Weg met het woord kerst?!

22-12-2016 08:50 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe discussie is opgedoken, voor mijn gevoel vanuit het niets.

Het woord wordt op scholen en in supermarkten steeds meer vermeden. Dit om andersgelovigen niet te kwetsen. Deze andersgelovigen hebben geen boodschap aan het woord kerst en de gedachte er achter. Daarom besluiten verscheidene organisaties wensdiner, eindejaarsdiner en dergelijke woorden in het leven te roepen.

Link naar het nieuwsbericht http://m.telegraaf.nl/art ... k-kerst-krijgt-zwartepiet

Tevens kwam het vanochtend ter sprake bij WNL.

Het woord 'kerst' is discriminerend..

Totaal aantal stemmen: 285

Ja (1%)
Nee (95%)
Maakt mij niet uit (4%)
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Ps: áls het al bewust geweerd wordt dan hè. Zie de reactie van Dormouse.
quote:montblanc schreef op 22 december 2016 @ 09:54:

[...]

Nouja, de Hema had dit jaar wel een folder met Vrolijk voorjaar ipv Vrolijk Pasen. En de NPO nu met kerst dus.Het kan zijn dat er iets aan mijn ogen en oren mankeert, maar bij de Hema zie ik naast de "feestdagen" ook echt artikelen en reclames waar het woord "Pasen" of "Kerst" in voorkomt. Ook bij de NPO ben ik al meermalen het woord "Kerst" tegengekomen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
quote:Caketopper schreef op 22 december 2016 @ 09:32:

De AH komt nu zelfs met een 'feest stol' in plaats van een 'kerststol'...

Dat is al langer, maar heeft een andere reden. Zij verkopen de stol ook met Pasen en Pinksteren. Zo hoeven ze dus niet verpakking aan te passen. Gewoon praktischer dus.

Dit geldt natuurlijk ook voor andere artikelen bij alle winkels. Zo kunnen de verpakkingen dus gewoon het gehele jaar worden gebruikt.
quote:oudebaas schreef op 22 december 2016 @ 09:49:

[...]

Dit dus.

Er wordt doelbewust een sluimercampagne gevoerd voor de PVV door dit soort nepnieuws en leugens te verspreiden. Dit gebeurt helemaal volgens de methode van Goebbels. Hij constateerde al dat als je een leugen maar vaak genoeg herhaalt, dat mensen het vanzelf gaan geloven.

Het is, met oog op de verkiezingen, het groeiende populisme etc. inderdaad wel jammer dat het nu gebeurt. Een eigen draai is er zo aan gegeven en als je dat inderdaad maar op genoeg plaatsen verontwaardigd genoeg de media inslingert is dat hoe het aan- en overgenomen wordt.

Dat van de NPO was na 1 dag al ontkracht en toegelicht. Maar nu een week (?) later blijkt ook hier dat alleen de eerste sensationele artikelen zijn blijven hangen. En de rectificatie met een minder schreeuwerige titel is ondergesneeuwd in de shitstorm die het eerste stuk teweeg bracht.

Ook wel typerend voor de tijd met 24/7 online nieuws wat tot overhaaste journalistiek werkt waarin geen tijd lijkt voor gedegen onderzoek. Erg jammer.
quote:YellowDiamond schreef op 22 december 2016 @ 09:07:

Dit soort waanzin stopt pas als allerhande deugmensen eens ophouden met verzinnen waar andersgelovigen oftewel moslims aanstoot aan nemen.

Meestal komt dit niet eens van moslims zelf.

Dit

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand er aanstoot aan neemt dat er kerst gevierd word, ik heb er toch ook nooit aanstoot aan genomen dat er mensen suikerfeest vieren. Je beslist zelf of en hoe je het viert. Wat een overdreven gedoe weer.
Dat heet nou 'stemmingmakerij'....
quote:feeks schreef op 22 december 2016 @ 09:48:

Welke zwakzinnige heeft gestemd op ja?Zwakzinnig gaat een beetje ver maar ben ook wel benieuwd waarom kerst dan als discriminatie word gezien???
Ik dacht eigenlijk dat het een beetje iets commercieels was: het voorjaar duurt wat langer dan pasen, december duurt wat langer dan kerst. Ik dacht dat het een maniertje was om de feestelijkheden en dus ook de feestuitgaven wat te rekken. En fijne feestdagen daar hoort ook maar meteen oud en nieuw bij, dan heb je die maar alvast meegenomen. Maar goed, het kan ook allemaal anders liggen natuurlijk.
Sommige zullen kerst vieren met de geboorte van Jezus maar kerstboom en kerstversieringen zijn voor zover bekend bij mij toch heidens? Danwel wordt de wende gevierd van de kortste dag?

Dat staat los van het christelijk geloof.
De Feestdagen duren een maand. In Nederland geldt als periode die van 5 december (Sinterklaas) tot 6 januari (Driekoningen).
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ik ben ongelovig en ik vier kerst. Klaar.
Tjah, tjah, tjah...
Wij vieren Islamitische feestdagen en de Nederlandse.

Dat winkels hun reclame aanpassen is puur commercieel, als er ergens geld te halen valt en je een kerststol niet alleen eind december kan verkopen maar ook als 'feeststol' de rest van het jaar en er een mooi verhaal om heen kan maken met foto's van een vrolijke zondagbrunch (met die feeststol dus) verkoop je hem het hele jaar.

Dat de AH tijdens de Ramadan een kopstelling heeft met 'Ramadanproducten', is ook gewoon commercie.

De helft van die dingen verkopen ze normaal ook al wel in het 'buitenlandse hoekje' en door er extra aandacht op te vestigen verkoopt het gewoon sneller.

It's all about the money.
quote:poolparty schreef op 22 december 2016 @ 09:06:

Nooit iemand 'fijne dagen' horen roepen?

Ik zoek altijd speciaal kaartjes waar dat opstaat, niet om anderen niet voor het hoofd te stoten, maar omdat ikzelf zo weinig aan kerst doe. En.. die kaartjes zijn er dus al jaren, kan ik iedereen hier vertellen.

Ik zag laatst op twitter (geloof ik) ook zo'n discussie over de kerststol die 'ineens' feeststol zou heten. Kwam iemand met advertenties uit 1985, waar men ook al over de feeststol sprak.

Ik denk dus dat deze 'kentering' al veel langer in zwang was, maar dat mensen nu ineens als gekken op zulke woorden gaan reageren, want 'we gaan ons toch niet aanpassen aan dé moslim'. Net als met die heisa van de hema folder dit jaar, die het over 'voorjaarsfolder' had ipv 'paasfolder'. Dat voorjaarsfolder de lading veel meer dekte dan alleen pasen, daar werd keer op keer overheen gelezen.

Storm in een glas water, wat mij betreft, geïnitieerd door mensen, die Nederland 'terug willen veroveren'. Ik weet nog steeds niet op wie.
Later is nu
ik verheug me nu al op de paasdiscussie...
Don't cry, buy a bag and move on.
quote:ririanneke schreef op 22 december 2016 @ 09:08:

Dit staat niet alleen in de Telegraaf en is iets wat al langer speelt. Alleen komen er nu meer mensen tegenin omdat zo langzamerhand ons steeds meer dingen uit onze cultuur wordt afgenomen. Scholen hebben inderdaad eindejaarsdiner wat 2 jaar geleden nog gewoon kerstdiner werd genoemd. Zelfde voor spotje NPO: lijkt mij toch echt over kerst gaan maar we noemen het nu december vieren we samen. We hebben wel respect voor mensen die suikerfeest vieren maar leveren onze tradities in voor mensen die geen kerst vieren. Ik word beetje verdrietig van de huidige samenleving en vraag me af waar dit naar toe gaat.

Vier jij kerst? Ga jij op kerstavond naar de kerk? Zing jij de lof van 'onze lieve heer'?

Ik niet

Al láng voordat er moskeeën in Nederland gebouwd werden deed ik dat niet, want ik vierde nooit echt kerst, zoals kerst bedoeld is.

December vieren we inderdaad sámen, weliswaar met kerst, maar ik vier geen kerst. Dus het sámen vieren is traditie, de kerst alláng niet meer.
Later is nu
quote:Saz schreef op 22 december 2016 @ 09:09:

[...]

Precies! Het is wat je er zelf van maakt. Ik vier de terugkeer van het licht.Jaaaa.. als we het dan toch over de Nederlandse traditie hebben! De dagen worden langer, dát vieren we met lichtjes in een boom
Later is nu
Zou t inderdaad niet gewoon commercieel zijn? Ik heb ook niks gemerkt van dat er over geklaagd is zoals in de vorm van de pietendiscussie. Het komt voor mij echt uit de lucht vallen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:miekemv schreef op 22 december 2016 @ 10:13:

Sommige zullen kerst vieren met de geboorte van Jezus maar kerstboom en kerstversieringen zijn voor zover bekend bij mij toch heidens? Danwel wordt de wende gevierd van de kortste dag?

Dat staat los van het christelijk geloof.

De Kerstboom is een stuk minder oud dan menigeen denkt. In sommige streken in Duitsland (met name Elzas en Rijnland) werden sinds de 13e eeuw in december wel bomen met kaarsen opgetuigd. Die streken waren toen al vele eeuwen christelijk. Pas aan het einde van de 19e eeuw werd het een gewoonte om ook buiten die streken een kerstboom op te tuigen.

Kerstmis was oorspronkelijk geen belangrijk christelijk feest. Het belangrijkste feest was Pasen. Alle christelijke feesten worden gebaseerd op de Paasdatum die weer afhankelijk is van de maanstand en de lente-equinox. De Kerstdatum is echten een vaste datum, namelijk 25 december. Omdat op die dag in het Romeinse Rijk de geboorte van Sol Invictus massaal werd gevierd heeft de Kerk dit feest overgenomen omdat ze dit populaire feest niet wilden afschaffen.

Christus kan niet op 25 december geboren zijn. Hij werd geboren toen de ouders van Jezus op reis waren in verband met een volkstelling. Wie het klimaat in Israël ken weet dat reizen in december, toen er nog geen goede wegen waren, nagenoeg onmogelijk is vanwege de vele hoosbuien die in die periode vallen.
quote:daenerys79 schreef op 22 december 2016 @ 10:23:

ik verheug me nu al op de paasdiscussie... Met verstopeieren want die kun je de rest van het jaar ook verstoppen..
quote:Caketopper schreef op 22 december 2016 @ 09:32:

De AH komt nu zelfs met een 'feest stol' in plaats van een 'kerststol'...

dus niet 'ineens'

Later is nu
quote:Dreamer schreef op 22 december 2016 @ 10:23:

[...]

Ik denk dus dat deze 'kentering' al veel langer in zwang was, maar dat mensen nu ineens als gekken op zulke woorden gaan reageren, want 'we gaan ons toch niet aanpassen aan dé moslim'. Net als met die heisa van de hema folder dit jaar, die het over 'voorjaarsfolder' had ipv 'paasfolder'. Dat voorjaarsfolder de lading veel meer dekte dan alleen pasen, daar werd keer op keer overheen gelezen.

Storm in een glas water, wat mij betreft, geïnitieerd door mensen, die Nederland 'terug willen veroveren'. Ik weet nog steeds niet op wie.Eens!
quote:Rummikub schreef op 22 december 2016 @ 10:07:

Ik dacht eigenlijk dat het een beetje iets commercieels was: het voorjaar duurt wat langer dan pasen, december duurt wat langer dan kerst. Ik dacht dat het een maniertje was om de feestelijkheden en dus ook de feestuitgaven wat te rekken. En fijne feestdagen daar hoort ook maar meteen oud en nieuw bij, dan heb je die maar alvast meegenomen. Maar goed, het kan ook allemaal anders liggen natuurlijk.

Natuurlijk is het commercieel, daar draaien winkelketens toch op? Oud en nieuw hoort ook tot de feestdagen, Sinterklaas ook. Een grote feestmaand, die hele decembermaand. Veel meer dan alleen de 2 kerstdagen.

En dat is al jaren aan de gang, maar nu ineens is er ophef, omdat men bang is dat we onze eigen waarden en normen verkwanselen. Dat er nog maar een fractie van de Nederlandse bevolking daadwerkelijke de échte kerst viert, daar ligt het natuurlijk niet aan. Ontkerkelijking was er al vér voor de PVV.
Later is nu
Ik denk dat onze heidense voorvaderen in hun vuist lachen en denken eindelijk gerechtigheid ; - )
quote:Dreamer schreef op 22 december 2016 @ 10:25:

[...]

Ik niet

Al láng voordat er moskeeën in Nederland gebouwd werden deed ik dat niet, want ik vierde nooit echt kerst, zoals kerst bedoeld is.

December vieren we inderdaad sámen, weliswaar met kerst, maar ik vier geen kerst. Dus het sámen vieren is traditie, de kerst alláng niet meer.

De eerste moskee werd gebouwd in 1955, dus 61 jaar geleden. Al lang voordat, vind ik 20 jaar. Dus ben je minstens 81. Dus ik je profiel even checken, blijk je 97 te zijn.......

Vele mensen vieren geen kerst als in de geboorte van Jezus, die helemaal niet is geboren op 25 december. Vele mensen vieren gewoon een feest om te eten en licht te vinden in de donkere wintermaanden.

Ikzelf vind aan de hele feestdagen niets aan, te commercieel en toch stiekem ook wel verplichtingen voelen.

Maar om nu te zeggen dat kerst verdwijnt onder invloed van andere culturen, nou nee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven