Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:fashionvictim schreef op 13 november 2015 @ 00:47:

[...]

Ja, dat dacht ik inderdaad. De eerste quote is jouw allereerste reactie op mijn verhaal. En het zal wel aan mijn gymnasiumdiploma liggen begrijp ik net, maar als iemand mij bijvoorbeeld zou vertellen dat ze verkracht is (want ja, zo voelde die ervaring) en ik kende geen enkele vrouw die ooit verkracht was, dan zou ik gezegd hebben:

"Dus sorry, nogmaals heel erg DAT het je overkomen is, maar ik herken er geen algemeen beeld in".

En:

"Mag ik a.u.b. stellen dat ik het niet herken, maar absoluut afschuwelijk vind DAT het jou wél is overkomen, en zeer zeker verwerpelijk?"

En:

"DAT dat bij FV echt gebeurd is, is schandalig, zonder meer, maar ik herken er gewoon geen algemeen beeld in."Ik neem aan dat je begrepen hebt hoe ik het bedoelde, en ik vind het heel jammer dat je nu op deze manier (nogmaals) spijkers op laag water aan het zoeken bent. Ik meende oprecht dat ik het afschuwelijk vind als je dit soort zaken mee hebt moeten maken puur en alleen op racistische gronden. En dat meen ik uit de grond van mijn hart. Dat ik dat uit eigen ervaring of uit ervaring van mensen die ik ken niet herken, doet jouw ervaringen niet teniet. Maar ik vind het echt en oprecht heel erg jammer dat je nu op deze manier vliegen probeert af te vangen die er niet zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:15:

[...]

Ik wil het graag weten. Ik verbaas me alleen. Ik heb vrienden van allerlei komaf, sommigen donker van huid, sommigen Noord-Afrikaans, enz. En die ken ik al jaren. Die doen boodschappen, gaan uit, lopen door de stad, gaan naar hun werk, zijn wel eens laat op straat, maar echt nog nóóit heb ik van één van hen gehoord dat die onterecht is opgepakt of aangehouden. Dus vandaar.Noord afrikaans ook. pejeka heeft heel veel vrienden. rainbow innercircle
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 00:51:

[...]

Ik neem aan dat je begrepen hebt hoe ik het bedoelde, en ik vind het heel jammer dat je nu op deze manier (nogmaals) spijkers op laag water aan het zoeken bent. Ik meende oprecht dat ik het afschuwelijk vind als je dit soort zaken mee hebt moeten maken puur en alleen op racistische gronden. En dat meen ik uit de grond van mijn hart. Dat ik dat uit eigen ervaring of uit ervaring van mensen die ik ken niet herken, doet jouw ervaringen niet teniet. Maar ik vind het echt en oprecht heel erg jammer dat je nu op deze manier vliegen probeert af te vangen die er niet zijn.

ja hoor dat heb je in verschillende berichten duidelijk gemaakt. Jammer voor haar, erg zelfs voor haar. Maar jij herkent het niet. Het is geen algemeen beeld. jouw rainbowvriendjes kennen het ook niet.

Ja en er gebeuren ook nare dingen met blanken.

Zo bedoelde je het
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 00:51:

[...]

Ik neem aan dat je begrepen hebt hoe ik het bedoelde, en ik vind het heel jammer dat je nu op deze manier (nogmaals) spijkers op laag water aan het zoeken bent. Ik meende oprecht dat ik het afschuwelijk vind als je dit soort zaken mee hebt moeten maken puur en alleen op racistische gronden. En dat meen ik uit de grond van mijn hart. Dat ik dat uit eigen ervaring of uit ervaring van mensen die ik ken niet herken, doet jouw ervaringen niet teniet. Maar ik vind het echt en oprecht heel erg jammer dat je nu op deze manier vliegen probeert af te vangen die er niet zijn.

Als je terug leest zie je dat ik je direct na je eerste reactie er al op aansprak, en na je derde reactie ook op de man af vroeg waarom die "als" er toch steeds bij stond. Dus dat heeft niet te maken met vliegen af vangen, in geen van je postings in reactie op mijn verhaal voordat je erop werd aangesproken door Barbara Cartland stond het woord DAT, in alle postings stond er "als". En in je derde stond zelfs letterlijk "als dat echt gebeurd is". Dat is niet anders op te vatten dan dat je er niet van overtuigd bent DAT het echt gebeurd is.

Het zou je gesierd hebben als je na de eerste keer dat ik je er zelf op aansprak direct onomstotelijk had gezegd dat het afschuwelijk was DAT het me was gebeurd. Maar in plaats daarvan zei je zelfs in directe reactie daarop weer:

"Ik heb niet gezegd dat je het verzint. Ik heb integendeel gesteld dat het schandalig is als dit je is overkomen. Maar ik herken het alleen niet als algemeen beeld."

En ja, ik ben nu inderdaad aan het muggenziften omdat ik het belangrijk vind om je duidelijk te maken dat het zeer kwetsend is en precies weergeeft waar deze discussie over gaat. Ik geloof je inderdaad niet als je zegt dat je bij ieder ander die een dergelijk verhaal had verteld ZONDER dat het om racisme ging, op precies diezelfde wijze gereageerd zou hebben.

En dat, mijn beste Pejeka, is precíes wat white privilege volgens mij inhoudt. Dat als je als witte vertelt dat je zomaar minding your own business luiers gaat kopen en onderweg door 6 controleurs en 3 agenten mishandeld en gearresteerd wordt iedereen als eerste aan je vraagt of het wel goed met je gaat, of je hopelijk niet gewond was en vervolgens verontwaardigd om het hardst roept dat die mensen aan de hoogste boom opgeknoopt moeten worden en dat het een grof schandaal is.

En vertel je precies datzelfde als zwarte, dan is het heel erg ALS het echt gebeurd zou zijn, maar herkent de ander het niet. Of, wat me ook op dit forum al eerder is verteld, dan "zal je wel niet het hele verhaal verteld hebben en zelf iets gedaan hebben om het te verdienen".
Am Yisrael Chai!
Als de vrouwen in de werkelijkheid net zo reageren als op dit topic dan ben ik van mening dat ze dat soort uitlatingen over zichzelf afroepen.
Kijk, Bianca en Meds, jullie kunnen jezelf nou heel stoer vinden door op de persoon te gaan spelen (wat jullie al een paar postjes lang overduidelijk doen), maar je maakt alleen jezelf belachelijk. Ik had natuurlijk met stafjes kunnen gaan zwaaien richting mods, want op de persoon spelen is "not done" hier, maar dat is niet mijn stijl. Je gaat je gang maar wat mij betreft, ik lig er niet wakker van. Maar ik vind het wel jammer. Op een discussieforum staat of valt de discussie met elkaar in de waarde laten. Soms ben je het met elkaar eens, soms ook hartgrondig oneens. Dat hoort erbij. Maar laten we het dan op argumenten winnen, en niet op het elkaar persoonlijk inde modder duwen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:fashionvictim schreef op 13 november 2015 @ 01:06:

[...]

, dan "zal je wel niet het hele verhaal verteld hebben en zelf iets gedaan hebben om het te verdienen".Dit dus.
quote:TheQ schreef op 13 november 2015 @ 01:21:

[...]

Dit dus.Pardon?
Am Yisrael Chai!
quote:TheQ schreef op 13 november 2015 @ 01:18:

Als de vrouwen in de werkelijkheid net zo reageren als op dit topic dan ben ik van mening dat ze dat soort uitlatingen over zichzelf afroepen.welke uitlatingen? en hoe reageren?
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 01:21:

Kijk, Bianca en Meds, jullie kunnen jezelf nou heel stoer vinden door op de persoon te gaan spelen (wat jullie al een paar postjes lang overduidelijk doen), maar je maakt alleen jezelf belachelijk. Ik had natuurlijk met stafjes kunnen gaan zwaaien richting mods, want op de persoon spelen is "not done" hier, maar dat is niet mijn stijl. Je gaat je gang maar wat mij betreft, ik lig er niet wakker van. Maar ik vind het wel jammer. Op een discussieforum staat of valt de discussie met elkaar in de waarde laten. Soms ben je het met elkaar eens, soms ook hartgrondig oneens. Dat hoort erbij. Maar laten we het dan op argumenten winnen, en niet op het elkaar persoonlijk inde modder duwen.wat gij niet wilt dat u geschiedt etc.
Wat jou overkwam is verschrikkelijk FV en meer dan dat. Het toont alleen niet aan dat elk mens racistisch is. Dat klinkt denk ik grof omdat het je persoonlijke verhaal betreft, maar andersom toont een persoonlijk verhaal van een ander (of zijn omgeving) het tegendeel ook niet aan.

De mensen die je zo behandelden zijn knettergek en machtsbelust en racistisch. In andere gevallen; goh, wat spreek je goed Nederlands, je kunt vast lekker koken en dergelijke, is dat niet gewoon aardig bedoeld van mensen?

Ik kom uit de Randstad en hoor in het dorp waar ik woon soms dat ik best meeval en dat ik niet zo'n grote arrogante mond heb als de meeste westerlingen. Ook wordt me vaak gevraagd waar ik vandaan kom vanwege een ander accent. Mensen bedoelen dat soort dingen gewoon vriendelijk/geïnteresseerd, al kunnen ze gekleurde mensen ermee kwetsen.

Mensen denken in hokjes, als je gekleurd bent dan kom je niet vanzelfsprekend uit Nederland. Ook dat zie ik niet als racisme, maar als hokjesdenken. Hoe erg is het dat mensen zich afvragen waar je geboren en getogen bent, er wordt toch niets negatiefs gezegd?

Als ik jou zo lees dan lijkt het alsof je van alles wat onder het normale hokjes denken valt, ook als racisme ziet. Mijn vriend staat daar heel anders in en ik zou niet weten waarom ik hem niet als voorbeeld kan gebruiken, hij gebruikt zichzelf ook als voorbeeld en vindt alles rondom dit onderwerp nogal overtrokken. Ook loopt hij niet tegen racisme aan, maar dat mag niet gezegd (het bestaat zelfs niet volgens sommige reacties). Ik mag hem kennelijk alleen als voorbeeld gebruiken wanneer hij wel slachtoffer was van racisme, dan bestaat het wel. Nu is hij een onzichtbare niet bestaande zwarte, of iemand die zichzelf wijsmaakt dat hij geen racisme ervaart.

Wat een eenzijdige blikken, wat een zelfingenomenheid en wat een onaardig gedoe. Ik ga maar weer eens verder slapen en ik het vervolg weer wat gezelliger topics bekijken. Succes met zijn allen. En FV, mijn verhaal doet niets af aan het feit dat jij hele nare ervaringen hebt met racisme.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:58:

[...]

Dat is ook te bizar voor woorden. Maar, zonder tekort te willen doen aan je verhaal, ik herken het helemaal niet. Hier in de stad lopen dagelijks mensen van allerlei ethniciteit over straat, gewoon met een tas boodschappen, en ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand dan zomaar van straat wordt gepakt, mishandeld, grof behandeld, en in een cel gesmeten gewoon omdat ze met hun tas boodschappen over straat lopen. Dus sorry, nogmaals, heel erg als het je overkomen is, maar ik kan me er gewoon geen algemeen beeld bij voorstellen.

Gelukkig maar voor jou, het staat dus ver van je af. Misschien snap je nu waarom jouw bijdrages soms wat verkeerd geplaatst overkomen. Je weet gelukkig voor jou gewoon niet waar je het over hebt.

Fv wat een naar verhaal. Ik heb dat soort dingen gelukkig nog nooit zelf meegemaakt maar te vaak gehoord. Afschuwelijk.
quote:adnama schreef op 13 november 2015 @ 02:59:

Wat jou overkwam is verschrikkelijk FV en meer dan dat. Het toont alleen niet aan dat elk mens racistisch is. Dat klinkt denk ik grof omdat het je persoonlijke verhaal betreft, maar andersom toont een persoonlijk verhaal van een ander (of zijn omgeving) het tegendeel ook niet aan.

De mensen die je zo behandelden zijn knettergek en machtsbelust en racistisch. In andere gevallen; goh, wat spreek je goed Nederlands, je kunt vast lekker koken en dergelijke, is dat niet gewoon aardig bedoeld van mensen?

Ik kom uit de Randstad en hoor in het dorp waar ik woon soms dat ik best meeval en dat ik niet zo'n grote arrogante mond heb als de meeste westerlingen. Ook wordt me vaak gevraagd waar ik vandaan kom vanwege een ander accent. Mensen bedoelen dat soort dingen gewoon vriendelijk/geïnteresseerd, al kunnen ze gekleurde mensen ermee kwetsen.

Mensen denken in hokjes, als je gekleurd bent dan kom je niet vanzelfsprekend uit Nederland. Ook dat zie ik niet als racisme, maar als hokjesdenken. Hoe erg is het dat mensen zich afvragen waar je geboren en getogen bent, er wordt toch niets negatiefs gezegd?

Als ik jou zo lees dan lijkt het alsof je van alles wat onder het normale hokjes denken valt, ook als racisme ziet. Mijn vriend staat daar heel anders in en ik zou niet weten waarom ik hem niet als voorbeeld kan gebruiken, hij gebruikt zichzelf ook als voorbeeld en vindt alles rondom dit onderwerp nogal overtrokken. Ook loopt hij niet tegen racisme aan, maar dat mag niet gezegd (het bestaat zelfs niet volgens sommige reacties). Ik mag hem kennelijk alleen als voorbeeld gebruiken wanneer hij wel slachtoffer was van racisme, dan bestaat het wel. Nu is hij een onzichtbare niet bestaande zwarte, of iemand die zichzelf wijsmaakt dat hij geen racisme ervaart.

Wat een eenzijdige blikken, wat een zelfingenomenheid en wat een onaardig gedoe. Ik ga maar weer eens verder slapen en ik het vervolg weer wat gezelliger topics bekijken. Succes met zijn allen. En FV, mijn verhaal doet niets af aan het feit dat jij hele nare ervaringen hebt met racisme.

Weet je, 10 jaar terug was ik het hier mee eens. Er gebeuren alleen tegenwoordig zulke openlijk vreselijke dingen ipv geïsoleerde incidenten dat ik ervan overtuigd ben dat het niet meer overtrokken is.

Wilders die 'minder minder minder' schreeuwt. Je wil niet weten wat voor sfeer er op mijn werk hing.

Nadat er een goede grap was gemaakt en de kou eraf was kwamen de verhalen. Huilende zusjes die niet konden slapen, moeders overstuur, hele gezinnen de hele nacht op.

En dan jaren later nog steeds 'hij is er niet voor veroordeeld dus het is niet racistisch. Gewoon de stem des volks. Hahaha hebben die boomknuffelaars met hun voorgedrukte aangiftes zich lekker voor lul gezet, softies'.

De sfeer is gewoon naarder en rauwer. Eerst was het een minderheid die zich zo gek gedroeg, nu 'mag' het gewoon.
Toch een vraag aan alle zwarte/gekleurde mensen die hier meeschrijven.

Jullie maken (soms zelfs dagelijks) racisme mee. Soms kleine en in principe niet verkeerd bedoelde, maar wel domme dingen zoals 'wat spreek je de taal goed', soms vreselijke dingen zoals zomaar opgepakt worden door de politie. Daaruit kun je concluderen dat er flink wat racisme is in Nederland. Sinds Pim Fortuin en Wilders is dit toegenomen.

Tot hier toe ontken ik NIETS van dit alles. Ik praat het ook niet goed. Dit is zoals het is, en dat is slecht.

Maar dan nu mijn vraag: het feit dat eerst een aantal en nu helaas méér blanke mensen zich zo gedragen, betekent dit dat DE Nederlander racistisch is? Dat DE blanke per definitie een racist is?

En dan afgezien van het feit dat op een bepaalde manier iedereen (alle kleuren/rassen) racistisch zijn. Marokkanen over zwarten, Aziaten over blanken en zwarten, zwarten over witten, zwarten over Marokkanen, het komt allemaal voor.

Maar: is DE witte Nederlander openlijk racistisch? Maakt DE witte Nederlander deze domme opmerkingen? Is het DE blanke politieman die mensen zomaar onnodig oppakt?

Of wordt nu een heel ras over 1 kam geschoren vanwege de uitingen van sommigen?

Zo ja, dan vind ik dat nogal racistisch . We mogen niet DE moslims, DE marokkanen, DE vluchtelingen veroordelen vanwege de acties van sommigen, maar wel DE witte Nederlanders vanwege de acties van sommigen

En dat doen, betekent dan dat ook hét geweten van dit forum, de blanke dames hier die in hun ogen hét morele gelijk áltijd en per definitie aan hun kant hebben (you know who you are), net zo racistisch zijn (wánt wit) en dus heel hypocriet om ons hier de les te lezen. Vandaar waarschijnlijk dat ze niet gewoon kleur bekennen.

FV en een aantal andere dames geven gewoon aan 'gekleurd' te zijn.

Ik en een aantal anderen geven gewoon aan 'wit' te zijn.

Maar zij houden zich op de vlakte. Mijns inziens om bovenstaande reden. Want je kleur is in deze discussie wél relevant, zie het stukje van de 4 dames in NRC. Als je beweert dat het niet relevant is, ben je het dus niet met deze dames eens. Ook goed, maar zeg dat dan, dat zij het fout zien in jouw ogen.

Zwarte mensen (gehandicapten, dikke mensen, etc) willen níet individueel worden aangesproken voor bepaalde eigenschappen van sommigen van hen.

Newsflash: witte mensen ook niet.

Nog een newsflash: Soms (en misschien zelfs vaak) ontkennen mensen ten onrechte dat ze racist zijn. Maar soms ontkennen ze het en is het ook daadwerkelijk waar.
quote:hij is er niet voor veroordeeld dus het is niet racistisch

Wat is hier niet waar aan?

Ik ben tegen Wilders en zijn oneliners maar hier sla je de plank mis. Hij is voor de rechter geweest en die heeft besloten dat hij onschuldig is. Als je niet meer in de rechterlijke macht gelooft moet je niet in Nederland blijven maar vluchten naar een land waar de rechtspraak beter is.
quote:Zwarte mensen (gehandicapten, dikke mensen, etc) willen níet individueel worden aangesproken voor bepaalde eigenschappen van sommigen van hen.Maar voor veel van deze mensen gelden wel uitzonderingen. Als je in een rolstoel zit hoef je niet 90 minuten voor de Python te wachten, als je 200 kg weegt krijg je speciaal vervoer en als je donker bent met een WO opleiding wordt je voorgetrokken als je solliciteert bij een (semi)overheidsinstelling omdat zij moeten voldoen aan een allochtonenregel.
quote:Jennifer1972 schreef op 13 november 2015 @ 07:45:

Maar dan nu mijn vraag: het feit dat eerst een aantal en nu helaas méér blanke mensen zich zo gedragen, betekent dit dat DE Nederlander racistisch is? Dat DE blanke per definitie een racist is?

En dan afgezien van het feit dat op een bepaalde manier iedereen (alle kleuren/rassen) racistisch zijn. Marokkanen over zwarten, Aziaten over blanken en zwarten, zwarten over witten, zwarten over Marokkanen, het komt allemaal voor.

Maar: is DE witte Nederlander openlijk racistisch? Maakt DE witte Nederlander deze domme opmerkingen? Is het DE blanke politieman die mensen zomaar onnodig oppakt?

Of wordt nu een heel ras over 1 kam geschoren vanwege de uitingen van sommigen?

Zo ja, dan vind ik dat nogal racistisch .

Mag ik 'm beantwoorden?

Er is nergens beweerd dat de blanke per definitie een racist is.

Dat lees jij erin, maar helemaal ten onrechte want dat beweert helemaal niemand.

Wat er wel wordt gesteld: dat we onze samenleving op zo'n manier inrichten dat het vrij eenvoudig is mensen op een discriminerende manier te behandelen, zonder dat daar makkelijk tegen te ageren is.

En dat we zo blind zijn voor wat racisme is, dat het voor mensen die het overkomt heel moeilijk is om er over te praten en ook geloofd te worden.

Dat is dus een land waar discriminatie en racisme makkelijk om zich heen kan grijpen. En dat doet het dan ook, volgens vele met cijfers onderbouwde rapporten.

Zwarte mensen die hier tegen ageren voor de voeten, ja maar nu ben je zelf racist, is een manier om de discussie over racisme meteen weer lam te leggen.

Want ten eerste wordt dat helemaal niet beweerd, alle blanken zijn x.

En ten tweede weet jij natuurlijk ook heel goed dat je als blanke fluitend schiphol door kan lopen en dat je als zwarte er altijd uitgepikt wordt. Dat Kemam louter om haar huidskleur niet in een dure auto kan rijden en dat jij als blanke daar nooit problemen mee zult hebben. Dat FV door de politie wordt mishandeld louter om haar kleur, en dat zal je als blanke nooit overkomen. En zo verder en zo verder en zo verder.

Hooguit zou je kunnen stellen dat veel blanken gauw kurk in hun oren proppen als het gesprek over racisme gaat. Hoorde ik daar iets? *Nee toch nee toch nee toch ik herken me niet in het beeld, lange tenen, ik maak ook wel eens wat mee.*

Ja, dat is een generalisatie mijnerzijds (geen racisme overigens) maar eentje die in dit topic pijnlijk wordt geillustreerd.
Waarom "witte privileges" niet bestaan: https://www.youtube.com/w ... feature=youtu.be&t=13m12s
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 november 2015 @ 00:23:

gebeurt in het vluchtelingentopic ook, rechtvaardigen dat je allerlei generalistische onzin over vluchtelingen mag roepen omdat je een vluchteling "kent" of allochtonen kent of wel eens in Turkije op vakantie gaat.

In het vluchtelingentopic kom ik nooit. Maar mag je nu als blanke in deze discussie ook al niet meer zeggen dat je vriendenkring en/of familie multicultureel is? Waarom in vredesnaam niet en vooral: wie bepaalt dat?! Hoe kun je als zwarte bepalen dat dit niet van belang is, kun je misschien in iemands hoofd kijken of mogen mensen zelf nog wegen wat relevant is VOOR HEN? Is dit nog een gelijkwaardige discussie of zijn er allerlei taboes, die ook nog eens alleen door de zwarten worden bepaald?

Ja, er is white privilege.

Ja, er is racisme in Nederland.

Ja, ook mensen die o zo tolerant zeggen te zijn discrimineren.

Ja, de slavernij heeft nog steeds invloed.

Verder bepaal ik graag zelf welke zaken ik inbreng in een discussie. Ik word niet goed van die thought police.
quote:Lucretiatox01 schreef op 13 november 2015 @ 08:43:

[...]

Wat er wel wordt gesteld: dat we onze samenleving op zo'n manier inrichten dat het vrij eenvoudig is mensen op een discriminerende manier te behandelen, zonder dat daar makkelijk tegen te ageren is.

En dat we zo blind zijn voor wat racisme is, dat het voor mensen die het overkomt heel moeilijk is om er over te praten en ook geloofd te worden.

Dat is dus een land waar discriminatie en racisme makkelijk om zich heen kan grijpen. En dat doet het dan ook, volgens vele met cijfers onderbouwde rapporten.

Wat ik zo moeilijk vind aan je verhaal is dit: https://www.youtube.com/w ... feature=youtu.be&t=13m12s

In de VS wordt ook moord en brand geschreeuwd over witte privileges en het bovenstaande filmpje duikt er wat dieper in. Het is statistisch aantoonbaar dat witte privileges helemaal niet bestaan. In bovenstaand voorbeeld bestaat de studentenpopulatie uit 8% zwart, 2% aziatisch en 90% blank. De verdeling van de wetenschappelijke staf is respectievelijk 3%, 16% en 81% blank. Als aziaat heb je dus veel meer kans op een plek in de wetenschappelijke staf dan iemand met een blanke huidskleur. En dat is precies waarom witte privileges niet bestaan. Het is een gemakkelijk frame voor luie mensen.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:Pink-Ink schreef op 13 november 2015 @ 09:06:

[...]

Ja, er is white privilege.

Ja, er is racisme in Nederland.

Ja, ook mensen die o zo tolerant zeggen te zijn discrimineren.

Ja, de slavernij heeft nog steeds invloed.

- Nee, er is geen "white privilege". Wie op huidskleur selecteert zal voor "asian privileges" tegenkomen, dat is de harde statistische waarheid: https://www.youtube.com/w ... feature=youtu.be&t=13m12s

- Ja er is racisme en dat is helaas

- Iedereen discrimineert

- Nee de slavernij heeft nagenoeg geen invloed. Wat veel meer invloed heeft zijn gedwongen heropvoedingskampen in de veenkoloniën, waar je ook nagenoeg als slaaf te werk werd gesteld. Wat veel meer invloed heeft zijn de slechte omstandigheden van arbeiders in de 19e en 20e eeuw die onder embarmelijke omstandigheden de kost moesten verdienen. Alsof die mensen echt een vrije keuze hadden.

Ja racisme is erg, maar nee je moet de dingen niet erger maken dan het is. Wie slim is bedenkt goed wat de vooroordelen zijn over zijn afkomst en bewijst dubbel en hard het tegendeel.
quote:fashionvictim schreef op 13 november 2015 @ 01:06:

[...]

Als je terug leest zie je dat ik je direct na je eerste reactie er al op aansprak, en na je derde reactie ook op de man af vroeg waarom die "als" er toch steeds bij stond. Dus dat heeft niet te maken met vliegen af vangen, in geen van je postings in reactie op mijn verhaal voordat je erop werd aangesproken door Barbara Cartland stond het woord DAT, in alle postings stond er "als". En in je derde stond zelfs letterlijk "als dat echt gebeurd is". Dat is niet anders op te vatten dan dat je er niet van overtuigd bent DAT het echt gebeurd is.

Het zou je gesierd hebben als je na de eerste keer dat ik je er zelf op aansprak direct onomstotelijk had gezegd dat het afschuwelijk was DAT het me was gebeurd. Maar in plaats daarvan zei je zelfs in directe reactie daarop weer:

"Ik heb niet gezegd dat je het verzint. Ik heb integendeel gesteld dat het schandalig is als dit je is overkomen. Maar ik herken het alleen niet als algemeen beeld."

En ja, ik ben nu inderdaad aan het muggenziften omdat ik het belangrijk vind om je duidelijk te maken dat het zeer kwetsend is en precies weergeeft waar deze discussie over gaat. Ik geloof je inderdaad niet als je zegt dat je bij ieder ander die een dergelijk verhaal had verteld ZONDER dat het om racisme ging, op precies diezelfde wijze gereageerd zou hebben.

En dat, mijn beste Pejeka, is precíes wat white privilege volgens mij inhoudt. Dat als je als witte vertelt dat je zomaar minding your own business luiers gaat kopen en onderweg door 6 controleurs en 3 agenten mishandeld en gearresteerd wordt iedereen als eerste aan je vraagt of het wel goed met je gaat, of je hopelijk niet gewond was en vervolgens verontwaardigd om het hardst roept dat die mensen aan de hoogste boom opgeknoopt moeten worden en dat het een grof schandaal is.

En vertel je precies datzelfde als zwarte, dan is het heel erg ALS het echt gebeurd zou zijn, maar herkent de ander het niet. Of, wat me ook op dit forum al eerder is verteld, dan "zal je wel niet het hele verhaal verteld hebben en zelf iets gedaan hebben om het te verdienen".Je legt je vinger precies op de zere plek.
quote:TheQ schreef op 13 november 2015 @ 08:18:

[...]

Maar voor veel van deze mensen gelden wel uitzonderingen. Als je in een rolstoel zit hoef je niet 90 minuten voor de Python te wachten, als je 200 kg weegt krijg je speciaal vervoer en als je donker bent met een WO opleiding wordt je voorgetrokken als je solliciteert bij een (semi)overheidsinstelling omdat zij moeten voldoen aan een allochtonenregel.Nee, omdat er gewoon te weinig allochtonen werken. Autochtonen worden hun hele leven voorgetrokken en dat wordt, enigszins kunstmatig, rechtgezet.
quote:TheQ schreef op 13 november 2015 @ 08:14:

[...]

Wat is hier niet waar aan?

Ik ben tegen Wilders en zijn oneliners maar hier sla je de plank mis. Hij is voor de rechter geweest en die heeft besloten dat hij onschuldig is. Als je niet meer in de rechterlijke macht gelooft moet je niet in Nederland blijven maar vluchten naar een land waar de rechtspraak beter is.Serieus? Bepaalt alleen een rechter voor jou wat fatsoenlijk en respectvol gedrag is? Heb je zelf geen moreel kompas meer?
quote:operator_7 schreef op 13 november 2015 @ 09:10:

[...]

Wat ik zo moeilijk vind aan je verhaal is dit: https://www.youtube.com/w ... feature=youtu.be&t=13m12s

In de VS wordt ook moord en brand geschreeuwd over witte privileges en het bovenstaande filmpje duikt er wat dieper in. Het is statistisch aantoonbaar dat witte privileges helemaal niet bestaan. In bovenstaand voorbeeld bestaat de studentenpopulatie uit 8% zwart, 2% aziatisch en 90% blank. De verdeling van de wetenschappelijke staf is respectievelijk 3%, 16% en 81% blank. Als aziaat heb je dus veel meer kans op een plek in de wetenschappelijke staf dan iemand met een blanke huidskleur. En dat is precies waarom witte privileges niet bestaan. Het is een gemakkelijk frame voor luie mensen.

Dat is een makkelijke conclusie voor mensen die overtuigd zijn van hun eigen gelijk.

Je begaat echter een statistische doodzonde.

Misschien is het juist de white privilege die ervoor zorgt dat de Aziaat oververtegenwoordigd is in jouw onderzoekje...

Of wil je echt beweren dat de Aziaten de wereldheersers zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven