Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.

Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:

[su_quote]Lieve Dolores,

Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.

Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.

Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.

Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.

Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.

young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.

Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.

Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.

http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644

Wat mij trouwens gelijk opviel aan de schattige brief, is dat deze aan Dolores Leeuwin gericht is, en dan deze zinquote:Hoe zou jij het vinden als je bruin was

Voor het beeld: Dolores Leeuwin

Geweldige vrouw en presentatrice, trouwens. Veel van genoten bij het Klokhuis. Altijd leuk als zij het presenteert.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 18 september 2016 @ 11:11:

[...]

Kijk eens tussen de kerstchocolade, ze willen de eitjes rond deze tijd van het jaar nog wel eens een kerstversierinkje geven, zodat je ze in de boom kunt hangen.Paasboom!
Oh en natuurlijk TRUFFELPEPERNOTEN.
quote:Dreamer schreef op 18 september 2016 @ 11:14:

Wat mij trouwens gelijk opviel aan de schattige brief, is dat deze aan Dolores Leeuwin gericht is, en dan deze zin

[...]

Voor het beeld: Dolores Leeuwin

[afbeelding]

Geweldige vrouw en presentatrice, trouwens. Veel van genoten bij het Klokhuis. Altijd leuk als zij het presenteert. Scherp!
quote:syvon schreef op 18 september 2016 @ 11:21:

Oh en natuurlijk TRUFFELPEPERNOTEN.Oooh.. dat klinkt goed!
Later is nu
quote:syvon schreef op 18 september 2016 @ 11:21:

Oh en natuurlijk TRUFFELPEPERNOTEN.Dat zijn de beste!! Heerlijk.
Nu heb ik waanzinnige trek in een banketstaaf.

Heeft iemand ze al gezien?
Zwarte piet is echt overbodig.
quote:Cateautje schreef op 18 september 2016 @ 11:49:

Nu heb ik waanzinnige trek in een banketstaaf.

Heeft iemand ze al gezien?Ik vind je nieuwe avatar zo lief!
Later is nu
Oh sorry.. als antwoord op je vraag Cateautje: ik eet momenteel geen suiker, vanwege eczeem dat daar minder van lijkt te worden, dus ontloop de schappen waar al dat heerlijks ligt
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 18 september 2016 @ 11:52:

[...]

Ik vind je nieuwe avatar zo lief!Ik ook
Maar als die mens zelf verkiest zo'n pak aan te trekken dan maak ik geen enkel bezwaar want dan is het gewoon een zot!
Wat leuk! Dat ben ik in mijn gloriejaren.
Ik dacht dat het Oprah was! So cute!
quote:Carabosse schreef op 18 september 2016 @ 11:58:

Ik dacht dat het Oprah was! So cute!
quote:Cateautje schreef op 18 september 2016 @ 12:01:

[...]

Vind je Oprah niet geweldig?
quote:Carabosse schreef op 18 september 2016 @ 12:05:

[...]

Vind je Oprah niet geweldig?Ik ben niet zo'n opkijker. Ze is okay.
quote:Cateautje schreef op 18 september 2016 @ 12:09:

[...]

Ik ben niet zo'n opkijker. Ze is okay. Dankzij Oprah heb ik het werk van Angelou leren kennen.
quote:Carabosse schreef op 18 september 2016 @ 12:13:

[...]

Dankzij Oprah heb ik het werk van Angelou leren kennen. Angelou is een wijze vrouw en ik denk dat die toch wel boven was komen drijven, maar ook daar kijk ik niet tegenop. Ik zou geen foto van d'r plaatsen in ieder geval.
quote:Dreamer schreef op 18 september 2016 @ 11:52:

Oh sorry.. als antwoord op je vraag Cateautje: ik eet momenteel geen suiker, vanwege eczeem dat daar minder van lijkt te worden, dus ontloop de schappen waar al dat heerlijks ligt Eczeem is vervelend. Bij mij is het verminderd door te stoppen met zuivel en ik was mijn handen met Sunlightzeep, daarvan gaat het helemaal weg. Ik heb het vaak alleen maar op mijn vingers, vreemd genoeg.
quote:Cateautje schreef op 18 september 2016 @ 12:19:

[...]

Angelou is een wijze vrouw en ik denk dat die toch wel boven was komen drijven, maar ook daar kijk ik niet tegenop. Ik zou geen foto van d'r plaatsen in ieder geval.Ik heb er ook geen schilderij van hangen. Wel een poster van Einstein.
quote:Cateautje schreef op 18 september 2016 @ 12:21:

[...]

Eczeem is vervelend. Bij mij is het verminderd door te stoppen met zuivel en ik was mijn handen met Sunlightzeep, daarvan gaat het helemaal weg. Ik heb het vaak alleen maar op mijn vingers, vreemd genoeg.

Ik heb het in m'n gezicht en op m'n bovenlichaam. Heeft met vanalles te maken, maar suiker en alcohol lijken het erger te maken, dus daar ben ik zoveel mogelijk mee gestopt

Ik dacht al dat jij het was, vanwege een recent topic. Toen had ik je foto's net gemist. Je was een schatje! En een echt Cateautje
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 18 september 2016 @ 12:31:

[...]

Ik heb het in m'n gezicht en op m'n bovenlichaam. Heeft met vanalles te maken, maar suiker en alcohol lijken het erger te maken, dus daar ben ik zoveel mogelijk mee gestopt

Ik dacht al dat jij het was, vanwege een recent topic. Toen had ik je foto's net gemist. Je was een schatje! En een echt Cateautje

Was je maar met Sunlightzeep, dan zal je zien, dan is het binnen een paar dagen helemaal weg.

Een tijd geleden liet ik de hele foto een keer zien en toen zei ook iemand dat ik net Catootje was, dus dat bracht me op het idee.
quote:Cateautje schreef op 18 september 2016 @ 12:38:

[...]

Was je maar met Sunlightzeep, dan zal je zien, dan is het binnen een paar dagen helemaal weg.

Een tijd geleden liet ik de hele foto een keer zien en toen zei ook iemand dat ik net Catootje was, dus dat bracht me op het idee. ik was me helemaal zelden met zeep, alleen onder de armen. Daar ligt het alvast niet aan
Later is nu
Het is echt een goede tip Dreamer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven