Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Ik vind het ook nogal uitmaken of er bij een (grote) partij mensen op de kieslijst staan die je niet aanstaan of waar je het hartgrondig mee oneens bent, of dat er abjecte dingen in de grondbeginselen van die partij staan.

Wil je niet op Nanniga stemmen, dan is dat m.i. geen voorkeur voor poppetjes. Zij is mede-grondlegger van de partij en heeft veel inspraak in hey opstellen van de plannen van JA21.
GriebusDus schreef:
21-08-2025 17:26
Ik vind het ook nogal uitmaken of er bij een (grote) partij mensen op de kieslijst staan die je niet aanstaan of waar je het hartgrondig mee oneens bent, of dat er abjecte dingen in de grondbeginselen van die partij staan.

Wil je niet op Nanniga stemmen, dan is dat m.i. geen voorkeur voor poppetjes. Zij is mede-grondlegger van de partij en heeft veel inspraak in hey opstellen van de plannen van JA21.
Dat is allemaal waar, maar ik vind dat de hoofdreden om niet op JA21 te stemmen de discriminerende elementen in het programma zouden moeten zijn en niet de persoon Nanninga op de lijst.
Vanielje schreef:
21-08-2025 17:33
Dat is allemaal waar, maar ik vind dat de hoofdreden om niet op JA21 te stemmen de discriminerende elementen in het programma zouden moeten zijn en niet de persoon Nanninga op de lijst.
Jij hebt het programma gelezen? Vertel!
Nounou schreef:
22-08-2025 06:51
Jij hebt het programma gelezen? Vertel!
Je hoeft maar 1 minuut naar die Nanninga te luisteren en dan weet je genoeg.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik lees graag programma's en ik vind die van Ja21 niet, alleen nieuwsberichten. Maar dat kan aan mijn zoekkunsten liggen hoor!

Ik luister eigenlijk naar niemand graag in de politiek, hoe zou dat nu komen? Ligt vast aan mij. :-D
Nounou schreef:
22-08-2025 07:41
Ik lees graag programma's en ik vind die van Ja21 niet, alleen nieuwsberichten. Maar dat kan aan mijn zoekkunsten liggen hoor!

Ik luister eigenlijk naar niemand graag in de politiek, hoe zou dat nu komen? Ligt vast aan mij. :-D
Ik heb em net zitten lezen, dus heel moeilijk te vinden is ie niet.
Overigens staan er natuurlijk geen expliciet discriminerende standpunten in verkiezingsprogramma's. Ze omschrijven het allemaal zo neutraal mogelijk.

Maar daarmee is het niet ineens niet meer discriminerend.
Solomio schreef:
22-08-2025 07:43
Ik heb em net zitten lezen, dus heel moeilijk te vinden is ie niet.
Zie je? Mijn zoekkunsten. Ik ga opnieuw zoeken! :geek:
61 pagina's, tot volgende week! :P
Nounou schreef:
22-08-2025 07:49
Als je wilt weten hoe discriminerend het is, lees je het hoofdstuk over asiel en migratie.
Nounou schreef:
22-08-2025 07:49
Hier nog een stukje over hoe ja21 in hun grondbeginselen heeft staan dat ze willen dat het non-discriminatieverbod niet meer voor burgers onderling geldt. https://chrisaalberts.nl/2023/04/12/een ... -grondwet/

Ik vraag me wel af hoe ze zouden reageren als dit ingevoerd zou worden en ze dan zelf ergens geweigerd zouden worden omdat ze bv. wit/man/hetero zijn. Zullen ze dan echt zeggen: ja, wij vinden dat mensen onderling moeten kunnen discrimineren dus prima?
danae wijzigde dit bericht op 22-08-2025 07:59
0.63% gewijzigd
Ik lees graag alles, maar nu ff niet.

Ik zal GL/PvdA ook lezen, want erg benieuwd wat hun plannen zijn.
Vanielje schreef:
21-08-2025 17:33
Klopt. Ik wilde alleen zeggen dat in dit geval persoon en programma volledig samenvallen.
Ik heb het gelezen (JA21) en hoewel ik zeker wel op best veel punten eens ben, is het toch een beetje teveel "wij willen..."

En dat snap ik dat willen alle partijen natuurlijk, maar nee. Ik werd er niet heel enthousiast van, dus dat gaat het niet worden. (Wist ik al wel, maar altijd benieuwd naar het programma...)
Dat vind ik wel de vaagste reden om niet op JA21 te willen stemmen. Elke partij wil dingen. Het gaat er toch vooral om WAT ze willen, lijkt me?
MrsM schreef:
22-08-2025 08:51
Ik heb het gelezen (JA21) en hoewel ik zeker wel op best veel punten eens ben, is het toch een beetje teveel "wij willen..."

En dat snap ik dat willen alle partijen natuurlijk, maar nee. Ik werd er niet heel enthousiast van, dus dat gaat het niet worden. (Wist ik al wel, maar altijd benieuwd naar het programma...)
Ik heb delen ervan gelezen en vind het echt al erg als je het op best veel punten met ze eens bent.

Hun anti-immigratiestandpunten zijn zo ongelofelijk inhumaan, ik snap niet dat mensen dat überhaupt met droge ogen kunnen lezen.
Rekeningrijden gaat al via de pomp.

Ook genoeg beroepen waarbij ov niet haalbaar is.
MrsM schreef:
22-08-2025 08:51

Ik vind het programma, afgezien van het probleem dat ik heb met een inperking van het discriminatieverbod, vooral niet zo realistisch.

Voor alles worden zo'n beetje minimum uitgaven vastgesteld (defensie, politie, onderwijs) en tegelijkertijd willen ze box 2, de erf- en schenkbelasting afschaffen. Een minister van DOGE gaat in de overheidsuitgaven hakken om dat allemaal te betalen. Er staan ook punten in die heel redelijk klinken, maar die vind je ook bij andere partijen.
vanielje wijzigde dit bericht op 22-08-2025 10:10
0.75% gewijzigd
MrsM schreef:
21-08-2025 16:39
Als je net als in Frankrijk tolwegen wil gaan invoeren, dan betaal je weer alleen belasting voor het rijden op die wegen. Dan zal het juist binnendoor weer een stuk drukker worden.

Hoe je het ook wendt of keert, Nederland is klein en dichtbevolkt en het wegennet is overbelast. Veel mensen hebben een auto vanwege noodzaak, niet alleen voor plezier.
Frankrijk heeft een goed onderliggend wegennet naast de tolwegen en is natuurlijk veel minder dicht bevolkt. Er zijn daar goede alternatieven om de tolwegen te vermijden. Voor Nederland niet haalbaar.
Flashy schreef:
22-08-2025 09:33
Rekeningrijden gaat al via de pomp.

Ook genoeg beroepen waarbij ov niet haalbaar is.
Ik tank tegenwoordig in het buitenland :) scheelt onderhand tegen de 60 cent per liter.
Komen er dan ook weer uitzonderingen? Sommige beroepen kunnen toch niet anders?
Wat me te binnen schiet is dat je jaarlijks wordt afgerekend, dat het in een database wordt bijgehouden.
Over dat klimaatticket, er is nu al een abonnement wat NS aanbiedt in de daluren. Iets van 120 euro maandelijks.
Zat mij net te bedenken: des te meer er elektrisch gereden gaat worden des te minder accijnzen er binnenkomen. Dat wil de overheid gecompenseerd zien door rekeningrijden. Introductie zal met flinke kosten gepaard gaan, die je natuurlijk zelf mag betalen, het hele systeem moet onderhouden worden en vervolgens per kilometer mogen afrekenen.

En buitenlandse kentekens zal wel te ingewikkeld worden, dus die betalen dan weer niets.
Al zolang ik het me kan herinneren steekt het rekeningrijden van tijd tot tijd de kop op. Ik denk niet dat een partij die rekeningrijden wil invoeren veel kiezers zal trekken, uitgezonderd misschien wat binnen-stedelingen de sowieso geen auto (nodig) hebben.
Solomio schreef:
22-08-2025 09:15
Ik heb delen ervan gelezen en vind het echt al erg als je het op best veel punten met ze eens bent.

Hun anti-immigratiestandpunten zijn zo ongelofelijk inhumaan, ik snap niet dat mensen dat überhaupt met droge ogen kunnen lezen.
op zich een interessante discussie: wat verstaat de een en de ander onder inhumaan. Dat zou wel eens wat ogen kunnen openen.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Draaideurforummer schreef:
22-08-2025 13:42
Al zolang ik het me kan herinneren steekt het rekeningrijden van tijd tot tijd de kop op. Ik denk niet dat een partij die rekeningrijden wil invoeren veel kiezers zal trekken, uitgezonderd misschien wat binnen-stedelingen de sowieso geen auto (nodig) hebben.
En vaak niet snappen dat ov echt niet overal in de nacht rijdt.
Flashy schreef:
22-08-2025 14:26
En vaak niet snappen dat ov echt niet overal in de nacht rijdt.
Of dat er geen supermarkt in je dorp zit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven