Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 725 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
tante-Truus schreef:
04-06-2025 07:31
Ik hoop het ook.
Misschien Aboutaleb.
De Job Cohen route?
Ik denk niet dat de PvdA daar zulke goede herinneringen aan heeft.
ikbenhetzozat schreef:
04-06-2025 00:17
Je krijgt gewoon een eigen kamer en je hoeft niet onzeker te zijn over waar je die nacht slaapt, deze kamer moet je soms wel delen. (...)
In andere plaatsen worden asielzoekers niet standaard uitgescholden.
Een kamer die je moet delen is dus geen eigen kamer. En nu er zo veel azc's zijn wegbezuinigd, komt het wél voor dat mensen in gezamenlijke ruimtes of zelfs buiten moeten slapen.

En dat asielzoekers niet standaard worden uitgescholden zou gewoon de norm moeten zijn, maar is dat allang niet meer.

Om je vragen vast voor te zijn: ja, ik ben ruim 10 jaar geleden (dus voor de grote wegbezuinigingen) meerdere malen in meerdere azc's geweest. Waarbij het volgende meteen opviel: hoe humaner de opvanglocatie (kleinere complexen, eigen kamers, meer privacy, een beetje groen in de omgeving), hoe beter de sfeer en hoe schoner en heler alles bleef.

Mensen voelen wel degelijk verantwoordelijkheid voor de plek waar ze zitten, op het moment dat die plek ook enig respect voor hen aanduidt. Hok je ze op als beesten, dan zullen ze zich gedragen als beesten.
ikbenhetzozat schreef:
04-06-2025 00:50
Nee, absoluut niet. ...
En jij denkt niet dat het beter zou gaan met de mensen die in een azc moeten verblijven als er ietsje minder mensen met elkaar op een kluitje zouden zitten?

Het is toch heel vanzelfsprekend dat er problemen ontstaan met veel mensen op een kluitje. Of het nou een azc is of een schoolklas, een gevangenis, een woonwijk, het verkeer op de weg, de trein.

Stel voor dat tegen iedereen die 's morgens met de trein wil de énige mogelijkheid die van 8.00 is. En niet elk kwartier. Dan ontstaat er toch ook gedoe in die trein?
Solomio schreef:
04-06-2025 06:25
En het verband dartussen ontgaat je?
Getraumatiseerde mensen met honderden op een kluitje, zonder daginvulling, zonder vooruitzicht, zonder privacy.

Ik vraag me altijd af hoe Nederlanders zich in zo'n situatie zouden gaan gedragen.
Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat juist degenen die hier rellen om azc's tegen te houden en de grenzen dicht willen gooien voor asielzoekers, degenen zijn die zich zelf zouden misdragen als ze in een omgekeerde situatie zouden zijn: geweld gebruiken, een uitzonderingspositie voor zichzelf proberen te eisen omdat ze zo fantastisch zijn etc.

En net zoals de zwijgende meerderheid van de asielzoekers die zich prima gedraagt in de nare omstandigheden waar ze in zitten, zou de rest daar de negatieve gevolgen van krijgen.
ldp schreef:
04-06-2025 07:35
De Job Cohen route?
Ik denk niet dat de PvdA daar zulke goede herinneringen aan heeft.
De ene oud-burgemeester is de andere niet.
Danae schreef:
04-06-2025 07:39
Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat juist degenen die hier rellen om azc's tegen te houden en de grenzen dicht willen gooien voor asielzoekers, degenen zijn die zich zelf zouden misdragen als ze in een omgekeerde situatie zouden zijn: geweld gebruiken, een uitzonderingspositie voor zichzelf proberen te eisen omdat ze zo fantastisch zijn etc.

En net zoals de zwijgende meerderheid van de asielzoekers die zich prima gedraagt in de nare omstandigheden waar ze in zitten, zou de rest daar de negatieve gevolgen van krijgen.
Zeker weten.

Al die demonstraties en rellen tegen de komst van azc's zijn echt vele malen agressiever en enger dan welk azc dan ook.

En allemaal door mensen die wrsch nog nooit een asielzoeker van dichtbij hebben gezien.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Danae schreef:
Nou precies.
En ik begrijp de aversie tegen Timmermans totaal niet.
Een fijn tegenwicht tegen al dat populistische geschreeuw bij andere partijen.
Maar ja, hij gebruikt soms wel moeilijke woorden.

Hannah Arendt
Danae schreef:

Dit denk ik inderdaad ook.
Ik begrijp die aversie ook niet zo, het niet alsof de politiek hier verlegen zit om nog een goedkope soundbites uitbrakende populist.

Politiek blijkt best moeilijk, dat zie je nog maar weer eens nu een stel kleuters een krap jaar aan het stuur heeft mogen zitten.
Danae schreef:

Precies.
Solomio schreef:
04-06-2025 07:42
En ik begrijp de aversie tegen Timmermans totaal niet.
Een fijn tegenwicht tegen al dat populistische geschreeuw bij andere partijen.
Maar ja, hij gebruikt soms wel moeilijke woorden.

Ik heb het gevoel dat die enorme aversie, eerst tegen Kaag en nu tegen Timmermans, opgewekt en versterkt wordt door het gescheld van Wilders. Die noemde haar stelselmatig ‘heks’ en hem ‘doodeng’. En dat vervolgens door een echt leger van volgers, maar ook een trollenleger herhaald en aangevuld met allerlei nepnieuws. Al dan niet met hulp van Rusland die overal in Europa probeert landen te destabiliseren.

Daarom hoop ik zo snel mogelijk verkiezingen , dan is er zo kort mogelijk inmenging van Rusland (en tegenwoordig ook Amerika helaas) mogelijk.
Solomio schreef:
04-06-2025 06:28
Met het huidige personeelstekort zou dat dus een zegen zijn. Kunnen we gelijk het aantal arbeidsmigeanten drastisch verminderen.

Ik heb het over de hele EU, niet alleen bedrijven in Nederland. Ik vind het een groot probleem dat je op bepaalde bedrijfssectoren de concurrentiepositie verliest en dat dan die bedrijven (doorgaans geen kleintjes) wellicht moeten sluiten.

Want we hebben bedrijven nodig in Europa en ook in Nederland, werkgelegenheid maar ook de staatsinkomsten die daardoor binnenkomen om weer te zorgen dat het sociale stelsel overeind blijft.

https://europadecentraal.nl/we-worden-i ... ubliceerd/

https://publications.tno.nl/publication ... hatgpt.com
mrsm wijzigde dit bericht op 04-06-2025 08:37
1.26% gewijzigd
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Graze schreef:
03-06-2025 23:28
Ik vind het niks gek dat er zoveel problemen zijn bij Ter Apel. Het is daar gewoon te druk, te overvol en als je al niet depressief bent dan wordt je dat daar wel. 0 privacy, geen hulp bij het verwerken van je trauma's die in zo'n situatie denk ik alleen maar erger worden. Het is gewoon een grote broedplaats voor problemen. Ik denk dat we al minder problemen zouden hebben als niet iedere asielzoekers of vluchteling verplicht langs Ter Apel moeten, vraag me zowiezo af waarom er maar een aanmeld centrum is waar iederen heen moet. Dat lijkt misschien efficiënt maar met zulke aantallen van mensen die opvang en hulp nodig hebben...

Beetje late reactie hierop maar ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat ik een hysterische bitch zou zijn als ik in ter Apel moest verblijven. In het dagelijks leven ben ik een kalm mens maar zo’n plek haalt toch gewoon het slechtste in iedereen naar boven? Ik moet er werkelijk niet aan denken. Als we het zo erg vinden dat asielzoekers zich misdragen dan moeten we eens beginnen met ze opvangen op een plek waar ze wat rust, ruimte en privacy hebben.

Wees eens eerlijk: zou jij nog een leuk mens zijn als je opgehokt zat met duizenden anderen getraumatiseerde mensen, zonder privacy, zonder dagbesteding?
Charlotta, ik ben het met je eens hoor, denk niet dat iemand er daar beter van wordt. Tegelijkertijd denk ik dat er gedacht wordt als we het inderdaad zullen inrichten zoals jij voorstelt dat het een aanzuigende werking heeft en kun je denk ik niet iedereen een rustige plek geven. Maar vrienden van ons die werkt bij een AZC hier in de buurt. We wonen in een rustig stadje. Er komt dan een plek vrij in een rustig dorpje in de buurt maar daar willen ze dan niet heen, ze willen allemaal naar de Randstad.
Ik zet in op een kortere en duidelijke procedure. Ook geen gesleep met asielzoekers.
Ik ga denk ik CDA stemmen. Bontebal heb ik wel vertrouwen in. Hij heeft overigens ook bij Stedin gewerkt en heeft zich beziggehouden met de energietransitie wat ik een belangrijk thema vind.
Charlotta schreef:
04-06-2025 08:01
Beetje late reactie hierop maar ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat ik een hysterische bitch zou zijn als ik in ter Apel moest verblijven. In het dagelijks leven ben ik een kalm mens maar zo’n plek haalt toch gewoon het slechtste in iedereen naar boven? Ik moet er werkelijk niet aan denken. Als we het zo erg vinden dat asielzoekers zich misdragen dan moeten we eens beginnen met ze opvangen op een plek waar ze wat rust, ruimte en privacy hebben.

Wees eens eerlijk: zou jij nog een leuk mens zijn als je opgehokt zat met duizenden anderen getraumatiseerde mensen, zonder privacy, zonder dagbesteding?
Als je ooit een groep Nederlanders op een vliegveld op hun vertraagde chartervlucht hebt zien wachten, kun je je wel een beetje een voorstelling maken van hoe de gemiddelde Nederlander zich zou gedragen als hij/zij zich getraumatiseerd en wel zou melden bij zo'n ophokcentrum.
Denk maar aan de Nederlanders die toen van een Grieks eiland werden gehaald ivm bosbranden. Die zeiden toen voor de camera dat ze nu wisten hoe je je als vluchteling voelt. Nederlanders zijn nu niet de meest leuke en geduldige mensen zullen we maar zeggen.
Niet mijn regering
Merel90 schreef:
04-06-2025 08:23
Charlotta, ik ben het met je eens hoor, denk niet dat iemand er daar beter van wordt. Tegelijkertijd denk ik dat er gedacht wordt als we het inderdaad zullen inrichten zoals jij voorstelt dat het een aanzuigende werking heeft en kun je denk ik niet iedereen een rustige plek geven. Maar vrienden van ons die werkt bij een AZC hier in de buurt. We wonen in een rustig stadje. Er komt dan een plek vrij in een rustig dorpje in de buurt maar daar willen ze dan niet heen, ze willen allemaal naar de Randstad.
Ik zet in op een kortere en duidelijke procedure. Ook geen gesleep met asielzoekers.
Ik ga denk ik CDA stemmen. Bontebal heb ik wel vertrouwen in. Hij heeft overigens ook bij Stedin gewerkt en heeft zich beziggehouden met de energietransitie wat ik een belangrijk thema vind.

Het is natuurlijk ook actief beleid hè? Stop de asielzoekers op een kluitje, wacht tot ze zich gaan misdragen en roep dat we een asielcrisis hebben. Simpel en effectief!

Ik ben zelf vooral voor een duidelijker beleid: kan je hier niet blijven, dan moet dat binnen een paar maanden duidelijk zijn. Bontebal vind ik ook goed. Ik hoop dat hij veel stemmen trekt voor het CDA dit keer.
Inelly schreef:
03-06-2025 15:37
Wanneer leren we eens dit soort politici serieus te nemen? Trump heeft precies uitgelegd in Project2025 hoe hij de democratie ging afbreken. Wilders roept al jaren over het deporteren van asielzoekers.

Hoezo denken VVD en NSC dan dat je Wilders even een 'rechtsstaatverklaring' kunt laten ondertekenen en dat je dan prima met Wilders kunt regeren? Je weet toch wat zijn plannen zijn?!

Een paar weken laten begon Wilders weer te roepen: Halsema het land uit en moslims weg.

Ik geloof dat Wilders zijn plannen serieus meent. Als hij aan de macht komt, gaat hij zich net zo gedragen als Trump. Hij zegt het zelf. Waarom geloven we hem dan niet?

En dus stem ik alleen op partijen die nooit met de PVV willen samenwerken.

Eh... hij had minister president kunnen worden, hè. Hij was de grootste. Dat wil hij alleen helemaal niet.

Wilders is echt wel intelligenter dan Trump.
Charlotta schreef:
04-06-2025 09:02
Het is natuurlijk ook actief beleid hè? Stop de asielzoekers op een kluitje, wacht tot ze zich gaan misdragen en roep dat we een asielcrisis hebben. Simpel en effectief!

Ik ben zelf vooral voor een duidelijker beleid: kan je hier niet blijven, dan moet dat binnen een paar maanden duidelijk zijn. Bontebal vind ik ook goed. Ik hoop dat hij veel stemmen trekt voor het CDA dit keer.
Precies. Niet voor niets is de spreidingswet tegengehouden. Hier in de omgeving zijn twee kleinschalige opvanglocaties: een voor Oekraïners en een voor overige vluchtelingen. Je hoort er nooit iets (of iemand) over.
Taskmaster schreef:
04-06-2025 09:16
Eh... hij had minister president kunnen worden, hè. Hij was de grootste. Dat wil hij alleen helemaal niet.

Wilders is echt wel intelligenter dan Trump.
Hoe kom je daar nu bij ? De coalitiepartners wilden niet dat hij minister president zou worden en zouden dan geen coalitie hebben gevormd (op BBB na).

Dat hij intelligenter is dan Trump geloof ik wel.
ikbenhetzozat schreef:
03-06-2025 22:32
Nou kan je wel zo'n denigrerend facepalmpje neerzetten maar jij volgt geen nieuws? Het is jou niet bekend dat door de stikstofregels er veel minder woningen zijn gebouwd en gebouwd zullen gaan worden? Nee? Misschien even google aanslingeren dan.

Wat betreft de asielzoekers, Timmermans heeft herhaaldelijk zelf aangegeven in interviews dat hij van mening is dat er ruimte genoeg is om nog meer mensen op te vangen. kan je ook terugzoeken.
Ah, jij denkt dat stikstof een links verzinsel is? Na jou de zondvloed! Typisch een rechtse stemmer.
Ter Apel is best leuk hoor.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
04-06-2025 09:27
Ter Apel is best leuk hoor.
Ja, als je een struise deerne bent.
Maar owee voor je kwetsbare dochters, die kunnen helemaal niks, door al die gevaarlijke gelukszoekers.
:roll:

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-06-2025 09:31
Ja, als je een struise deerne bent.
Maar owee voor je kwetsbare dochters, die kunnen helemaal niks, door al die gevaarlijke gelukszoekers.
:roll:
Vooral knappe dochters. Lelijke dochters hoeven zich geen zorgen te maken.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven