Werkt Angela vanavond

02-09-2019 21:33 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is Angela vragen jullie je af en waar werkt zij? Omdat er hier vast veel leden zijn die van uitgaan houden en ik nog geen topic over kon vinden, besloot ik om er een te maken.

Werkt Angela vanavond is een code die ontstaan is, vanuit het buitenland en werkt als volgt:

Stel je bent een avondje uit met een date of je komt op de uitgaansplek iemand tegen. Deze persoon valt je lastig (raakt je bijv. aan op plekken waar je niet aangeraakt wilt worden of gooit iets in je drankje) dan kun je naar de bar gaan en vragen naar Angela (Werkt Angela hier?). Het personeel zal ervoor zorgen dat je veilig bent, zonder dat de 'dader het merkt. Desnoods bestellen ze een taxi voor je.

Als je zoekt op YouTube op: werkt Angela hier, dan zie je de reclame voor de campagne.

Ik vind het een erg goede code, denk dat er vele zijn die niets durven te zeggen en zich erg onveilig voelen. Wat ik mij wel afvraag: wat gebeurt er met de dader?

Dus dames en heren, mochten jullie ooit onveilig voelen, gebruik deze code en zegt het voort in de uitgaansgelegenheden 😊
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-09-2019 21:46
Grapje zeker?
Tijdens een date of ontmoeting in een openbare gelegenheid? Nee hoor, dat valt reuze mee en zeker niet genoeg om er maar weer eens een ach- en-wee campagne tegen aan te gooien.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Positivevibes schreef:
03-09-2019 21:46
Grapje zeker?
In een openbare ruimte? Niet echt lijkt me.
Maar als dit door iedereen gebruikt wordt, dan is het geen code meer en zullen meeste daders weten wat er mee word bedoeld... En dan word het compleet nutteloos...
syntax18 schreef:
03-09-2019 21:58
Maar als dit door iedereen gebruikt wordt, dan is het geen code meer en zullen meeste daders weten wat er mee word bedoeld... En dan word het compleet nutteloos...
Precies mijn punt.
Alle reacties Link kopieren
Ach kom, hele legio's vrouwen worden betast, aangerand, gestalkt of anderszins lastig gevallen in openbare kroegen en clubs.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
03-09-2019 21:58
Maar als dit door iedereen gebruikt wordt, dan is het geen code meer en zullen meeste daders weten wat er mee word bedoeld... En dan word het compleet nutteloos...
Ik vraag me af of de gemiddelde lomperik hier enige aandacht voor heeft en het zal onthouden. Daarnaast is er nog het punt dat dit laagdrempeliger is en geen verdere uitleg behoeft.

Op andere plekken bestaat het namelijk ook al een tijd en zijn er toch best veel positieve verhalen.

Hoe dan ook zie ik alsnog niet in wat er mis mee is. Mocht het niet werken, nou dan weten we dat weer. Maar al is er 1 iemand mee geholpen dan vind ik dat fijn voor die persoon.
Positivevibes schreef:
03-09-2019 21:45
Tja, dat is dan jouw interpretatie maar ik snap echt niet hoe je bij het concept straf of onderdrukking komt. Het is bedoeld voor mensen die zelf weg wíllen uit een bepaalde situatie. Dat staat niet gelijk aan naar huis gaan, het gaat erom dat het personeel je helpt om veilig te zijn. "Desnoods een taxi" is een voorbeeld. D

Verder gebruikt iemand deze term vrijwillig he. Het hoeft niet.

Dat kan nog steeds prima in normaal Nederlands zonder een overbodige Babylonische spraakverwarring te ontketenen.
Alle reacties Link kopieren
Doet me denken aan mijn klasgenoot op de middelbare school die niet durfde te zeggen dat ze ongesteld was en dan zei "mijn oma is op bezoek". Ik snapte er niks van, en uiteindelijk werd wat een kort zinnetje had kunnen zijn een eindeloos verhaal, waarbij ze uiteindelijk nog de vreselijke woorden "ik ben ongesteld" moest uitspreken.

Leuk zo'n code, maar je hebt grote kans dat de boodschap alleen maar ingewikkelder wordt.
Tjezus, wat vals
Positivevibes schreef:
03-09-2019 22:03
Ik vraag me af of de gemiddelde lomperik hier enige aandacht voor heeft en het zal onthouden. Daarnaast is er nog het punt dat dit laagdrempeliger is en geen verdere uitleg behoeft.

Op andere plekken bestaat het namelijk ook al een tijd en zijn er toch best veel positieve verhalen.

Hoe dan ook zie ik alsnog niet in wat er mis mee is. Mocht het niet werken, nou dan weten we dat weer. Maar al is er 1 iemand mee geholpen dan vind ik dat fijn voor die persoon.
Beetje lullig als jij om Angela loopt te roepen en niemand je begrijpt, terwijl als je gewoon gezegd had lastig te worden gevallen je prima geholpen had kunnen worden.

Ik vind het een hoog B1 en B2 gehalte hebben. ‘Wat zeggie”.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-09-2019 22:03
Dat kan nog steeds prima in normaal Nederlands zonder een overbodige Babylonische spraakverwarring te ontketenen.
Ja en zoals ik al zei, dat is prima. Maar als mensen dit fijner vinden, dan mag dat toch gewoon? Jij hoeft het niet te gebruiken. Laat ze lekker.
Positivevibes schreef:
03-09-2019 22:06
Ja en zoals ik al zei, dat is prima. Maar als mensen dit fijner vinden, dan mag dat toch gewoon? Jij hoeft het niet te gebruiken. Laat ze lekker.
Dan leer je je dochter om om Angela te vragen. Niemand begrijpt haar en dan....
Positivevibes schreef:
03-09-2019 22:06
Ja en zoals ik al zei, dat is prima. Maar als mensen dit fijner vinden, dan mag dat toch gewoon? Jij hoeft het niet te gebruiken. Laat ze lekker.


Ik laat ze lekker, net als de barman/vrouw en uitsmijter.
Want niemand gaat deze onzin begrijpen of zelfs maar willen begrijpen, het blijft toch aanstelleritis.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-09-2019 20:56
Daar is toch die campagne voor? Het is volgens mij ook juist gestart vanuit barpersoneel. En in Engeland/Australie waar het een aantal jaar geleden al begonnen is hangen ook posters in het toilet. Lijkt me vrij makkelijk.

En als het niet werkt zal het wel weer uitsterven, zien we dan wel weer.
Maar het lijkt mij dat het nu vooral groeit juist ómdat het een succes was of op zn minst positief ontvangen is.
De misset weet van niets.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-09-2019 21:45
Tja, dat is dan jouw interpretatie maar ik snap echt niet hoe je bij het concept straf of onderdrukking komt. Het is bedoeld voor mensen die zelf weg wíllen uit een bepaalde situatie. Dat staat niet gelijk aan naar huis gaan, het gaat erom dat het personeel je helpt om veilig te zijn. "Desnoods een taxi" is een voorbeeld. D

Verder gebruikt iemand deze term vrijwillig he. Het hoeft niet.
Waarom betekend voor jou weg uit een situatie meteen weg van de locatie? Weg uit de situatie betekend voor mij dat de aanstichter, degene die het onveilig maakt, weg moet.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
03-09-2019 22:05
Beetje lullig als jij om Angela loopt te roepen en niemand je begrijpt, terwijl als je gewoon gezegd had lastig te worden gevallen je prima geholpen had kunnen worden.

Ik vind het een hoog B1 en B2 gehalte hebben. ‘Wat zeggie”.
Volgens mij draait de campagne toch om posters die in toiletten van uitgaansgelegenheden worden gehangen? Daar stond zelfs expliciet op dat het personeel bekend is met de term. Lijkt me ook een instructie van 1 zin.

Maar goed, ja kan. Lullig dan idd. Ook lullig als iemand niks durft te zeggen en het dus maar niet doet terwijl zoiets simpels net kan helpen. Zoals ik al zei, mocht het niet werken dan zal het wel weer uitsterven. Op andere plekken werkt het al wel een paar jaar.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-09-2019 22:03
Ik vraag me af of de gemiddelde lomperik hier enige aandacht voor heeft en het zal onthouden. Daarnaast is er nog het punt dat dit laagdrempeliger is en geen verdere uitleg behoeft.

Op andere plekken bestaat het namelijk ook al een tijd en zijn er toch best veel positieve verhalen.

Hoe dan ook zie ik alsnog niet in wat er mis mee is. Mocht het niet werken, nou dan weten we dat weer. Maar al is er 1 iemand mee geholpen dan vind ik dat fijn voor die persoon.
Is Angela Er
Vent Is Lastig.

Hmmm, Verdere uitleg is bij Angela dan wel handig. Bij zin nr 2 hoef je idd geen verdere uitleg.
Man is dronken.
Loverboy probeert me mee te nemen.
Vader verstoord de boel.


Ik houd het op duidelijkheid en vrouwen die zichzelf (weer) wat beter kunnen redden.
De zelfredzaamheid van de vrouw word dag met dag verminderd door dit soort dingen.
Positivevibes schreef:
03-09-2019 22:13
Volgens mij draait de campagne toch om posters die in toiletten van uitgaansgelegenheden worden gehangen? Daar stond zelfs expliciet op dat het personeel bekend is met de term. Lijkt me ook een instructie van 1 zin.

Maar goed, ja kan. Lullig dan idd. Ook lullig als iemand niks durft te zeggen en het dus maar niet doet terwijl zoiets simpels net kan helpen. Zoals ik al zei, mocht het niet werken dan zal het wel weer uitsterven. Op andere plekken werkt het al wel een paar jaar.
Maar waarom durf je dan wel naar Angela te vragen aan de bar, maar niet te zeggen dat iemand je lastig valt? Wat is het verschil?
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
03-09-2019 22:11
Waarom betekend voor jou weg uit een situatie meteen weg van de locatie? Weg uit de situatie betekend voor mij dat de aanstichter, degene die het onveilig maakt, weg moet.
Dat wou ik net aan jou vragen. Voor mij betekent het dat helemaal niet. Jij begint steeds over naar huis moeten.
Ik zie/hoor het al voor me:


Werkt Angela vanavond?
Wat?
Werkt Angela vanavond?
Watte??? Je moet wat harder schreeuwen!!
Werkt Angela vanavond?!!!
Er werkt hier geen Angela!
Nee je snapt me niet! werkt Angela vanavond???!!!
Ja ik verstond het wel, er werkt hier geen Angela!!!
Neehee!!!: werkt Angela vanavond?!!!
Jezus mens, ga lekker een ander lastigvallen!
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
03-09-2019 22:14
Maar waarom durf je dan wel naar Angela te vragen aan de bar, maar niet te zeggen dat iemand je lastig valt? Wat is het verschil?
Ja zelf zou het me niet zo uitmaken maar ik heb hier een paar weken geleden over gelezen en de positieve ervaringsverhalen hadden grofweg 3 redenen: 1. het voelde onveilig om het letterlijk te benoemen/bang om de dader af te lijken te wijzen, 2. prettig om met 1 woord de situatie te kunnen duiden zonder text en uitleg, 3. vanwege de posters te weten dat het personeel je snapt en daadwerkelijk direct helpt.

Kan je ongetwijfeld ook op andere manieren bewerkstelligen, maar als dit fijn is (en het leek prima te werken), nou prima.
Kom je in de volgende kroeg, snappen ze er geen reet van. Daarbij zie ik nog steeds niet het verschil tussen: werkt Angela vanavond of die man daar valt me lastig. Als het goed is allebei hetzelfde effect, waarvan 1 met minder verwarring.
Positivevibes schreef:
03-09-2019 22:03
Ik vraag me af of de gemiddelde lomperik hier enige aandacht voor heeft en het zal onthouden. Daarnaast is er nog het punt dat dit laagdrempeliger is en geen verdere uitleg behoeft.

Op andere plekken bestaat het namelijk ook al een tijd en zijn er toch best veel positieve verhalen.

Hoe dan ook zie ik alsnog niet in wat er mis mee is. Mocht het niet werken, nou dan weten we dat weer. Maar al is er 1 iemand mee geholpen dan vind ik dat fijn voor die persoon.
Behalve dat je een heel systeem landelijk creeërt, waarbij alle bar, club etc medewerkers dit moeten onthouden... En als dat goede resultaten opbrengt, dan sure, maar als hier maar een paar mensen mee geholpen worden lijkt het mij gefaald, en moet er doorgezocht worden naar iets beters.

En waarom zou een lomperik dit niet kunnen onthouden? Aannemende dat dit hij van karakter zo is, zal hij vaker vrouwen ongemakkelijk maken.

En als hij op verschillende dates steeds een vrouw hetzelfde hoort zeggen tegen de barman, waarna ze verdwijnt, dan gaat er zelfs bij de domste lomperik een belletje rinkellen....

In mijn mening, het lijkt me geen oplossing, meer een manier om het makkelijker te maken om hulp te vragen. Of tenminste het zo te laten lijken.

Maarja zoals ik zeg, moeten we elke 2 jaar een nieuwe code bedenken wat elke bar en club moet hanteren? Want na 2 jaar zal idereen de code wel kennen... Zelfs de daders...
Ik kan begrijpen dat het makkelijker is voor vrouwen om zo hulp te vragen, omdat het ietswat veiliger is als de dader niet weet dat je uberhaupt om hulp vraagt.

Maar wanneer een dader weet wat je bedoelt, of wanneer ze in de bar niet weten wat je bedoelt, dan heb je probleem. En als hij weet dat je STIEKEM om hulp vraagt, maakt dat de situatie misschien alleen maar erger.
Alle reacties Link kopieren
Na een rondje Googlen zie ik eigenlijk alleen dat de nachtburgemeester van Nijmegen ermee bezig is. En die zegt dat het fijn is dat je zo kunt laten weten dat je niet oké bent zonder jouw verhaal te moeten vertellen.

Wat ik dan weer niet kan rijmen met haar ‘het barpersoneel gaat jou dan helpen, eventueel door de politie te bellen’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=twKyXngNAA8

Dit is echt wentelen in slachtofferschap.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven