Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona Verlof terecht?

17-01-2021 21:33 362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het plan om ouders (deels?) betaald Corona verlof te geven nu de scholen dicht blijven.

Krijgen ouders terecht Corona verlof!

Totaal aantal stemmen: 306

3 (4%)
Ja (53%)
Nee (37%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf hoeft het niet zo. Mijn kinderen (groep 5 en 7) werken redelijk zelfstandig en de school heeft ook een goed systeem bedacht met aardig wat online contact/ mogelijkheid tot vragen stellen. Bovendien neem ik eigenlijk liever geen verlof omdat mijn werk niet kan worden overgenomen en dus blijft liggen.
Als ik nog peuters/kleuters had, had ik er misschien meer behoefte aan gehad, stel ik me zo voor.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van hoe het werk dan wordt verdeeld. Ik heb geen kinderen, maar kan er niet een halve baan van een ouder bij hebben qua belastbaarheid, want dan loop ik zelf tegen een burn-out aan.
Alle reacties Link kopieren
MissPiglet schreef:
17-01-2021 22:07
Afhankelijk van hoe het werk dan wordt verdeeld. Ik heb geen kinderen, maar kan er niet een halve baan van een ouder bij hebben qua belastbaarheid, want dan loop ik zelf tegen een burn-out aan.
Ja dit dus. Het zou wat zijn als de kinderloze collega’s dan maar al het werk moeten overnemen omdat de ouders verlof opnemen omdat ze thuis zitten met de kinderen.
Begrijp dat dit een bijzondere situatie is maar dat zou ook niet helemaal eerlijk zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
MissPiglet schreef:
17-01-2021 22:07
Afhankelijk van hoe het werk dan wordt verdeeld. Ik heb geen kinderen, maar kan er niet een halve baan van een ouder bij hebben qua belastbaarheid, want dan loop ik zelf tegen een burn-out aan.
Dat inderdaad een groot probleem. Ik loop nu tegen een burn out aan ivm het thuisonderwijs. Twee collega’s met kinderen zitten er inmiddels helaas al in. Maar ook de belastbaarheid van collega’s zonder kinderen/ met volwassen kinderen heeft een eind. Bij mij zijn die collega’s best bereid een stapje extra te zetten, maar sommigen hebben al veel op hun bord zoals bijv mantelzorg voor ouders, zorgen om volwassen kinderen, verhuizingen, grote verbouwingen ziekte en overlijden in de omgeving etc.
Alle reacties Link kopieren
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:09
Ja dit dus. Het zou wat zijn als de kinderloze collega’s dan maar al het werk moeten overnemen omdat de ouders verlof opnemen omdat ze thuis zitten met de kinderen.
Begrijp dat dit een bijzondere situatie is maar dat zou ook niet helemaal eerlijk zijn.
Hier loopt het al langer (België) en blijft het meeste werk dus gewoon liggen waar het ligt als iemand vakantie heeft.
Zo dus ook met Corona-vakanties.

Het is hier wel maar een bepaald percentage van je werk-uren die je mag vrijnemen voor Corona, dus iemand is nooit ineens helemaal verdwenen.

Je haalt het hier dus achteraf maar in / het volgende project loopt gewoon vertraging op.


En ik krijg op de administratie aan de telefoon alle gezeur op mijn dak dat alles te traag gaat en mensen slecht bereikbaar zijn :-D.
Maar dat ben ik intussen sowieso gewend en is niks nieuws.
wissewis wijzigde dit bericht op 17-01-2021 22:13
1.00% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat het voor ouders met kinderen erg zwaar is nu. En Corona verlof klinkt inderdaad mooi, maar ik als kinderloze merk nu al dat ik veel extra werk oppak van collega’s met kinderen omdat ze het niet trekken en wij door de Corona onwijs veel extra werk hebben, dan praat ik over 2-3 x zoveel. Voor een paar weken is het nog wel te doen maar als het langer gaat duren trek de kinderloze het misschien ook niet meer
Leuk bedacht, maar werkgevers kunnen toch ook niet massaal hun werknemers missen? Het werk blijft dan toch liggen, dus daarna 3x zo hard werken om alles weer bij te werken. Of inderdaad kinderlozen die het dan maar op moeten lossen. Ook niet fair.
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:09
Ja dit dus. Het zou wat zijn als de kinderloze collega’s dan maar al het werk moeten overnemen omdat de ouders verlof opnemen omdat ze thuis zitten met de kinderen.
Begrijp dat dit een bijzondere situatie is maar dat zou ook niet helemaal eerlijk zijn.
Hoe zie je dat anders voor je dan? "Wij mensen met kinderen" doen dit toch ook niet voor onze lol?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
17-01-2021 22:12
Hier loopt het al langer (België) en blijft het meeste werk dus gewoon liggen waar het ligt als iemand vakantie heeft.
Zo dus ook met Corona-vakanties.

Het is hier wel maar een bepaald percentage van je werk-uren die je mag vrijnemen voor Corona, dus iemand is nooit ineens helemaal verdwenen.

Je haalt het hier dus achteraf maar in / het volgende project loopt gewoon vertraging op.


En ik krijg op de administratie aan de telefoon alle gezeur op mijn dak dat alles te traag gaat en mensen slecht bereikbaar zijn :-D.
Maar dat ben ik intussen sowieso gewend en is niks nieuws.
Dat is ook mijn verwachting. Dat je een Max aantal uren op mag nemen en uiteraard als je een partner hebt zoveel mogelijk verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
17-01-2021 22:14
Hoe zie je dat anders voor je dan? "Wij mensen met kinderen" doen dit toch ook niet voor onze lol?
Nee maar waarom zouden dan jouw kinderloze collega’s het wel ontzettend zwaar mogen krijgen met dubbel zoveel werk doen? Terwijl ouders het zelf ook niet trekken thuis met werk+kinderen.
Zie niet in waarom kinderloze collega’s daar de dupe van moeten worden, sorry.
Wat werk overnemen of doorschuiven, prima, maar toch zeker niet (bijna) al het werk overnemen.
isa__88 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 22:18
19.13% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-01-2021 22:14
Leuk bedacht, maar werkgevers kunnen toch ook niet massaal hun werknemers missen? Het werk blijft dan toch liggen, dus daarna 3x zo hard werken om alles weer bij te werken. Of inderdaad kinderlozen die het dan maar op moeten lossen. Ook niet fair.
Wat is dan het alternatief? Zo doorgaan tot dat er zieken zijn? Want dat gaat echt gebeuren als mensen gepusht blijven worden.
Ouderschapsverlof is ook niet bedacht voor lekker vrij, maar juist om die balans te houden voor ouders.

Neemt niet weg dat met Corona de werkgever oog moet blijven houden voor alle werknemers. Iedereen worsteld met deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-01-2021 22:14
Leuk bedacht, maar werkgevers kunnen toch ook niet massaal hun werknemers missen? Het werk blijft dan toch liggen, dus daarna 3x zo hard werken om alles weer bij te werken. Of inderdaad kinderlozen die het dan maar op moeten lossen. Ook niet fair.
Ik wil het dan weer gedeeltelijk best oplossen als kinderloze.

En dan krijg je zo'n baas als de mijne die uit zijn vel springt omdat je overuren maakt en netjes opschrijft :-D.
(Waarbij je jezelf al afvraagt waarom je ze uberhaupt opschrijft, want tijd om ze op te maken is er toch niet.)


Ik wil dus sinds kort best harder gaan dan normaal, maar wat niet af is blijft liggen. Punt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
cilly2 schreef:
17-01-2021 22:12
Ik begrijp dat het voor ouders met kinderen erg zwaar is nu. En Corona verlof klinkt inderdaad mooi, maar ik als kinderloze merk nu al dat ik veel extra werk oppak van collega’s met kinderen omdat ze het niet trekken en wij door de Corona onwijs veel extra werk hebben, dan praat ik over 2-3 x zoveel. Voor een paar weken is het nog wel te doen maar als het langer gaat duren trek de kinderloze het misschien ook niet meer
Dit ja. Zou dit ook echt niet tof vinden. Ik ben al een van de weinigen die fulltime werkt, en dan komt er gewoon nog meer op mijn bordje terecht..
.
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 18:40
99.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-01-2021 22:14
Leuk bedacht, maar werkgevers kunnen toch ook niet massaal hun werknemers missen? Het werk blijft dan toch liggen, dus daarna 3x zo hard werken om alles weer bij te werken. Of inderdaad kinderlozen die het dan maar op moeten lossen. Ook niet fair.
Dat is een van de redenen dat de overheid gaat meebetalen. Het werk dat blijft liggen kan of naar iemand met minder uren (en die meer wil werken) en een ander uiterste is meer mensen aannemen.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
17-01-2021 22:00
Je denkt toch niet serieus dat ouders voor alle dagen coronaverlof gaan krijgen? In Duitsland bijv hebben ouders 10 dagen gekregen. Ik zou heel blij zijn met 1 dag per week betaald verlof hiervoor. Mijn kinderen mogen niet naar de noodopvang, maar man en ik moeten wel beide werken.
Heb jij geen partner? Want dan kan die toch ook wat opvangen? De halve dagen noodopvang zijn vanwege jouw werk en daar doen kinderen bijv de helft van hun schoolwerk. De andere helft kan dan toch door partner worden begeleid?

Ik begrijp je punt gewoon niet. Ik zou reuzeblij zijn als wij samen voor 12 uur per week verlof krijgen (ieder 6 uur). En dan hebben we dus net zoveel ‘opvang’ als jij. En waarschijnlijk gaat het veel minder worden dan dat. Dus hoezo hebben ouders in cruciale beroepen zo’n groot nadeel? (Tenzij kinderen echt niks doen op school, maar dat verschilt dus enorm per school).
Partner heeft psychische klachten, is volledig afgekeurd, dus qua kinderen en huishouden ben ik min of meer alleenstaand.
Dat is ook de reden dat onze kinderen paar ochtenden naar school mogen, omdat mijn man anders letterlijk gek wordt en er crisisopname nodig zal zijn.

Wij hebben 'mazzel' dat we kinderen na groep 3 hebben. We hoeven ze niet de hele dag te vermaken en de basis qua lezen/schrijven hebben ze al gehad. Ze kunnen zelf wat eten en drinken te pakken en ze kunnen wel een paar uur alleen zijn. Maar ze zijn te jong om in die paar uur alleen zijn dan hun takenlijst te maken.

Dus ik zou graag ook coronaverlof willen, maar dit kan niet vanwege cruciaal beroep. Want al mijn collega's hebben kinderen en hebben hetzelfde probleem. En zomaar iemand van buitenaf neerzetten dat gaat ook niet zomaar, die moet eerst ingewerkt worden. En het kost de baas meer geld dan ik per uur kost.

De meesten met kinderen werken alsnog 3 a 4 dagen per week. Als je 50% coronaverlof opneemt dan zit je alsnog 50% met kinderen thuis. Met kinderen onder 6 jaar is dat nog wel te doen. Maar boven 6 jaar hebben pet kind gewoon 4 uur schoolwerk te doen. Wat in een boek, wat op Snappet, wat op Basispoort, wat op Gynzy, dat moet je toch constant in de gaten houden. En collega's moeten dan harder werken of meer werken, die raken dan ook overbelast. Het lost het probleem niet op.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor maar snap het ook niet helemaal. Mijn werk gaat keihard door als ik er niet ben, en dus moet dat worden overgenomen. Ik zou niet weten door wie. Een vervanger inwerken duurt maanden, dan is die lockdown wel voorbij. Het liefst zou ik nu drie weken helemaal vrij nemen, maar dat gaat dus niet. Ik zit dus aan alle kanten muurvast (want ook thuisonderwijs voor kind in groep 6 en opvang peuter). Het is vreselijk, toen ik hoorde dat dit tot en met 8 februari zou gaan duren moest ik serieus bijna huilen.
Het klinkt mooi maar ik denk dat de mensen die er het meest aan toe zijn er geen gebruik van kunnen maken, de mensen die in de zorg werken.
Alle reacties Link kopieren
Mixeddreams schreef:
17-01-2021 22:20
Dat is een van de redenen dat de overheid gaat meebetalen. Het werk dat blijft liggen kan of naar iemand met minder uren (en die meer wil werken) en een ander uiterste is meer mensen aannemen.
3 keer raden wie dat die nieuwe mensen dan mag opleiden tussendoor :-D.
Terwijl ik dus nu al geen tijd heb.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-01-2021 21:50
Niet als ik als kinderloze daar het werk vervolgens van moet overnemen..
Werkgevers in niet cruciale sectoren zullen zich moeten realiseren dat alles een tandje lager moet. En voor heel veel sectoren gebeurt dat natuurlijk al. Behalve de cruciale beroepen, dat zijn de zaken die niet stil kunnen liggen en ook niet rustiger aan.

Dat betekent wellicht dat op bedrijven waar het nu rustiger is, de mensen zonder kinderen wel hun normale uren draaien en de mensen met kinderen minder.

Ik werk zelf in een cruciaal beroep en mijn partner ook, heb recht op noodopvang en gebruik dat ook. Bij ons is de noodopvang zo ingericht dat de kinderen geen les krijgen, maar wel begeleiding bij de schoolopdrachten online. Op de noodopvang volgens ze hun online lessen, en krijgen ze hulp bij hun zelfstandige taken. Echt top geregeld.
Er zijn collega’s die daar geen gebruik van mogen maken (geen twee ouders met cruciaal beroep) en het thuisonderwijs samen met hun (ook nog deels werkende) partner moeten regelen. Er zijn ook alleenstaande collega’s waar de noodopvang nauwelijks iets doet aan schoolwerkbegeleiding, dus die moeten na noodopvang zelf nog aan de bak.

Ik werk nu meer dan normaal, om collega’s wat te ontlasten. Je zal het toch met elkaar moeten doen. Iedereen moet aanpassen, een tandje harder, dingen anders moeten regelen. Uiteindelijk hou je met z’n allen de maatschappij zoveel mogelijk draaiende, of je nu kinderen hebt of niet.

Het is niet zo dat die mensen met extra verlof een uurtje thuis onderwijs doen en dan lekker naar de speeltuin kunnen ofzo. Of lekker zitten te Netflixen terwijl de kinderen aan hun huiswerk zitten.

Iedereen doet wat ie moet doen, doet wat hij kan, en probeert een burn-out te voorkomen. Vingerwijzen ‘maar door hen moet ik een tandje harder’ daar heeft niemand wat aan. Iedereen moet een tandje bij.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 17-01-2021 22:28
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat ouders best wat creatiever mogen zijn in het uitwisselen van kinderen. Zo heb ik op een dag het vriendinnetje van dochter erbij en gaat dochter op een dag naar vriendinnetje toe. Kinderen werken en spelen samen en leren zo dus ook op sociaal gebied nog iets, ouders hebben tijd voor hun werk. Kortom; win-win.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
17-01-2021 22:20
Het klinkt mooi maar ik denk dat de mensen die er het meest aan toe zijn er geen gebruik van kunnen maken, de mensen die in de zorg werken.
Maar die kinderen mogen wel naar de noodopvang toch? Die krijgen op school les? Dat dacht ik tenminste maar misschien heb ik het mis.
.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
17-01-2021 22:22
Ik vind ook dat ouders best wat creatiever mogen zijn in het uitwisselen van kinderen. Zo heb ik op een dag het vriendinnetje van dochter erbij en gaat dochter op een dag naar vriendinnetje toe. Kinderen werken en spelen samen en leren zo dus ook op sociaal gebied nog iets, ouders hebben tijd voor hun werk. Kortom; win-win.
Als ze dan toch allemaal de vloer platlopen bij elkaar kunnen ze net zo goed naar school :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mixeddreams schreef:
17-01-2021 22:20
Dat is een van de redenen dat de overheid gaat meebetalen. Het werk dat blijft liggen kan of naar iemand met minder uren (en die meer wil werken) en een ander uiterste is meer mensen aannemen.
Dat klinkt goed, maar hoe realistisch is het dat dat werk probleemloos door iemand anders overgenomen kan worden? En dat op zeer korte termijn en wellicht “slechts” voor nog een maand?
Dat zal per organisatie/sector verschillen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-01-2021 22:23
Dat klinkt goed, maar hoe realistisch is het dat dat werk probleemloos door iemand anders overgenomen kan worden? En dat op zeer korte termijn en wellicht “slechts” voor nog een maand?
Dat zal per organisatie/sector verschillen denk ik.
Dit dus.

Eerst een vacature uitschrijven.
Vervolgens 2 à 3 weken wachten op reacties.
Dan 1 à 2 weken voor sollicitaties.
Wachten tot iemand weg kan bij zijn vorige baas.
Hopen dat je niemand met kinderen treft.

En dan moet het opleiden nog beginnen.

Ben je dus 2 à 3 maanden bezig vooraleer iemand uberhaupt "binnen" is en een klein beetje bijdraagt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven