Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 23:59:

[...]

Wat valt er te verliezen dan? Buiten hun kijk op de mensheid en zo ?

Hun witte privileges.

Banen, blanke scholen, goeie buurten..en weet ik het wat nog meer wat er vaak geroepen wordt?! Zoiets.
quote:Turkooiss schreef op 13 november 2015 @ 00:09:

[...]

Hun witte privileges.

Banen, blanke scholen, goeie buurten..en weet ik het wat nog meer wat er vaak geroepen wordt?! Zoiets.ja dat is het
In Nl rij ik bewust een wat goedkopere auto want met mijn dagelijkse kar thuis sta ik constant langs de weg vanwege patsercontrole. Dat die witte man in een pak niet als patser word gezien in precies dezelfde auto kan tot op heden niemand mij uitleggen.

Ook schijnt het voor een groot aantal mensen niet te verteren zijn dat ik ook gewoon een nederlander ben. Nee joh we vragen mijn hele stamboom op zodat we aan het einde van de vragenronde kunnen concluderen dat ik surinaamse ben. Uh nee! Heb niks met dat land en spreek de taal niet eens, en mijn moeder (vaak toch de cultuurdrager) is nog witter dan wit.

Waarom ben ik zodra ik het geboorteland van mijn vader invul automatisch een allochtoon? Pleur toch op met je labeltjes, ik praat nog platter rotterdams dan Jules Deelder.

Het constante " ja maar jullie" wie de fuck is jullie in hemelsnaam? Alsof ik representatief ben voor alle gekleurde mensen op de planeet.

Nee ik kan niet beter dansen, koken of zingen dan een ander, integendeel.

En nee ik ben zeker niet de eerste in mijn familie met een diploma. Eerlijk gezegd heb ik hun zwaar teleurgesteld door geen universitaire studie te doen zoals de rest.

Maar ach, sommige mensen snappen het gewoon niet en willen het niet snappen

Stupid is the new black!
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 00:08:

[...]

En muggenziften is jouw vak?Ik las het eerlijk gezegd ook zo. Muggenziften is niet mijn ding. Maar in deze context was die 'als' en 'dan' wel even een heel belangrijk verschil.

[...]

En muggenziften is jouw vak?Ik heb nog een ouderwets atheneumdiploma. Daar heb ik wel het verschil tussen 'als' en 'dat' geleerd. Het is ook heel belangrijk dat mensen de taal beheersen. Dat zie je tegenwoordig toch steeds minder.
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 november 2015 @ 00:08:

waarom moeten sommigen steeds benadrukken dat ze reuzeveel allochtonen en gekleurden tot hun vriendenkring rekenen. )

Dat vind ik altijd zo grappig inderdaad, want ik ben nog steeds vrijwel overal in mijn eigen vriendenkring en schoonfamilie altijd de enige kleurling op verjaardagen, feestjes, etc. En ook die mensen betrap ik regelmatig op zeggen "ik ken heel veel allochtonen..."

Zelfs mijn eigen vent doet dat altijd terwijl ik bij zijn vrienden en familie serieus nog nooit een kleurling ben tegengekomen. Ben altijd "the only gay in the village".
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 13 november 2015 @ 00:16:

[...]

Dat vind ik altijd zo grappig inderdaad, want ik ben nog steeds vrijwel overal in mijn eigen vriendenkring en schoonfamilie altijd de enige kleurling op verjaardagen, feestjes, etc. En ook die mensen betrap ik regelmatig op zeggen "ik ken heel veel allochtonen..."

Zelfs mijn eigen vent doet dat altijd terwijl ik bij zijn vrienden en familie serieus nog nooit een kleurling ben tegengekomen. Ben altijd "the only gay in the village".allochtonen gebruiken als argument tegen racisme is op zich gewoon racistisch

[...]

En muggenziften is jouw vak?Haast goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:barbaracartland schreef op 13 november 2015 @ 00:13:

[...]

Ik heb nog een ouderwets atheneumdiploma. Daar heb ik wel het verschil tussen 'als' en 'dat' geleerd. Het is ook heel belangrijk dat mensen de taal beheersen. Dat zie je tegenwoordig toch steeds minder.Ik heb nog een heusch MAVO diploma en zelfs ik heb dat geleerd.
quote:barbaracartland schreef op 13 november 2015 @ 00:13:

[...]

Ik heb nog een ouderwets atheneumdiploma. Daar heb ik wel het verschil tussen 'als' en 'dat' geleerd. Het is ook heel belangrijk dat mensen de taal beheersen. Dat zie je tegenwoordig toch steeds minder.

Ik heb op het Athenaeum altijd geleerd dat gedeeltelijk citeren tot misverstanden leidt, omdat het de context teniet doet. In dezelfde tekst waarin mijn gewraakte "als" staat (wat overigens verschillende betekenissen kan hebben, afhankelijk van de zinsbouw, zoals je als houder van een Athenaeum-diploma ongetwijfeld zult weten), staat ook het volgende:

"Dus ja, het is vreselijk en verwerpelijk dat het jou is overkomen, maar ik denk niet dat het een algemeen beeld is."

Waarvan akte.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 november 2015 @ 00:08:

[...]

kijk op de mensheid is een kijk op jezelfDa's diep, Meds.
gebeurt in het vluchtelingentopic ook, rechtvaardigen dat je allerlei generalistische onzin over vluchtelingen mag roepen omdat je een vluchteling "kent" of allochtonen kent of wel eens in Turkije op vakantie gaat.
quote:Turkooiss schreef op 12 november 2015 @ 23:48:

[...]

Agressie over de witte mens?! Hoe verzin je het. Ze is zelf half een witte mens als ik het goed heb. Zou ze haar ene ouder dan haten? Of de helft van haar zelf. Waarom wordt assertief toch zo bestempeld als agressief als het over dit onderwerp gaat.

Mijn kind en mijn partner zijn ook wit, mijn vader is inderdaad wit, ik zelf ben wat men vroeger "een Bounty" noemde. Ik heb zeker geen agressie naar witte mensen, dat zou ook nogal lastig zijn in het witte reservaat waar ik al mijn hele leven in verkeer.

Ik hou alleen mijn mond niet in discussies die specifiek over dit onderwerp gaan. Vroeger wel hoor, en nu soms op mijn werk bijvoorbeeld ook omdat ik geen zin in gezeur heb, maar als we het er toch over hebben, ja, dan zeg ik gewoon eerlijk dat ik heel veel te maken heb met racisme.

Als ik echt elke racistische uiting die ik tegenkom zou moeten benoemen, dus ook de "ja maar jullie" of "wat spreek je goed nederlands", of altijd je kaartje extra moeten laten zien of de beveiliging bij je in de buurt hebben lopen als je in een dure winkel bent, of alle grappige grapjes over zwarte pieten, goed kunnen dansen, goed kunnen koken, losse seksuele moraal, buitenvrouwen, buitenkinderen, ik oeweet oewaar je huis oewoont, luie negers, surinaamse tijd, big black mamas, schuddende negerinnenkonten, grote negerpiemels en ga zo maar door, dan kan ik echt oprecht zeggen dat ik elke dag van mijn leven wel minstens zoiets meemaak. Al die dingen schaar ik zelf niet eens meer echt onder racisme, terwijl ze het natuurlijk wel gewoon zijn.

Ik geloof ook echt niet dat al die vele gekleurde vrienden die iedereen heeft dat nooit meemaken.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 13 november 2015 @ 00:28:

[...]

Mijn kind en mijn partner zijn ook wit, mijn vader is inderdaad wit, ik zelf ben wat men vroeger "een Bounty" noemde. Ik heb zeker geen agressie naar witte mensen, dat zou ook nogal lastig zijn in het witte reservaat waar ik al mijn hele leven in verkeer.

Ik hou alleen mijn mond niet in discussies die specifiek over dit onderwerp gaan. Vroeger wel hoor, en nu soms op mijn werk bijvoorbeeld ook omdat ik geen zin in gezeur heb, maar als we het er toch over hebben, ja, dan zeg ik gewoon eerlijk dat ik heel veel te maken heb met racisme.

Als ik echt elke racistische uiting die ik tegenkom zou moeten benoemen, dus ook de "ja maar jullie" of "wat spreek je goed nederlands", of altijd je kaartje extra moeten laten zien of de beveiliging bij je in de buurt hebben lopen als je in een dure winkel bent, of alle grappige grapjes over zwarte pieten, goed kunnen dansen, goed kunnen koken, losse seksuele moraal, buitenvrouwen, buitenkinderen, ik oeweet oewaar je huis oewoont, luie negers, surinaamse tijd, big black mamas, schuddende negerinnenkonten, grote negerpiemels en ga zo maar door, dan kan ik echt oprecht zeggen dat ik elke dag van mijn leven wel minstens zoiets meemaak. Al die dingen schaar ik zelf niet eens meer echt onder racisme, terwijl ze het natuurlijk wel gewoon zijn.

Ik geloof ook echt niet dat al die vele gekleurde vrienden die iedereen heeft dat nooit meemaken.Nou precies dit wat jij zegt dus. Denk er hetzelfde over.
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 00:20:

[...]

Ik heb op het Athenaeum altijd geleerd dat gedeeltelijk citeren tot misverstanden leidt, omdat het de context teniet doet. In dezelfde tekst waarin mijn gewraakte "als" staat (wat overigens verschillende betekenissen kan hebben, afhankelijk van de zinsbouw, zoals je als houder van een Athenaeum-diploma ongetwijfeld zult weten), staat ook het volgende:

"Dus ja, het is vreselijk en verwerpelijk dat het jou is overkomen, maar ik denk niet dat het een algemeen beeld is."

Waarvan akte.

Ik ga wel even muggenziften:

quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:58:

[...]

Dus sorry, nogmaals, heel erg als het je overkomen is, maar ik kan me er gewoon geen algemeen beeld bij voorstellen.quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:16:

[...]

Mag ik a.u.b. stellen dat ik het niet herken, maar absoluut afschuwelijk vind als het jou wél is overkomen, en zeer zeker verwerpelijk?quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:30:

[...]

Als dat bij FV echt gebeurd is, is het schandalig, zonder meer, maar ik herken er gewoon geen algemeen beeld in.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 13 november 2015 @ 00:28:

[...]

Ik geloof ook echt niet dat al die vele gekleurde vrienden die iedereen heeft dat nooit meemaken.

Ik moet je eerlijk zeggen, als je dag-in dag-uit dat soort opmerkingen krijgt, over schuddende konten en losse sexuele moraal en bovenmaatse geslachtsdelen, is dat gewoonweg triest. En dan vraag ik me echt af door wat voor soort volk dat soort opmerkingen geplaatst worden. Lijkt me een beetje de heffe des volks te zijn, waar ook anderen (blanken) het nodige van te verstouwen krijgen, anders kan ik het me niet voorstellen. Maar dat is dan misschien een gebrek mijnerzijds.

En nee, ik heb Surinaamse vrienden, Afrikaanse vrienden (en vriendinnen) en echt nog nooit meegemaakt dat die op zo'n manier behandeld worden, of signalen ontvangen dat dat zo zou zijn. Kan het natuurlijk altijd nog zo zijn dat ze dat niet direct delen, maar zeker van 2 of 3 van hen weet ik toch wel dat het dan ooit eens ter sprake zou zijn gekomen, omdat we dit onderwerp ook onderling wel eens bespreken als het zo uitkomt.

Weet je, onbeschofte en onbeschaafde mensen heb je overal, die zeggen wat voor hun mond komt. Ook tegen blanken, maar dan gaat het weer over andere dingen die hen aan hun uiterlijk opvallen, of aan hun gedrag. Ik heb dan altijd zoiets van "ze weten niet beter". En eigenlijk... doen ze dat ook niet.
quote:fashionvictim schreef op 13 november 2015 @ 00:35:

[...]

Ik ga wel even muggenziften:

[...]

[...]

[...]

Mag jij. Maar nogmaals, dat zijn zinnen die uit de totale context zijn weggehaald en ik neem aan dat jij ook begrijpt in welke betekenis ze zijn geplaatst. Als jij daadwerkelijk denkt dat ik zaken in twijfel trok, dan mijn excuses voor de onzorgvuldige formulering, maar ik denk eerder dat jij nu spijkers op laag water aan het zoeken bent.
Fash laat maar

het is geen racisme, het zijn gewoon onbeschofte mensen

hebben blanken ook last van

de zwarte vrienden, kennissen, buren, collega's, neven en oudtante's van Pejeka niet. maar die wonen waarschijnlijk in een betere buurt.
hoe verzin je het

en weer die diverse "vriendenkring" erbij slepen

ik krijg wel een idee waarom die hun racistische ervaringen niet willen delen
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 november 2015 @ 00:40:

Fash laat maar

het is geen racisme, het zijn gewoon onbeschofte mensen

hebben blanken ook last van

de zwarte vrienden, kennissen, buren, collega's, neven en oudtante's van Pejeka niet. maar die wonen waarschijnlijk in een betere buurt.Zelden zo hard de neiging gehad om tegen een beeldscherm te gillen, maar ze heeft het voor elkaar.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 november 2015 @ 00:42:

[...]

Zelden zo hard de neiging gehad om tegen een beeldscherm te gillen, maar ze heeft het voor elkaar.hij
dacht ik
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 00:37:

[...]

En nee, ik heb Surinaamse vrienden, Afrikaanse vrienden (en vriendinnen) .Indische toch ook?
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 november 2015 @ 00:42:

[...]

hijO, dan is het logisch
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 00:40:

[...]

Mag jij. Maar nogmaals, dat zijn zinnen die uit de totale context zijn weggehaald en ik neem aan dat jij ook begrijpt in welke betekenis ze zijn geplaatst. Als jij daadwerkelijk denkt dat ik zaken in twijfel trok, dan mijn excuses voor de onzorgvuldige formulering, maar ik denk eerder dat jij nu spijkers op laag water aan het zoeken bent.

Ja, dat dacht ik inderdaad. De eerste quote is jouw allereerste reactie op mijn verhaal. En het zal wel aan mijn gymnasiumdiploma liggen begrijp ik net, maar als iemand mij bijvoorbeeld zou vertellen dat ze verkracht is (want ja, zo voelde die ervaring) en ik kende geen enkele vrouw die ooit verkracht was, dan zou ik gezegd hebben:

"Dus sorry, nogmaals heel erg DAT het je overkomen is, maar ik herken er geen algemeen beeld in".

En:

"Mag ik a.u.b. stellen dat ik het niet herken, maar absoluut afschuwelijk vind DAT het jou wél is overkomen, en zeer zeker verwerpelijk?"

En:

"DAT dat bij FV echt gebeurd is, is schandalig, zonder meer, maar ik herken er gewoon geen algemeen beeld in."
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven