Zonder toestemming, onder narcose.
vrijdag 3 oktober 2025 om 23:30
https://argos.vpro.nl/artikelen/geneesk ... te%20leren
Toen ik dit las kon ik het bijna niet geloven. Ik werk zelf al 20+jr in de zorg. Waarvan het merendeel in ziekenhuizen.
Waar zijn de headlines? Waarom pakt de politiek dit niet op???
Dit is toch te bizar voor woorden mensen...
Toen ik dit las kon ik het bijna niet geloven. Ik werk zelf al 20+jr in de zorg. Waarvan het merendeel in ziekenhuizen.
Waar zijn de headlines? Waarom pakt de politiek dit niet op???
Dit is toch te bizar voor woorden mensen...
zaterdag 4 oktober 2025 om 13:14
Huh? Dat gaat wel erg ver vind ik.Calamitycat schreef: ↑04-10-2025 13:02Eens. Ik ben me hier echt kapot van geschrokken en woedend!
Vijf jaar geleden ben ik urenlang onder zeil geweest om een blaastumor operatief te laten verwijderen en nu kan ik alleen maar denken, wat is er destijds in hemelsnaam allemaal gebeurd in die operatiekamer? Voel me gewoon met terugwerkende kracht smerig ook al is er misschien niets gebeurd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 4 oktober 2025 om 13:18
Ik ben het met jullie eens, zonder toestemming is het absurd dat dit gebeurt.
Ik vind persoonlijk een bezoek aan de gynaecoloog voor onderzoek (met speculum inbrengen, spiraal wisselen etc.) zo al heftig, Ik zou eerlijk gezegd ook volledig bij bewustzijn niet willen dat coassistenten op mij mogen oefenen.
(Mét mijn toestemming vooraf, zou ik het overwegen bij narcose)
Bloedprikken of infuus inbrengen vind ik dan bijvoorbeeld weer geen probleem, daar mogen ze mij gerust als proefkonijn gebruiken.
Ik vind persoonlijk een bezoek aan de gynaecoloog voor onderzoek (met speculum inbrengen, spiraal wisselen etc.) zo al heftig, Ik zou eerlijk gezegd ook volledig bij bewustzijn niet willen dat coassistenten op mij mogen oefenen.
(Mét mijn toestemming vooraf, zou ik het overwegen bij narcose)
Bloedprikken of infuus inbrengen vind ik dan bijvoorbeeld weer geen probleem, daar mogen ze mij gerust als proefkonijn gebruiken.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
zaterdag 4 oktober 2025 om 13:53
Nou, ik ben in mijn hoofd ook mijn operaties een soort van nagelopen. Mijn laatste operatie was een spoedoperatie in de nacht dus ergens denk ik dat hier geen tijd voor was. Een andere was aan mijn maag, wie weet wat ze toen nog meer hebben gedaan?
Het is gewoon heel erg vervelend dat je zulke gedachten überhaupt hebt. Omdat er dus een kans bestaat dat op je meest kwetsbare moment (je bent buiten westen en in handen van professionals) mensen zo maar dingen uithalen met je lichaam.
zaterdag 4 oktober 2025 om 13:58
Daar zou ik rap mee aan de slag gaan, want dan maak je dus zelf een probleem.Yavanna schreef: ↑04-10-2025 13:53Nou, ik ben in mijn hoofd ook mijn operaties een soort van nagelopen. Mijn laatste operatie was een spoedoperatie in de nacht dus ergens denk ik dat hier geen tijd voor was. Een andere was aan mijn maag, wie weet wat ze toen nog meer hebben gedaan?
Het is gewoon heel erg vervelend dat je zulke gedachten überhaupt hebt. Omdat er dus een kans bestaat dat op je meest kwetsbare moment (je bent buiten westen en in handen van professionals) mensen zo maar dingen uithalen met je lichaam.
Voor mij geldt: wat niet weet, wat niet deert.
Ik ben zo vaak geopereerd, gelukkig ben ik nogal nuchter.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 4 oktober 2025 om 14:06
Nou wat ik vooral erg vind is dat ik echt 100% in de veronderstelling was in goede handen te zijn onder narcose. Ik ben 4x onder algehele narcose geweest in mijn leven.. en nu weet ik dus niet meer 100% zeker of er dingen zijn gebeurd die echt niet door de beugel kunnen.
Ik ben ook altijd iemand die zegt; ja hoor, prik dat infuus maar etc.. maar een vaginaal of rectaal toucher zonder toestemming vind ik op zijn minst grensoverschrijdend en eigenlijk ook crimineel.
Zouden we het ok vinden als er bij IC patiënten die in coma liggen een paar co even komen voelen zonder dat de patient of familie dit weet? Nee toch hoop ik?! Overal is tegenwoordig toestemming voor nodig maar hier niet? Echt belachelijk. Het is ook gewoon tegen de wet.
Hier moet toch een kamerdebat over volgen???
Ik ben ook altijd iemand die zegt; ja hoor, prik dat infuus maar etc.. maar een vaginaal of rectaal toucher zonder toestemming vind ik op zijn minst grensoverschrijdend en eigenlijk ook crimineel.
Zouden we het ok vinden als er bij IC patiënten die in coma liggen een paar co even komen voelen zonder dat de patient of familie dit weet? Nee toch hoop ik?! Overal is tegenwoordig toestemming voor nodig maar hier niet? Echt belachelijk. Het is ook gewoon tegen de wet.
Hier moet toch een kamerdebat over volgen???
zaterdag 4 oktober 2025 om 14:07
Ik zeg niet dat ik er psychisch onder lijd of er zelfs wakker van lig (hoewel ik mij kan voorstellen dat het bij anderen die mogelijk al trauma hebben wel gebeurd).
Waar het mij omgaat is dat ik vind dat ik er vanuit mag gaan dat ik tijdens een behandeling veilig zou moeten zijn. Dit lijkt dus niet vanzelfsprekend te zijn en dat vind ik een kwalijk iets.
zaterdag 4 oktober 2025 om 14:15
Ik heb in het academisch ziekenhuis wel toestemming gegeven dat studenten mee mochten kijken bij een operatie onder plaatselijke verdoving. Had ik tijdens de operatie een beetje spijt van want het was wel heel druk en veel gepraat en ik was stikzenuwachtig. Ik mocht toen zelf ook meekijken op een scherm maar dat wilde ik na een paar minuten uit hebben. Deden ze meteen.
De operatie erna was in het AVL en daar heb ik schriftelijk toestemming gegeven voor dagelijks twee keer een bloedafname en dat mijn weefsel mocht worden gebruikt bij onderzoek. Er keken toen, met mijn medeweten ook mensen mee omdat de operatie met de Da Vinci operatierobot ging en dat nog vrij nieuw was.
Als ze dit allemaal wel vragen zou ik het heel raar vinden dat ze dan stiekem een inwendig onderzoek doen terwijl ik onder narcose was want daar had ik ook gewoon toestemming voor gegeven. Sterker, ik denk dat heel veel mensen wel toestemming zouden geven en dat het ongevraagd doen niet nodig is.
De operatie erna was in het AVL en daar heb ik schriftelijk toestemming gegeven voor dagelijks twee keer een bloedafname en dat mijn weefsel mocht worden gebruikt bij onderzoek. Er keken toen, met mijn medeweten ook mensen mee omdat de operatie met de Da Vinci operatierobot ging en dat nog vrij nieuw was.
Als ze dit allemaal wel vragen zou ik het heel raar vinden dat ze dan stiekem een inwendig onderzoek doen terwijl ik onder narcose was want daar had ik ook gewoon toestemming voor gegeven. Sterker, ik denk dat heel veel mensen wel toestemming zouden geven en dat het ongevraagd doen niet nodig is.
zaterdag 4 oktober 2025 om 14:28
Wat niet weet wat niet deert is hier natuurlijk niet relevant. Het binnendringen van iemand lichaam zonder toestemming is een strafbaar feit.
zaterdag 4 oktober 2025 om 14:47
In bredere zin ook. Ik vond het best heftig om meerdere keren de volledige controle van mijn lichaam uit handen te geven. Te weten dat mensen van alles met je lichaam hebben gedaan waar je niet bij was (slangetjes inbrengen en uithalen bijvoorbeeld). Natuurlijk was ik blij dat ze dat deden terwijl ik onder zeil was, want dan voel je het niet, maar ik vind dat best ingrijpend. Laat staan als mensen dingen doen waar je helemaal geen weet van hebt.
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:06
Ik heb een beetje hetzelfde als jij, maar goed iemand anders voelt er iets anders bij.
Voor mij idd wat niet weet wat niet deert, en het is niet zo dat het zomaar voor de leuk is, het heeft uiteindelijk wel een goed doel. Maar, ik vind wel dat men toestemming moet vragen hiervoor. Dat sowieso.
Ik had vorig jaar een kleine ingreep bij de gynaecoloog, had 2 stagiaires erbij. 1 verpleegkunde en 1 gynaecologie. Dus ze stonden met zijn 4en te kijken, echt op je gemak lig je dan ook niet, maar ik ga niet nee zeggen want ik vind het te belangrijk om mensen op te leiden in welke sector van de zorg dan ook.
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:10
Enigme schreef: ↑04-10-2025 14:06Nou wat ik vooral erg vind is dat ik echt 100% in de veronderstelling was in goede handen te zijn onder narcose. Ik ben 4x onder algehele narcose geweest in mijn leven.. en nu weet ik dus niet meer 100% zeker of er dingen zijn gebeurd die echt niet door de beugel kunnen.
Ik ook. Ik vind het vergelijkbaar met iemand drogeren en daarna aanranden/verkrachten. De intentie is waarschijnlijk anders (leren versus lust), maar de uitkomst is hetzelfde (zonder consent binnendringen van het lichaam).
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:11
Tja, maar wat mij betreft blijft gelden dat zolang je het niet weet, dat het dan raar is om te doen alsof het jou overkomen is.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:14
Als zoiets als dit in het nieuws komt, is het helemaal niet vreemd om je af te vragen wat er met jezelf is gebeurd toen je onder narcose was. Moet niet gekker worden dat je dan zelf een probleem zou maken.
Wat voor jou geldt is niet de maat die voor iedereen hoort te gelden. Prima dat dat voor jou geldt, maar doe niet of iemand anders een probleem maakt als voor hem/haar iets anders geldt. Terwijl het werkelijke probleem heel ergens anders ligt.
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:15
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:16
Heb ik uiteraard ook gedaan.Neuloosi schreef: ↑04-10-2025 15:14Als zoiets als dit in het nieuws komt, is het helemaal niet vreemd om je af te vragen wat er met jezelf is gebeurd toen je onder narcose was. Moet niet gekker worden dat je dan zelf een probleem zou maken.
Wat voor jou geldt is niet de maat die voor iedereen hoort te gelden. Prima dat dat voor jou geldt, maar doe niet of iemand anders een probleem maakt als voor hem/haar iets anders geldt. Terwijl het werkelijke probleem heel ergens anders ligt.
En aangezien ik dat niet weet, kan ik daar niks mee. En hoef ik daar ook niks mee.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:20
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:24
Hoewel de aantallen laag zijn en de enquête niet representatief is, geven de resultaten een indicatie dat het ook in Nederland gebeurt.
Dit is de reden dat er geen Kamervragen over worden gesteld. Nu doen alsof het schering en inslag is, vind ik bij een onderwerp dat bij veel mensen gevoelig ligt, onnodig opkloppen.
Dit is de reden dat er geen Kamervragen over worden gesteld. Nu doen alsof het schering en inslag is, vind ik bij een onderwerp dat bij veel mensen gevoelig ligt, onnodig opkloppen.
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:27
Ik geloof het best en het mag zeker niet gebeuren. Begrijpen doe ik het niet want ik denk echt dat de meeste mensen toestemming zouden geven. Het is dus niet nodig om het te doen en risico te nemen dat er ophef over komt in de operatiekamer.toulouse_74 schreef: ↑04-10-2025 15:24Hoewel de aantallen laag zijn en de enquête niet representatief is, geven de resultaten een indicatie dat het ook in Nederland gebeurt.
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:27
In dit geval heb je duidelijk toestemming gegeven en was je bij bewustzijn tijdens de ingreep. Daar zullen weinig mensen bezwaar tegen hebben.MrsM schreef: ↑04-10-2025 15:06Ik had vorig jaar een kleine ingreep bij de gynaecoloog, had 2 stagiaires erbij. 1 verpleegkunde en 1 gynaecologie. Dus ze stonden met zijn 4en te kijken, echt op je gemak lig je dan ook niet, maar ik ga niet nee zeggen want ik vind het te belangrijk om mensen op te leiden in welke sector van de zorg dan ook.
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:28
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:28
Ga je lekker met je oordelen? Zoals ik al zei, het is mijn gevoel, daar heb jij verder helemaal niets van te vinden.
Zoals iemand hier al zei, je weet ook niet of er onderliggende trauma's zijn hè, maar ondertussen sta jij wel met je oordeel klaar en dweep je met dat jij zo nuchter bent bla bla.
Ik ben verkracht op 13-jarige leeftijd, wat een flink en levenslang trauma is en tot op de dag van vandaag als een rode draad door mijn leven loopt. Nergens heb ik gezegd dat ik wakker lig van wat er al dan niet misschien gebeurd zou zijn tijdens mijn operatie, wel dat ik wat nu in het nieuws is mij een smerig gevoel geeft en dat ik ontzettend boos ben. Mag ik dat alsjeblieft vinden zonder dat jij daar dan weer iets van vindt?
Ik maak helemaal nergens een probleem, ik beschrijf alleen mijn gevoel erbij. Laat me en ga je ergens anders druk over maken.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in