Zorgen om overbevolking

20-09-2018 22:10 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in het AD.

In 2060 telt Nederland mogelijk zo’n twintig miljoen inwoners, blijkt uit recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Die groei wordt volledig veroorzaakt door immigratie: de autochtone bevolking wordt juist kleiner. Nu telt Nederland 17,2 miljoen inwoners.

Ik ga dan niet meer meemaken, maar jullie kinderen wel. Hoe gaan ze dat doen met sociale voorzieningen, verkeer, wonen?

Arm Nederland. Overspoeld door buitenlanders en je eigen land om zeep helpen.

Wat is de oplossing? De rem, of wel zien waar het eindigt?
Quaintrelle schreef:
22-09-2018 00:04
Die 80.000 immigranten maken niet veel verschil op 20 miljoen inwoners.

Waar experts bang voor zijn is dat over x aantal jaren het aantal autochtone nederlanders gelijk is aan of kleiner wordt dan de allochtone bevolking.

Die experts roepen ook op om bevolkingspolitiek in te zetten, daar autochtone Nederlanders te weinig kinderen baren...

Dus nee die 80.000 maken op die 20 miljoen echt niet zoveel uit.
Vooralsnog komen er per jaar meer dan 100.000 mensen bij. Dat zijn dus niet allemaal baby’s die geboren worden, maar vooral mensen die in de vruchtbare leeftijd zitten en dus ook kinderen krijgen. Als je dan over een paar decennia kijkt dan zijn dat dus miljoenen mensen erbij in een piepklein land. Die 80.000 immigranten per jaar maken dus wel veel verschil uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan die 80.000 nergens terugvinden.
Wel deze cijfers:
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 7575627176
hier gaat het over in totaal plm. 220.000 immigranten

emigratie:
zo tussen 150.000 en 200.000 - prognose

Dus een 'wissel' van plm. 370.000 per jaar

Als je alleen kjkt naar het saldo, is de totale groei van het aantal inwoners inderdaad zo'n 70.000 tot 80.000 per jaar.

Hoe groot het probleem kan worden om alles te blijven financieren, hangt o.a. af van de status en het opleidingsniveau van wie er vertrekken en wie er binnenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me eigenlijk veel meer zorgen over de overbevolking op de volledige wereld, de staat van de natuur en de uitputting van de aarde en alle bronnen...

Ik las trouwens iemand hier die het had over naar de VS, als er 1 land is waar geen sprake is van enige vorm van een verzorgingsstaat dan is het daar wel. En inderdaad waarom zou het voor blank Nederlanders wel prima zijn om te emigreren voor een beter bestaan maar wanneer iemand een kleurtje of andere religie heeft niet?

Wel ben ik waar het kan voor betere opvang in de regio en hulp bij wederopbouw, gewoon zodat men waar het kan fijn kan terugkeren naar hun thuis wanneer zij dat willen. En voor een meer evenredige verdeling van welvaart op aarde (ja jongens, kom er maar in, ik zet 'We are the world' alvast op en weet hoe onrealistisch dit is :P)
Texx82 schreef:
20-09-2018 22:36
Voor mij is Nederland al overbevolkt (zoals Vlaanderen), maar ja, het is niet aan mij om te klagen, ik heb het zelf gekozen. Weet iemand waar de grens tss Den Haag en Delft ligt? Die zijn gewoon gefusioneerd!

De oplossing is de demografische overgang in Afrika, die zal pas tegen 2060 plaatsvinden. Zolang zij hoge geboortecijfers hebben en geen perspectieven in hun thuislanden, zullen zij blijven gokken. Niet alleen naar Europa, ook naar de VS/Canada, China. Intra-Afrikaanse migratie is ook niet te onderschatten. Bv een kwart van de bevolking van Ivoorkust is van buitenlandse afkomst, die cijfers vind je alleen in landen als België of Zwitserland.
Welnee, waar Rijswijk begint houdt Den Haag op, of Voorburg ligt eraan waar je de stad uitrijdt. Dan is het toch nog een paar km naar de stadsgrenzen van Delft.
Je bedoelt gefuseerd denk ik, grappig want lang geleden is er een poging geweest (zo'n 20 jaar terug) om Rijswijk en Den Haag te laten fuseren.
Jammerlijk mislukt, de Rijswijkers hadden geen zin om Hagenezen te worden.

Je zou echt eens naar grotere steden moeten kijken, New York, Londen, Bangkok, Mexico City: ik weet de cijfers niet uit mijn hoofd maar daar wonen miljoenen mensen in een grote stad.
Als je in zo'n stad woont is de Randstad groen en best lekker rustig.

Overigens hebben heel wat geleerden er vreselijk naast gezeten met hun berekeningen, ik vind het een beetje paniekzaaien. Als je rust wil zijn er nog zat dorpen en kleinere steden om naar uit te wijken. Zelfs in de Randstad :)
Alle reacties Link kopieren
Daarom begrijp ik ook weinig van mensen die zich maar klakkeloos voortplanten, het toppunt van egoïsme want jullie zadelen je kinderen met dit toekomst beeld op.
Er zijn echt teveel mensen en waarom dan 3 kinderen willen, is eentje niet goed genoeg om je "compleet" te voelen?
En daarbij er zijn miljoenen kinderen die geen veilig thuis of überhaupt eten en drinken hebben. En waar mensen wonen maakt niet uit, de wereld is van ons allemaal en ook onze verantwoordelijkheid om voor te zorgen. Mijn grootste bijdrage is me niet voortplanten.
Het ergste is gewoon nog dat de mensheid nergens ook maar iets van leert.
Gelukkig als ik het loodje leg hoef ik me er geen zorgen om te maken.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
@bee_kind Het gaat er niet om dat blanken wel mogen emigreren en mensen met een kleurtje of andere religie niet. Waar het vooral over gaat ia dat er veel mensen Nederland binnenkomen en da gelijk afhankelijk zijn van onze sociale voorzieningen. Zonder daar ooit een cent aan te hebben bijgedragen. En statistisch gezien is de kans aanzienelijk dat deze mensen dat ook nooit gaan doen. En ja, toevallig heeft het merendeel van die mensen een kleurtje en andere religie.
Nederlanders die emigreren nemen een zak geld mee en bedruipen zichzelf in het nieuwe land. Of ken jij Nederlanders die emigreerden en elders op de wereld allerlei uitkeringen en toeslagen kregen?

En het is goed om je af te vragen of het wel zo'n goed idee is om massa's mensen uit niet-Westerse landen binnen te laten. Hun waarden staan vaak haaks op onze Westerse waarden. Zo is bij ons individuele vrijheid een groot goed, en bij menig immigrant onderwerping aan een god. Misschien loopt het allemaal wel los en gaat het meevallen... Maar ik en vele anderen denken dat dit een keer goed mis zal gaan.

Als het aan mij ligt wordt dat vluchteligenverdrag van de VN zo snel mogelijk opgezegd. Het is tijd dat we stoppen met politiek correct zijn en realistisch worden. Kijk even het filmpje wat ik postte. Het is een interview met Jan van de Beek. Hij legt heel duidelijk en respectvol uit waarom massa migratie geen goed idee is.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-09-2018 09:15
@bee_kind Het gaat er niet om dat blanken wel mogen emigreren en mensen met een kleurtje of andere religie niet. Waar het vooral over gaat ia dat er veel mensen Nederland binnenkomen en da gelijk afhankelijk zijn van onze sociale voorzieningen. Zonder daar ooit een cent aan te hebben bijgedragen. En statistisch gezien is de kans aanzienelijk dat deze mensen dat ook nooit gaan doen. En ja, toevallig heeft het merendeel van die mensen een kleurtje en andere religie.
Nederlanders die emigreren nemen een zak geld mee en bedruipen zichzelf in het nieuwe land. Of ken jij Nederlanders die emigreerden en elders op de wereld allerlei uitkeringen en toeslagen kregen?

En het is goed om je af te vragen of het wel zo'n goed idee is om massa's mensen uit niet-Westerse landen binnen te laten. Hun waarden staan vaak haaks op onze Westerse waarden. Zo is bij ons individuele vrijheid een groot goed, en bij menig immigrant onderwerping aan een god. Misschien loopt het allemaal wel los en gaat het meevallen... Maar ik en vele anderen denken dat dit een keer goed mis zal gaan.

Als het aan mij ligt wordt dat vluchteligenverdrag van de VN zo snel mogelijk opgezegd. Het is tijd dat we stoppen met politiek correct zijn en realistisch worden. Kijk even het filmpje wat ik postte. Het is een interview met Jan van de Beek. Hij legt heel duidelijk en respectvol uit waarom massa migratie geen goed idee is.
Nee, maar ik ken ook genoeg ouders van vrienden die gewoon hier meteen aan het werk gingen en de taal leerden. Met prima waarden trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Overigens wel prima om te kijken naar hoe het zit met verzorgingsstaat en immigratie en kans van slagen etc. daar heb ik niks op tegen. Als je kunt werken dan ga je werken. Zowel als Nederlander als wanneer je immigrant bent

Edit: ik ga zo de video even kijken
Lenn12345 schreef:
22-09-2018 03:13
Welnee, waar Rijswijk begint houdt Den Haag op, of Voorburg ligt eraan waar je de stad uitrijdt. Dan is het toch nog een paar km naar de stadsgrenzen van Delft.
Je bedoelt gefuseerd denk ik, grappig want lang geleden is er een poging geweest (zo'n 20 jaar terug) om Rijswijk en Den Haag te laten fuseren.
Jammerlijk mislukt, de Rijswijkers hadden geen zin om Hagenezen te worden.

Je zou echt eens naar grotere steden moeten kijken, New York, Londen, Bangkok, Mexico City: ik weet de cijfers niet uit mijn hoofd maar daar wonen miljoenen mensen in een grote stad.
Als je in zo'n stad woont is de Randstad groen en best lekker rustig.

Overigens hebben heel wat geleerden er vreselijk naast gezeten met hun berekeningen, ik vind het een beetje paniekzaaien. Als je rust wil zijn er nog zat dorpen en kleinere steden om naar uit te wijken. Zelfs in de Randstad :)
Als je door het Groene Hart rijdt en de dorpen vergelijkt met hoe ze 10 jaar geleden waren, dan schrik je je rot. De binnenwegen worden er drukker en drukker en alle plaatsen groeien tegen elkaar aan. Langzaam maar zeker wordt het een groot verstedelijkt gebied. In de kleinere dorpen en steden in de Randstad is geen rust meer. Het is er nooit stil of donker. De overlast van autoverkeer en Schiphol wordt steeds groter en de lucht is zo’n beetje de meest vervuilde in Europa. Ik vind het jammer dat ik er woon, want ik vind het een verademing als ik in Drenthe of de Achterhoek kom. Het leven is daar ook veel minder gejaagd dan hier.

De grote steden die jij opnoemt zijn voor veel mensen helemaal niet prettig om te wonen. Ja als je veel geld hebt, dan heb je waarschijnlijk nergens last van. In al de steden die jij noemt zijn er veel wijken waar je niet veilig over straat kan en dat lijkt mij een hoogst onwenselijke situatie.

De immigratiecijfers van de afgelopen jaren laten zien dat er veel meer mensen hier binnenkomen dat was voorzien. De politiek geeft dat nu ook zelf toe. De berekeningen dat het allemaal wel mee zou vallen zijn onjuist gebleken, dus hoe jij erbij komt dat er nu paniek wordt gezaaid is mij een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me zorgen ja.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-09-2018 09:15
@bee_kind Het gaat er niet om dat blanken wel mogen emigreren en mensen met een kleurtje of andere religie niet. Waar het vooral over gaat ia dat er veel mensen Nederland binnenkomen en da gelijk afhankelijk zijn van onze sociale voorzieningen. Zonder daar ooit een cent aan te hebben bijgedragen. En statistisch gezien is de kans aanzienelijk dat deze mensen dat ook nooit gaan doen. En ja, toevallig heeft het merendeel van die mensen een kleurtje en andere religie.
Nederlanders die emigreren nemen een zak geld mee en bedruipen zichzelf in het nieuwe land. Of ken jij Nederlanders die emigreerden en elders op de wereld allerlei uitkeringen en toeslagen kregen?

En het is goed om je af te vragen of het wel zo'n goed idee is om massa's mensen uit niet-Westerse landen binnen te laten. Hun waarden staan vaak haaks op onze Westerse waarden. Zo is bij ons individuele vrijheid een groot goed, en bij menig immigrant onderwerping aan een god. Misschien loopt het allemaal wel los en gaat het meevallen... Maar ik en vele anderen denken dat dit een keer goed mis zal gaan.

Als het aan mij ligt wordt dat vluchteligenverdrag van de VN zo snel mogelijk opgezegd. Het is tijd dat we stoppen met politiek correct zijn en realistisch worden. Kijk even het filmpje wat ik postte. Het is een interview met Jan van de Beek. Hij legt heel duidelijk en respectvol uit waarom massa migratie geen goed idee is.
Ik vind voortplanten als knaagdieren toch niet echt respectvol. Duidelijk selecteren op wie is daadwerkelijk vluchteling prima. Overigens ben ik wel benieuwd op het moment dat ze in NL wonen of men ook nog zoveel kinderen krijgt?
Bee_Kind schreef:
22-09-2018 10:17
Ik vind voortplanten als knaagdieren toch niet echt respectvol. Duidelijk selecteren op wie is daadwerkelijk vluchteling prima. Overigens ben ik wel benieuwd op het moment dat ze in NL wonen of men ook nog zoveel kinderen krijgt?
Vergeleken met de westerse kinderschare? Ja. Kinderbijslag is namelijk heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
22-09-2018 10:32
Vergeleken met de westerse kinderschare? Ja. Kinderbijslag is namelijk heel fijn.
Kinderen kosten nog altijd meer dan kinderbijslag. Daar ben ik trouwens wel voor, zowel bij autochtonen als allochtonen. Max aantal kinderen kinderbijslag en als je nog meer wilt, prima maar geen toeslag
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
22-09-2018 03:13
Welnee, waar Rijswijk begint houdt Den Haag op, of Voorburg ligt eraan waar je de stad uitrijdt. Dan is het toch nog een paar km naar de stadsgrenzen van Delft.
Je bedoelt gefuseerd denk ik, grappig want lang geleden is er een poging geweest (zo'n 20 jaar terug) om Rijswijk en Den Haag te laten fuseren.
Jammerlijk mislukt, de Rijswijkers hadden geen zin om Hagenezen te worden.

Je zou echt eens naar grotere steden moeten kijken, New York, Londen, Bangkok, Mexico City: ik weet de cijfers niet uit mijn hoofd maar daar wonen miljoenen mensen in een grote stad.
Ja, Nederlands is mijn moedertaal niet, dus, ik maak af en toe die subtiele fouten. Ik gebruik ook vaak Vlaamse woorden. In Vlaanderen is het eerder 'gefusioneerd' want wij gebruiken toch nog steeds meer gallicismen dan anglicismen.

Tja, ik heb 11 jaar in Moskou gewoond en ik vond dat echt niet leuk. Ja, aan de ene kant het openbaar vervoer en de restaurants die tot 1 uur s'nachts werken. Aan de andere, een permanent lawaai, ook s'nachts. En elke dag een 2-uurritje maken is niet uitzonderlijk. Van Utrecht naar Amsterdam raak je sneller dan van Zuid-Moskou naar Noord-Moskou.
Alle reacties Link kopieren
We hebben in ieder geval instroom nodig van buiten om de economie tijdens de vergrijzing van de huidige beroepsbevolking aan de praat te houden. Als we gaan richting een economie die meer waarde toevoegt voor iedereen in plaats van voornamelijk voor de top van de pyramide dan zou ik al heel tevreden zijn. Minder dierlijk en meer plantaardig voedsel helpt ook, daar is veel minder landbouwoppervlak voor nodig. Meebewegen met nieuwe ontwikkelingen in plaats van willen vasthouden aan wat was scheelt ook een boel. De wereld verandert al sinds mensenheugenis en dat zal altijd zo blijven. En toch was het nog nooit zo veilig en welvarend voor zo'n groot deel van de wereldbevolking als nu.
Bee_Kind schreef:
22-09-2018 10:17
Ik vind voortplanten als knaagdieren toch niet echt respectvol. Duidelijk selecteren op wie is daadwerkelijk vluchteling prima. Overigens ben ik wel benieuwd op het moment dat ze in NL wonen of men ook nog zoveel kinderen krijgt?
Voor alle vluchtelingen op de wereld is hier toch ook geen plaats? Alleen een selectie op vluchteling zijn is niet voldoende. Arbeidsimmigratie zou ook een rem op moeten. Sowieso eerst iedereen aan het werk zien te krijgen die nu nog thuis zit.
Bee_Kind schreef:
22-09-2018 10:17
Ik vind voortplanten als knaagdieren toch niet echt respectvol. Duidelijk selecteren op wie is daadwerkelijk vluchteling prima. Overigens ben ik wel benieuwd op het moment dat ze in NL wonen of men ook nog zoveel kinderen krijgt?
Voor alle vluchtelingen op de wereld is hier toch ook geen plaats? Alleen een selectie op vluchteling zijn is niet voldoende. Arbeidsimmigratie zou ook een rem op moeten. Sowieso eerst iedereen aan het werk zien te krijgen die nu nog thuis zit.
Pientjexxxx schreef:
22-09-2018 09:54
Als je door het Groene Hart rijdt en de dorpen vergelijkt met hoe ze 10 jaar geleden waren, dan schrik je je rot. De binnenwegen worden er drukker en drukker en alle plaatsen groeien tegen elkaar aan. Langzaam maar zeker wordt het een groot verstedelijkt gebied. In de kleinere dorpen en steden in de Randstad is geen rust meer. Het is er nooit stil of donker. De overlast van autoverkeer en Schiphol wordt steeds groter en de lucht is zo’n beetje de meest vervuilde in Europa. Ik vind het jammer dat ik er woon, want ik vind het een verademing als ik in Drenthe of de Achterhoek kom. Het leven is daar ook veel minder gejaagd dan hier.

De grote steden die jij opnoemt zijn voor veel mensen helemaal niet prettig om te wonen. Ja als je veel geld hebt, dan heb je waarschijnlijk nergens last van. In al de steden die jij noemt zijn er veel wijken waar je niet veilig over straat kan en dat lijkt mij een hoogst onwenselijke situatie.

De immigratiecijfers van de afgelopen jaren laten zien dat er veel meer mensen hier binnenkomen dat was voorzien. De politiek geeft dat nu ook zelf toe. De berekeningen dat het allemaal wel mee zou vallen zijn onjuist gebleken, dus hoe jij erbij komt dat er nu paniek wordt gezaaid is mij een raadsel.
Ik begrijp je punt en zorgen, maar ik denk dat het niet zozeer de groei van de bevolking is, maar meer de levenswijze die veel problemen veroorzaakt.

Dertig jaar geleden was vliegen nog best iets bijzonders en ook relatief duur. Nu pakt iedereen het vliegtuig. Het gevolg: Schiphol puilt uit, voorheen suffe lokale vliegveldjes (Eindhoven) zijn mega gegroeid, steeds meer overlast van vliegtuigen.

Veertig jaar geleden waren de gemiddelde gezinnen groter en woonden mensen kleiner. We hebben per persoon enorm veel meer ruimte nodig om te wonen dan een paar decennia terug.

Het aantal auto’s per 100 inwoners is explosief gestegen in 40 jaar tijd.

Het is dus niet overbevolking, maar meer de stijgende welvaart en alles wat daarbij hoort waardoor je een voortdurend gevoel van drukte ervaart.

Singapore is ongeveer 16 keer zo dicht bevolkt als Nederland, en tegelijkertijd is bijna nergens ter wereld de levensstandaard en levenskwaliteit (zorg, onderwijs, bestuur, infrastructuur etc) zo hoog als daar. Een beetje Aziatische stad heeft tegenwoordig al 10 miljoen inwoners.

Ik vind Nederland an sich niet overdreven druk of vol. Het ongemak komt doordat de groei nu voornamelijk komt door nieuwkomers in plaats van geboortes. En die nieuwkomers komen in economisch opzicht te vaak aan de ontvangende kant van een samenleving waar ze cultureel vaak relatief ver vanaf staan. En er is geen enkel land ter wereld dat beter is geworden van een groei van het aantal aanhangers van de islam, maar dat terzijde.
ManOpHetPrikbord schreef:
22-09-2018 17:43
Ik begrijp je punt en zorgen, maar ik denk dat het niet zozeer de groei van de bevolking is, maar meer de levenswijze die veel problemen veroorzaakt.

Dertig jaar geleden was vliegen nog best iets bijzonders en ook relatief duur. Nu pakt iedereen het vliegtuig. Het gevolg: Schiphol puilt uit, voorheen suffe lokale vliegveldjes (Eindhoven) zijn mega gegroeid, steeds meer overlast van vliegtuigen.

Veertig jaar geleden waren de gemiddelde gezinnen groter en woonden mensen kleiner. We hebben per persoon enorm veel meer ruimte nodig om te wonen dan een paar decennia terug.

Het aantal auto’s per 100 inwoners is explosief gestegen in 40 jaar tijd.

Het is dus niet overbevolking, maar meer de stijgende welvaart en alles wat daarbij hoort waardoor je een voortdurend gevoel van drukte ervaart.

Singapore is ongeveer 16 keer zo dicht bevolkt als Nederland, en tegelijkertijd is bijna nergens ter wereld de levensstandaard en levenskwaliteit (zorg, onderwijs, bestuur, infrastructuur etc) zo hoog als daar. Een beetje Aziatische stad heeft tegenwoordig al 10 miljoen inwoners.

Ik vind Nederland an sich niet overdreven druk of vol. Het ongemak komt doordat de groei nu voornamelijk komt door nieuwkomers in plaats van geboortes. En die nieuwkomers komen in economisch opzicht te vaak aan de ontvangende kant van een samenleving waar ze cultureel vaak relatief ver vanaf staan. En er is geen enkel land ter wereld dat beter is geworden van een groei van het aantal aanhangers van de islam, maar dat terzijde.
Ik wil helemaal niet in een heel grote stad wonen, ook niet als het een stad zoals Singapore is. Nederland is wel vol, want de huizen schieten als paddestoelen de grond uit. Het scheelt nogal of er een volwassene het land binnenkomt of een baby. Voor die volwassene moet direct een woning komen, een auto en een vliegvakantie. Ook als hij voor zijn inkomen werkt. Er moet wel open ruimte worden opgeofferd om ieder jaar een flinke stad erbij te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
22-09-2018 17:43
Ik begrijp je punt en zorgen, maar ik denk dat het niet zozeer de groei van de bevolking is, maar meer de levenswijze die veel problemen veroorzaakt.

Dertig jaar geleden was vliegen nog best iets bijzonders en ook relatief duur. Nu pakt iedereen het vliegtuig. Het gevolg: Schiphol puilt uit, voorheen suffe lokale vliegveldjes (Eindhoven) zijn mega gegroeid, steeds meer overlast van vliegtuigen.

Veertig jaar geleden waren de gemiddelde gezinnen groter en woonden mensen kleiner. We hebben per persoon enorm veel meer ruimte nodig om te wonen dan een paar decennia terug.

Het aantal auto’s per 100 inwoners is explosief gestegen in 40 jaar tijd.

Het is dus niet overbevolking, maar meer de stijgende welvaart en alles wat daarbij hoort waardoor je een voortdurend gevoel van drukte ervaart.

Singapore is ongeveer 16 keer zo dicht bevolkt als Nederland, en tegelijkertijd is bijna nergens ter wereld de levensstandaard en levenskwaliteit (zorg, onderwijs, bestuur, infrastructuur etc) zo hoog als daar. Een beetje Aziatische stad heeft tegenwoordig al 10 miljoen inwoners.

Ik vind Nederland an sich niet overdreven druk of vol. Het ongemak komt doordat de groei nu voornamelijk komt door nieuwkomers in plaats van geboortes. En die nieuwkomers komen in economisch opzicht te vaak aan de ontvangende kant van een samenleving waar ze cultureel vaak relatief ver vanaf staan. En er is geen enkel land ter wereld dat beter is geworden van een groei van het aantal aanhangers van de islam, maar dat terzijde.
Singapore is leuk wonen als je geld hebt. Vind al die werknemers die in de open achterbak van een wagen naar het werk gebracht worden, niet bepaald passen bij het beeld van een fijn leven hebben.
Cum non tum age
Deels zorgen, deels niet.
Wat ik vooral als een probleem zie is dat mensen allerlei (consumptieve) wensen hebben, wat begrijpelijk is want ik heb ze zelf ook en ik me daarover wel zorgen maak hoe dat gerealiseerd moet worden. Ook omdat veel van die wensen niet uit noodzaak maar uit smaak/modegevoeligheid steeds opnieuw gevoed blijven worden. Maar nogmaals, ook bij mijzelf.

Tegelijkertijd heb ik ook wel vertrouwen in de planeet. Wij kunnen ten onder gaan, heel veel flora en fauna voor altijd ten onder gaan maar er zijn al meer dan een miljard jaar levensvormen op aarde. En dat zal vermoed ik nog wel zeker miljard jaar blijven. Dat stelt me altijd wel weer gerust, dat de planeet zo gunstig ligt ten opzichte van de zon dat er echt wel íets gaat overleven.
Verkeerde topic.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
22-09-2018 00:04
Die 80.000 immigranten maken niet veel verschil op 20 miljoen inwoners.

Waar experts bang voor zijn is dat over x aantal jaren het aantal autochtone nederlanders gelijk is aan of kleiner wordt dan de allochtone bevolking.

Die experts roepen ook op om bevolkingspolitiek in te zetten, daar autochtone Nederlanders te weinig kinderen baren...

Dus nee die 80.000 maken op die 20 miljoen echt niet zoveel uit.
De (klein-)kinderen van allochtone Nederlanders zijn autochtone Nederlanders, net zoals de voorouders van de huidige autochtonen ook maar zo immigranten kunnen zijn geweest, dus dat is onzin.

Een Nederlands kind kost de ouders al een ton om het groot te krijgen. Dan moet je er nog bij optellen wat de overheid eraan uitgeeft, bv aan scholing, kinderopvang, gezondheidszorg, enz.

Je kunt beter een kant en klare volwassene met een beetje opleiding uit het buitenland importeren. Veel goedkoper. En aangezien we toch steeds meer naar een internationale arbeidsmarkt toegaan, maakt het straks sowieso niks meer uit.

Overigens, voor degene die riep dat de kindertoeslagen na het tweede kind omlaag moeten: die toeslagen zijn er niet om de ouders te financieren, maar om ervoor te zorgen er geen kinderen in armoede hoeven op te groeien. Ik vind het dus een slecht plan op op die manier te proberen het kindertal te beperken.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Verder zullen 'onze normen en waarden' (wat dat dan ook mag inhouden), vanzelf meemuteren met de bevolking. Als de bevolking uit 80% moslims bestaat in 2061, passen hun normen en waarden ook bij hun maatschappij. Een bevolking bestaat uit de mensen die er wonen.
Alle reacties Link kopieren
Elsa1984 schreef:
21-09-2018 00:51
Wat een gezeik. En in veel provincies is nog plek genoeg hoor. Onze nederlandse geschiedenis bestaat uit het komen aanwaaien van mensen (jagers en verzamelaars) en later weer nieuwe nieuwkomers zoals de boeren, kelten en de Germanen enz enz. Spaanse invloeden, Franse invloeden, Duitse invloeden.
Dus tja wat denk je. Dat de wereld van nu altijd zo blijft? En dat dat goed is?
20 miljoen mensen waarvan 8 miljoen met een migratie achtergrond.

Dat voegt weinig toe aan dit land dus als de rem er op kan waarom niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven