Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 1248 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Graze schreef:
03-06-2025 23:05
Bij Hart van Nederland hadden ze een poll gedaan en daar kwam uit dat de meesten vinden dat Wilders nog een kans moet krijgen, de meeste mensen zijn voor een rechts kabinet en maar 15% links.

Grappig hoe erg dat kan verschillen aan de hand van de bubbel waar mensen in zitten.
Hart van Nederland wordt gepeild door Maurice de Hond, dat verklaard een hoop denk ik.
Niet mijn regering
Solomio schreef:
03-06-2025 23:08
En de PVV heeft op sociaal-economisch vlak best wat linkse standpunten, dus sowieso is die links-rechts-indeling veel te simplistisch.
Maar zo stemmen ze doorgaans niet bij moties, dan stemt de PVV rechts. Wilders is niet voor niets een voormalige VVD’er.
Niet mijn regering
PVDD

Fuck strategisch stemmen.
Graze schreef:
03-06-2025 23:16
De sociale partij is zo links als wat. Niks mis mee, ook jaren op gestemd totdat GroenLinks net wat beter scoorde op de punten die ik het belangrijkste vind. Heb me verder niet verdiept in extinction rebellion, weet alleen dat ik die mensen steeds irritanter ga vinden. Niet waar ze voor staan maar de uitvoering ervan/ manier waarop. Laatst weer dingen beklad waarbij ik denk waarom?! Dat kan toch ook anders?!
Eens. Vooral ook met de vernielingen aan kunst. Al snap ik de ernst van het klimaatprobleem wel.
Dala schreef:
03-06-2025 23:15
Maar is dat écht zo of een populistische tactiek om stemmen uit een bepaalde doelgroep te kunnen trekken maar er vervolgens in de praktijk niks mee te doen en verder altijd met rechts mee te stemmen?
Mij dunkt een populistische tactiek. Al die punten heeft hij namelijk ver voor zich uitgeschoven toen puntje bij paaltje kwam. Waarschijnlijk wist hij zelf ook wel dat zijn kabinet het niet zou redden tot 2027.
Ik zit te kijken naar VI, en daar is Bontenbal aanwezig, die heeft (voor mij) wel een goed en eerlijk verhaal. Ook vwb migratie, dat je de samenwerking met Europa nodig hebt. En dat "we" af moeten wachten wat de nieuwe wetten doen vanaf juli 2026, met meer controle aan de buitengrenzen en een eerlijke verdeling over de lidstaten.

En dat je eerlijk moet zijn dat niet alles kan, dat je "vastzit" aan die wetten en regels, maar dat je daarbinnen nog best wel wat ruimte hebt wat nu niet gebruikt wordt.

Daarnaast zei hij ook iets over zijn eigen Christelijke achtergrond, en wat hij gelooft, en dat was eigenlijk ook wel mooi zoals hij het zei. Geen roestvast geloof maar twijfel, en beseffen dat je als mens ook je grenzen hebt. Wist ook niet dat hij natuurkunde gestudeerd heeft. Wetenschap en Geloof waren (of zijn) voor mij altijd een beetje 2 uitersten geweest.

Nou ja, hij heeft iig een mooi verhaal verteld. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Sun.lover schreef:
03-06-2025 23:17
Hart van Nederland wordt gepeild door Maurice de Hond, dat verklaard een hoop denk ik.

Maar was hij niet degene die de laatste verkiezingen het dichtst bij zat bij de uitslag?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Solomio schreef:
En de PVV heeft op sociaal-economisch vlak best wat linkse standpunten, dus sowieso is die links-rechts-indeling veel te simplistisch.
Dat de PVV linkse standpunten heeft, is niet iedereen het mee eens.

Van De Correspondent:

"Het enige probleem met deze analyse: de PVV is helemaal niet links.
Qua retoriek misschien wel, maar als je naar het gedrag van de partij in de Tweede Kamer kijkt, dan blijkt iets heel anders. Op basis van het stemgedrag worden de SP en de PVV door politicologen het verst uiteen geplaatst van alle partijen: de SP als meest linkse partij en de PVV als meest rechtse."

https://decorrespondent.nl/6208/de-pvv- ... 55d3e03328

Van NRC:

"De PVV wil bijvoorbeeld wel een hoger minimumloon, maar zelden hogere belastingen. De partij steunt doorgaans genereuzer armoede- en schuldenbeleid, maar stemde tegen toen een deel van de Kamer na het Toeslagenschandaal wilde dat de toegang tot de rechtsbijstand minder streng zou worden gemaakt.
De partij pleit in het jongste verkiezingsprogramma ook voor een strengere aanpak van bijstandsfraude en wil dat de overheid aan etnisch profileren doet. Dat zijn na de toeslagenellende zeldzame standpunt geworden, zeker onder linkse partijen.
Dat de PVV economisch links zou zijn, noemt Tom Louwerse daarom te plat. „Ja, op sociaal-economische thema’s stemmen ze vaker mee met linkse oppositiepartijen dan bij andere thema’s. Maar daarmee bén je niet automatisch links.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/30/is ... n-a4182907
Dala schreef:
03-06-2025 23:15
Maar is dat écht zo of een populistische tactiek om stemmen uit een bepaalde doelgroep te kunnen trekken maar er vervolgens in de praktijk niks mee te doen en verder altijd met rechts mee te stemmen?
Tja, daarvoor heb ik me er duidelijk niet genoeg in verdiept.

Wel denk ik nog steeds dat links-rechts-onderscheid nu veel minder gaat over sociaal-economisch, maar meer over asielopvang.

Ik ben in alles links, dat is dan wel weer lekker duidelijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Samar schreef:
03-06-2025 22:56
SP:

Vluchtelingen moeten vaker opgevangen worden door rijke gemeenten en buurten. Vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten. Dan moet je niet gek opkijken dat er spanningen ontstaan, want daar zijn vaak al veel problemen en wonen vaak al veel meer migranten.

Ook ik ga de programma's van alle partijen nog eens doorlezen want bovenstaande ben ik het mee eens.
Ik vind het niks gek dat er zoveel problemen zijn bij Ter Apel. Het is daar gewoon te druk, te overvol en als je al niet depressief bent dan wordt je dat daar wel. 0 privacy, geen hulp bij het verwerken van je trauma's die in zo'n situatie denk ik alleen maar erger worden. Het is gewoon een grote broedplaats voor problemen. Ik denk dat we al minder problemen zouden hebben als niet iedere asielzoekers of vluchteling verplicht langs Ter Apel moeten, vraag me zowiezo af waarom er maar een aanmeld centrum is waar iederen heen moet. Dat lijkt misschien efficiënt maar met zulke aantallen van mensen die opvang en hulp nodig hebben...
.
Paradise schreef:
03-06-2025 23:25
Dat de PVV linkse standpunten heeft, is niet iedereen het mee eens.

Van De Correspondent:

"Het enige probleem met deze analyse: de PVV is helemaal niet links.
Qua retoriek misschien wel, maar als je naar het gedrag van de partij in de Tweede Kamer kijkt, dan blijkt iets heel anders. Op basis van het stemgedrag worden de SP en de PVV door politicologen het verst uiteen geplaatst van alle partijen: de SP als meest linkse partij en de PVV als meest rechtse."

https://decorrespondent.nl/6208/de-pvv- ... 55d3e03328

Van NRC:

"De PVV wil bijvoorbeeld wel een hoger minimumloon, maar zelden hogere belastingen. De partij steunt doorgaans genereuzer armoede- en schuldenbeleid, maar stemde tegen toen een deel van de Kamer na het Toeslagenschandaal wilde dat de toegang tot de rechtsbijstand minder streng zou worden gemaakt.
De partij pleit in het jongste verkiezingsprogramma ook voor een strengere aanpak van bijstandsfraude en wil dat de overheid aan etnisch profileren doet. Dat zijn na de toeslagenellende zeldzame standpunt geworden, zeker onder linkse partijen.
Dat de PVV economisch links zou zijn, noemt Tom Louwerse daarom te plat. „Ja, op sociaal-economische thema’s stemmen ze vaker mee met linkse oppositiepartijen dan bij andere thema’s. Maar daarmee bén je niet automatisch links.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/30/is ... n-a4182907
Ja, ik weet het, maar zo'n huurbevriezingsvoorstel, en het afschaffen verlagen van de eigen bijdrage in de zorg, dat gaat toch wat meer richting het linkse eerlijker delen.

David Dunning
Tavistock schreef:
Het gaat misschien wat ver om het hele stikstofprobleem hier te bespreken, maar volgens mij is er niemand voor boeren afschaffen, wel verminderen (met best veel geld) toch? Op zich verdwijnt 75% van wat Nederlandse boeren verbouwen naar het buitenland, dus ik dacht met mijn boerenverstand dat het ook wel wat minder kunnen. Of zie ik dat verkeerd?

Het 100 mogen rijden ipv 130 is toch ook vanwege stikfstof en het niet mogen uitbreiden van Schiphol? Ik dacht in elk geval dat dat ook vanwege stikstof was
Dat 'best veel geld' valt volgens mij vies tegen. Als ze voor boeren net zo'n gunstige regeling hadden opgetuigd als voor die belastingambtenaren van een paar jaar terug, had die hele BBB niet bestaan.

Ik ben wel voor het helemaal afschaffen van zielige varkens in dieronvriendelijke stinkstallen.

En op stikstof zit veel te weinig regie, de overheid zou er voor kunnen zorgen dat er meer ruimte in de stikstofuitstoot gereserveerd wordt voor woningbouw, bijvoorbeeld, maar het was en is een zooitje.
Graze schreef:
03-06-2025 23:28
Ik vind het niks gek dat er zoveel problemen zijn bij Ter Apel. Het is daar gewoon te druk, te overvol en als je al niet depressief bent dan wordt je dat daar wel. 0 privacy, geen hulp bij het verwerken van je trauma's die in zo'n situatie denk ik alleen maar erger worden. Het is gewoon een grote broedplaats voor problemen. Ik denk dat we al minder problemen zouden hebben als niet iedere asielzoekers of vluchteling verplicht langs Ter Apel moeten, vraag me zowiezo af waarom er maar een aanmeld centrum is waar iederen heen moet. Dat lijkt misschien efficiënt maar met zulke aantallen van mensen die opvang en hulp nodig hebben...
De spreidingswet zou enorm kunnen helpen, maar de anti-immigratie-lobby heeft veel meer aan knokkende opgehokte asielzoekers die doordraaien, dan aan kleinschaliger opvangplekken verdeeld over het land, waar asielzoekers gewoon een beetje menselijk behandeld worden.

David Dunning
Solomio schreef:
03-06-2025 23:29
Ja, ik weet het, maar zo'n huurbevriezingsvoorstel, en het afschaffen verlagen van de eigen bijdrage in de zorg, dat gaat toch wat meer richting het linkse eerlijker delen.
Ja, maar uit hetzelfde artikel van NRC:

"De PVV wil wel geld uitgeven aan de armen, maar haalt het nooit op bij de rijken."

"Het grootste verschil met de linkse partijen is het gebrek aan herverdeling. De partij wil dat álles betaalbaar blijft, voor lage, midden- én hoge inkomens. Dat heeft een prijskaartje."

Ze willen het dus niet verhalen bij mensen met meer geld. Ik weet of ze daarom echt links zijn. Herverdeling is wel belangrijk. Anders is het ook onbetaalbaar en onuitvoerbaar. Maar zo kennen we de PVV.
Solomio schreef:
03-06-2025 23:27
Tja, daarvoor heb ik me er duidelijk niet genoeg in verdiept.

Wel denk ik nog steeds dat links-rechts-onderscheid nu veel minder gaat over sociaal-economisch, maar meer over asielopvang.

Ik ben in alles links, dat is dan wel weer lekker duidelijk.
Dat denk ik idd ook. En klimaat. En ook dat vooral daar de wederzijdse ergernissen zitten.
Graze schreef:
03-06-2025 23:28
We hadden er 3 (Schiphol en Zevenaar), maar ja: bezuinigingen...
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Solomio schreef:
03-06-2025 23:31
De spreidingswet zou enorm kunnen helpen, maar de anti-immigratie-lobby heeft veel meer aan knokkende opgehokte asielzoekers die doordraaien, dan aan kleinschaliger opvangplekken verdeeld over het land, waar asielzoekers gewoon een beetje menselijk behandeld worden.
Hoe kom jij op het idee dat asielzoekers niet menselijk behandeld worden nu?
Paradise schreef:
03-06-2025 23:34
Ja, maar uit hetzelfde artikel van NRC:

"De PVV wil wel geld uitgeven aan de armen, maar haalt het nooit op bij de rijken."

"Het grootste verschil met de linkse partijen is het gebrek aan herverdeling. De partij wil dat álles betaalbaar blijft, voor lage, midden- én hoge inkomens. Dat heeft een prijskaartje."

Ze willen het dus niet verhalen bij mensen met meer geld. Ik weet of ze daarom echt links zijn. Herverdeling is wel belangrijk. Anders is het ook onbetaalbaar en onuitvoerbaar. Maar zo kennen we de PVV.
Maar waar zou het dan wel vandaan moeten komen? Dat zou wel leuk zijn ja, als je kon herverdelen en niemand wordt erdoor geraakt maar dat is geen reëel plan. Al is misschien nooit het doel geweest een reëel plan te hebben.
Ik hoop dat GL-PvdA een andere lijsttrekker naar voren schuift, mensen die op Timmermans willen stemmen vanwege z'n politieke ervaring, weten hem ook wel te vinden met een veel lager plekje op de lijst, en een lijsttrekker met een beetje charisma kunnen ze wel gebruiken.
ikbenhetzozat schreef:
03-06-2025 23:36
Hoe kom jij op het idee dat asielzoekers niet menselijk behandeld worden nu?
Jij vindt dat het prima loopt in Ter Apel?
framboise-t schreef:
03-06-2025 23:29
Dat 'best veel geld' valt volgens mij vies tegen. Als ze voor boeren net zo'n gunstige regeling hadden opgetuigd als voor die belastingambtenaren van een paar jaar terug, had die hele BBB niet bestaan.

Ik ben wel voor het helemaal afschaffen van zielige varkens in dieronvriendelijke stinkstallen.

En op stikstof zit veel te weinig regie, de overheid zou er voor kunnen zorgen dat er meer ruimte in de stikstofuitstoot gereserveerd wordt voor woningbouw, bijvoorbeeld, maar het was en is een zooitje.

Daarnaast krijgen deelnemers aan deze regeling kennelijk ook een beroepsverbod voor Nederland maar ook voor andere landen binnen de EU.

Veel boeren zijn dit al van generatie op generatie, het is een soort levensstijl ipv alleen maar een beroep. Als je dan de uitkoopregeling gebruikt, dan zou je met dat geld natuurlijk ook prima moeten kunnen beginnen in een ander land. (Vrije vestiging enzo). Maar dit zou dan weer oneerlijke concurrentie zijn voor de boeren in die andere landen. Terwijl ik denk die boeren nemen ook veel kennis mee om juist in bijvoorbeeld Oost Europa rendabelere bedrijven te kunnen krijgen. Wel natuurlijk met welzijn voor dieren in acht nemen, want dierenwelzijn is in die landen weer (nog) minder dan in Nederland.

Blijven ze wel op hun terrein, en willen ze iets anders beginnen, dan moet daar eerst weer een vergunning voor aangevraagd worden, en bestemmingsplan gewijzigd worden.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
03-06-2025 23:38
Maar waar zou het dan wel vandaan moeten komen? Dat zou wel leuk zijn ja, als je kon herverdelen en niemand wordt erdoor geraakt maar dat is geen reëel plan. Al is misschien nooit het doel geweest een reëel plan te hebben.
Het was nooit een realistisch plan.

Het begrotingstekort zou gaan oplopen.
Dala schreef:
03-06-2025 23:39
Jij vindt dat het prima loopt in Ter Apel?
Nee, dat zei ik in een eerder bericht al, een groot drama. Echter niet door hoe de asielzoekers behandeld worden, meer door hoe ze zich gedragen.
MrsM schreef:
03-06-2025 23:40
Maar dit zou dan weer oneerlijke concurrentie zijn voor de boeren in die andere landen. Terwijl ik denk die boeren nemen ook veel kennis mee om juist in bijvoorbeeld Oost Europa rendabelere bedrijven te kunnen krijgen. Wel natuurlijk met welzijn voor dieren in acht nemen, want dierenwelzijn is in die landen weer (nog) minder dan in Nederland.
Die oneerlijke concurrentie is een reëel punt hoor, er is laatst bij ons ook weer een bandenfabrikant verdwenen en toen bleek dat de productie ging naar een nieuwe fabriek in, ik geloof Roemenië, die met EU geld werd opgetuigd. Dat soort dingen schiet niet op.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven