Wij willen regen ! Deel 2

07-08-2018 17:36 2331 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw topic omdat het oude voorbij de 3000 posts was.
Nog steeds is het droog, en hoewel het vanavond, of morgen, of volgende week gaat regenen is er heel wat nodig voor de dorst naar regen bevredigd is.
Hopelijk heeft het vaak en met mooie milde buien geregend voor dit topic 'vol' is.
Dit topic is een vervolg hierop actueel/ik-wil-regen/list_messages/4160 ... start=3080

Afbeelding
zazamaenade wijzigde dit bericht op 07-08-2018 17:42
13.52% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Hier is alarmfase 2 ingegaan voor het waterwingebied. Ik vrees met grote vreze een herhaling van vorig jaar, moet er effe niet aan denken zeg.
Niemand is onmisbaar
Het heeft hier geregend en het ruikt zo lekker, naar lente, bloesem en regen. Heerlijk, vaker zulke regen!
Ik mis de regen ook. Was heel blij dat er allemaal regen in de voorspelling stond, maar vandaag was alles weer gecanceld :( ach, echt goed zijn die voorspellingen voor langer dan een week niet... ik blijf hopen!
Alle reacties Link kopieren
Als ik de voorspellingen zie, weer 10 dagen kurkdroog in mijn regio schrik ik toch wel. Ben best een beetje bang dat dat niet goed gaat voor de natuur, en dus uiteindelijk voor ons allemaal.

Moet denken aan dit liedje : Soft rains of April

https://www.bing.com/videos/search?q=ah ... ORM=VDRVRV
Alle reacties Link kopieren
bojoti schreef:
16-04-2019 22:08
Hier is alarmfase 2 ingegaan voor het waterwingebied. Ik vrees met grote vreze een herhaling van vorig jaar, moet er effe niet aan denken zeg.

Nou. Het was vandaag zo bizar kurkdroog met die felle zon en harde wind.

Afbeelding

Brand in het natuurgebied de Soester Duinen. https://nos.nl/artikel/2281039-grote-na ... uinen.html

Afbeelding
(wel een mooie foto)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Prachtige foto maar wel triest.
Niemand is onmisbaar
Ik kan echt heel verdrietig worden van de gedachte aan nog zo’n zomer als de vorige. Niet dat ik er ook maar IETS aan kan doen, maar het maakt me zorgelijk, dat gebrek aan hemelwater.
Alle reacties Link kopieren
Ook de vogels hebben last van de droogte. Ze hebben water nodig, zet dus bakjes met water in de tuin. Zodat ze lekker kunnen badderen en drinken. Een hoekje met modder creëren in de tuin vinden vogels ook fijn.

Volgens wetteronline gaat het volgende woensdag en donderdag flink regenen en onweren. Maar ja, zover vooruit maakt de voorspelling onbetrouwbaar. We zullen zien.
Ik maak me ook zorgen over weer een droge zomer. Vind het zo bedreigend :-( Ik wil niet dat het er hier over een aantal jaar uitziet zoals in Zuid Spanje....

En ja dat is pessimistisch maar dat hoort bij mijn humeur vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de tuin alweer aan het sproeien, eigenlijk veel te vroeg in het seizoen. Er gaan al planten dood door de droogte, bizar. Toch maar na gaan denken over regenwater opvangen in een groot reservoir ofzo. Vorig jaar was het ook veel te droog. De natuur is nog bezig zich daarvan te herstellen, nog zo'n droog seizoen wordt gewoon problematisch. De voorspelde regelmatige wateroverlast ten gevolge van veranderend klimaat zie ik voorlopig nog niet komen...
Alle reacties Link kopieren
Nou laten we hopen dat komende woensdag en de dagen erna weer gaat regenen.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
19-04-2019 13:04
Ik ben de tuin alweer aan het sproeien, eigenlijk veel te vroeg in het seizoen. Er gaan al planten dood door de droogte, bizar. Toch maar na gaan denken over regenwater opvangen in een groot reservoir ofzo. Vorig jaar was het ook veel te droog. De natuur is nog bezig zich daarvan te herstellen, nog zo'n droog seizoen wordt gewoon problematisch. De voorspelde regelmatige wateroverlast ten gevolge van veranderend klimaat zie ik voorlopig nog niet komen...

Ik heb een regenton gehad (of nou ja, ze staat er nog, maar losgekoppeld). Het gaf verstopping van de regenpijp door spul vanaf de goot, blad enzo, en het lijkje van een jonge vogel :(
De goot wordt wel elk jaar leeggehaald, daar ligt het niet aan.
Sinds een paar maanden mik ik alle spoelwater uit de keuken, als er geen afwasmiddel bijkomt, in de tuin, of geef het gericht aan die planten die het hard nodig hebben. Is toch een paar liter per dag schat ik. Eerst vond ik het gedoe, maar nu is het al een automatisme.

En ja, inderdaad, bakjes water voor de vogels, en ondiepe voor de bijen en hommels :heart:
nounou
Tuingravin schreef:
19-04-2019 13:04
Ik ben de tuin alweer aan het sproeien, eigenlijk veel te vroeg in het seizoen. Er gaan al planten dood door de droogte, bizar. Toch maar na gaan denken over regenwater opvangen in een groot reservoir ofzo. Vorig jaar was het ook veel te droog. De natuur is nog bezig zich daarvan te herstellen, nog zo'n droog seizoen wordt gewoon problematisch. De voorspelde regelmatige wateroverlast ten gevolge van veranderend klimaat zie ik voorlopig nog niet komen...
Hier ook al aan het sproeien.
Gelukkig een put met 10 000 liter dus daarmee zijn we vorige zomer toegekomen. Deze zomer plaatsen we een bovengrondse tank om extra op te vangen.
Enkele weken terug nog elders geweest alwaar de vijver nog steeds een meter lager stond dan normaal, dus de schade is nog niet hersteld.
Dahlia74 schreef:
19-04-2019 09:03
Ook de vogels hebben last van de droogte. Ze hebben water nodig, zet dus bakjes met water in de tuin. Zodat ze lekker kunnen badderen en drinken. Een hoekje met modder creëren in de tuin vinden vogels ook fijn.

Goeie tip! Je verwacht gewoon niet dat ze het nu alweer nodig hebben. Maar ik ga vanavond meteen weer een schaaltje neerzetten. :-]
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
19-04-2019 12:56
Ik maak me ook zorgen over weer een droge zomer. Vind het zo bedreigend :-( Ik wil niet dat het er hier over een aantal jaar uitziet zoals in Zuid Spanje....

En ja dat is pessimistisch maar dat hoort bij mijn humeur vandaag.
Volgens sommigen is dat een hoax. Het klimaat verandert immers helemaal niet dus kan het nooit zo uit gaan zien als in Spanje.... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
19-04-2019 17:39
Volgens sommigen is dat een hoax. Het klimaat verandert immers helemaal niet dus kan het nooit zo uit gaan zien als in Spanje.... ;-)

Hoho, nu geen nepnieuws gaan verspreiden, hè!
Het verandert wel, maar het is de 'gewone' natuurlijke variatie van het klimaat, net als in de Middeleeuwen.
We hoeven alleen maar wat flexibel mee te bewegen :roll:

De kievitsjongen sterven in de weilanden omdat de bovenlaag zo droog is en zijzelf, of hun ouders, niet genoeg insecten kunnen vinden.
https://www.lc.nl/friesland/Dode-en-ver ... 77174.html
Ook de grutto en de scholeksters hebben last van de droogte, en het gaat al zo slecht met de weidevogels. https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... landvogels

Sorry voor mijn gesomber.
nounou
Hèhè, eindelijk eens een beetje nattigheid voor mijn tuintje. 't Werd tijd. Het mag van mij wel even doorregenen zo. Vooral 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
Nou het mag weer geen naam hebben hier zeg die regen. Minuut of 10 geregend en dat was het weer, maar het ruikt wel heel erg lekker :-) en ik zie op regenradar dat het de komende 2 weken regelmatig regent, ben benieuwd.
Niemand is onmisbaar
Hier heeft het zeker een paar uur wel flink geregend. Rond 19.00 begon het te spetteren en een uur later begon het steeds harder te regenen. Heerlijk!
Sara9876 schreef:
19-04-2019 17:39
Volgens sommigen is dat een hoax. Het klimaat verandert immers helemaal niet dus kan het nooit zo uit gaan zien als in Spanje.... ;-)
Leuk toch? Palmbomen, het hele jaar door bougainville, in januari de amandelbloesems al in bloei....
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft het ruim een uur hard geregend, geonweerd en ook gewaaid.
Ik zat op de fiets toen het begon en vond het behoorlijk heftig, bijna beangstigend.
Er is behoorlijk wat regen gevallen en nu is alles heerlijk opgegefrist.
Vanmiddag of vanavond meer, schijnt het!
nounou
Hier heeft het gister de hele avond goed doorgeregend. Het rook HEERLIJK en ik heb lekker alle ramen opgezet voordat we naar bed gingen :)

Vandaag meer! Kanniewachten. Koningsdag ziet er inmiddels ook uit als een waterballet.
Alle reacties Link kopieren
Dit is de neerslagkaart van gisteren.
https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klima ... 190425.png
nounou
Vandaag dit bericht.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190424_04348683

Spijtig dat sommigen vervolgens roepen dat het weer een manier is om de prijs op te drijven.
Mocht er een moment komen dat we hier drinkbaar water moeten kopen in bidons, zullen ze misschien beseffen hoe kwistig we hier in het verleden mee omsprongen.
En de droogtemonitor om in de gaten te houden:

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... gtemonitor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven