Weg met het woord kerst?!

22-12-2016 08:50 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe discussie is opgedoken, voor mijn gevoel vanuit het niets.

Het woord wordt op scholen en in supermarkten steeds meer vermeden. Dit om andersgelovigen niet te kwetsen. Deze andersgelovigen hebben geen boodschap aan het woord kerst en de gedachte er achter. Daarom besluiten verscheidene organisaties wensdiner, eindejaarsdiner en dergelijke woorden in het leven te roepen.

Link naar het nieuwsbericht http://m.telegraaf.nl/art ... k-kerst-krijgt-zwartepiet

Tevens kwam het vanochtend ter sprake bij WNL.

Het woord 'kerst' is discriminerend..

Totaal aantal stemmen: 285

Ja (1%)
Nee (95%)
Maakt mij niet uit (4%)
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Hoax

http://www.hpdetijd.nl/20 ... s-willen-kerst-verbieden/
Occam's razor
http://www.stopdebankiers ... richten-moslims-en-kerst/
Occam's razor
Pdf alert

https://www.google.nl/url ... g2=LpCGKHZogU7jHKtFd6KRAA
Occam's razor
Op openbare scholen lijkt het mij een aardig idee. De viering heeft daar vrijwel niets van doen met het christelijke kerstfeest, dus een religieuze naam eraan hangen is wat achterhaald en heeft er mijns inziens ook geen plaats. De meeste symbolen die erbij gehaald worden zijn daarbij ook nog heidens van oorsprong en hebben niets van doen met de geboorte van Jezus. Christelijke scholen vind ik dan weer een ander verhaal.

Om het behoud discriminatie te noemen vind ik ook vreemd overigens. Maar het lijkt mij eerder een logische en natuurlijke ontwikkeling dan dat het daarmee van doen heeft. Hooguit dat het debat en veranderingen wat versneld zijn in het kader van de Sint etc. en dat dat leidt tot een iets kritischere blik naar de tradities en de naamgeving.

Eerder was dit ook al ter sprake gekomen in het Pieten topic. Toen ik dat las voel het mij pas op dat de schuimpjes die ik gekocht had, feestkansjes heette ipv. kerstkransje.

Ze waren er niet minder smakelijk om.
Dubbel
Mensen hoeven geen kerst te vieren. Het mag. Dat heet keuzevrijheid niet discriminatie.

Zo kiezen wij er voor om bijvoorbeeld geen suikerfeest te vieren.
quote:ririanneke schreef op 22 december 2016 @ 09:08:

Dit staat niet alleen in de Telegraaf en is iets wat al langer speelt. Alleen komen er nu meer mensen tegenin omdat zo langzamerhand ons steeds meer dingen uit onze cultuur wordt afgenomen. Scholen hebben inderdaad eindejaarsdiner wat 2 jaar geleden nog gewoon kerstdiner werd genoemd. Zelfde voor spotje NPO: lijkt mij toch echt over kerst gaan maar we noemen het nu december vieren we samen. We hebben wel respect voor mensen die suikerfeest vieren maar leveren onze tradities in voor mensen die geen kerst vieren. Ik word beetje verdrietig van de huidige samenleving en vraag me af waar dit naar toe gaat.De NPO heeft twee spotjes, een daarvan noemt nog gewoon kerst en dat het in de ander niet voorkwam heeft een andere reden: http://www.ad.nl/dossier- ... lmpje-geschrapt~afa197cc/
En hier een artikel uit 2009 dat moslims steeds vaker hun huis versieren met kerst

http://m.trouw.nl/tr/m/nl ... -Feruk-vieren-Kerst.dhtml
Occam's razor
En even serieus; als je je nieuws betrekt van de Telegraaf en WNL, dan vraag ik me af of je het expres doet; wil je graag nodeloos voorgelogen en banggemaakt worden?
Occam's razor
De AH komt nu zelfs met een 'feest stol' in plaats van een 'kerststol'...
Maar hoe lang zie je al de term x-mas voorbij komen ipv christmas?

Het was me btw nog niet opgevallen dat mijn kerststol nu een feeststol is en mijn kerstkransjes feestkransjes.

Nu ik het weet vind ik het eerlijk gezegd wel jammer dat de term kerst blijkbaar ook langzaamaan in de ban gaat.

Maar aan de andere kant zal ik er geen kerstkransje minder om eten.

(En zal ik het toch gewoon kerst blijven noemen)
quote:Debora schreef op 22 december 2016 @ 09:31:

En even serieus; als je je nieuws betrekt van de Telegraaf en WNL, dan vraag ik me af of je het expres doet; wil je graag nodeloos voorgelogen en banggemaakt worden?

Ik betrek mijn nieuws niet van de Telegraaf en WNL. Ik baseer mijn mening op wat ik zelf zie in mijn omgeving. En bang word ik niet van wat ik in de Telegraaf

lees. Wel van wat ik hier dagelijks in mijn directe omgeving meemaak.
quote:ririanneke schreef op 22 december 2016 @ 09:08:

Dit staat niet alleen in de Telegraaf en is iets wat al langer speelt. Alleen komen er nu meer mensen tegenin omdat zo langzamerhand ons steeds meer dingen uit onze cultuur wordt afgenomen. Scholen hebben inderdaad eindejaarsdiner wat 2 jaar geleden nog gewoon kerstdiner werd genoemd. Zelfde voor spotje NPO: lijkt mij toch echt over kerst gaan maar we noemen het nu december vieren we samen. We hebben wel respect voor mensen die suikerfeest vieren maar leveren onze tradities in voor mensen die geen kerst vieren. Ik word beetje verdrietig van de huidige samenleving en vraag me af waar dit naar toe gaat.+ 1. Het maakt me bang en verdrietig.
Als het regent is het nat en als het vriest is het glad!
Las het ook.

Totale onzin. Er is niks discriminerends aan Kerst.

En dat is dus heel iets anders dan een blackface knecht met kroeshaar, dikke lippen en gouden oorringen.
quote:Caketopper schreef op 22 december 2016 @ 09:32:

De AH komt nu zelfs met een 'feest stol' in plaats van een 'kerststol'...Ik denk dat dat gewoon praktisch is, verpakking en inhoud kun je dan ook gebruiken voor paasstollen.
Dit onderwerp komt jaarlijks terug. Niemand is ooit met de naam van een winkel of school gekomen waar het woord "Kerst" is verdwenen. Ook instellingen die een "winterdiner" of een "eindejaarsdiner" hebben (omdat het nu eenmaal niet op de Kerstdagen zelf wordt gehouden) gewoon kerstbomen staan en wensen iedereen prettige kerstdagen.

Het betreft gewoon een staaltje nepnieuws en stemmingmakerij om de rechts-populisten een steuntje in de rug te geven.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
quote:Vinyl schreef op 22 december 2016 @ 09:43:

[...]

Ik denk dat dat gewoon praktisch is, verpakking en inhoud kun je dan ook gebruiken voor paasstollen.Dat is ook de uitleg die AH eraan geeft, feeststol kun je het hele jaar verkopen, met Pasen, Pinksteren, Moederdag, Vaderdag, Kerstmis, Sinterklaas, etc. Allemaal feestdagen
Welke zwakzinnige heeft gestemd op ja?
quote:Debora schreef op 22 december 2016 @ 09:24:

http://www.stopdebankiers ... richten-moslims-en-kerst/

Dit dus.

Er wordt doelbewust een sluimercampagne gevoerd voor de PVV door dit soort nepnieuws en leugens te verspreiden. Dit gebeurt helemaal volgens de methode van Goebbels. Hij constateerde al dat als je een leugen maar vaak genoeg herhaalt, dat mensen het vanzelf gaan geloven.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
quote:poolparty schreef op 22 december 2016 @ 09:01:

Happy holidays is hier al jaren in zwang om onze joodse vrienden niet voor het hoofd te stoten. Ach.

Echt? 'Voor het hoofd stoten' omdat je de feestdag noemt zoals hij heet?

Doen jouw Joodse vrienden dat ook met hun feestdagen, richting jou?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Deze snap ik echt niet. Wat zeggen Joden dan met Chanoeka? Of Moslims met het Suikerfeest? Je viert iets dus wens je elkaar een fijne (insert feestnaam).

En hoe moet dat dan als iemand iemand anders een fijne verjaardag wenst, terwijl ik niet jarig ben?
quote:oudebaas schreef op 22 december 2016 @ 09:46:

Dit onderwerp komt jaarlijks terug. Niemand is ooit met de naam van een winkel of school gekomen waar het woord "Kerst" is verdwenen. Ook instellingen die een "winterdiner" of een "eindejaarsdiner" hebben (omdat het nu eenmaal niet op de Kerstdagen zelf wordt gehouden) gewoon kerstbomen staan en wensen iedereen prettige kerstdagen.

Het betreft gewoon een staaltje nepnieuws en stemmingmakerij om de rechts-populisten een steuntje in de rug te geven.

In de Jumbo heet vrijwel alles van het huismerk nu feesthuppeldepup in plaats van kerst.

En in de jaren dat ik nu bij dit filiaal kom zeggen ze altijd "fijne feestdagen".

Het eerste viel mij pas op na de discussie online te lezen en het laatste ben ik eigenlijk niet anders gewend, al is het maar vanuit de redenatie dat er meerdere feestdagen kort achter elkaar zijn enzo.

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling persoonlijk. Maar de hysterische krantenkoppen mogen wel een tandje minder, evenals de aannames waarom er dingen aangepast worden en de conclusies die stel op sprong eraan verbonden worden zonder te controleren.
1. Het is een artikel van de Telegraaf.

2. Dat het woord 'kerst' geweerd wordt, is waarschijnlijk eerder vanuit commercieel oogpunt dan dat het iets met respect voor het één of ander te maken heeft, denk je niet?
quote:oudebaas schreef op 22 december 2016 @ 09:46:

Het betreft gewoon een staaltje nepnieuws en stemmingmakerij om de rechts-populisten een steuntje in de rug te geven.Nouja, de Hema had dit jaar wel een folder met Vrolijk voorjaar ipv Vrolijk Pasen. En de NPO nu met kerst dus.
quote:himalaya schreef op 22 december 2016 @ 09:52:

[...]

Echt? 'Voor het hoofd stoten' omdat je de feestdag noemt zoals hij heet?

Doen jouw Joodse vrienden dat ook met hun feestdagen, richting jou?Ik wens mijn joodse vrienden ook fijne dagen, al dan niet met "Kerst" of Chanoeka" er voor. En zij wensen mij rond joods Nieuwjaar een welgemeend "Sjana Tova"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven