Weg met het woord kerst?!

22-12-2016 08:50 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe discussie is opgedoken, voor mijn gevoel vanuit het niets.

Het woord wordt op scholen en in supermarkten steeds meer vermeden. Dit om andersgelovigen niet te kwetsen. Deze andersgelovigen hebben geen boodschap aan het woord kerst en de gedachte er achter. Daarom besluiten verscheidene organisaties wensdiner, eindejaarsdiner en dergelijke woorden in het leven te roepen.

Link naar het nieuwsbericht http://m.telegraaf.nl/art ... k-kerst-krijgt-zwartepiet

Tevens kwam het vanochtend ter sprake bij WNL.

Het woord 'kerst' is discriminerend..

Totaal aantal stemmen: 285

Ja (1%)
Nee (95%)
Maakt mij niet uit (4%)
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Waarschijnlijk is dit besluit genomen zonder dat dit door de andersgelovigen gevraagd werd. Ik ken zelf veel moslims, waaronder ook streng gelovigen. Maar ik heb nog nooit van hen gehoord dat het kerstfeest moet worden afgeschaft. Mijn zoontje mag morgen ook gewoon meedoen het kerstdiner bij de kinderopvang. En ik ken ook meerdere moslims die hun huis versieren in december.
quote:maritk schreef op 22 december 2016 @ 11:33:

Als het woord Kerst discriminerend is, is Ramadan dat ook.

Ik merk dat ik echt razend word van dit gedoe. Omdat er mensen zijn die Kerst niet vieren vanuit de joods/christelijke cultuur is het nu kennelijk opeens niet meer politiek correct en barst er weer zo'n onzinnige discussie los.

Kerst hoort al eeuwen- en eeuwenlang bij de Nederlandse cultuur. Gaan we dit nu ook al verkwanselen? Laten we carnaval dan ook maar schrappen. En tijdens de ramadan geen vlees meer in de supermarkten. En dat de supermarkten überhaupt open zijn, dan! Zó kwetsend, discriminerend, ja, racístisch gewoon! Wég met de Nederlandse cultuur!

Kerst is niet discriminerend, niemand voelt het als discriminerend, alleen zijn er mensen, bij wie het ineens opvalt dat op sommige plekken kerst vervangen wordt door december en ze geven daar graag de moslims de schuld van. Gewoon, omdat het kan.

Ondertussen is deze verandering al jaaaarenlang gaande, maar ineens is het een hype en inderdaad: een onzinnige discussie.
Later is nu
quote:kadanz schreef op 22 december 2016 @ 11:50:

[...]

Alleen boze witte mannen en vrouwen denken dat dit daadwerkelijk het geval is.

Precies!

Er is weer een onderwerp gevonden, waarover geschreeuwd kan worden dat onze Nederlandse traditie aan de wilgen gehangen wordt, terwijl de kerk al jarenlang leegloopt en steeds minder mensen echt kerst vieren.
Later is nu
quote:Lovely7 schreef op 22 december 2016 @ 11:54:

[...]

Ik snap nog steeds niet hoe jij erbij komt dat kerst niet meer gevierd wordt? Over heel de wereld wordt het nog gewoon gevierd en ook in Nederland is een grote groep die t nog viert

In de bible belt ja.

In de rest van het land gaat (een kleine minderheid) hooguit voor de gezelligheid met kerst naar de kerk. En dan vooral om liedjes te zingen met de kinderen. De rest van het jaar zijn de kerken leeg.

Maakt niet uit, zolang je de moslims en allochtonen en anti-pieten hier niet de schuld van geeft want die hebben hier helemaal niks mee te maken.
quote:Dreamer schreef op 22 december 2016 @ 11:57:

[...]

Precies!

Er is weer een onderwerp gevonden, waarover geschreeuwd kan worden dat onze Nederlandse traditie aan de wilgen gehangen wordt, terwijl de kerk al jarenlang leegloopt en steeds minder mensen echt kerst vieren.

Wat is 'echt Kerst'?

Is de jaren '50 invulling van Kerst 'echter' dan die van nu?

Volgens mij is het nog steeds 'echt Kerst', maar qua inhoud is het anders. Omdat wijzelf andere normen en waarden hebben dan onze grootouders.
quote:feeks schreef op 22 december 2016 @ 09:48:

Welke zwakzinnige heeft gestemd op ja?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:kadanz schreef op 22 december 2016 @ 11:59:

[...]

In de bible belt ja.

In de rest van het land gaat (een kleine minderheid) hooguit voor de gezelligheid met kerst naar de kerk. En dan vooral om liedjes te zingen met de kinderen. De rest van het jaar zijn de kerken leeg.

Maakt niet uit, zolang je de moslims en allochtonen en anti-pieten hier niet de schuld van geeft want die hebben hier helemaal niks mee te maken.Er zijn genoeg mensen die t wel vieren en de kerk zit elke week weer vol dan niet vol met mensen. Jij zegt niemand viert kerst en dat is niet waar.
quote:yette schreef op 22 december 2016 @ 12:04:

[...]

Wat is 'echt Kerst'?

Is de jaren '50 invulling van Kerst 'echter' dan die van nu?

Volgens mij is het nog steeds 'echt Kerst', maar qua inhoud is het anders. Omdat wijzelf andere normen en waarden hebben dan onze grootouders.

Echt kerst is voor mij of volgens mij op 24 december 's avonds naar de mis gaan en herdenken dat Jezus geboren zou zijn op die nacht. Echte kerst is een christelijk feest. Dat heb ik dus nooit gevierd, omdat mijn familie al 3 generaties niet meer naar de kerk gaat.

Het is nu een familiefeest, met lekkere vrije dagen (volgend jaar volledig aansluitend op het weekend) en een kerstboom voor velen en heeel veeel versiering en nóg meer eten.
Later is nu
quote:Lovely7 schreef op 22 december 2016 @ 12:08:

[...]

Er zijn genoeg mensen die t wel vieren en de kerk zit elke week weer vol dan niet vol met mensen. Jij zegt niemand viert kerst en dat is niet waar.Je weet best wat ik bedoel, ik heb het zelfs uitgelegd.
Dit is provocatie en zien hoever men kan gaan met onzin. Geen aandacht aan besteden dan is de lol er zo af.
OP past niet bij het artikel, niemand wil het woord kerst weghebben. Sommige bedrijven vervangen de kerstborrel voor een winterborrel. Is hun goed recht. Zou ik ook doen, ik heb niks met kerst
quote:Dreamer schreef op 22 december 2016 @ 12:21:

[...]

Echt kerst is voor mij of volgens mij op 24 december 's avonds naar de mis gaan en herdenken dat Jezus geboren zou zijn op die nacht.

Precies, en dat is dan ook het enige, als je de logica van de boze witte mannen en vrouwen volgt, wat in de boze-witte-mannen-en-vrouwenlogica aanstootgevend zou kunnen zijn voor moslims of andersgelovigen. Wat het niet is. En wat er niet eens grootschalig gevierd wordt (behalve misschien op zondagmorgen Nederland 3, vlak voor de uitzending in het Arabisch van de moslimomroep).

Dus waar hebben we het over.
quote:Didem schreef op 22 december 2016 @ 11:54:

Waarschijnlijk is dit besluit genomen zonder dat dit door de andersgelovigen gevraagd werd. Ik ken zelf veel moslims, waaronder ook streng gelovigen. Maar ik heb nog nooit van hen gehoord dat het kerstfeest moet worden afgeschaft. Mijn zoontje mag morgen ook gewoon meedoen het kerstdiner bij de kinderopvang. En ik ken ook meerdere moslims die hun huis versieren in december.lezen, er is geen besluit genomen, het woord kerst staat niet ter discussie
wat is het doel van dit topic eigenlijk?
quote:S-Meds schreef op 22 december 2016 @ 12:32:

wat is het doel van dit topic eigenlijk?Een eindejaars-fittie
Later is nu
Dan pasen , pinksteren, suikerfeest en ramadan ook in de ban
quote:S-Meds schreef op 22 december 2016 @ 12:32:

wat is het doel van dit topic eigenlijk?

Beetje rellen, speculeren, iets anders doen dan de was en andere stomme klusjes?

Maar buiten de heisa om vind ik het best een intressant onderwerp. De vraag of een feest wat inhoudelijk al weinig religieus meer is op bijv. openbare scholen, wel die religieuze naam moet blijven dragen.
kerst is net als sinterklaas een fusie van heidense en christelijke mijlpalen. Prima. ik heb er geen enkele religieuze gevoelens bij. Ik zie het meer als een feest van vreten en familieruzie. Of je het nu kerst of Hopfaldara noemt zal mij een zorg zijn. Zolang het maar twee vrije dagen blijven
Ik ken werkelijk geen 1 moslim die er ook maar een woord aan vuil maakt Hoogstens interesse, of ze vinden het leuk, de kerstboom en al die gezellige lichtjes. Sterker nog: veel van hen hebben tegenwoordig ook een kerstboom (en ja, ik heb het over vrienden/kennissen uit een islamitisch land). Waar halen jullie die opruierige onzin toch vandaan??
quote:miekemv schreef op 22 december 2016 @ 10:13:

Sommige zullen kerst vieren met de geboorte van Jezus maar kerstboom en kerstversieringen zijn voor zover bekend bij mij toch heidens? Danwel wordt de wende gevierd van de kortste dag?

Dat staat los van het christelijk geloof.Sterker nog, zowel de kerstboom als de versieringen daarin zijn uitdrukkelijk verboden volgens de bijbel. Juist vanwege die heidense oorsprong
Moslims vieren geen kerst in die zin dat ze de religieuze gedachte erachter niet ondersteunen (de geboorte van jesus, die binnen de Islam een andere rol heeft) en dus geen religieuze waarde hechten aan 'kerstmis'.

Wij hebben wel een kerstboom (voor onze zoon) maar vieren ook de religieuze gedachte er achter niet.

Dat doen we wel met suikerfeest, offerfeest en andere heilige dagen binnen de Islam.

Ik denk dat er voor ontzettend veel niet moslims ook geen religieuze betekenis aan het vieren van kerst hangt, maar dat het gewoon een feest is geworden van veel eten met elkaar, een paar extra vrije dagen etc.

Pasen idem.

Als mensen zich toch eens niet zo bezig zouden houden met de invulling van andermans leven....
quote:Dormouse schreef op 22 december 2016 @ 12:36:

[...]

Beetje rellen, speculeren, iets anders doen dan de was en andere stomme klusjes?

Maar buiten de heisa om vind ik het best een intressant onderwerp. De vraag of een feest wat inhoudelijk al weinig religieus meer is op bijv. openbare scholen, wel die religieuze naam moet blijven dragen.

Alleen als op die openbare school voornamelijk religieuze leerlingen rondlopen.

Draai het om, ik woonde ooit vlakbij een moslimbuurt. Door gentrification en nieuwbouw is de buurt helemaal veranderd (och arme moslims, toch Pejeka, ze herkennen de buurt niet meer) en lopen er nu voornamelijk 'christelijke' yuppen en yuppenkindertjes rond. Moet de buurtschool dan nog vasthouden aan alle aandacht die er voorheen was voor het suikerfeest?
Van mij mag deze discussie weer in het niets verdwijnen.
quote:feeks schreef op 22 december 2016 @ 09:48:

Welke zwakzinnige heeft gestemd op ja? Ja laten we gaan uitzoeken wie die ene ja-stemmer is.
quote:Didem schreef op 22 december 2016 @ 11:54:

Waarschijnlijk is dit besluit genomen zonder dat dit door de andersgelovigen gevraagd werd. Ik ken zelf veel moslims, waaronder ook streng gelovigen. Maar ik heb nog nooit van hen gehoord dat het kerstfeest moet worden afgeschaft. Mijn zoontje mag morgen ook gewoon meedoen het kerstdiner bij de kinderopvang. En ik ken ook meerdere moslims die hun huis versieren in december.Welk besluit? Ik vier gewoon wat ik wil, niemand die dat voor mij besluit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven