Werkt Angela vanavond

02-09-2019 21:33 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is Angela vragen jullie je af en waar werkt zij? Omdat er hier vast veel leden zijn die van uitgaan houden en ik nog geen topic over kon vinden, besloot ik om er een te maken.

Werkt Angela vanavond is een code die ontstaan is, vanuit het buitenland en werkt als volgt:

Stel je bent een avondje uit met een date of je komt op de uitgaansplek iemand tegen. Deze persoon valt je lastig (raakt je bijv. aan op plekken waar je niet aangeraakt wilt worden of gooit iets in je drankje) dan kun je naar de bar gaan en vragen naar Angela (Werkt Angela hier?). Het personeel zal ervoor zorgen dat je veilig bent, zonder dat de 'dader het merkt. Desnoods bestellen ze een taxi voor je.

Als je zoekt op YouTube op: werkt Angela hier, dan zie je de reclame voor de campagne.

Ik vind het een erg goede code, denk dat er vele zijn die niets durven te zeggen en zich erg onveilig voelen. Wat ik mij wel afvraag: wat gebeurt er met de dader?

Dus dames en heren, mochten jullie ooit onveilig voelen, gebruik deze code en zegt het voort in de uitgaansgelegenheden 😊
Alle reacties Link kopieren
Eh, het gaat erom dat een slachtoffer dat zélf een veilige en discrete uitweg zoekt, die gelegenheid krijgt. Niet dat zij weg moet.

Het idee is natuurlijk dat vervolgens de dader alsnog aangesproken en/of eruit gezet kan worden (en dat gebeurt ook in alle verhalen die ik erover hoor). Hoe kom je erbij dat het doel zou zijn om het slachtoffer 'weg te moffelen' zodat de dader lekker zijn gang kan gaan?

Verder begrijp ik echt het bezwaar niet. Als je iemand gewoon direct aan wil spreken of voor mijn parts een rechtse directe geven, prima. Maar het is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat dat voor sommige mensen en in bepaalde situaties lastig is? Als er ook maar 1 iemand geholpen is met deze methode (en dat is al lang zo), lijkt het mij de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
03-09-2019 10:48
Dan kan zo'n eikel je op gaan staan te wachten buiten.
En dan loopt de portier even mee naar de taxi. duh.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
03-09-2019 10:49
Ja hoor, vrouwen met zelfvertrouwen worden nooit lastiggevallen/gestalkt. :roll:
Nee. Daar wordt het wel bij geprobeerd maar de lastigvallers druipen dan af met een zakkieblauw .
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
03-09-2019 10:51
Niet elk café heeft een toiletjuffrouw of een portier.
Dat laatste is een optie, maar moet je ook maar net durven.
Als je zo bleu bent dat je niet eens contact durft te maken in geval van nood dan moet je thuis blijven. Dan hoor je niet in de wijde boze wereld.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-09-2019 18:26
Eh, het gaat erom dat een slachtoffer dat zélf een veilige en discrete uitweg zoekt, die gelegenheid krijgt. Niet dat zij weg moet.

Het idee is natuurlijk dat vervolgens de dader alsnog aangesproken en/of eruit gezet kan worden (en dat gebeurt ook in alle verhalen die ik erover hoor). Hoe kom je erbij dat het doel zou zijn om het slachtoffer 'weg te moffelen' zodat de dader lekker zijn gang kan gaan?

Verder begrijp ik echt het bezwaar niet. Als je iemand gewoon direct aan wil spreken of voor mijn parts een rechtse directe geven, prima. Maar het is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat dat voor sommige mensen en in bepaalde situaties lastig is? Als er ook maar 1 iemand geholpen is met deze methode (en dat is al lang zo), lijkt het mij de moeite waard.
Dus het slachtoffer moet weg. De omgekeerde wereld.

In mijn wereld, ok jaren geleden, werd de vrouw in kwestie lekker aan de bar gezet, kreeg een drankje en de dader moest discreet en eventueel met licht geweld weg.
Positivevibes schreef:
03-09-2019 18:26
Eh, het gaat erom dat een slachtoffer dat zélf een veilige en discrete uitweg zoekt, die gelegenheid krijgt. Niet dat zij weg moet.

Het idee is natuurlijk dat vervolgens de dader alsnog aangesproken en/of eruit gezet kan worden (en dat gebeurt ook in alle verhalen die ik erover hoor). Hoe kom je erbij dat het doel zou zijn om het slachtoffer 'weg te moffelen' zodat de dader lekker zijn gang kan gaan?

Verder begrijp ik echt het bezwaar niet. Als je iemand gewoon direct aan wil spreken of voor mijn parts een rechtse directe geven, prima. Maar het is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat dat voor sommige mensen en in bepaalde situaties lastig is? Als er ook maar 1 iemand geholpen is met deze methode (en dat is al lang zo), lijkt het mij de moeite waard.
Wat voegt codetaal dan toe bij het om hulp vragen?
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
03-09-2019 18:33
Dus het slachtoffer moet weg. De omgekeerde wereld.

In mijn wereld, ok jaren geleden, werd de vrouw in kwestie lekker aan de bar gezet, kreeg een drankje en de dader moest discreet en eventueel met licht geweld weg.
Nee! Het slachtoffer moet niks, maar een slachtoffer wat weg wíl, kan weg.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
03-09-2019 18:55
Wat voegt codetaal dan toe bij het om hulp vragen?
Tja, kennelijk is daar soms behoefte aan. Bang dat het gehoord wordt of moeilijk de juiste woorden te vinden ofzo zonder een hele uitleg. Wat maakt het uit? Al vraag je het in het Chinees, toch?
Positivevibes schreef:
03-09-2019 19:01
Tja, kennelijk is daar soms behoefte aan. Bang dat het gehoord wordt of moeilijk de juiste woorden te vinden ofzo zonder een hele uitleg. Wat maakt het uit? Al vraag je het in het Chinees, toch?
Ik hou van heldere communicatie. En aangezien iedereen nu weet dat Angela niet de dame van plezier is is het nog zonloos ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de weerstand niet. Als het jou persoonlijk nutteloos lijkt, prima. Haal je je schouders op en negeer je het verder. Maar als dit voor een ander wél werkt, wat is daar dan mis mee?
Positivevibes schreef:
03-09-2019 19:05
Ik snap de weerstand niet. Als het jou persoonlijk nutteloos lijkt, prima. Haal je je schouders op en negeer je het verder. Maar als dit voor een ander wél werkt, wat is daar dan mis mee?
Maar wáárom zou dit werken? Hoe werkt het dan? Wat maakt het anders om om Angela te vragen (waarbij iedereen weet wat er aan de hand is) of gewoon te vragen om hulp bij een irritante man.

En wat maakt het uit: Angela is geen wereldwijd begrip, dus in veel gevallen totaal zinloos.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
03-09-2019 19:07
Maar wáárom zou dit werken? Hoe werkt het dan? Wat maakt het anders om om Angela te vragen (waarbij iedereen weet wat er aan de hand is) of gewoon te vragen om hulp bij een irritante man.

En wat maakt het uit: Angela is geen wereldwijd begrip, dus in veel gevallen totaal zinloos.
Genoeg mensen die niet zo assertief zijn en voor wie het veel laagdrempeliger is om met 1 woord de situatie te duiden.

Volgens mij is het trouwens juist wel een grensoverschrijdend iets. In andere landen bestaat het al langer. Daarom zijn er ook al genoeg verhalen van vrouwen die er blij mee waren. Nou, fijn voor hen. En iedereen die het onzin vindt gebruikt het niet. Ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Een of ander communicatieadviesbureau heeft een tamelijk stupide oplossing voor een niet-bestaand probleem bedacht?
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
03-09-2019 10:51
Niet elk café heeft een toiletjuffrouw of een portier.
Dat laatste is een optie, maar moet je ook maar net durven.
Inmiddels heeft wel iedereen een mobiel. En bij mijn weten hebben de meeste cafeetjes nog geen genderneutrale toiletten dus kun je in betrekkelijke rust en veiligheid van een wc-hokje appen, bellen en FaceTimen naar believen.

Overigens denk ik dat iemand die niet op een groepje meiden durft af te stappen als vrouw zijnde (of een groepje jongens als man zijnde) niet zo snel in een café zal komen. Daar moet je namelijk ook wel eens ietwat je stem verheffen om je bestelling kenbaar te maken aan de bar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
03-09-2019 19:51
Een of ander communicatieadviesbureau heeft een tamelijk stupide oplossing voor een niet-bestaand probleem bedacht?
Vraag het mij of. Op YouTube krijg ik via de suggestie in de OP enkel Angela Merkel, Angela Schijf, een of andere Angela die 17 jaar zonverslaafd was en nu huidkanker heeft, een of andere gare Youtuber met een ‘talking Angela aan zijn deur’ en ene Angela die de uitvindster is van de ‘dubbelzinnige aubergine emoji’ te zien.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik geloof helemaal niet dat er behoefte aan is. Al zullen er inmiddels vast mensen zijn die er spontaan behoefte aan hebben, gaat wel vaker zo met onzinnige ideeën.

Volgens mij is het een of andere flauwe grap. Het slaat in elk geval als een tang op een varken.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-09-2019 19:41
Genoeg mensen die niet zo assertief zijn en voor wie het veel laagdrempeliger is om met 1 woord de situatie te duiden.

Volgens mij is het trouwens juist wel een grensoverschrijdend iets. In andere landen bestaat het al langer. Daarom zijn er ook al genoeg verhalen van vrouwen die er blij mee waren. Nou, fijn voor hen. En iedereen die het onzin vindt gebruikt het niet. Ook goed.
Maar daar hebben ze al sinds begin der tijden een woord voor! Help, aiuto, au secours, ayuda.
En zelfs benauwd kijken en naar de dader kijken/knikken/wenken snappen de meeste barkeepers echt wel.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
03-09-2019 20:27
Maar daar hebben ze al sinds begin der tijden een woord voor! Help, aiuto, au secours, ayuda.
En zelfs benauwd kijken en naar de dader kijken/knikken/wenken snappen de meeste barkeepers echt wel.
En dat is ook prima. Maar waarom stoort het jou als iemand het op deze manier doet?

Ik begrijp echt het probleem niet.
Positivevibes schreef:
03-09-2019 20:45
En dat is ook prima. Maar waarom stoort het jou als iemand het op deze manier doet?

Ik begrijp echt het probleem niet.
Omdat het alleen zinvol is als de ander ook de sleutel van de geheime code weet.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
03-09-2019 20:50
Omdat het alleen zinvol is als de ander ook de sleutel van de geheime code weet.
Daar is toch die campagne voor? Het is volgens mij ook juist gestart vanuit barpersoneel. En in Engeland/Australie waar het een aantal jaar geleden al begonnen is hangen ook posters in het toilet. Lijkt me vrij makkelijk.

En als het niet werkt zal het wel weer uitsterven, zien we dan wel weer.
Maar het lijkt mij dat het nu vooral groeit juist ómdat het een succes was of op zn minst positief ontvangen is.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-09-2019 20:45
En dat is ook prima. Maar waarom stoort het jou als iemand het op deze manier doet?

Ik begrijp echt het probleem niet.
Het stoort me omdat het de vrouw in een teer porseleine popjes hoek drukt
Wat mij betreft is het een manier van onderdrukking. Neee meid, vooral niet voor jezelf opkomen maar stiekem via de achterdeur weg.
Nee vooral niet de aanstichter, man, bestraffen maar de vrouw. Want als je naar een club of kroeg gaat doe je dat niet om halverwege via de nooduitgang weg te glippen en daarna thuis gezellig met je breiwerkje op de bank te gaan zitten.
Voor mij voelt dat als straf. Jij wordt lastig gevallen dus jij moet naar huis. Belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
03-09-2019 20:56
Daar is toch die campagne voor? Het is volgens mij ook juist gestart vanuit barpersoneel. En in Engeland/Australie waar het een aantal jaar geleden al begonnen is hangen ook posters in het toilet. Lijkt me vrij makkelijk.

En als het niet werkt zal het wel weer uitsterven, zien we dan wel weer.
Maar het lijkt mij dat het nu vooral groeit juist ómdat het een succes was of op zn minst positief ontvangen is.
Het is in het leven geroepen voor vrouwen die seksuele intimidatie of anderszins gevaar ondervinden tijdens een date/afspraak/ontmoeting. Hoeveel daarvan zullen daar niet zelf kunnen ontkomen denk je? Het is niet voor niets dat altijd wordt geadviseerd om op een eerste date in een openbare ruimte als een cafe af te spreken. Vrouwen overkomt in dit soort situaties niet zo vaak iets. Op het moment dat je zoiets groot gaat uitrollen moet je je ook bewust zijn dat een aanbod zijn vraag gedeeltelijk creeert: er kan al om Angela gevraagd worden als de date een ziekenfondsbrilletje op heeft die niet op zijn tinderprofiel te zien was en bovendien wordt er een gevoel van onveiligheid gecreeert waar dat helemaal niet nodig is.

Kroegen en cafe's zijn vooral gevaarlijk voor mannen.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
03-09-2019 21:29
Het stoort me omdat het de vrouw in een teer porseleine popjes hoek drukt
Wat mij betreft is het een manier van onderdrukking. Neee meid, vooral niet voor jezelf opkomen maar stiekem via de achterdeur weg.
Nee vooral niet de aanstichter, man, bestraffen maar de vrouw. Want als je naar een club of kroeg gaat doe je dat niet om halverwege via de nooduitgang weg te glippen en daarna thuis gezellig met je breiwerkje op de bank te gaan zitten.
Voor mij voelt dat als straf. Jij wordt lastig gevallen dus jij moet naar huis. Belachelijk.
Tja, dat is dan jouw interpretatie maar ik snap echt niet hoe je bij het concept straf of onderdrukking komt. Het is bedoeld voor mensen die zelf weg wíllen uit een bepaalde situatie. Dat staat niet gelijk aan naar huis gaan, het gaat erom dat het personeel je helpt om veilig te zijn. "Desnoods een taxi" is een voorbeeld. D

Verder gebruikt iemand deze term vrijwillig he. Het hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
03-09-2019 21:30
Het is in het leven geroepen voor vrouwen die seksuele intimidatie of anderszins gevaar ondervinden tijdens een date/afspraak/ontmoeting. Hoeveel daarvan zullen daar niet zelf kunnen ontkomen denk je? Het is niet voor niets dat altijd wordt geadviseerd om op een eerste date in een openbare ruimte als een cafe af te spreken. Vrouwen overkomt in dit soort situaties niet zo vaak iets. Op het moment dat je zoiets groot gaat uitrollen moet je je ook bewust zijn dat een aanbod zijn vraag gedeeltelijk creeert: er kan al om Angela gevraagd worden als de date een ziekenfondsbrilletje op heeft die niet op zijn tinderprofiel te zien was en bovendien wordt er een gevoel van onveiligheid gecreeert waar dat helemaal niet nodig is.

Kroegen en cafe's zijn vooral gevaarlijk voor mannen.
Grapje zeker?
Positivevibes schreef:
03-09-2019 20:56
Daar is toch die campagne voor? Het is volgens mij ook juist gestart vanuit barpersoneel. En in Engeland/Australie waar het een aantal jaar geleden al begonnen is hangen ook posters in het toilet. Lijkt me vrij makkelijk.

En als het niet werkt zal het wel weer uitsterven, zien we dan wel weer.
Maar het lijkt mij dat het nu vooral groeit juist ómdat het een succes was of op zn minst positief ontvangen is.
Maar dan weet dus iedereen wat je zegt. Waarom dan in codetaal praten? Ik zie de logica niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven