Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.

Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:

[su_quote]Lieve Dolores,

Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.

Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.

Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.

Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.

Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.

young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.

Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.

Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.

http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644

quote:Corona67 schreef op 17 september 2016 @ 15:08:

[...]

Dank je wel!!

(Hij is wel een stuk kleinerderder)Whoehahahahaaa!!!
Het wordt ook mooi een zootje als je met roze koeken gaat strooien trouwens. Ik ben ook tegen. Pepernoten zijn bovendien veel te lekker, krijgen we die dan niet meer? Of worden roze koeken een seizoensproduct en pepernoten het hele jaar verkrijgbaar?
quote:nijntje021 schreef op 17 september 2016 @ 13:10:

krijg hier enorme spijt van ..., zullen er ook witte kruidnoten zijn dit jaar of was het eenmalige actie

Die heb ik bij de Action zien liggen.

Waarom geen zakken met enkel puur? Die zijn toch veel lekkerder?
quote:Rue schreef op 17 september 2016 @ 15:11:

Het wordt ook mooi een zootje als je met roze koeken gaat strooien trouwens. Ik ben ook tegen. Pepernoten zijn bovendien veel te lekker, krijgen we die dan niet meer? Of worden roze koeken een seizoensproduct en pepernoten het hele jaar verkrijgbaar?Ik ben helemaal voor!
Ik heb net heel integer een gemengde zak gekocht: wit, melk en puur.
quote:Lady_Voldemort schreef op 17 september 2016 @ 15:19:

Ik heb net heel integer een gemengde zak gekocht: wit, melk en puur.Zou politiek correct snoepen ook goed voor je gebit zijn?
Of voor de lijn, for that matter.
quote:Cateautje schreef op 17 september 2016 @ 15:20:

[...]

Zou politiek correct snoepen ook goed voor je gebit zijn?Dat ligt eraan; deel je de zak met je gezin/collega's of eet je hem alleen leeg?
quote:elf12 schreef op 17 september 2016 @ 15:29:

[...]

Dat ligt eraan; deel je de zak met je gezin/collega's of eet je hem alleen leeg?Met de doorgeslagen individualisering van deze tijd is dat natuurlijk geen kwestie hè. Allemaal een zak!
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2016 16:01
Reden: Onnodig provoceren
% gewijzigd
l'état c'est moi
quote:LouisXIV schreef op 17 september 2016 @ 15:42:-Hou jij dan niet van chocola en marsepein?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2016 16:01
Reden: -
% gewijzigd
Borstplaat is ook lekker. Dat maakte mijn oma altijd. En gevulde speculaas!
quote:-Kia-Ora- schreef op 17 september 2016 @ 13:36:

Hoera nog een topic!

Wat vinden jullie lekkere sint snaai?gevulde speculaas
quote:nijntje021 schreef op 17 september 2016 @ 15:56:

[...]

gevulde speculaas
Als buitenlanders kaaskoppen tegen Nederlanders zeggen is dat ook rascisme?
quote:Lady_Voldemort schreef op 17 september 2016 @ 15:59:

[...]

lekker bakkie thee erbij
Ik kan niet wachten tot de Sint met zijn zwarte pieten weer zijn intrede doet, hele fijne herinneren heb ik daar aan
quote:nijntje021 schreef op 17 september 2016 @ 16:01:

[...]

lekker bakkie thee erbijNee warme chocolademelk natuurlijk!
Ik heb al gevuld speculaas op vanochtend jammie

quote:nijntje021 schreef op 17 september 2016 @ 15:56:

[...]

gevulde speculaas Bah!
quote:Corona67 schreef op 17 september 2016 @ 15:08:

[...]

Dank je wel!!

(Hij is wel een stuk kleinerderder)Zeg een gegeven schimmel..
quote:Habbekratz schreef op 17 september 2016 @ 16:00:

...Ontopic graag. Het gaat hier over snoep ja.
Het is september.... Waarom?

Niemand wil blijkbaar horen dat piet zwart is van het roet. Dus.... discussie klaar!
quote:Lady_Voldemort schreef op 17 september 2016 @ 16:24:

[...]

Ontopic graag. Het gaat hier over snoep ja.Owwwww las ik niet uit de openingstopic
Ik neem me altijd voor me niet in dit soort discussies te mengen maar nu ga ik het toch een keer doen.

Ik ben niet mega tolerant - ik heb bijvoorbeeld echt iets tegen burka's. Vind ze niet recht doen aan de vrouw - maar denk ook dat het kinderen echt maar dan ook echt niet uitmaakt of Pieten zwart, roze, rood, groen, blauw of geel zijn. Sterker nog ik denk dat kinderen dat prachtig vinden. Maakt het feestje er echt niet minder leuk op voor ze. Net als Zoenen niet minder lekker zijn sinds ze geen Negerzoenen meer heten. Wat maakt het nou uit? Laten we vooral de doelgroep - in dit geval de kinderen - in ons achterhoofd houden.

Het heeft geen zin om het te vragen aan de kinderen op dit moment omdat kinderen zeggen wat ze door hun ouders worden ingefluisterd. Wat zou het toch lekker zijn als we deze discussie met een goed gevoel voor alle partijen kunnen afsluiten. Pick your battles.

En ja, ik vind Sylvana Simons ook mega irritant.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven