Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.

Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:

[su_quote]Lieve Dolores,

Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.

Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.

Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.

Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.

Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.

young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.

Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.

Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.

http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644

Ik vind het zielig voor het paard dat iedereen hem al jaren schimmel noemt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
TO nog niet vol mensen? Kom op, post meer!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:boannan schreef op 17 september 2016 @ 16:42:

Ik neem me altijd voor me niet in dit soort discussies te mengen maar nu ga ik het toch een keer doen.

Ik ben niet mega tolerant - ik heb bijvoorbeeld echt iets tegen burka's. Vind ze niet recht doen aan de vrouw - maar denk ook dat het kinderen echt maar dan ook echt niet uitmaakt of Pieten zwart, roze, rood, groen, blauw of geel zijn. Sterker nog ik denk dat kinderen dat prachtig vinden. Maakt het feestje er echt niet minder leuk op voor ze. Net als Zoenen niet minder lekker zijn sinds ze geen Negerzoenen meer heten. Wat maakt het nou uit? Laten we vooral de doelgroep - in dit geval de kinderen - in ons achterhoofd houden.

Het heeft geen zin om het te vragen aan de kinderen op dit moment omdat kinderen zeggen wat ze door hun ouders worden ingefluisterd. Wat zou het toch lekker zijn als we deze discussie met een goed gevoel voor alle partijen kunnen afsluiten. Pick your battles.

En ja, ik vind Sylvana Simons ook mega irritant.

Hier ben ik het heel erg mee eens (en aangezien het hier verder over seizoenssnoep gaat, wil ik ook wel reageren ) Het zijn vooral de volwassenen die een probleem hebben met andere Pieten. Zoals het jongetje in de OP heel terecht opmerkt: als er maar cadeautjes zijn, en een leuk feestje, zal het hem een worst wezen.

En verder verbaast het mij echt dat Bisschopswijn niet genoemd is.
Later is nu
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 17 september 2016 @ 17:39:

TO nog niet vol mensen? Kom op, post meer!

Moet de TO vol? Ach.. de ziel..

Mijn dochter heeft vandaag een grote zak vol met kruidnoten gekocht. Een vriendin van mij zat vorige week al aan de chocomuizen. Misschien is 'seizoenssnoep' een wat ruim begrip, of het zou herfstsnoep moeten zijn, maar wáár zijn ondertussen de Haloweensnoepjes?
Later is nu
Getver, die muizen vind ik toch wel zo smerig.
De mond trekt me al samen als ik eraan denk!
Later is nu
quote:viva-amber schreef op 17 september 2016 @ 16:50:

Ik vind het zielig voor het paard dat iedereen hem al jaren schimmel noemt.Ik noem 'm anders gewoon Amerigo.
quote:Lady_Voldemort schreef op 17 september 2016 @ 17:50:

Getver, die muizen vind ik toch wel zo smerig.Gestaft!!

quote:ThunderassMan schreef op 17 september 2016 @ 17:58:

[...]

Gestaft!!

Dan staan we kiet, want jij deed zo gemeen over gevulde speculaas
Ik vind het trouwens wel modern dat Felix als jongetje roze Pieten wil die roze koeken strooien. Dat jongetjes niet zo van roze houden is ook zo augustus 2016.
Strooigoed! Met van die keiharde snoepjes erin. Stom, ik vind het niet echt lekker maar kan me er dwangmatig misselijk aan eten.
quote:Dreamer schreef op 17 september 2016 @ 17:49:

[...]

Moet de TO vol? Ach.. de ziel..

Mijn dochter heeft vandaag een grote zak vol met kruidnoten gekocht. Een vriendin van mij zat vorige week al aan de chocomuizen. Misschien is 'seizoenssnoep' een wat ruim begrip, of het zou herfstsnoep moeten zijn, maar wáár zijn ondertussen de Haloweensnoepjes?Heb je voorbeelden?
quote:Lady_Voldemort schreef op 17 september 2016 @ 18:02:

[...]

Dan staan we kiet, want jij deed zo gemeen over gevulde speculaas Oh ja, nou vooruit dan maar.
quote:elf12 schreef op 17 september 2016 @ 18:12:

[...]

Heb je voorbeelden?

Nee

Maar als je kerstkransjes en sinterklaaspieten hebt, waarom geen pompoenkandij? Onze bakker heeft wel altijd chocolade voor het seizoen, zó leuk, maar helaas ook duur. Ook chocolaatjes in de vorm van pompoenen dus en blaadjes en kastanjes...

Wat zou leuk zijn voor Halloween? Oranje marshmallows?
Later is nu
Er zijn dus spinnen en witte muizen en monsters ;-)
Later is nu
quote:elf12 schreef op 17 september 2016 @ 18:11:

Strooigoed! Met van die keiharde snoepjes erin. Stom, ik vind het niet echt lekker maar kan me er dwangmatig misselijk aan eten.Ojaaaahhhh, die chemisch smakende lettertjes en die rare kussentjes met streepjes! En die Sinterklaasvormige snoepjes die er uit zien als schuimpjes maar dan veel harder, zodat je je kiezen er stiekem op breekt! Ik vermoed nog steeds een complot met noodlijdende tandartspraktijken.
En mandarijntjes! Ik mocht vroegah zowat iedere dag mijn schoen zetten, maar negen van de tien keer zat er een mandarijntje in. Ik krijg dus altijd een heel klazig gevoel als ik ook maar een mandarijntje ruik
Ooohjjá.. die kussentjes met streepjes zijn trouwens erg lekker. Kaneel ofzo?
Later is nu
De v&d had altijd mooie chocolaatjes in herfstfiguren. Eikeltjes, blaadjes, egeltjes.
quote:Lady_Voldemort schreef op 17 september 2016 @ 18:18:

[...]

Ojaaaahhhh, die chemisch smakende lettertjes en die rare kussentjes met streepjes! En die Sinterklaasvormige snoepjes die er uit zien als schuimpjes maar dan veel harder, zodat je je kiezen er stiekem op breekt! Ik vermoed nog steeds een complot met noodlijdende tandartspraktijken.Die inderdaad! Hahaha!
Voor LV: toch eigenlijk gewoon Halloween, die mandarijntjes (mijn dochter koos die altijd uit met St. Maarten, trouwens)

en ik heb wel eens jell-o met zo'n plastic eng beest erin gemaakt. Mijn dochter is namelijk jarig de dag voor Halloween, kun je je heeeerlijk uitleven bij feestjes
Later is nu

Later is nu
Ogetfer, al die bananenspookjes zijn natuurlijk zwart tegen die tijd dat je bloedje mag trakteren. Krijg je daar weer gezeur over.
Citroensap eroverheen.
Later is nu
quote:Lady_Voldemort schreef op 17 september 2016 @ 18:27:

Ogetfer, al die bananenspookjes zijn natuurlijk zwart tegen die tijd dat je bloedje mag trakteren. Krijg je daar weer gezeur over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven