentere tekst dan "It's goin' in dry and it's comin' out soggy" ?
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
22-10-2020 19:44
Ik vind de context wel belangrijk. Ik vind beyonce vaak een beetje tegenstrijdig, met liedjes als Nasty Girl (slut shaming!) en quasi-feministische boodschappen zoals in Flawless, en haar Christelijke moraal, maar dan wel schaarsgekleed zijn in de clips.

Juist in hiphop als het punt is dat vrouwen ook grof mogen zijn en van sex mogen genieten, vind ik het prima. Minder hypocriet
Jouw laatste alinea is eigenlijk het punt wat ik wil maken.

Ik vind nog steeds dat Beyonce mag doen wat ze wil en dragen wat ze wil, maar een Lil’ Kim en Cardi B maken inderdaad juist dat statement.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
22-10-2020 19:46
:love: Love Peaches. Shake your tits.

Maar zij is ook een beetje een genderbender.
Ja, dat moet juist dus niets uitmaken
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
22-10-2020 19:53
Ja, dat moet juist dus niets uitmaken
Je hebt gelijk! Raar dat dat eerder als empowerend wordt gezien. Ik ben een groot fan van Lana del Rey en zij is juist weer heel gender-conform. Daar krijgt ze een hoop shit over maar dat moet ook gewoon een keuze. Ik ben zelf ook vrouwelijk maar niet minder feministisch.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-10-2020 19:50
En dat kan niet met een wat intelligentere tekst dan "It's goin' in dry and it's comin' out soggy" ?
De tekst past precies bij de muziek. Geen niveau, geen stijl, het is gewoon drie x niks!
Ik snap ook werkelijk niet dat mensen daar iets in zien.

En het is echt niet zo dat ik alles wat niet mijn smaak afkeur hoor. Beyoncé is bijvoorbeeld niet mijn smaak. Maar ik weet gewoon dat ze goed is. Dat kan ik wel horen. En zo zijn er wel meer artiesten waarvan ik weet dat ze goed zijn, maar van wie de muziek bij mij desondanks niet binnen komt omdat het kennelijk mijn smaak niet is.
Alle reacties Link kopieren
Chamonix schreef:
22-10-2020 19:47
Ik moet hard nadenken over een voorbeeld. Alhoewel... ik denk dat Beyoncé met deze trend is gestart, in light versie.
Ik bedoel het anders: een zangeres die ‘gearriveerd’ is. Als zij goed is, dan moet het toch niet uitmaken of zij er voor kiest om zedig gekleed of halfnaakt haar songs de wereld in te brengen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
22-10-2020 19:52
Jouw laatste alinea is eigenlijk het punt wat ik wil maken.

Ik vind nog steeds dat Beyonce mag doen wat ze wil en dragen wat ze wil, maar een Lil’ Kim en Cardi B maken inderdaad juist dat statement.
Ja het is performatief. En het is juist de bedoeling dat je er ongemakkelijk van wordt, het confronteert ons met vooroordelen die zijn blijven hangen (niet ladylike...) en dubbele standaarden en zo.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
22-10-2020 19:55
Je hebt gelijk! Raar dat dat eerder als empowerend wordt gezien. Ik ben een groot fan van Lana del Rey en zij is juist weer heel gender-conform. Daar krijgt ze een hoop shit over maar dat moet ook gewoon een keuze. Ik ben zelf ook vrouwelijk maar niet minder feministisch.
Ik baal nog steeds dat ik haar optreden nu mis... gelukkig kan ik nog teren op Antwerpen...
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
22-10-2020 19:52
Jouw laatste alinea is eigenlijk het punt wat ik wil maken.

Ik vind nog steeds dat Beyonce mag doen wat ze wil en dragen wat ze wil, maar een Lil’ Kim en Cardi B maken inderdaad juist dat statement.
Maar dat statement moeten ze maken door zichzelf whores te noemen? Ze conformeren zich nog steeds aan het vrouwonvriendelijke beeld in de mannelijke hip hop cultuur. Waarom is dat bevrijdend? Niks nieuws onder de zon.
Trina rapt over gebeft worden als ze ongesteld is, ook niet ladylike.

https://www.youtube.com/watch?v=ABZDZY5aCLY


Het lijkt me ZO leuk om hier onderzoek naar te doen!
Chamonix schreef:
22-10-2020 19:58
Maar dat statement moeten ze maken door zichzelf whores te noemen? Ze conformeren zich nog steeds aan het vrouwonvriendelijke beeld in de mannelijke hip hop cultuur. Waarom is dat bevrijdend? Niks nieuws onder de zon.
Het perspectief verandert de boodschap. Zo is het niet meer vrouwonvriendelijk want ze zijn niet meer alleen object maar subject, zij zijn degene die plezier beleven aan seks.
Mumper schreef:
22-10-2020 19:56
Ja het is performatief. En het is juist de bedoeling dat je er ongemakkelijk van wordt, het confronteert ons met vooroordelen die zijn blijven hangen (niet ladylike...) en dubbele standaarden en zo.

Maar wat is volgens jou de boodschap van dit nummer en deze videoclip dan? Dat niet alleen mannen vrouwen mogen neerzetten als hoeren, maar dat vrouwen dat zelf ook mogen?

Ik vind het maar een domme boodschap.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
22-10-2020 19:59
Trina rapt over gebeft worden als ze ongesteld is, ook niet ladylike.

https://www.youtube.com/watch?v=ABZDZY5aCLY


Het lijkt me ZO leuk om hier onderzoek naar te doen!
Tasty!

Doet me denken aan de kassameisjes: een echte schipper vaart óok door de rode zee! :-D
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-10-2020 20:00
Maar wat is volgens jou de boodschap van dit nummer en deze videoclip dan? Dat niet alleen mannen vrouwen mogen neerzetten als hoeren, maar dat vrouwen dat zelf ook mogen?

Ik vind het maar een domme boodschap.
Ik ook.
Chienandalou schreef:
22-10-2020 19:58


Ik baal nog steeds dat ik haar optreden nu mis... gelukkig kan ik nog teren op Antwerpen...
Ohh dat was mijn eerste in een lange reeks coronateleurstellingen vorig jaar, ik had een kaartje voor haar Berlijn show :'(

Nu ben ik dichterbij haar, even kijken....
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
22-10-2020 19:46
Maar feit is dat mannen, en mannelijke zangers zichzelf niet zo neer zetten. Want dan halen ze zichzelf omlaag. Waarom zouden vrouwen dat wel doen? Ik zie er zelf geen heil in eerlijk gezegd. Ook niet als het hun eigen keuze is. Want ook al maak je als vrouw eigen keuzes, dan hoeven het nog echt niet per definitie slimme keuzes te zijn.
Mannen doen het ook hoor:
https://youtu.be/fbGkxcY7YFU
Wanna grow up to be
Be a debaser
RikM schreef:
22-10-2020 20:00
Maar wat is volgens jou de boodschap van dit nummer en deze videoclip dan? Dat niet alleen mannen vrouwen mogen neerzetten als hoeren, maar dat vrouwen dat zelf ook mogen?

Ik vind het maar een domme boodschap.
Wat is er nou weer mis met hoeren?
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
22-10-2020 19:48
Of vieze hond.

Maar hoezo zou het een tegenstelling zijn, als in 'Beyonce is dan wel half naakt MAAR ze kan goed zingen?'
De grote vraag is nu: kan ze hockeyen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
RikM schreef:
22-10-2020 19:50
En dat kan niet met een wat intelligentere tekst dan "It's goin' in dry and it's comin' out soggy" ?
Verwacht je die intelligentie ook van mannelijke rappers, met juweeltjes als 'I let you lick my lollipop'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven