Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
vrijdag 22 augustus 2025 om 14:45
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:23
vrijdag 22 augustus 2025 om 17:06
Daar zijn allemaal oplossingen voor. Als je naar Noorwegen gaat krijg je ook gewoon de rekening achteraf voor het gebruik van tolwegen.margreetder schreef: ↑22-08-2025 13:24Zat mij net te bedenken: des te meer er elektrisch gereden gaat worden des te minder accijnzen er binnenkomen. Dat wil de overheid gecompenseerd zien door rekeningrijden. Introductie zal met flinke kosten gepaard gaan, die je natuurlijk zelf mag betalen, het hele systeem moet onderhouden worden en vervolgens per kilometer mogen afrekenen.
En buitenlandse kentekens zal wel te ingewikkeld worden, dus die betalen dan weer niets.
En voor het wegvallen van de accijns moet je iets veranderen doordat steeds meer elektrisch wordt gereden. En niet alleen in volledig elektrische auto's. Mijn buren hebben een nieuwe Volkswagen gekocht. Geen elektrische maar een hybride die 140km elektrisch kan rijden. In Nederland zullen zelfs zij vrijwel niet meer op brandstof rijden. Als men in de politiek jaren geleden gewoon serieus met rekening rijden aan de gang was gegaan hadden we nu gewoon een systeem gehad dat rustig had kunnen groeien zonder extreme kosten. Ook dit is weer een dossier dat veel te lang is blijven liggen. Zoals bijna alles momenteel.
Dan moet je toch een andere manier hebben om voldoende inkomsten te krijgen als overheid. d
vrijdag 22 augustus 2025 om 17:27
Toch gek:Draaideurforummer schreef: ↑22-08-2025 13:42Al zolang ik het me kan herinneren steekt het rekeningrijden van tijd tot tijd de kop op. Ik denk niet dat een partij die rekeningrijden wil invoeren veel kiezers zal trekken, uitgezonderd misschien wat binnen-stedelingen de sowieso geen auto (nodig) hebben.
- Verkeersdeskundigen zijn het erover eens dat een plaats en tijd afhankelijke heffing files bespaart.
- Mensen moeten toch kunnen snappen dat de belastingen op benzine, lpg en diesel op de helling moeten nu er op electrische auto's niet dezelfde heffingen kunnen komen (want stroom voor t huis kan een stuk minder heffing op).
- Circa de helft van de mensen rijdt minder dan gemiddeld en zou profiteren van een afschaffing van de wegenbelasting, dus zeker niet alleen de randstedeling zonder auto.
De voorstanders wisselen afhankelijk van de variant, maar ze zouden er wel moeten zijn.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
vrijdag 22 augustus 2025 om 17:38
Stel nou dat er echt veel minder mensen de auto pakken als het rekeningrijden wordt ingevoerd, dan vallen straks de inkomsten van de heffing tegen. Worden die dan verhoogd? Ik ben vooral bang dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto , niet kunnen schuiven met werktijden of niet thuis kunnen werken de klos zullen zijn. Niet iedereen heeft een keuze.Kleinezon schreef: ↑22-08-2025 17:27Toch gek:
- Verkeersdeskundigen zijn het erover eens dat een plaats en tijd afhankelijke heffing files bespaart.
- Mensen moeten toch kunnen snappen dat de belastingen op benzine, lpg en diesel op de helling moeten nu er op electrische auto's niet dezelfde heffingen kunnen komen (want stroom voor t huis kan een stuk minder heffing op).
- Circa de helft van de mensen rijdt minder dan gemiddeld en zou profiteren van een afschaffing van de wegenbelasting, dus zeker niet alleen de randstedeling zonder auto.
De voorstanders wisselen afhankelijk van de variant, maar ze zouden er wel moeten zijn.
(Ik hoor daar zelf niet bij, ik rij vrij weinig, dus het is geen eigenbelang. Ik heb wel ervaring met werk(gevers) waarbij nu eenmaal weinig te kiezen valt.)
vrijdag 22 augustus 2025 om 17:43
Ik denk dat vooral de werkgevers van Nederland de klos zijn, zeker als mensen via de cao een vergoeding gaan opeisen. En als minder mensen gaan rijden heeft de overheid weer minder uitgaven.Draaideurforummer schreef: ↑22-08-2025 17:38Stel nou dat er echt veel minder mensen de auto pakken als het rekeningrijden wordt ingevoerd, dan vallen straks de inkomsten van de heffing tegen. Worden die dan verhoogd? Ik ben vooral bang dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto , niet kunnen schuiven met werktijden of niet thuis kunnen werken de klos zullen zijn. Niet iedereen heeft een keuze.
(Ik hoor daar zelf niet bij, ik rij vrij weinig, dus het is geen eigenbelang. Ik heb wel ervaring met werk(gevers) waarbij nu eenmaal weinig te kiezen valt.)
Overigens ben ik geen voorstander van rekeningrijden. Veel te veel uitgaven met een beperkt voordeel.
vrijdag 22 augustus 2025 om 17:44
Als het voor werk is zal de reisvergoeding vanuit de werkgevers omhoog moeten. Dat gaat tijdelijk vast wel wat frictie opleveren voor sommige mensen/bedrijven. In de huidige economische staat lijkt me dat te overzien, zeker bij een invoer verspreid over wat jaren.Draaideurforummer schreef: ↑22-08-2025 17:38Stel nou dat er echt veel minder mensen de auto pakken als het rekeningrijden wordt ingevoerd, dan vallen straks de inkomsten van de heffing tegen. Worden die dan verhoogd? Ik ben vooral bang dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto , niet kunnen schuiven met werktijden of niet thuis kunnen werken de klos zullen zijn. Niet iedereen heeft een keuze.
vrijdag 22 augustus 2025 om 17:50
Als de reiskostenvergoedingen omhoog gaan dan zal dat mensen niet stimuleren om de auto te laten staan. Misschien zal het wel werkgevers stimuleren om soepeler om te gaan met werktijden. Al hebben ook lang niet alle werkgevers een keuze daarin.
Kortom het lijkt me een systeem met veel haken en ogen.
vrijdag 22 augustus 2025 om 19:25
Alles heeft haken en ogen, ook het huidige systeem. En die van het huidige systeem worden alleen maar groter.Draaideurforummer schreef: ↑22-08-2025 17:50Als de reiskostenvergoedingen omhoog gaan dan zal dat mensen niet stimuleren om de auto te laten staan. Misschien zal het wel werkgevers stimuleren om soepeler om te gaan met werktijden. Al hebben ook lang niet alle werkgevers een keuze daarin.
vrijdag 22 augustus 2025 om 20:38
En dus de consument. Die extra reiskosten vergoeding moet toch ergens van betaald worden. Dus stijgende prijzen.Vanielje schreef: ↑22-08-2025 17:43Ik denk dat vooral de werkgevers van Nederland de klos zijn, zeker als mensen via de cao een vergoeding gaan opeisen. En als minder mensen gaan rijden heeft de overheid weer minder uitgaven.
Overigens ben ik geen voorstander van rekeningrijden. Veel te veel uitgaven met een beperkt voordeel.
Of mensen de auto vaker laten staan? Stijgende brandstofprijzen heeft ook nauwelijks effect op meer of minder rijden.
vrijdag 22 augustus 2025 om 21:53
Gemiddeld zouden de kosten niet moeten stijgen. Al zullen bedrijven het wel als excuus opvoeren om de prijzen te verhogen.
vrijdag 22 augustus 2025 om 23:31
Die is als ik naar mijn partner kijk al niet voldoende. De locatie is ook helemaal niet te bereiken met het ov dus er is ook geen alternatief.
zaterdag 23 augustus 2025 om 08:58
https://nos.nl/l/2579577
Na deze beschamende vertoning is het wat mij betreft echt op geen enkele manier goed te praten als je nu nog VVD of BBB stemt.
Na deze beschamende vertoning is het wat mij betreft echt op geen enkele manier goed te praten als je nu nog VVD of BBB stemt.
•
zaterdag 23 augustus 2025 om 09:03
Het gaat om verhogen van de reiskostenvergoeding door werkgever zoals een andere forummer zegt. Stel dat dat gaat gebeuren dan stijgen de kosten gemiddeld wel voor de werkgever, er wordt immers niet minder gereden. Grote bedrijven kunnen dat mogelijk wellicht nog zelf opvangen, kleine bedrijven hebben vaak die ruimte niet. Het gaat hier dus om km-vergoeding en niet om lease auto's.
zaterdag 23 augustus 2025 om 09:16
Ik zie in gedachten Wilders al in zijn handen wrijvenAnAppleADay schreef: ↑22-08-2025 21:53Ik vermoed dat de moord op Lisa koren op de molen van de PVV gaat zijnzo’n trieste gebeurtenis en dan waarschijnlijk nog zo’n ellendig politiek gevolg
zaterdag 23 augustus 2025 om 09:18
Zijn laatste tweets getuigt daarvan
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zaterdag 23 augustus 2025 om 10:21
Dat vraag ik me dus af, want met het principe de vervuiler betaald, zouden de kosten voor sectoren die veel op de weg zitten dus wel stijgen.
Gelukkig ben ik ondernemer en kan ik als excuus gewoon mijn prijzen lekker verhogen.
zaterdag 23 augustus 2025 om 11:06
Ook bang voor idd. Mijn schoonfamilie en vader hebben het er al over dat dit zo'n typisch niet-Westerse daad was en hoe vluchtelingen zo'n enorm probleem zijn. Ik schaam me dood. Ze wijzen op even gruwelijke moorden (Marianne Vaatstra, Milica van Doorn en Anne Faber zijn ook gruwelijk afgeslacht) heeft geen zin, want "tja witte mannen zijn toch in de meerderheid, dus eigenlijk doen die zwarten het veel meer" (hun woorden). Maar goed, mijn schoonfamilie bestaat op z'n zachtst uitgedrukt niet uit hoogvliegers. Maar van mijn vader, universitair geschoold, had ik meer verwacht. Maar ja, racists gonna racist.AnAppleADay schreef: ↑22-08-2025 21:53Ik vermoed dat de moord op Lisa koren op de molen van de PVV gaat zijnzo’n trieste gebeurtenis en dan waarschijnlijk nog zo’n ellendig politiek gevolg
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in