Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 26)

20-09-2020 20:14 3372 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 30 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 950.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 98.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 20:28
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
20-09-2020 21:11
Het eerste topic is over 3 dagen alweer 8 maanden oud :O

De teksten van Florence kunnen het beste bewaard worden denk ik ( als reactie op iemand die wil knippen en plakken).
Ja, die wil ik er in, en die van nausicaa, maar ook de heel persoonlijke teksten vind ik mooi om te bewaren, gewoon een compleet beeld van deze tijd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
20-09-2020 21:05
Bij mij is het ook minder geworden. Ik ben ook berustender geworden, in het begin voelde ik zoveel machteloosheid. Ik weet nog dat ik gek werd toen Rutte in zijn speech zei dat het voorlopig niet weg zou gaan, het idee dat er echt nog lang geen zicht was op teruggaan naar normaal. Maar je gaat er dan toch in mee omdat je geen keus hebt. Ik denk nu ook vaak: we hebben er toch mooi maar een half jaar opzitten, dat is in elk geval maar achter de rug.
Ik moet natuurlijk toegeven dat het bij mij een beetje gevoelig ligt. Mijn broer is namelijk i.v.m. longschade,opgelopen door een zwaar ongeval,aan een longontsteking overleden. Ik mis hem aan de ene kant wel behoorlijk maar ben aan de andere kant blij dat hij dat niet mee hoeft(e) te maken. De kans was (toen) groot geweest dat hij Covid19 niet had overleefd maar nu had hij (wellicht)betere kansen omdat er nu ook medicijnen zoals Dextametason en Remdisivir zijn. Het afgelopen halve jaar had ik veel tijd om erover na te denken. Ja,we zijn nu een half jaar verder. Vandaag had ik het nog met mijn vriend en een goede vriend erover. Dat als we in maart toen hadden geweten wat we nu weten dan was een lockdown niet nodig geweest maar enkel bepaalde maatregelen. Maar toen moest je wel want je wist zo weinig. Natuurlijk weten we nog steeds niet alles en moet er nog zoveel onderzoek worden gedaan. Maar we zijn nu al veel verder dan in het begin.
Alweer een nieuw deel 😢
Alle reacties Link kopieren
Wat naar. Maar je bedoelt dat hij is overleden aan longonsteking in het pre-coronatijdperk (toch?) en dat hij dat nu misschien had overleefd door de medicijnen die er vanwege corona nu zijn?

Wat betreft een lockdown, ik vraag me de hele tijd maar af of het nog een keer zover gaat komen. Op mindere momenten (die er natuurlijk ook nog wel zijn) denk ik: doe het maar gewoon meteen, dan zijn we er maar vanaf. Maar dat is ook gewoon mijn onrust die ik heb van het niet weten wat ons boven het hoofd hangt - en dat ik in de lockdown uiteindelijk toch een soort rust had van 'er kan nu helemaal niets, dat is tenminste duidelijk en ook erg veilig' - wat natuurlijk ook niet zo reëel is. Maar daar ga ik dus ook wel steeds beter mee om.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Geraldine schreef:
20-09-2020 21:17
Dat als we in maart toen hadden geweten wat we nu weten dan was een lockdown niet nodig geweest maar enkel bepaalde maatregelen. Maar toen moest je wel want je wist zo weinig. Natuurlijk weten we nog steeds niet alles en moet er nog zoveel onderzoek worden gedaan. Maar we zijn nu al veel verder dan in het begin.
Dat denk ik toch wel. Op een gegeven moment ging de verspreiding zo snel dat een lockdown het enige middel nog was om het virus te stoppen De bedoeling was om het virus onder controle te houden, maar je merkt nu in een paar grote steden dat het niet lukt. Ik kan me voorstellen dat er nu een regionale lockdown komt.
Als de cijfers weer zo zijn zoals in maart en april, dan is een tweede lockdown onvermijdelijk.

Je ziet het in meer landen trouwens, zo'n 2e lockdown: Israël, Nieuw-Zeeland.
anoniem_391504 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 21:23
26.29% gewijzigd
Nandina* schreef:
20-09-2020 21:11
Ik was heel bang voor al die mensen in dat vliegtuig en zag elke vlucht als een mogelijkheid tot superspreadevent. Oké, ik overdrijf iets, maar ik had echt meer besmettingen vanuit een vlucht verwacht. Ik heb nog niet gelezen dat mensen elkaar op een lange vlucht hebben besmet.
Klopt, terwijl ze wel op minder dan 1.5 meter van elkaar zitten met mondkapjes die niet zouden werken. Weet je hoeveel uur discussie op dit forum er met dit ene zinnetje teniet is gedaan!
Voornu schreef:
20-09-2020 21:11
Het eerste topic is over 3 dagen alweer 8 maanden oud :O

De teksten van Florence kunnen het beste bewaard worden denk ik ( als reactie op iemand die wil knippen en plakken).
Is Florence helemaal van 't forum verdwenen of alleen van dit topic?
tvp
kadanz schreef:
20-09-2020 21:23
Klopt, terwijl ze wel op minder dan 1.5 meter van elkaar zitten met mondkapjes die niet zouden werken. Weet je hoeveel uur discussie op dit forum er met dit ene zinnetje teniet is gedaan!
Zeg het maar. Was het geluk? Of zuigt de afzuiger van het vliegtuig alle coronadeeltjes op?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-09-2020 21:24
Is Florence helemaal van 't forum verdwenen of alleen van dit topic?
Voor zover ik weet van het hele forum.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb het nooit hardop gezegd (gelukkig :P ) maar ik verklaarde iedereen die in de zomervakantie ging vliegen, voor gek. Maar goed, dan gingen de meesten ook nog eens naar Spanje of Italië. Vond ik ook koekoek. Maar iedereen is gezond weer terug, gelukkig.
Nandina* schreef:
20-09-2020 21:23
Dat denk ik toch wel. Op een gegeven moment ging de verspreiding zo snel dat een lockdown het enige middel nog was om het virus te stoppen De bedoeling was om het virus onder controle te houden, maar je merkt nu in een paar grote steden dat het niet lukt. Ik kan me voorstellen dat er nu een regionale lockdown komt.
Als de cijfers weer zo zijn zoals in maart en april, dan is een tweede lockdown onvermijdelijk.

Je ziet het in meer landen trouwens, zo'n 2e lockdown: Israël, Nieuw-Zeeland.
Maar ja, dat schijnt dan ook weer voor een deel politiek te zijn. Het hele land in lock-down terwijl het grote probleem bij de orthodoxen ligt.

Maar ik ben het met je eens, ik vrees dat lockdowns onvermijdelijk zijn. We zijn ons immers niet wezenlijk anders gaan gedragen sinds juni. Toch?
Nandina* schreef:
20-09-2020 21:24
Zeg het maar. Was het geluk? Of zuigt de afzuiger van het vliegtuig alle coronadeeltjes op?
Geen idee. Het is toch allemaal anders dan we dachten.

Jij verklaarde mensen voor gek vanwege het vliegen schrijf je hierboven. Maar uiteindelijk viel het reuze mee. Wat zegt dat?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
20-09-2020 21:23
Klopt, terwijl ze wel op minder dan 1.5 meter van elkaar zitten met mondkapjes die niet zouden werken.
Met ventilatie met HEPA filter
kadanz schreef:
20-09-2020 21:27
Maar ja, dat schijnt dan ook weer voor een deel politiek te zijn. Het hele land in lock-down terwijl het grote probleem bij de orthodoxen ligt.

Maar ik ben het met je eens, ik vrees dat lockdowns onvermijdelijk zijn. We zijn ons immers niet wezenlijk anders gaan gedragen sinds juni. Toch?
Rond juni, juli zijn toch veel maatregelen versoepeld? Horeca open, scholen open, minder thuiswerken, sportscholen open etc.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
20-09-2020 21:27
Maar ja, dat schijnt dan ook weer voor een deel politiek te zijn. Het hele land in lock-down terwijl het grote probleem bij de orthodoxen ligt.

Maar ik ben het met je eens, ik vrees dat lockdowns onvermijdelijk zijn. We zijn ons immers niet wezenlijk anders gaan gedragen sinds juni. Toch?
jawel hoor, er mag veel meer en meer mensen die zich nergens aan houden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
kadanz schreef:
20-09-2020 21:29
Geen idee. Het is toch allemaal anders dan we dachten.

Jij verklaarde mensen voor gek vanwege het vliegen schrijf je hierboven. Maar uiteindelijk viel het reuze mee. Wat zegt dat?
Dat ik er geen verstand van heb :$
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
20-09-2020 20:58
Ik hoop dat aan het eind van dit 26ste Corona-topic de besmettingscijfers weer sterk zijn teruggelopen.
En dat de testcapaciteit is vergroot zodat je met klachten snel getest kunt worden.
Een goedwerkend medicijn (naast de Dexamethason) zou ook welkom zijn, zodat er nog weer minder mensen op de IC komen. Wie weet slaat de Resveratrol wel aan.
Een vaccin lijkt me wat teveel gevraagd. Das nog iets te vroeg. ;-D
Ligt eraan hoe snel we posten. Als we er een half jaar over doen... ;-D
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-09-2020 21:21
Wat naar. Maar je bedoelt dat hij is overleden aan longonsteking in het pre-coronatijdperk (toch?) en dat hij dat nu misschien had overleefd door de medicijnen die er vanwege corona nu zijn?

Wat betreft een lockdown, ik vraag me de hele tijd maar af of het nog een keer zover gaat komen. Op mindere momenten (die er natuurlijk ook nog wel zijn) denk ik: doe het maar gewoon meteen, dan zijn we er maar vanaf. Maar dat is ook gewoon mijn onrust die ik heb van het niet weten wat ons boven het hoofd hangt - en dat ik in de lockdown uiteindelijk toch een soort rust had van 'er kan nu helemaal niets, dat is tenminste duidelijk en ook erg veilig' - wat natuurlijk ook niet zo reëel is. Maar daar ga ik dus ook wel steeds beter mee om.
Als de lockdown gedaan is, komt het weer gewoon binnen via andere landen. Is alleen voor even een oplossing als het de spuigaten uitloopt, denk ik. Als laatste redmiddel.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-09-2020 21:44
jawel hoor, er mag veel meer en meer mensen die zich nergens aan houden
Toch blijft het hier in de gemeente stabiel. Licht gestegen maar sinds juli. Misschien is iedereen stiekem toch al aan de beurt geweest in de winter.
Voornu schreef:
20-09-2020 21:11
Het eerste topic is over 3 dagen alweer 8 maanden oud :O

De teksten van Florence kunnen het beste bewaard worden denk ik ( als reactie op iemand die wil knippen en plakken).
En dan besef je pas hoe snel dingen eigenlijk gaan en hoe lang het geleden is dat je bepaalde dingen voor het laatst hebt gedaan. Bedacht me laatst nog van hoe lang het geleden is dat ik naar de bibliotheek ben geweest of naar bepaalde winkels. 2 weken geleden voor het eerst sinds eind februari in de action geweest en ze hadden ineens gewoon een sport afdeling enzo...
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
20-09-2020 21:53
En dan besef je pas hoe snel dingen eigenlijk gaan en hoe lang het geleden is dat je bepaalde dingen voor het laatst hebt gedaan. Bedacht me laatst nog van hoe lang het geleden is dat ik naar de bibliotheek ben geweest of naar bepaalde winkels. 2 weken geleden voor het eerst sinds eind februari in de action geweest en ze hadden ineens gewoon een sport afdeling enzo...

Ja daar moest ik vandaag ook al aan denken. Ik ben bijv niet meer naar boekwinkels geweest, niet meer bij de Ikea.
En ik ga nog steeds alleen 's ochtends vroeg naar een winkel, en dan doe ik nog steeds zo snel mogelijk mijn boodschappen.

Wat ik ook raar vind: foto's, filmpjes, tv-programma's van vóór Corona. Dat mensen nog gewoon dicht bij elkaar stonden :O , er mensenmassa's op de been waren bij concerten, Koningsdag.... en dat mensen elkaar nog gewoon een hand gaven. :O
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
20-09-2020 22:05

Wat ik ook raar vind: foto's, filmpjes, tv-programma's van vóór Corona. Dat mensen nog gewoon dicht bij elkaar stonden :O , er mensenmassa's op de been waren bij concerten, Koningsdag.... en dat mensen elkaar nog gewoon een hand gaven. :O
Ja! Dat herken ik ook.
Ik meld me ook graag weer. Ik vind dit een fijn topic waar op een goede manier gediscussieerd wordt.
Bizar he, hoe snel iets kan veranderen. Laten we wel wezen, dit is echt een lifechanging, mondiaal gebeuren. Iets wat je 1x in je leven zult meemaken.
Daar had ik het pas met iemand over. Hoe erg het ook is, het heeft zoveel impact op ons leven. Op onze way of life. Corona raakt echt alle gebieden en dat is ongekend. We willen dat het snel achter de rug is, maar als dat zo is zullen we ons versuft op ons hoofd krabben; wat WAS dit nou? De hele wereld stond op zijn kop en op individueel vlak zal er best veel veranderd zijn. Hoe gek het ook klinkt, ik probeer het heel bewust mee te maken allemaal. Ik denk dat we tzt gedesillusioneerd zijn van die rare twilightzone waarin we leefden. En ons opnieuw moeten bezinnen op hoe nu verder? Velen hebben nu al andere keuzes gemaakt of moeten maken. Dit is het moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven