Wat stemt Viva?
dinsdag 2 september 2025 om 08:40
Ik vraag me af hoeveel het oplevert om in dit topic elkaars keuze voor een partij in het belachelijke te trekken, of iemand nu links of rechts stemt. Wellicht kun je dan beter in het algemene verkiezingentopic over de standpunten van de diverse partijen in gesprek. Maar ik zal wel weer te conflictvermijdend zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 2 september 2025 om 08:49
We gaan zeker weten weer een behoorlijk rechts kabinet krijgen. De talkshow van notabele BNN/VARA zat vol met mensen van radicaal rechts partijen.
Alle andere talkshows ook. Dus ja, kennelijk wil men dit.
Eerlijk gezegd interesseert het me geen ene moer meer waarom iemand op de PVV of JA21 of een andere populist stemt. Ik stem sociaal, maar als het zogenaamde volk dat niet wil doen we het er maar mee. Ik heb in ieder geval geen medelijden door mensen die door hun stemgedrag in de problemen komen.
En ik ga er buiten mijn werk ook niet mee om.
Alle andere talkshows ook. Dus ja, kennelijk wil men dit.
Eerlijk gezegd interesseert het me geen ene moer meer waarom iemand op de PVV of JA21 of een andere populist stemt. Ik stem sociaal, maar als het zogenaamde volk dat niet wil doen we het er maar mee. Ik heb in ieder geval geen medelijden door mensen die door hun stemgedrag in de problemen komen.
En ik ga er buiten mijn werk ook niet mee om.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
dinsdag 2 september 2025 om 08:54
Ik blijf bij de VVD. Yesilgoz is enkel lijsttrekker maar bepaalt niet in haar eentje het partijprogramma. Overigens alleen VVD bij gebrek aan beter. En ik stem niet per definitie op een persoon maar op het programma. Wellicht dat ik een voorkeursstem doe op een andere in de VVD lijst. Ik ben nog op zoek naar een groen Rechtse partij. Dan zou ik daarop stemmen denk ik. Maar goed, zolang die er nog niet is..... Ik vind alles namelijk drie keer niks.
dinsdag 2 september 2025 om 09:00
Ik ga vrienden en kennissen niet selecteren op hun stemgedrag. Sterker nog, ik vraag er zelfs nooit naar. Als het leuke mensen zijn verder maakt het me geen drol uit waarop ze stemmen.
Ik heb een 'facebook kennis' die na de vorige verkiezingen van al zijn facebook vrienden wilde weten op welke partij ze hadden gestemd. Als dat een specifieke partij was dan zou hij ze ontvrienden. Nooit geantwoord (en ik had niet eens gestemd op die specifieke partij) en blijkbaar reageerden maar weinig tot geen mensen niet want het gaat hem geen reet aan wie wat stemt. Later kregen mensen nog een Prive bericht om te antwoorden en bij geen antwoord zou hij ze ontvrienden. Ook niet op geantwoord. Ten eerste had het me geen bal uitgemaakt als hij me zou ontvrienden en ten tweede ging het hem niet aan. Blijkbaar gingen mensen ook daar niet op in omdat hij uiteindelijk niemand heeft ontvriend....
Mijn vriendin stemt SP. Snap ik, ze verdient net het minimum loon, is alleenstaand, moet elk dubbeltje tien keer omdraaien. Ik stem financieel rechts en zou nooit SP stemmen. Maar dat maakt haar echt niet een minder leuke vriendin. Ook niet als iemand op de PVV zou stemmen.
Ik heb een 'facebook kennis' die na de vorige verkiezingen van al zijn facebook vrienden wilde weten op welke partij ze hadden gestemd. Als dat een specifieke partij was dan zou hij ze ontvrienden. Nooit geantwoord (en ik had niet eens gestemd op die specifieke partij) en blijkbaar reageerden maar weinig tot geen mensen niet want het gaat hem geen reet aan wie wat stemt. Later kregen mensen nog een Prive bericht om te antwoorden en bij geen antwoord zou hij ze ontvrienden. Ook niet op geantwoord. Ten eerste had het me geen bal uitgemaakt als hij me zou ontvrienden en ten tweede ging het hem niet aan. Blijkbaar gingen mensen ook daar niet op in omdat hij uiteindelijk niemand heeft ontvriend....
Mijn vriendin stemt SP. Snap ik, ze verdient net het minimum loon, is alleenstaand, moet elk dubbeltje tien keer omdraaien. Ik stem financieel rechts en zou nooit SP stemmen. Maar dat maakt haar echt niet een minder leuke vriendin. Ook niet als iemand op de PVV zou stemmen.
dinsdag 2 september 2025 om 09:03
Oh, ik denk zeker dat ik met mensen die op een bepaalde partij stemmen op moreel en inhoudelijk vlak zo weinig gemeen heb dat ik geen vrienden met ze zou kunnen zijn. Ik kan met iedereen wel een gesprekje over het weer of de vakantie voeren, maar ik heb geen zin vrienden te zijn met mensen die over belangrijke zaken zo anders denken. Ik vermoed maar zo dat dat wederzijds is.
Mijn man is politiek gezien rechtser dan ik, maar er zijn bepaalde grondbeginselen die we delen. Zonder heeft het weinig zin.
Mijn man is politiek gezien rechtser dan ik, maar er zijn bepaalde grondbeginselen die we delen. Zonder heeft het weinig zin.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 2 september 2025 om 09:17
Ik stem vrij rechts (VVD), maar vind het ook belangrijk om bepaalde grondbeginselen met iemand te kunnen delen.
In de praktijk merk ik dat dat van PvdA/GL t/m Christenunie best aardig gaat, maar aan de randen van het politieke spectrum schuurt het. Ik zou echt er echt moeite mee hebben als een vriendin rechters nep/D66 rechters zou vinden of bijvoorbeeld gelooft in een boosaardige elite of andere bs.
In de praktijk merk ik dat dat van PvdA/GL t/m Christenunie best aardig gaat, maar aan de randen van het politieke spectrum schuurt het. Ik zou echt er echt moeite mee hebben als een vriendin rechters nep/D66 rechters zou vinden of bijvoorbeeld gelooft in een boosaardige elite of andere bs.
dinsdag 2 september 2025 om 09:23
Volkomen mee eens! Zeer goede post.BuzzieBee schreef: ↑02-09-2025 09:00Ik ga vrienden en kennissen niet selecteren op hun stemgedrag. Sterker nog, ik vraag er zelfs nooit naar. Als het leuke mensen zijn verder maakt het me geen drol uit waarop ze stemmen.
dinsdag 2 september 2025 om 09:47
Je merkt snel genoeg of iemand zich vaak racistisch uit of goedkope oneliners van bepaalde politici deelt. Dan ben ik snel klaar met die mensen. Dat worden dus nooit vrienden. Mijn vrienden hebben de zelfde normen en waarden en zijn sociaal ingesteld. Ik ben blij met mijn vriendenkring en hoef er niet zonodig vrienden bij.BuzzieBee schreef: ↑02-09-2025 09:00Ik ga vrienden en kennissen niet selecteren op hun stemgedrag. Sterker nog, ik vraag er zelfs nooit naar. Als het leuke mensen zijn verder maakt het me geen drol uit waarop ze stemmen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
dinsdag 2 september 2025 om 10:10
Wat maakt jou beter dan een rechts stemmend persoon dan? Als je hen uitsluit op hun stemgedrag. Helemaal niets toch? Want je doet in principe hetzelfde als wat een rechtse stemmer doet. Mensen uitsluiten omdat ze anders zijn.Sun.lover schreef: ↑02-09-2025 09:47Je merkt snel genoeg of iemand zich vaak racistisch uit of goedkope oneliners van bepaalde politici deelt. Dan ben ik snel klaar met die mensen. Dat worden dus nooit vrienden. Mijn vrienden hebben de zelfde normen en waarden en zijn sociaal ingesteld. Ik ben blij met mijn vriendenkring en hoef er niet zonodig vrienden bij.
Ik vind het wel grappig dat men zo hoogdravend doet, maar vervolgens oogkleppen op heeft terwijl ze hetzelfde doen.
dinsdag 2 september 2025 om 10:13
Ik heb het over omgang met vrienden. En rechts vind ik niet zo’n groot probleem, wel als dat radicaal rechts wordt. In mijn dagelijkse leven en op mijn werk ga ik met iedereen om en behandel ze hetzelfde. Mag ik in mijn privetijd omgaan met wie ik dat wil?Hecamel schreef: ↑02-09-2025 10:10Wat maakt jou beter dan een rechts stemmend persoon dan? Als je hen uitsluit op hun stemgedrag. Helemaal niets toch? Want je doet in principe hetzelfde als wat een rechtse stemmer doet. Mensen uitsluiten omdat ze anders zijn.
Ik vind het wel grappig dat men zo hoogdravend doet, maar vervolgens oogkleppen op heeft terwijl ze hetzelfde doen.
dinsdag 2 september 2025 om 10:18
Ik praat niet vaak met vrienden over politiek. Zoals ik dat ook niet heb gedaan over Covid. En uiteindelijk heb ik geen vrienden die ofwel extreem rechts ofwel extreem links denken, aangezien je op andere gronden waarschijnlijk ook teveel verschilt van elkaar.
Eigenlijk alle vrienden wel zo'n beetje centrum. Of iets meer links of iets meer rechts.
Eigenlijk alle vrienden wel zo'n beetje centrum. Of iets meer links of iets meer rechts.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 2 september 2025 om 10:23
het gaat niet over zomaar rechts he? ze benoemt racisme. Daar mag je prima een grens trekkenHecamel schreef: ↑02-09-2025 10:10Wat maakt jou beter dan een rechts stemmend persoon dan? Als je hen uitsluit op hun stemgedrag. Helemaal niets toch? Want je doet in principe hetzelfde als wat een rechtse stemmer doet. Mensen uitsluiten omdat ze anders zijn.
dinsdag 2 september 2025 om 10:32
Lila-Linda schreef: ↑02-09-2025 10:24Ik gok met jou heel veel anderen
CDA kan wel eens de grote winnaar worden. (dan bedoel ik niet de grootste partij)
Dat denk ik ook. Het kan ook zomaar wel de grootste partij worden. De tv debatten moeten nog volgen, en waar Wilders steengoed is in debatteren, hebben alle andere partijen wel degelijk genoeg tegenmateriaal om alles wat hij zegt/wil te kunnen ontkrachten.
Een Jetten zal daardoor veel beter uit de verf kunnen komen, aangezien hij zeker zo goed is in debat.
Ik vraag me af hoe sterk Bontenbal zal zijn in debat. Ook al zijn die tv programmas niet echt representatief, ze worden vgm wel goed bekeken en het is dus belangrijk dat partijen zich goed kunnen verwoorden.
Ik hoop dat de PVV echt niet de grootste gaat worden, misschien ijdele hoop, maar toch. En dan zal het gaan tussen GL/PvdA en CDA. Waar ik het vermoeden heb dat de achterban van beide partijen wel kan leven met winst van de andere. Ik denk dat deze partijen misschien wel heel goed kunnen samenwerken. D66 zal erbij komen, en VVD of wellicht JA21...
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 2 september 2025 om 10:37
Maar waarom mag je mensen wel uitsluiten omdat ze racistische opmerkingen maken, maar niet omdat ze mensen uitsluiten omdat ze van een ander ras zijn? Of een ander geloof aanhangen?Lila-Linda schreef: ↑02-09-2025 10:23het gaat niet over zomaar rechts he? ze benoemt racisme. Daar mag je prima een grens trekken
En tuurlijk mag iedereen een grens trekken, alleen vraag ik me oprecht af waarom je als links wel een groep mag uitsluiten, maar extreem rechts niet een bepaalde groep mag uitsluiten.
dinsdag 2 september 2025 om 10:37
En voor mij ligt die grens ook bij alles wat de rechtsstaat inperkt, de onafhankelijkheid van de rechtsstaat aantast en de individuele vrijheden van de mens beknot.Lila-Linda schreef: ↑02-09-2025 10:23het gaat niet over zomaar rechts he? ze benoemt racisme. Daar mag je prima een grens trekken
dinsdag 2 september 2025 om 10:41
waarom is het hoogdravend om geen vriendschap te onderhouden met mensen die over bepaalde zaken fundamenteel anders denken?Hecamel schreef: ↑02-09-2025 10:10Wat maakt jou beter dan een rechts stemmend persoon dan? Als je hen uitsluit op hun stemgedrag. Helemaal niets toch? Want je doet in principe hetzelfde als wat een rechtse stemmer doet. Mensen uitsluiten omdat ze anders zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 2 september 2025 om 10:42
Ik denk ook dat die bij gebrek aan beter heel veel stemmen krijgen. En veel overlopers van de faalpartijen ook. Vind niets mis met de CDA maar heb net als iemand anders eerder hier schreef een probleem met de C. Kerk en staat zijn gescheiden volgens de afspraken maar laat extreem veel ruimte (Denk aan SGP e.d.) . Maar in de politiek blijkbaar niet en ik ben daar echt tegenstander van. Geloof en wet moeten strikt gescheiden blijven. Nu is de CDA wel de meest gematigde Christelijke partij dus kan ik die nog 'dulden'. Maar de CU en de SGP zijn voor wat mij betreft absolute No Go's. Die laatste al helemaal gezien hun vrouwen beleid en zou mijns inziens gewoon verboden moeten worden. Stelletje engnekkenLila-Linda schreef: ↑02-09-2025 10:24Ik gok met jou heel veel anderen
CDA kan wel eens de grote winnaar worden. (dan bedoel ik niet de grootste partij)
buzziebee wijzigde dit bericht op 02-09-2025 11:07
0.00% gewijzigd
dinsdag 2 september 2025 om 10:44
serieus??? En het gaat niet om links of rechts he, er zijn genoeg mensen racistisch die links stemmen. Prima om dan in jouw ogen hoogdravend te zijn, maar ik ga echt geen vriendschap aan met mensen die racistische uitspraken doen en/of vrouwenhaat/homohaat enz laten zien/horen.Hecamel schreef: ↑02-09-2025 10:37Maar waarom mag je mensen wel uitsluiten omdat ze racistische opmerkingen maken, maar niet omdat ze mensen uitsluiten omdat ze van een ander ras zijn? Of een ander geloof aanhangen?
En tuurlijk mag iedereen een grens trekken, alleen vraag ik me oprecht af waarom je als links wel een groep mag uitsluiten, maar extreem rechts niet een bepaalde groep mag uitsluiten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in