Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
GriebusDus schreef:
19-07-2025 11:28
Het vervelende van bezuinigingen is dat ze altijd wel iemand hard raken. Mensen zijn geneigd die vervelende gevolgen vooral af te willen wentelen op groepen waar ze zelf niet toe behoren. Mij lijkt het uiteindelijk een kwestie van beschaving om juist de meest kwetsbare mensen in de samenleving (kinderen, chronisch zieken, vluchtelingen) te ontzien als het om bezuinigen gaat.

Dat klopt. Maar het vervelende is dat veel partijen ook helemaal groepen op dezelfde wijze behandelen.

De schijnzelfstandigheid bijvoorbeeld wil men tegengaan dmv het afschaffen van de zelfstandigenaftrek en het verlagen van de MKB vrijstelling. Maar daarmee pak je dus alle zzpers en eenmanszaken en niet alleen die groep waarom het gaat. En dat is ook niet fair, aangezien die laatste groepen niks "verkeerd" doen.

Idem voor de verplichte AOV, ook weer de gehele groep ondernemers terwijl velen die niet nodig hebben vanwege spaargeld, of omdat ze maar parttime werken in hun onderneming bijvoorbeeld. Daarnaast klinken die plannen leuk voor de bühne maar weet men nog steeds niet hoe je dit in het vat moet gieten.

En ik ben ook zeker voor de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, maar niet alleen maar de oplossing daar zoeken. Er moet een balans zijn tussen dit en bezuinigingen. En daarom vind ik een middenkabinet de beste oplossing.
Als je een middenkabinet wilt moet je niet op het midden stemmen. Want dan weet je nog niet wat er komt.

Een middenkabinet is een kabinet met een beetje links en een beetje rechts.

In de huidige politieke constellatie is een middenkabinet alleen mogelijk als een of meer linkse partijen evenveel stemmen krijgen als rechts zodat ze samen een coalitie kunnen maken en extreem rechts erbuiten kunnen houden. Dan moet je dus links stemmen.
Anders wordt het toch weer rechts.

Een kabinet met VVD, D66 en CDA is trouwens geen middenkabinet maar een kabinet rechts van het midden.
merano wijzigde dit bericht op 21-07-2025 19:52
0.09% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

De overgrote meerderheid zal rechts stemmen, net als vorige keer. De vraag is alleen hoe de verdeling tussen radicaalrechts, extreemrechts, liberaalrechts en conservatiefrechts zal zijn.
Er zal dus ook rechts beleid komen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
oudebaas schreef:
21-07-2025 19:49
De overgrote meerderheid zal rechts stemmen, net als vorige keer. De vraag is alleen hoe de verdeling tussen radicaalrechts, extreemrechts, liberaalrechts en conservatiefrechts zal zijn.
Optimist.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
21-07-2025 19:52
Optimist.
Vind je?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
MrsM schreef:
19-07-2025 11:35
Aahhh mijn fout, excuus.

Maar goed, die getallen kun je aanpassen natuurlijk.

Bijvoorbeeld 34% tot 45.000
39% 45.000 tot 100.000 euro
50% vanaf 100.000 euro

Dan verlaag je de IB voor de laagste groep maar verhoog je het inkomen waarvoor dat geldt, idem voor de middengroep maar wel wat verhoging en de hoogste groep naar 50%. Die moet je niet boven de 50% laten uitkomen lijkt mij.

Zo heb je in ieder geval een stuk meer bestedingsruimte voor de lage/lage middeninkomens.
Was ooit veel hoger, dus waarom niet?
Het hoogste tarief is gedaald 72% in 1980 naar 52% in 2001 naar 49,5% nu.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Phlox24 schreef:
16-07-2025 14:01
Er zijn nu 3 schijven, 3e schijf is vanaf EUR 76.817. Als je meer verdient dan EUR 43071 ontvang je ook minder loonheffingskorting (= arbeidskorting en algemene heffingskorting). Je betaalt dan dus meer belasting.
Die inkomensafhankelijke arbeidskorting is me echt een doorn in het oog. Dat maakt het alleen maar onoverzichtelijk hoeveel belasting je nu echt betaald en wat het effect is van wat de regering aan maatregelen voorstelt. Terug naar de schijven en een vaste korting is veel overzichtelijker.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
22-07-2025 08:57
Was ooit veel hoger, dus waarom niet?
Het hoogste tarief is gedaald 72% in 1980 naar 52% in 2001 naar 49,5% nu.
Waren in 1980 alle rijke mensen naar het buitenland gevlucht?

oudebaas schreef:
21-07-2025 19:49
Ik vind de terminologie onjuist. Zo zijn de populisten veelal voor behoorlijk links economisch beleid, en is liberaal-rechts op dit moment nauwelijks vertegenwoordigd.
merano schreef:
22-07-2025 18:48
Waren in 1980 alle rijke mensen naar het buitenland gevlucht?
Rijke mensen betalen over het algemeen vrij weinig IB. Mensen die veel IB betalen zijn veelal naar Nederlandse maatstaven niet echt rijk.

Een hoog belastbaar inkomen is lekker, daar niet van. Maar rijkdom gaat over vermogen.
MyLittlePony schreef:
22-07-2025 18:56
Rijke mensen betalen over het algemeen vrij weinig IB. Mensen die veel IB betalen zijn veelal naar Nederlandse maatstaven niet echt rijk.

Een hoog belastbaar inkomen is lekker, daar niet van. Maar rijkdom gaat over vermogen.
Ok. Waren in 1980 alle mensen met een hoog inkomen naar het buitenland gevlucht? Kan ik me niks van herinneren,

merano schreef:
22-07-2025 18:59
Ok. Waren in 1980 alle mensen met een hoog inkomen naar het buitenland gevlucht? Kan ik me niks van herinneren,
Zal je ook nooit zien. Rijken vertrekken fiscaal gemotiveerd, mensen met een relatief hoog inkomen niet
Tja, dat werd hier een aantal keren als argument gegeven waarom de belastingdruk niet zwaarder mocht voor hoge inkomens. Dan gingen ze allemaal naar het buitenland. Het leek mij ook onzin.

Zouden echt rijke mensen sowieso niet veel slimmer omgaan met hun vermogen dan mensen die gewoon lekker verdienen? Ik krijg niets terug van de belasting, maar moet geld betalen, maar ik heb geen eigen accountant of handige bv's of wat dan ook, want daar ben ik echt niet rijk genoeg voor en ik heb die financiele achtergrond ook helemaal niet.
Si abra la puerta hay lobos.
Ligt eraan wat je onder echt rijk verstaat.
Ik bedacht me gister opeens, om de zorgpremie niet te erg te laten stijgen, kinderen zijn nu natuurlijk gratis verzekerd en betalen geen eigen risico. Misschien dat we daar een klein eigen risico oid voor kunnen rekenen?
merano schreef:
22-07-2025 18:59
Echt rijken zorgen voor een zo laag mogelijk inkomen. Met een netwerkje van BV's kom je een eind. Bedrijven betalen minder belasting, en vermogen wordt ook relatief laag belast.
Rabarbara schreef:
22-07-2025 21:09
Zouden echt rijke mensen sowieso niet veel slimmer omgaan met hun vermogen dan mensen die gewoon lekker verdienen? Ik krijg niets terug van de belasting, maar moet geld betalen, maar ik heb geen eigen accountant of handige bv's of wat dan ook, want daar ben ik echt niet rijk genoeg voor en ik heb die financiele achtergrond ook helemaal niet.
Wat ik heb gezien is dat "echt rijken" vaak heel zuinig zijn. Liever een Golf dan een Audi om maar een voorbeeld te geven. En nooit zomaar een bedrag ergens voor accepteren, altijd onderhandelen. Ongeacht of ze het makkelijk kunnen betalen of niet. Ik denk dat het gewoon een mindset is van mensen die rijk zijn geworden.
Merel90 schreef:
22-07-2025 21:12
Ik bedacht me gister opeens, om de zorgpremie niet te erg te laten stijgen, kinderen zijn nu natuurlijk gratis verzekerd en betalen geen eigen risico. Misschien dat we daar een klein eigen risico oid voor kunnen rekenen?
En dat ouders dan niet met hun kind naar een arts gaan? Als volwassen zelf slecht met hun gezondheid omgaan omdat ze het niet willen uitgeven moeten ze zelf weten, maar kinderen kunnen daar niet zelf over beslissen.
Merel90 schreef:
Lijkt me een waanzinnig slecht idee. Ik woon in een achterstandsomgeving en ik zie nu al kinderen met slechte gebitten (ook al is tandzorg voor kinderen gratis) omdat de ouders zelf geen tandartsverzekering hebben en daarom niet naar de tandarts durven met alleen hun kind. Eigen risico voor kinderen gaat tot zorgmijding leiden. Zou eventueel wel inkomensafhankelijk kunnen, maar ook daar zou ik het risico te hoog vinden.
Appletje schreef:
22-07-2025 21:18
Wat ik heb gezien is dat "echt rijken" vaak heel zuinig zijn. Liever een Golf dan een Audi om maar een voorbeeld te geven. En nooit zomaar een bedrag ergens voor accepteren, altijd onderhandelen. Ongeacht of ze het makkelijk kunnen betalen of niet. Ik denk dat het gewoon een mindset is van mensen die rijk zijn geworden.
Dat is toch eerder oud geld, die rijden in een oude auto en hebben stukke kleren aan. Nieuw geld haalt de zooi gewoon uit Dubai. Ik ben geen oud geld en geen nieuw geld, maar ik ben wel belastingbetaler.
Merel90 schreef:
Lijkt me ook een waanzinnig slecht idee. Een van de ideeën achter het eigen risico is dat het 'onnodige' zorgconsumptie remt. Nog even afgezien of dat voor volwassenen werkt, maar als je dat op kinderen toepast, dan gaat een bepaalde groep mensen later met hun kind naar de dokter. Kinderen zijn veel kwetsbaarder, kunnen veel heftiger en sneller ziek zijn als ze ziek worden, daar moet je geen financiële rem op hebben.

En: er is in NL ook nu al een verschil in gezondheid en levensverwachting afhankelijk van in welke buurt je wiegje staat. Dat verschil moet juist kleiner (vind ik dan).
Natuurlijk is het geen goed idee om de gezondheid van kinderen te grabbel te gooien om de kosten van de zorg te verminderen. Wat een armoede als dat daadwerkelijk een serieuze overweging is.
Rabarbara schreef:
22-07-2025 21:32
Lijkt me een waanzinnig slecht idee. Ik woon in een achterstandsomgeving en ik zie nu al kinderen met slechte gebitten (ook al is tandzorg voor kinderen gratis) omdat de ouders zelf geen tandartsverzekering hebben en daarom niet naar de tandarts durven met alleen hun kind. Eigen risico voor kinderen gaat tot zorgmijding leiden. Zou eventueel wel inkomensafhankelijk kunnen, maar ook daar zou ik het risico te hoog vinden.
Zou bijv wel voor de lage inkomens vanuit de gemeente een potje kunnen komen dan.
Merel90 schreef:
23-07-2025 11:45
Zou bijv wel voor de lage inkomens vanuit de gemeente een potje kunnen komen dan.
Nee, geen goed idee.
Merel90 schreef:
23-07-2025 11:45
Nee, niet nog meer potjes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven