Woke, een bedreiging voor onze vrijheid?

09-03-2021 21:16 3008 berichten
Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?
Steeds vaker merk ik dat mensen hun taal corrigeren om maar niemand voor het hoofd te stoten, steeds vaker merk ik dat mensen hun gebruiken aanpassen aan de behoeften van een kleine minderheid.
Hoe nuttig is dit?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_97745711

De link zit achter een betaalmuur, dus hier een fragment:

1. Als ik me gekwetst voel, dan heeft iemand iets fout gedaan

Het klinkt onschuldig, maar het is een steeds ­gevaarlijker uitgangspunt aan het worden in het woke-debat. Je mag hopen dat de meeste mensen door het leven gaan met de ambitie om anderen niet nodeloos te kwetsen. En wie zich gekwetst voelt, moet dat mogen zeggen. Maar dat is nog niet hetzelfde als in elk gekwetst gevoel meegaan. Menselijke interactie schuurt, wringt en trekt tegen. Meningen botsen, gevoeligheden verschillen. Dat kan lastig zijn en vermoeiend en frustrerend. Maar frictieloze communicatie, die bestaat simpelweg niet. Het ontspoort trouwens snel. Steeds vaker ­eisen woke-woordvoerders dat in interviews alleen de “juiste” vragen gesteld mogen worden, steeds vaker zijn er incidenten omdat er een beetje tegenwind komt. Als je dit principe extreem doordenkt, mag enkel de meest lichtgeraakte nog iets zeggen en moet de rest uit voorzorg zwijgen, tenzij om zich af en toe nog eens te excuseren.

Ander voorbeeld:

https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html

Voor mij is heel dat woke-gebeuren een volgende stap in de slachtoffercultuur die we daarvoor hadden. Je mag vooral niets doen wat één van de teergevoelige zieltjes kan kwetsen.
Wat denken jullie?

Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?

Totaal aantal stemmen: 542

Ja (22%)
Nee (73%)
Geen mening (6%)
Alle reacties Link kopieren
Jessie28 schreef:
18-04-2021 19:18
Interessant topic. Ik heb begrepen dat het "woke" syndroom in de VS is uitgevonden. Dat zegt wat mij betreft genoeg. Er komt in mijn ogen maar weinig uit de VS wat daadwerkelijk een meerwaarde heeft.

Als ik iemand tegen komen die "woke" is, dan gun ik hem of haar een goede therapeut, want om je dagelijks slachtoffer te voelen en bovendien de illusie hebben dat je de wereld moet verbeteren door anderen continu te wijzen op wat ze allemaal fout doen of fout hebben gedaan in hun leven, kan erg belastend zijn voor de persoon in kwestie, maar ook voor hun omgeving.
Ik zie "woke" zijn dan ook als een lichte psychose, los geraakt van de werkelijkheid en geloven in een eigen werkelijkheid waarin er allerlei boze mensen zijn die continu racistisch doen en denken.

Ik ga er vanuit dat deze trend vanzelf weer een keer overwaait, gelukkig is het merendeel van de Nederlanders nuchter genoeg om hier niet al te veel op in te gaan. Ik heb dan ook het idee dat dit hele "woke" gebeuren uiteindelijk maar in beperkte kringen gebezigd wordt, met name in 020. Dat laatste is wel een geruststelling, want wat er in Amsterdam allemaal gebeurt, kun je over het algemeen redelijk negeren. Ik kom er tegenwoordig alleen nog als het echt moet en anders rij ik er het liefst met een grote boog omheen.
Mooie analyse 👍
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... el-culture

Las dit vandaag, dit valt ook onder woke toch? Wat is dit voor mierengeneuk? Geef toe, wie dacht er 10 jaar geleden aan aanranding bij dit sprookje? What's next?

Een kleine groep dat gaat bepalen wat wel en niet meer gezegd mag worden riekt naar dictatuur en onvrijheid.

Daar vervallen we steeds meer in, door mensen die willen deugen en overal kwaad in zien. Wellicht de oorzaak van jaren lang bezuinigen op psychiatrie.
Blomke82 schreef:
04-05-2021 22:10
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... el-culture

Las dit vandaag, dit valt ook onder woke toch? Wat is dit voor mierengeneuk? Geef toe, wie dacht er 10 jaar geleden aan aanranding bij dit sprookje? What's next?

Een kleine groep dat gaat bepalen wat wel en niet meer gezegd mag worden riekt naar dictatuur en onvrijheid.

Daar vervallen we steeds meer in, door mensen die willen deugen en overal kwaad in zien. Wellicht de oorzaak van jaren lang bezuinigen op psychiatrie.
Dat heet nou voortschrijdend inzicht.

Ik heb die sprookjes trouwens nooit voorgelezen aan mijn dochters, ben niet zo'n voorstander om maar te trouwen met iemand die je toevallig wakker kust of die met je mag trouwen omdat hij een uitdaging heeft gewonnen die je vader, de koning, heeft uitgeschreven. Met jou als prijs.

Verder overdrijf je schromelijk met je dictatuur en onvrijheid. Jij mag lekker zeggen wat je wil, het zal alleen wennen zijn dat je een weerwoord krijgt of mensen je mening niet zo waarderen. En als jij het geen probleem vindt dat een onbekende man je kust terwijl je slaapt hoef je heus geen aangifte te doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
04-05-2021 22:10


Een kleine groep dat gaat bepalen wat wel en niet meer gezegd mag worden riekt naar dictatuur en onvrijheid.

Ik word vooral erg moe van mensen die klagen dat dingen niet meer gezegd mogen worden om dan vervolgens te zeggen wat ze niet zouden mogen zeggen. En dat wordt ook allemaal gewoon gepubliceerd en uitgezonden. Er wordt niets maar dan ook niets verboden. Wat een veel engere trend is dat mensen die zogenaamd voor vrijheid van meningsuiting zijn, verontwaardigd zijn dat hun mening tegengas kan krijgen van mensen die een andere mening hebben.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
04-05-2021 22:26
Dat heet nou voortschrijdend inzicht.

Ik heb die sprookjes trouwens nooit voorgelezen aan mijn dochters, ben niet zo'n voorstander om maar te trouwen met iemand die je toevallig wakker kust of die met je mag trouwen omdat hij een uitdaging heeft gewonnen die je vader, de koning, heeft uitgeschreven. Met jou als prijs.

Verder overdrijf je schromelijk met je dictatuur en onvrijheid. Jij mag lekker zeggen wat je wil, het zal alleen wennen zijn dat je een weerwoord krijgt of mensen je mening niet zo waarderen. En als jij het geen probleem vindt dat een onbekende man je kust terwijl je slaapt hoef je heus geen aangifte te doen hoor.
Ik kan me niet voorstellen dat een volwassen man met gezond verstand aan de hand van een sprookje op pad gaat om een slapende vrouw wakker te kussen, dan is ie toch echt toe aan een gesloten inrichting.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
04-05-2021 22:31
Ik word vooral erg moe van mensen die klagen dat dingen niet meer gezegd mogen worden om dan vervolgens te zeggen wat ze niet zouden mogen zeggen. En dat wordt ook allemaal gewoon gepubliceerd en uitgezonden. Er wordt niets maar dan ook niets verboden. Wat een veel engere trend is dat mensen die zogenaamd voor vrijheid van meningsuiting zijn, verontwaardigd zijn dat hun mening tegengas kan krijgen van mensen die een andere mening hebben.
Er is verschil in tegengas in de zin van discussie of tegengas in de zin van (onterecht) direct voor vuile racist te worden uitgemaakt.

Er zijn tegenwoordig wel degelijk verboden woorden, ook hier op dit forum. Zo staat er al een ban op het gebruik van bijvoorbeeld het woordje n*g*r.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
04-05-2021 22:31
Ik word vooral erg moe van mensen die klagen dat dingen niet meer gezegd mogen worden om dan vervolgens te zeggen wat ze niet zouden mogen zeggen. En dat wordt ook allemaal gewoon gepubliceerd en uitgezonden...................
Dat er "niets meer gezegd mag worden" hoorde ik vooral na de moord van Pim Fortuyn. En dat is te begrijpen. Niet onderschat moet worden hoe een intimiderend effect er van die moord uitging naar de mensen soortgelijke overtuigingen hadden.

Ook de moord op Theo van Gogh. Juridisch mocht hij van alles zeggen en tegelijkertijd was de prijs zijn leven.

Dat Geert Wilders zo zwaar beveiligd moet worden is ook niet normaal. Links klaagt soms wel over de dreiging van populistisch rechts, terwijl ze zelf linkse dingen kunnen zeggen en zonder beveiliging over straat kunnen.
Alle reacties Link kopieren
LovelyMaria schreef:
04-05-2021 23:15
Dat er "niets meer gezegd mag worden" hoorde ik vooral na de moord van Pim Fortuyn. En dat is te begrijpen. Niet onderschat moet worden hoe een intimiderend effect er van die moord uitging naar de mensen soortgelijke overtuigingen hadden.

Ook de moord op Theo van Gogh. Juridisch mocht hij van alles zeggen en tegelijkertijd was de prijs zijn leven.

Dat Geert Wilders zo zwaar beveiligd moet worden is ook niet normaal. Links klaagt soms wel over de dreiging van populistisch rechts, terwijl ze zelf linkse dingen kunnen zeggen en zonder beveiliging over straat kunnen.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Tegengas krijgen voor je niet "woke"mening betekend tegenwoordig vaak "gecancelled"worden, soms zelfs letterlijk.Lekker makkelijk lullen als je van de woke religie bent.Het zal me niets verbazen als er dadelijk een even agressieve tegenbeweging komt,maar daar zullen de wokies alleen maar hun heilige gelijk door bevestigd zien: "kijk, de niet woke-mensen zijn fascisten!"

Het hele Westen is in een grote massa psychose terecht gekomen, en de normaal denkenden zijn de gekkies geworden.Ik vind het geen vooruitschrijndend inzicht in elk geval. De verlichting word terug gedraaid, en de mensen staan te juichen Waanzin.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet me vooral niet te cancellen.
Er zijn veel meer politici die beveiligd worden, alleen lopen de meesten er niet mee te koop. Bij Geert Wilders is zijn beveiliging onderdeel van zijn bestaansrecht in het politieke veld, cruciaal onderdeel van zijn politieke identiteit, dus die zal geen gelegenheid onbenut laten daar aandacht op te vestigen. Kees van der Staaij hoor je er niet over. Sylvana Simons kan ook niet bepaald spontaan de deur uit naar de Albert Heijn.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
05-05-2021 02:45
Tegengas krijgen voor je niet "woke"mening betekend tegenwoordig vaak "gecancelled"worden, soms zelfs letterlijk.Lekker makkelijk lullen als je van de woke religie bent.Het zal me niets verbazen als er dadelijk een even agressieve tegenbeweging komt,maar daar zullen de wokies alleen maar hun heilige gelijk door bevestigd zien: "kijk, de niet woke-mensen zijn fascisten!"

Het hele Westen is in een grote massa psychose terecht gekomen, en de normaal denkenden zijn de gekkies geworden.Ik vind het geen vooruitschrijndend inzicht in elk geval. De verlichting word terug gedraaid, en de mensen staan te juichen Waanzin.
Hier sla je de spijker me op de kop, wokies proberen hun mening op te dringen, maar volgensmij is het vooral een probleem van de randstad en doen we hier niet mee aan die waanzin. Bij onze bakker liggen nog gewoon moorkoppen in de vitrine. En op het boodschappenbriefje schrijf ik gewoon nog negerzoenen. Als iemand zich gekwetst voelt door een boodschappenbriefje zit het sowieso niet goed in die bovenkamer.

Eind november waren er bij mijn kapper vakantiegangers uit de randstad binnengelopen, van die types met geitenwollen sokken en die dagenlang wandelen met maar 1 reservesetje kleding in hun rugtasje.

Vloekend en tierend kwamen ze vertellen dat de sinterklaasversiering niet meer kon, de pieten waren beige en leek teveel op zwarte piet volgens hunnie. Ze hebben het weg gepakt en in de prullenbak voor de zaak gegooid.

Dat verstaan wokies dus onder tegengas.

Dus wokies: hou op met zeggen dat alles kan en mag, want als het jullie niet bevalt dringen jullie heel intimiderend jullie mening op, zonder discussie.

20 jaar geleden waren we verder dan nu!
Blomke82 schreef:
04-05-2021 22:42
Ik kan me niet voorstellen dat een volwassen man met gezond verstand aan de hand van een sprookje op pad gaat om een slapende vrouw wakker te kussen, dan is ie toch echt toe aan een gesloten inrichting.
Je kunt het ridiculiseren, maar ik hoop wel dat je inmiddels in 2021 ook vind dat mannen geen intieme handelingen mogen verrichten op vrouwen die niet in staat zijn duidelijk te maken of ze dat willen of niet. En vrouwen ook niet bij mannen natuurlijk. Dus je zit niet aan iemand die slaapt, of kacheltjelam is.

Er zijn veel dingen die vroeger doodnormaal waren en die we nu niet meer vinden kunnen. Dat vrouwen ontslagen werden zodra ze trouwden en door het huwelijk handelingsonbekwaam werden, dat homoseksualiteit als psychiatrische stoornis werd gezien, noem maar op. Daarvan zullen traditioneel ingestelde mensen die argwanend tegenover verandering staan ook hebben gezegd: wie had tien jaar geleden gedacht dat....
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
05-05-2021 07:14
Je kunt het ridiculiseren, maar ik hoop wel dat je inmiddels in 2021 ook vind dat mannen geen intieme handelingen mogen verrichten op vrouwen die niet in staat zijn duidelijk te maken of ze dat willen of niet. En vrouwen ook niet bij mannen natuurlijk. Dus je zit niet aan iemand die slaapt, of kacheltjelam is.

Er zijn veel dingen die vroeger doodnormaal waren en die we nu niet meer vinden kunnen. Dat vrouwen ontslagen werden zodra ze trouwden en door het huwelijk handelingsonbekwaam werden, dat homoseksualiteit als psychiatrische stoornis werd gezien, noem maar op. Daarvan zullen traditioneel ingestelde mensen die argwanend tegenover verandering staan ook hebben gezegd: wie had tien jaar geleden gedacht dat....
Dat is voor mij heel logisch, terwijl sneeuwwitje altijd mijn lievelingssprookje was... het ligt aan de gehele opvoeding als iemand dat doet, dat valt niet terug te koppelen aan een sprookje.
Alle reacties Link kopieren
Er zullen altijd humorloze mensen bestaan die het verschil tussen een sprookje en de realiteit weigeren te erkennen. Of andersom: er zullen altijd humorloze mensen bestaan die menen dat een sprookje en de realiteit hetzelfde is.
moonpoppy schreef:
05-05-2021 02:45
Tegengas krijgen voor je niet "woke"mening betekend tegenwoordig vaak "gecancelled"worden, soms zelfs letterlijk.Lekker makkelijk lullen als je van de woke religie bent.Het zal me niets verbazen als er dadelijk een even agressieve tegenbeweging komt,maar daar zullen de wokies alleen maar hun heilige gelijk door bevestigd zien: "kijk, de niet woke-mensen zijn fascisten!"

Het hele Westen is in een grote massa psychose terecht gekomen, en de normaal denkenden zijn de gekkies geworden.Ik vind het geen vooruitschrijndend inzicht in elk geval. De verlichting word terug gedraaid, en de mensen staan te juichen Waanzin.
Wie is gecanceld? Noem er eentje. Eentje maar. Johan Derksen kreeg bakken 'woke' kritiek over zich heen, maar is hij gecanceld? Hij staat elke dag in de Telegraaf en wekelijks op TV. Victoria 'vlechtje' Koblenko wilde zich graag een zelfcanceling aanpraten, maar prijkt deze maand weer aardig bloot in de FHM en geeft daar de nodige interviews over. J.K. Rowling is ondanks haar anti-canceling-crusade geen Potterboek armer.

Er wordt helemaal niemand gecanceld.

De vraag is dus waarom jij ons wél wil doen geloven dat er mensen gecanceld worden, dat de 'verlichting' terug wordt gedraaid, dat je niets mag zeggen. Dit lijkt verdacht veel op Trumpiaanse en Baudetiaanse gaslichting. Alsof die uil van Minerva ook maar iets met verlichting te maken heeft. Wat wil je verhullen met deze alternatieve werkelijkheid?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 05-05-2021 10:57
5.51% gewijzigd
@Kadanz:
Apu uit The Simpsons.
Heeft iemand gisteren trouwens die Nederlandse Spoken Word Artist gezien tijdens de dodenherdenking? (vast, nooit eerder keken er zoveel mensen!).

Als zij nou gevraagd was om de voordracht van die zwarte Amerikaanse Spoken Word Artist te vertalen, dan had er geen haan naar gekraaid.
Blomke82 schreef:
05-05-2021 07:49
Dat is voor mij heel logisch, terwijl sneeuwwitje altijd mijn lievelingssprookje was... het ligt aan de gehele opvoeding als iemand dat doet, dat valt niet terug te koppelen aan een sprookje.
Opvoeding, of een gebrek daaraan kan een oorzaak zijn van grensoverschrijdend gedrag. Maar vooral een cultuur waarin dit gewoon gevonden wordt draagt daaraan bij. Daar hoef je Sneeuwwitje niet voor te cancelen, maar je wel bewust zijn van dat dat zogenaamd romantische gegeven van een wakker kussende prins waarbij één blik op elkaars uiterlijk meteen tot een huwelijk leidt helemaal niet zo romantisch is en vrouwen in een weerloze positie zitten. Je kan wat mij betreft niet vroeg genoeg beginnen in de opvoeding om dit soort achterhaalde maatschappelijke denkbeelden in perspectief te zetten.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
05-05-2021 10:53
Wie is gecanceld? Noem er eentje. Eentje maar ..........
- Zwarte piet bij de NPO
-VizierOpLinks van Twitter
- Talitha Muusse bij Op1
.........

De meeste mensen passen zelfcensuur toe om niet gecanceld te worden.
LovelyMaria schreef:
05-05-2021 11:39
- Zwarte piet bij de NPO
-VizierOpLinks van Twitter
- Talitha Muusse bij Op1
.........

De meeste mensen passen zelfcensuur toe om niet gecanceld te worden.
Vizier op Links, die anonieme helden die bij mensen thuis een sticker plakken met ‘Deze locatie wordt geobserveerd door volgers van Vizier op Links’? Op dat soort intimidatie staat gewoon gevangenisstraf.

Heel bijzonder dat je dit aanhaalt. Alsof je een verkrachter tot slachtoffer van feminisme bestempelt.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
04-05-2021 22:26
Dat heet nou voortschrijdend inzicht.

Ik heb die sprookjes trouwens nooit voorgelezen aan mijn dochters, ben niet zo'n voorstander om maar te trouwen met iemand die je toevallig wakker kust of die met je mag trouwen omdat hij een uitdaging heeft gewonnen die je vader, de koning, heeft uitgeschreven. Met jou als prijs.

Verder overdrijf je schromelijk met je dictatuur en onvrijheid. Jij mag lekker zeggen wat je wil, het zal alleen wennen zijn dat je een weerwoord krijgt of mensen je mening niet zo waarderen. En als jij het geen probleem vindt dat een onbekende man je kust terwijl je slaapt hoef je heus geen aangifte te doen hoor.
Precies dit. Die hele framing van 'woke' is niet anders dan 'ik profiteer van de huidige situatie en wil geen commentaar'. Jammerrr dan.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
04-05-2021 22:26
Dat heet nou voortschrijdend inzicht.

Ik heb die sprookjes trouwens nooit voorgelezen aan mijn dochters, ben niet zo'n voorstander om maar te trouwen met iemand die je toevallig wakker kust of die met je mag trouwen omdat hij een uitdaging heeft gewonnen die je vader, de koning, heeft uitgeschreven. Met jou als prijs.

Verder overdrijf je schromelijk met je dictatuur en onvrijheid. Jij mag lekker zeggen wat je wil, het zal alleen wennen zijn dat je een weerwoord krijgt of mensen je mening niet zo waarderen. En als jij het geen probleem vindt dat een onbekende man je kust terwijl je slaapt hoef je heus geen aangifte te doen hoor.

Als ik in een SPROOKJE wakker wordt gekust door een onbekende man, beloof ik je dat ik geen aangifte doe. Nou ja, misschien in het SPROOKJESBUREAU VAN POLITIE.
grenada wijzigde dit bericht op 05-05-2021 13:52
0.84% gewijzigd
Surebaby schreef:
05-05-2021 13:07
Precies dit. Die hele framing van 'woke' is niet anders dan 'ik profiteer van de huidige situatie en wil geen commentaar'. Jammerrr dan.
Als dat jouw conclusie is, hoeven we geen discussie te voeren, fijn.
Wakker gekust worden door een knappe prins lijkt mij een sprookje🥰

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven