Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:Pientjexxxx schreef op 10 november 2015 @ 23:35:

Ik vermoed dat binnen een paar jaar bedrijven worden verplicht om een quotum niet-westerse allochtonen in dienst te nemen. Niet zozeer gekleurde mensen, maar specifiek niet-westerse allochtonen. Simpelweg omdat deze groep niet goed meekomt op de arbeidsmarkt. Het quotum voor arbeidsgehandicapten is de eerste stap, het quotum voor niet-westerse allochtonen is de volgende. Ik roep dit al een tijdje, maar er was pas een Kamerlid die precies hetzelfde zei.Ik denk het ook. De niet Westers allochtonen die met een steuntje in de rug laten zien dat ze de juiste kwaliteiten en instelling bezitten die gun ik dat ook van harte, net als de arbeidsgehandicapte die graag wil en kan. Ik ben alleen bang dat het zonder de juiste begeleiding geen succes zal worden en ben benieuwd hoe gemeenten dit gaan uitvoeren. Er is ook een grote groep waar zelfs met steuntje in de rug weinig mee te beginnen is.
quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 23:43:

[...]

Huh? Omdat 1 persoon met een uitzonderlijk talent in Nederland een baan krijgt, is dat ineens een bewijs dat je als gekleurde vrouw alle kansen krijgt?

Dus dat Khalid Bouhlarouz en Ibrahim Affelay in Oranje voetballen geeft aan dat Marokkaanse mannen in Nederland alle kansen krijgen?Het geeft aan dat ze kwaliteit bezitten en dat afkomst niet in de weg hoeft te staan.
quote:adnama schreef op 10 november 2015 @ 23:48:

[...]

Het geeft aan dat ze kwaliteit bezitten en dat afkomst niet in de weg hoeft te staan.Ja, hehe, de term zegt het al: uitzonderlijk talent. Daarbij staat afkomst nooit in de weg natuurlijk.

Al wil dat in Nederland sowieso niet zeggen dat je desondanks geen last van racisme hebt. Leroy Fer kan daar bijvoorbeeld goed over meepraten.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 23:43:

[...]

Huh? Omdat 1 persoon met een uitzonderlijk talent in Nederland een baan krijgt, is dat ineens een bewijs dat je als gekleurde vrouw alle kansen krijgt?

Dus dat Khalid Bouhlarouz en Ibrahim Affelay in Oranje voetballen geeft aan dat Marokkaanse mannen in Nederland alle kansen krijgen?

In Nederland krijg je alle kansen. Ook Marokkaanse mannen. Dat ze zelf vaak die kansen niet grijpen of zelfs verpesten, ligt aan hunzelf. Als je liever op straat loopt te klieren i.p.v. met je neus in de boeken te zitten of vakken te vullen bij de plaatselijke supermarkt is je eigen keuze.

Ik zie het zelf op mijn werk. Al een aantal malen hebben wij het geprobeerd met Marokkaanse jongeren. Niet één was in staat om normaal zijn werk te doen. (We hebben het over ongeschoold, maar afwisselend werk, waarvoor dus geen specifiek diploma benodigd is.) Op tijd komen of überhaupt komen opdagen was al een probleem. Met stageplaatsen is het ook een probleem, want werkgevers hebben vaak problemen met deze jongens. Dan kun je toch niet stellen dat iemand geen kansen krijgt?

Nederland is echt zo slecht nog niet. Als dat zo zou zijn, dan wilden ook niet zoveel mensen uit andere landen hier wonen.
Ik ken hem niet en racisme bestaat, maar ik vind dat o.a. jij dit heel erg zoekt in alles.
quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 23:51:

[...]

Ja, hehe, de term zegt het al: uitzonderlijk talent. Daarbij staat afkomst nooit in de weg natuurlijk.

Al wil dat in Nederland sowieso niet zeggen dat je desondanks geen last van racisme hebt. Leroy Fer kan daar bijvoorbeeld goed over meepraten.Er zal heus wel racisme zijn in Nederland, maar ik denk dat er heel vaak racisme wordt geroepen terwijl het helemaal niet terecht is. Het is immers eenvoudiger om als er iets mis gaat in je leven dit te wijten aan racisme i.p.v. de hand eens in eigen boezem te steken.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 november 2015 @ 23:52:

[...]

In Nederland krijg je alle kansen. Ook Marokkaanse mannen. Dat ze zelf vaak die kansen niet grijpen of zelfs verpesten, ligt aan hunzelf. Als je liever op straat loopt te klieren i.p.v. met je neus in de boeken te zitten of vakken te vullen bij de plaatselijke supermarkt is je eigen keuze. Nee, dat is feitelijk onjuist.
Am Yisrael Chai!
Dat is ook wat ik ervaar in mijn werk Pientje. Ik werk met mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Ook voor hen geldt, met de juiste instelling en kwaliteiten komen ze er als ze de kans krijgen. Dat hoeven geen uitzonderlijke kwaliteiten te zijn FV.
quote:adnama schreef op 10 november 2015 @ 23:52:

Ik ken hem niet en racisme bestaat, maar ik vind dat o.a. jij dit heel erg zoekt in alles.Er zijn zelfs mensen veroordeeld voor het racisme dat hem ten deel viel, dus nee hoor, ik zoek niks, ik verwijs alleen naar feitelijke gebeurtenissen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 23:56:

[...]

Er zijn zelfs mensen veroordeeld voor het racisme dat hem ten deel viel, dus nee hoor, ik zoek niks, ik verwijs alleen naar feitelijke gebeurtenissen.Ik heb het niet specifiek over je visie over deze man en zijn situatie, dat is het algemene beeld wat je hier neer zet.
quote:adnama schreef op 10 november 2015 @ 23:55:

Dat is ook wat ik ervaar in mijn werk Pientje. Ik werk met mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Ook voor hen geldt, met de juiste instelling en kwaliteiten komen ze er als ze de kans krijgen. Dat hoeven geen uitzonderlijke kwaliteiten te zijn FV.

Je begrijpt duidelijk mijn punt niet. Het feit dat iemand met een uitzonderlijk talent als op topniveau voetballen of balletdansen succes heeft, is simpelweg een logisch gevolg van dat uitzonderlijke talent. De term zegt het al: uitzonderlijk. Wat niemand anders kan, dus.

Dat zegt dus helemaal niks over de kansen die mensen uit diezelfde bevolkingsgroep of etnische groep zonder uitzonderlijk talent krijgen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 23:54:

[...]

Nee, dat is feitelijk onjuist.Ik zie toch op mijn werk dat ze kansen krijgen die niet gegrepen worden? Als er dan niet één in staat is om zijn baan te houden dan moeten ze toch eerst eens naar zichzelf kijken. Altijd de schuld bij een ander leggen is wel heel gemakkelijk.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 00:00:

[...]

Je begrijpt duidelijk mijn punt niet. Het feit dat iemand met een uitzonderlijk talent als op topniveau voetballen of balletdansen succes heeft, is simpelweg een logisch gevolg van dat uitzonderlijke talent. De term zegt het al: uitzonderlijk. Wat niemand anders kan, dus.

Dat zegt dus helemaal niks over de kansen die mensen uit diezelfde bevolkingsgroep of etnische groep zonder uitzonderlijk talent krijgen.Sommige mensen uit bepaalde bevolkingsgroepen hebben dan wel weer een uitzonderlijk talent om de boel te verzieken voor anderen. Op alle fronten.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 00:00:

[...]

Dat zegt dus helemaal niks over de kansen die mensen uit diezelfde bevolkingsgroep of etnische groep zonder uitzonderlijk talent krijgen.Het zegt wel degelijk iets. Ik werk met mensen uit die groep en wat ik zie; als ze een kans krijgen dan komen ze er enkel wanneer ze de juiste instelling en kwaliteiten bezitten.
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 00:01:

[...]

Ik zie toch op mijn werk dat ze kansen krijgen die niet gegrepen worden? Als er dan niet één in staat is om zijn baan te houden dan moeten ze toch eerst eens naar zichzelf kijken. Altijd de schuld bij een ander leggen is wel heel gemakkelijk.

Het zou helpen als je je mening op cijfers en feiten baseert. En uit de feiten en cijfers blijkt dat zeker Marokkaanse mannen in Nederland helemaal niet alle kansen krijgen, maar dat zij in Nederland zelfs minder kansen krijgen dan waar ook in Europa.

Los daarvan is het niet zo handig om stellingen over kansen op de arbeidsmarkt te baseren op een zeer beperkte ervaring met ongeschoold werk. Mensen zonder opleiding hebben over de hele linie en in alle bevolkingsgroepen veel minder kansen. Om echt te kunnen beoordelen hoe het gesteld is met de kansen op de arbeidsmarkt van een bevolkingsgroep kun je je juist beter kijken naar de hoogst opgeleide groep en bijvoorbeeld naar toegankelijkheid van opleidingen.
Am Yisrael Chai!
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 00:01:

[...]

Ik zie toch op mijn werk dat ze kansen krijgen die niet gegrepen worden? Als er dan niet één in staat is om zijn baan te houden dan moeten ze toch eerst eens naar zichzelf kijken. Altijd de schuld bij een ander leggen is wel heel gemakkelijk.

'Ze', ik krijg er toch de kriebels van. En als er niet een in staat is de baan te houden, ligt het dan niet misschien aan de baan?

Het is gewoon een feit dat het vinden van een leuke baan oo niveau voor allochtonen een grotere uitdaging is dan niet-allochtonen. Kansen grijpen, natuurlijk! Niet in slachtofferrol kruipen, ook natuurlijk! Maar vaak krijg je die kansen niet en wordt je in die slachtofferrol gedwongen omdat je gewoon echt slachtoffer bent.
quote:Turkooiss schreef op 11 november 2015 @ 00:07:

[...]

'Ze', ik krijg er toch de kriebels van. En als er niet een in staat is de baan te houden, ligt het dan niet misschien aan de baan?

Het is gewoon een feit dat het vinden van een leuke baan oo niveau voor allochtonen een grotere uitdaging is dan niet-allochtonen. Kansen grijpen, natuurlijk! Niet in slachtofferrol kruipen, ook natuurlijk! Maar vaak krijg je die kansen niet en wordt je in die slachtofferrol gedwongen omdat je gewoon echt slachtoffer bent.Het is ook een feit dat een behoorlijk deel niet Westers allochtonen het slecht doet op de arbeidsmarkt vanwege een gebrekkig arbeidsethos. Dat is erg lullig voor de mensen uit die groep die een andere instelling bezitten en die ook iets kunnen/willen leren. In mijn ogen heeft dit alles te maken met vooroordelen en niet zozeer racisme (al gebeurt dat ook).
Wasquote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 00:05:

[...]

Het zou helpen als je je mening op cijfers en feiten baseert. En uit de feiten en cijfers blijkt dat zeker Marokkaanse mannen in Nederland helemaal niet alle kansen krijgen, maar dat zij in Nederland zelfs minder kansen krijgen dan waar ook in Europa.

Los daarvan is het niet zo handig om stellingen over kansen op de arbeidsmarkt te baseren op een zeer beperkte ervaring met ongeschoold werk. Mensen zonder opleiding hebben over de hele linie en in alle bevolkingsgroepen veel minder kansen. Om echt te kunnen beoordelen hoe het gesteld is met de kansen op de arbeidsmarkt van een bevolkingsgroep kun je je juist beter kijken naar de hoogst opgeleide groep en bijvoorbeeld naar toegankelijkheid van opleidingen.

Precies. Eerder was al info gegeven over hoog opgeleide allochtonen die gewoon geen kans krijgen.

In mijn naaste omgeving mensen met 2 studies die gewoon er niet tussen komen. Men begint maar voor zichzelf vaak. Veel verhalen ook van jongere hoog opgeleiden die alleen maar tijdelijk steeds werk vinden.

Een meisje vertelde dat ze haar leidinggevende had horen zeggen dat hij haar geen vast contract wilde geven. ZE had net een eengezinswoning gekocht en ' voor je het weet zijn ze ziek zwak misselijk na kind nummer 5' grapte haar lg tegen een collega.

Een duur advocaten kantoor en ze knapte al twee jaar de kutklusjes op en werkte over onbetaald. Heel teleurstellend.
quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 22:57:

[...]

Niks, maar operator7 haalde er ineens hoofddoeken bij. En toen dwaalde het topic enigszins af.

Discriminatie ligt natuurlijk wel in het verlengde van racisme, en of je nu discrimineert op basis van religie of van etniciteit, is natuurlijk om het even. Het is allebei fout.

Het dragen van een hoofddoek verandert je niet van ras, en ook niet van etniciteit.

Een roomblank meisje dat niet islamitisch is, maar toch er op staat een hoofddoek te dragen, zal door (mensen zoals) operator óók niet worden aangenomen. Want het gaat niet om het ras, niet om de etniciteit, maar om het feit dat die hoofddoek persé op moet blijven en dat de werkgever geen hoofddoeken wil. En andersom, een (bijvoorbeeld) marokkaans meisje zonder hoofddoek zal wél gewoon worden aangenomen door een hoofddoekmijdende werkgever.

Toch vreemd dat jij etniciteit (en evt ras) zonder nadenken koppelt aan een hoofddoek, alsof dat ding zit vastgegroeid aan die meiden. Hij kán af hoor!
quote:adnama schreef op 11 november 2015 @ 00:17:

[...]

Het is ook een feit dat een behoorlijk deel niet Westers allochtonen het slecht doet op de arbeidsmarkt vanwege een gebrekkig arbeidsethos. Dat is erg lullig voor de mensen uit die groep die een andere instelling bezitten en die ook iets kunnen/willen leren. In mijn ogen heeft dit alles te maken met vooroordelen en niet zozeer racisme (al gebeurt dat ook).Eh...vooroordelen op basis van ras is volgens mij racisme
Hoe zit het eigenlijk met de kansen van Nederlandse mensen op de arbeidsmarkt in het buitenland?
quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 23:19:

[...]

Waar een hoofddoek wel mee te vergelijken is, is met met bijvoorbeeld de pijpenkrullen van joodse mannen, de kippah van joodse mannen, de oranje gewaden van boeddhisten, de habijten van nonnen, de baarden van Sikh of moslim mannen, de tulband van Sikh mannen, de driedelige pakken van mormonen, de lange rokken van zwartekousen-christenen, de pruiken van joodse vrouwen, de bindi van Hindoe-vrouwen, de kale hoofden van tibetaanse monniken, etcetera.

.

En hoeveel van dergelijke religieuze uitingen zie jij op de werkvloer rondlopen? Hoeveel pijpenkrullen, kippah's, oranje gewaden, bindi's en habijten?

Maar orthodoxe joden, boeddhisten, nonnen etc vinden het normaal dat ze op heel veel plaatsen en in heel veel functies niet zo gekleed kunnen werken en accepteren dit ook. Of ze passen zich aan, of ze doen geen 'normaal werk'. Sommige moslima's verwachten cq eisen echter dat ze wél met hun hoofddoek overal moeten mogen werken.
quote:Jennifer1972 schreef op 11 november 2015 @ 07:44:

[...]

En hoeveel van dergelijke religieuze uitingen zie jij op de werkvloer rondlopen? Hoeveel pijpenkrullen, kippah's, oranje gewaden, bindi's en habijten?

Maar orthodoxe joden, boeddhisten, nonnen etc vinden het normaal dat ze op heel veel plaatsen en in heel veel functies niet zo gekleed kunnen werken en accepteren dit ook. Of ze passen zich aan, of ze doen geen 'normaal werk'. Sommige moslima's verwachten cq eisen echter dat ze wél met hun hoofddoek overal moeten mogen werken.

En mogen dat verwachten. Net als over vluchtelingen wordt er heel veel huis tuin en keuken recht gesproken door dr Google of weet ik veel waar men hun ideeën vandaan heeft.

Er is gewoon bepaald door de wet dat een hoofddoek geen reden tot discriminatie mag zijn.

Ik weet niet of ik in een parallel universum leef maar als ik zo sterk op een hoofddoek zou reageren als hier gebeurt zou ik de hele dag in een woedestuip rondlopen.

Ik vind het eerder zoiets als het kaalgeschoren hoofd of de baard. In mijn jeugd zag je nooit een kaalgeschoren hoofd, dan was je punk ofzoiets.

Nu maakt werkelijk waar niemand zich druk om een kaalgeschoren hoofd. Zelfde met de baard: 10 jaar terug nergens te zien en was je een beetje vreemd, nu onmisbaar in bepaalde kringen.

Ik zie die hoofddoek een beetje als zoiets. Gewoon een van de vele uiterlijke kenmerken waar iemand voor kiest. Niemand heeft er feitelijk last van, alleen sommige mensen blijven wat hangen.
quote:Turkooiss schreef op 11 november 2015 @ 00:07:

[...]

Het is gewoon een feit dat het vinden van een leuke baan oo niveau voor allochtonen een grotere uitdaging is dan niet-allochtonen. Kansen grijpen, natuurlijk! Niet in slachtofferrol kruipen, ook natuurlijk! Maar vaak krijg je die kansen niet en wordt je in die slachtofferrol gedwongen omdat je gewoon echt slachtoffer bent.Het ligt dus niet aan de baan. Er mag toch zeker wel van een werknemer verwacht worden dat hij op tijd komt of op komt dagen als hij niet afgebeld heeft? Waarom lukt het werknemers uit andere bevolkingsgroepen dan wel? Waarom wordt de schuld altijd bij een ander gezocht?
quote:Jennifer1972 schreef op 11 november 2015 @ 07:16:

[...]

Het dragen van een hoofddoek verandert je niet van ras, en ook niet van etniciteit.

Een roomblank meisje dat niet islamitisch is, maar toch er op staat een hoofddoek te dragen, zal door (mensen zoals) operator óók niet worden aangenomen. Want het gaat niet om het ras, niet om de etniciteit, maar om het feit dat die hoofddoek persé op moet blijven en dat de werkgever geen hoofddoeken wil. En andersom, een (bijvoorbeeld) marokkaans meisje zonder hoofddoek zal wél gewoon worden aangenomen door een hoofddoekmijdende werkgever.

Toch vreemd dat jij etniciteit (en evt ras) zonder nadenken koppelt aan een hoofddoek, alsof dat ding zit vastgegroeid aan die meiden. Hij kán af hoor!

Allemaal leuk en aardig bedacht, maar dat maakt het nog steeds discriminatie.

In sommige functies is een hoofddoek gevaarlijk, als je machine operator bent bijvoorbeeld en in een christelijke boeken winkel verwacht ik iemand met een christelijke achtergrond of iemand die op zijn minst interesse heeft in het christendom.

Verder ook niet.

Ik lees de laatste dagen echt buitengewoon domme dingen. Ik wil graag andere bewoordingen gebruiken maar, my god.

Geen hoofddoeken meer vind ik prima, maar dan maken we een einde aan alle vormen van geloofsuiting en gaan we mensen dus beperken in hun vrijheid. Geen keppeltjes,geen hoofddoekjes,geen kruisjes.

Nederland als dictatuur waarbij er groepen zijn die denken het recht hebben te mogen bepalen hoe een ander zich door de samenleving moet beweging, want ze hebben er last van.Gut gut. Beperken we de vrijheid van meningsuiting ook direct, als we dan toch bezig zijn.

Statistiek schijnt tegenwoordig te vallen in de categorie:

Op mijn werk hebben we het geprobeerd met niet westerse allochtonen en daar heb ik het bewijs gezien dat ze een andere arbeidsethos hebben. Dus niet westerse allochtonen nemen we niet meer aan. Dat is geen racisme ik zie het toch in het dagelijkse leven en vervolgens zitten ze allemaal in een slachtofferrol.

Tja er is nauwelijks discriminatie en racisme, het is een slachtoffer rol.

Of een andere mooie:

Als je ooit twee Marokkanen hebt aangenomen en die Marokkanen waren altijd te laat doe je het niet nog een keer.

Dat is geen racisme dat is toch logisch? Dat is logisch bij Marokkanen en waarschijnlijk ook van toepassing op andere allochtonen. Als je meerdere keren meegemaakt dat autochtonen te laat zijn ,neem je toch weer een autochtoon aan.

Blijkbaar gelden er andere regels voor allochtonen, dat noemen we gewoon.

Jawel discriminatie en doe je het op grond van ras , dan hebben we daar een ander mooi woord voor. Racisme.

Anderen noemen dat dan weer een slachtofferol, omdat discriminatie en racisme feitelijk niet echt bestaan, het zit tussen de orel of is een emotie, een gevoel.

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.

Hoofddoekvrije zones voor mensen die er aanstoot aannemen omdat we blijkbaar niet allemaal de zelfde rechten zouden moeten hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven