Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona Verlof terecht?

17-01-2021 21:33 362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het plan om ouders (deels?) betaald Corona verlof te geven nu de scholen dicht blijven.

Krijgen ouders terecht Corona verlof!

Totaal aantal stemmen: 306

3 (4%)
Ja (53%)
Nee (37%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil best een tandje bij doen, maar door persoonlijke omstandigheden is mijn belastbaarheid ook eindig. Dus ja, als ik een halve fte bij moet werken, dan gaat dat niet lukken en ga ik er zelf aan onderdoor. Daar schiet niemand wat mee op. Ik ben dus voor een goede balans, maar blijf vooral wel met elkaar in gesprek. Ook met je kinderloze collega’s, want je kunt niet automatisch verwachten dat die alles op zich gaan nemen.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
17-01-2021 22:20
Het klinkt mooi maar ik denk dat de mensen die er het meest aan toe zijn er geen gebruik van kunnen maken, de mensen die in de zorg werken.
Die mogen -helemaal terecht!- gebruik maken van noodopvang. Ik hoor dat scholen hier verschillend mee omgaan, ik hoop dat die doelgroep wel goede schoolbegeleiding krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, kinderlozen hebben het tot nu toe relaxter gehad dan ouders. Laat die nu maar even aan de bak gaan, kunnen ouders repareren wat er nog te repareren valt in het onderwijs en de opvoeding van hun kinderen. En een beetje bijkomen van het afgelopen jaar. Kinderen zijn de toekomst van ons allen dus mag er veel in dienst gesteld worden om ouders overeind te houden. Ik ben zelf kinderloos en worstel al jaren met de gedachte dat ik niks bijdraag aan de toekomst van het land/de wereld. Als ik zo een steentje bij kan dragen prima.
Alle reacties Link kopieren
Kittenxx schreef:
17-01-2021 22:19
Dat gaat bij mijn werk in ieder geval wel gebeuren. Niet dat ik dat erg vind, als er maar een einddatum aan zit. Ik kan tijd voor tijd schrijven dus de extra uren die ik ( bovenop mijn eigen 36 uur ) ga maken kan ik later opnemen. En later is in mijn optiek na corona.

.. maar dan niet tijdens een schoolvakantie, want jij hebt geen kinderen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
17-01-2021 22:25
Dit dus.

Eerst een vacature uitschrijven.
Vervolgens 2 à 3 weken wachten op reacties.
Dan 1 à 2 weken voor sollicitaties.
Wachten tot iemand weg kan bij zijn vorige baas.
Hopen dat je niemand met kinderen treft.

En dan moet het opleiden nog beginnen.

Ben je dus 2 à 3 maanden bezig vooraleer iemand uberhaupt "binnen" is en een klein beetje bijdraagt.
Het hangt uiteraard van het soort werk af.
Er zijn wel banen waarbij niet de hoofdtaak maar wel veel zijtaken opgepakt kunnen worden. Hiermee kan een team ook deels ontlast worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het terecht, zie mijn collega’s met kleine kinderen echt ten onder gaan.
Tegelijkertijd ben ik de enige zonder kinderen dus dan moet er wel heel wat werk afgestoten gaan worden (werk van iedereen overnemen is me wat te gortig), klein bedrijf dus of dat financieel kan is dan ook weer een vraag.
Ik vind het prima,

maar regel dan ook even dat kinderen die naar de noodopvang moeten (cruciaal beroep ouders en zorgverlof niet mogelijk) ook les krijgen.
Nu werken die ouder hun shift op het werk en daarna nog een shift thuis.

Ik wist het wel.... doe mij maar zorgverlof....
Oh nee toch maar niet, zo oncollegiaal wil ik niet zijn.
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:23
Maar die kinderen mogen wel naar de noodopvang toch? Die krijgen op school les? Dat dacht ik tenminste maar misschien heb ik het mis.
Ja klopt, maar deze groep draait dubbele diensten. Ik vraag me af hoeveel energie zij nog voor hun kinderen hebben. En de rest maar klagen.
Alle reacties Link kopieren
Dikkebruinepoes schreef:
17-01-2021 22:27
Tja, kinderlozen hebben het tot nu toe relaxter gehad dan ouders. Laat die nu maar even aan de bak gaan, kunnen ouders repareren wat er nog te repareren valt in het onderwijs en de opvoeding van hun kinderen. En een beetje bijkomen van het afgelopen jaar. Kinderen zijn de toekomst van ons allen dus mag er veel in dienst gesteld worden om ouders overeind te houden. Ik ben zelf kinderloos en worstel al jaren met de gedachte dat ik niks bijdraag aan de toekomst van het land/de wereld. Als ik zo een steentje bij kan dragen prima.
Uh relaxter? Dat ligt er maar net aan denk ik. Sommigen pakken al maanden meer werk op om de collega’s met kinderen te ontzien
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:09
Ja dit dus. Het zou wat zijn als de kinderloze collega’s dan maar al het werk moeten overnemen omdat de ouders verlof opnemen omdat ze thuis zitten met de kinderen.
Begrijp dat dit een bijzondere situatie is maar dat zou ook niet helemaal eerlijk zijn.
Al het werk? Wat denk je, dat de mensen met kinderen voor hun volledige werktijd coronaverlof krijgen?? Dat worden een paar dagen hoor.
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 22:35
0.22% gewijzigd
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:17
Nee maar waarom zouden dan jouw kinderloze collega’s het wel ontzettend zwaar mogen krijgen met dubbel zoveel werk doen? Terwijl ouders het zelf ook niet trekken thuis met werk+kinderen.
Zie niet in waarom kinderloze collega’s daar de dupe van moeten worden, sorry.
Wat werk overnemen of doorschuiven, prima, maar toch zeker niet (bijna) al het werk overnemen.
Ik kan maar de helft van mijn werk doen omdat ik mijn kinderen moet helpen. En ook in de gaten moet houden.
Dus het blijft liggen of iemand anders moet het doen.
Ik vind niet dat mijn collega's dat allemaal moeten overnemen maar meer opties dan niet doen of iemand anders doet het, zie ik niet.
Jij wel?

Ja, met geld van de overheid extra mensen aannemen.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijven zouden even wat minder productie moeten kunnen leveren, behalve dat consumenten en aandeelhouders dat niet pikken. Ik ben blij dat mijn collega's geen kleine kinderen hebben, het is druk genoeg.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-01-2021 21:50
Niet als ik als kinderloze daar het werk vervolgens van moet overnemen..
Dit! Het is nu al ‘jij hebt geen kinderen en kunt dit dus wel even overnemen’ en dat is nu de tweede lange periode waarin dit speelt. Ik heb begrip voor dat het zwaar is voor de ouders, maar ik kan je vertellen, als kinderloze is het ook pittig als je dan een soort afval vergaarbak wordt..
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:23
Maar die kinderen mogen wel naar de noodopvang toch? Die krijgen op school les? Dat dacht ik tenminste maar misschien heb ik het mis.
Nee hoor, die krijgen over het algemeen geen les; ze worden opgevangen en kunnen eventueel aan hun taken werken. Maar extra begeleiding is er over het algemeen niet.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
17-01-2021 22:30
Al het werk? Wat denk je, dat de mensen met kinderen voor hun volledige werktijd coronoverlof krijgen?? Dat worden een paar dagen hoor.
En dus gewoon allemaal een tand harder werken eens de kinderen uit 't zicht zijn.
(Op momenten dat je dus geen Corona-vakantie hebt, er geen kinderen les krijgen, ...)
Niet alleen de kinderlozen.

Of je moet graag après-Corona al je achterstallig werk gaan inhalen.


Klein bedrijf hier, iedereen heeft zijn taak.
Ik wil best een paar kleinere neven-taken overnemen (neem: 10 % van je werk).
Maar de hoofdbrok (90 %) kan ik toch écht gewoon niet doen.
Niet opgeleid, geen idee waar je mee bezig bent, ...

Net zoals niemand mijn boekhouding "zomaar effe" kan overnemen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
captain_hindsight schreef:
17-01-2021 22:30
Ik kan maar de helft van mijn werk doen omdat ik mijn kinderen moet helpen. En ook in de gaten moet houden.
Dus het blijft liggen of iemand anders moet het doen.
Ik vind niet dat mijn collega's dat allemaal moeten overnemen maar meer opties dan niet doen of iemand anders doet het, zie ik niet.
Jij wel?

Ja, met geld van de overheid extra mensen aannemen.
Mijn alleenstaande zwager heeft met een paar ouders in zijn straat kunnen regelen dat ze om en om de kids hebben. Misschien kun je zoiets doen.
Alle reacties Link kopieren
MissPiglet schreef:
17-01-2021 22:25
Ik wil best een tandje bij doen, maar door persoonlijke omstandigheden is mijn belastbaarheid ook eindig. Dus ja, als ik een halve fte bij moet werken, dan gaat dat niet lukken en ga ik er zelf aan onderdoor. Daar schiet niemand wat mee op. Ik ben dus voor een goede balans, maar blijf vooral wel met elkaar in gesprek. Ook met je kinderloze collega’s, want je kunt niet automatisch verwachten dat die alles op zich gaan nemen.
Het is het probleem van je werkgever. Kinderloze collega’s en collega’s met kinderen moeten niet met elkaar in gesprek hoeven om het samen goed op te lossen. Dat zijn twee partijen die beide onder druk staan.
De werkgever zal moeten accepteren dat de werkdruk omlaag moet als je geen cruciale dienst levert. Werknemers zullen hun grenzen goed moeten bewaken door enerzijds dus een beroep te doen op dat verlof (wat vaak ook niet zonder druk van de werkgever gaat!) en anderzijds Nee te zeggen als je wel doorwerkt en je grens is bereikt.

Vergis je niet, ik denk dat veel werknemers onder druk van de werkgever toch door gaan ondanks dat ze recht hebben op Corona-verlof.
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
17-01-2021 22:30
Uh relaxter? Dat ligt er maar net aan denk ik. Sommigen pakken al maanden meer werk op om de collega’s met kinderen te ontzien
Precies.
.
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:23
Maar die kinderen mogen wel naar de noodopvang toch? Die krijgen op school les? Dat dacht ik tenminste maar misschien heb ik het mis.
Les?
Nope.
Het is een dak boven het hoofd van je kind en een juf die om 10 uur zegt dat ze hun fruithapje mogen eten en om 12 uur hun broodje.
Kin je om 18-19 uur nog een sessie onderwijs er aan vast plakken.
Heb ik 1 dag geprobeerd maar daar gingen hier in huis 2 mensen van janken.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
17-01-2021 22:33
Nee hoor, die krijgen over het algemeen geen les; ze worden opgevangen en kunnen eventueel aan hun taken werken. Maar extra begeleiding is er over het algemeen niet.
Oh wat slecht, ik dacht dat deze kinderen wel wat begeleiding kregen.
.
Alle reacties Link kopieren
Een klein beetje extra corona zorgverlof zou handig zijn met een peuter en baby. Wij hebben gelukkig opa’s en oma’s die 2 dagen per week willen oppassen en de overige dagen werken wij elk een dagdeel van 5 uur + aanvullend gedurende slaapjes etc. om zo het werkbare uren verlies te beperken.

Eventjes dus niet 100% productief maar met een beetje creativiteit zeker 80% waar het bedrijf prima mee vooruit kan in deze omstandigheden.

En gelukkig heb ik een heel fijn team (kinderloos en oudere zelfstandige kinderen) die allemaal een tandje extra bij zetten, zonder klagen, om ook te helpen. Zo doen wij het samen!
Ik wil dat coronaverlof het liefst opnemen als de scholen weer open zijn :-D
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
17-01-2021 22:35
Het is het probleem van je werkgever. Kinderloze collega’s en collega’s met kinderen moeten niet met elkaar in gesprek hoeven om het samen goed op te lossen. Dat zijn twee partijen die beide onder druk staan.
De werkgever zal moeten accepteren dat de werkdruk omlaag moet als je geen cruciale dienst levert. Werknemers zullen hun grenzen goed moeten bewaken door enerzijds dus een beroep te doen op dat verlof (wat vaak ook niet zonder druk van de werkgever gaat!) en anderzijds Nee te zeggen als je wel doorwerkt en je grens is bereikt.

Vergis je niet, ik denk dat veel werknemers onder druk van de werkgever toch door gaan ondanks dat ze recht hebben op Corona-verlof.
Dit!
Het is niet de bedoeling dat ouders en kinderlozen tegen over elkaar Komen te staan. Iedereen heeft het zwaar nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het heel fijn vinden. Ik heb 3 schoolgaande kinderen + een baby en werk parttime, maar het is zwaar. Er is bijna geen moment van de dag dat ik langer dan 5 min kan werken zonder gestoord te worden
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
17-01-2021 22:29
Ja klopt, maar deze groep draait dubbele diensten. Ik vraag me af hoeveel energie zij nog voor hun kinderen hebben. En de rest maar klagen.
Wat bedoel je met dubbele diensten? Want in de zorg draait heus niet iedereen dubbele diensten, in het onderwijs ook niet (beide cruciaal). In mijn directe omgeving meerdere mensen die in het ziekenhuis werken (waaronder een die veel op de COVID afdeling werkt) en die werken gewoon hun normale uren.
Sommigen moeten wel nog schoolwerk begeleiden na het werk, maar bij anderen wordt op school gezorgd dat het werk af is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven