Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.

Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:

[su_quote]Lieve Dolores,

Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.

Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.

Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.

Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.

Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.

young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.

Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.

Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.

http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644

quote:Cateautje schreef op 18 september 2016 @ 12:47:

Het is echt een goede tip Dreamer. Ik ga geen zeep toevoegen waar ik nu geen zeep gebruik, lijkt me Met zeep is altijd minder goed, is mijn ervaring. EN ik heb al heel veel geprobeerd. Maar bedankt voor de tip!
Later is nu
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Leuke Solo!

Maar zullen we nu weer on-topic gaan?

Marsepein: uit de supermarkt, van de bakker, zelfgemaakt of helemaal niet?
quote:elf12 schreef op 18 september 2016 @ 13:34:

Leuke Solo!

Maar zullen we nu weer on-topic gaan?

Marsepein: uit de supermarkt, van de bakker, zelfgemaakt of helemaal niet?Marsepein: niet, nooit, getver wat vind ik dat vies.
Ja joh Elf, is dat on topic?
Uhm ja toch Cateau? Dit gaat toch over feestdagen snoepgoed?

quote:Solomio schreef op 18 september 2016 @ 13:43:

[...]

Marsepein: niet, nooit, getver wat vind ik dat vies.+ miljoen.
quote:ThunderassMan schreef op 18 september 2016 @ 14:12:

[...]

+ miljoen.En geblokt. Allebei
quote:YellowDiamond schreef op 18 september 2016 @ 08:54:

Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.

natuurlijk.! b

Plus 1 miljoen
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:Lady_Voldemort schreef op 18 september 2016 @ 14:33:

[...]

En geblokt. Allebei Hoezo? Nu is er meer voor jou.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 18 september 2016 @ 09:40:

En chocoladeletters bij de AH.Zojuist de hele Albert Heijn uitgebreid rondgelopen en je kon er niet omheen, want op 3-4 plekken stonden displays met kruidnoten in alle soorten, marsepein, speculaas gevuld en niet-gevuld, van die staven, en ik vergeet vast nog wel wat, maar geen chocoladeletters.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 18 september 2016 @ 15:09:

[...]

Zojuist de hele Albert Heijn uitgebreid rondgelopen en je kon er niet omheen, want op 3-4 plekken stonden displays met kruidnoten in alle soorten, marsepein, speculaas gevuld en niet-gevuld, van die staven, en ik vergeet vast nog wel wat, maar geen chocoladeletters.Chocoletters zijn nu in ruime mate aanwezig in de action.
quote:ThunderassMan schreef op 18 september 2016 @ 15:11:

[...]

Chocoletters zijn nu in ruime mate aanwezig in de action.Dat moeten wel de overgebleven letters van vorig jaar zijn dan. Verkrijgbaar in 'echt wit' en 'wit geworden'.
quote:Carabosse schreef op 18 september 2016 @ 11:50:

Zwarte piet is echt overbodig.Je vindt dat de Goed Heiligman die eigenlijk al jaren met pensioen had gemogen alles alleen moet doen?
quote:tonkje schreef op 18 september 2016 @ 15:21:

[...]

Dat moeten wel de overgebleven letters van vorig jaar zijn dan. Verkrijgbaar in 'echt wit' en 'wit geworden'.

Bruine letters die wit worden? Zeg dat niet te hard, voor je het weet wordt er voor de ingang een protestdemonstratie gehouden.
Vind jij.....
quote:tonkje schreef op 18 september 2016 @ 15:26:

[...]

Je vindt dat de Goed Heiligman die eigenlijk al jaren met pensioen had gemogen alles alleen moet doen? Dat kun je die arme man niet aandoen. Hij gaat ook al richting de 500 en het is voor z'n gewrichten niet goed als hij het helemaal alleen moet doen.
Maar waar blijft de discussie over kerst dan. Die oude man wordt toch ook geholpen door zijn elfjes (die in de ogen van activisten mensen met een groeistoornis kunnen zijn)
quote:Philae schreef op 18 september 2016 @ 15:29:

[...]

Dat kun je die arme man niet aandoen. Hij gaat ook al richting de 500 en het is voor z'n gewrichten niet goed als hij het helemaal alleen moet doen.Het is de laatste tijd enorm slecht gesteld met de ouderenzorg....
quote:Lady_Voldemort schreef op 18 september 2016 @ 14:33:

[...]

En geblokt. Allebei *rent weer naar FB*
quote:Philae schreef op 18 september 2016 @ 15:35:

Maar waar blijft de discussie over kerst dan. Die oude man wordt toch ook geholpen door zijn elfjes (die in de ogen van activisten mensen met een groeistoornis kunnen zijn)En al die arme rendieren dan. Daar hoor je ook nooit wat over.
quote:Philae schreef op 18 september 2016 @ 15:35:

Maar waar blijft de discussie over kerst dan. Die oude man wordt toch ook geholpen door zijn elfjes (die in de ogen van activisten mensen met een groeistoornis kunnen zijn)

OMG, Santa Claus is dus ook al fout.

Weg met de zwarte pieten en met de elfjes dus. Maar beide heren hebben wel hulp nodig. Ook als ze hun activiteiten zouden samenvoegen dan nog redden die twee oude heren, hoe vitaal en kras ze ook mogen zijn, het niet. Hulpjes dus. Maar wel onherkenbaar om het geloof van de kinders niet te schaden.

Mensen verkleed als dieren, mag dat nog? Gezellige berehulpjes? Beetje klunzig (want dat is leuk), hoge aaibaarheids- en knuffelfactor (nog leuker) en je hebt ze in wit, bruin en zwart. En zelfs gemengd als de pandabeer ook mee mag doen. Dus de kleur is ook goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven