Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 6)

11-03-2020 22:45 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 3000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 503 mensen positief getest en 5 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist voor als je vermoedt dat je besmet bent met COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5
girasole3 schreef:
11-03-2020 23:09
De Italianen bleven ook in grote getalen bars en restaurants bezoeken.
Zag eerder een filmpje voorbij komen waarin mensen vertelden dat dat nou
eenmaal hun cultuur was.
Daarom zullen ze die vanaf nu wel verplicht gesloten hebben.
Dat is ook goed. Dat zouden ze in Nederland ook moeten doen met alle sociale uitgaansgelegenheden. Dan stopt vanzelf het aantal overbodige verplaatsingen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-03-2020 23:07
Ik heb het opgezocht hoor, dus knap dat je het uit je hoofd zo goed weet. Mijn reactie was eigenlijk alleen om aan te geven dat je gelijk hebt, niet om je te corrigeren.
Oh nee zo vatte ik het ook niet op hoor! Ik had het eerder vanavond ergens gelezen maar wist t niet meer helemaal zeker :)
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie werkgevers dan eigenlijk? Ik heb het idee dat mijn werkgever (multinational in de Randstad) behoorlijk strikte maatregelen oplegt aan het personeel. Zo goed al iedereen die thuis kan werken moet dat inmiddels doen. Ik zit vanaf morgen ook thuis voor onbepaalde tijd.

Als ik dat in mijn ongeving zich reageren heel veel mensen verbaasd en is iedereen nog gewoon op kantoor aan het werk. Terwijl als je het nieuws volgt het lijkt alsof er veel meer bedrijven dezelfde lijn aanhouden als mijn werkgever.
icequeen2000 schreef:
11-03-2020 23:04
stel dat alles op lockdown gaat in erste geval, hoe moeten we dan boodschappen doen? niet iedereen heeft het geld om online te shoppen of ineens veel aan te kopen...
Lockdown betekent niet dat de supermarkten dicht gaan. Je komt alleen een bepaald gebied niet meer in of uit zonder goede reden. In Wuhan kon men gewoon nog naar de supermarkt maar mensen mochten alleen binnen bepaalde tijden naar buiten. Het OV lag stil en auto rijden mocht niet zonder toestemming.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
11-03-2020 22:57
Nee.
Afbeelding
Bedankt
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Maar stel de scholen gaan dicht,hoe zouden ze dat dan gaan doen met de examens?
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
11-03-2020 23:04
Ik snap je niet helemaal. Ik bedoel juist dat wij als nederland daar een voorbeeld aan moeten nemen. Meer gevallen in nederland dan in denemarken en oostenrijk maar wij nemen veel minder maatregelen. Van mij mogen we veeeel meer maatregelen nemen. Ik denk dat we inderdaad veel meer besmettingen hebben maar dat noord Brabant eruit springt omdat daar wel mensen sneller worden getest
Ik snap het hoor, maar die landen hebben ook veel meer besmettingen. Ze testen gewoon veel minder. Dus dat jullie meer besmettingen hebben, is lang niet zeker.
Life is short. Eat dessert first.
Eva1977 schreef:
11-03-2020 23:13
Maar stel de scholen gaan dicht,hoe zouden ze dat dan gaan doen met de examens?
Inhalen in de zomer?
Zwartvlekje schreef:
11-03-2020 23:11
Hoe doen jullie werkgevers dan eigenlijk? Ik heb het idee dat mijn werkgever (multinational in de Randstad) behoorlijk strikte maatregelen oplegt aan het personeel. Zo goed al iedereen die thuis kan werken moet dat inmiddels doen. Ik zit vanaf morgen ook thuis voor onbepaalde tijd.

Als ik dat in mijn ongeving zich reageren heel veel mensen verbaasd en is iedereen nog gewoon op kantoor aan het werk. Terwijl als je het nieuws volgt het lijkt alsof er veel meer bedrijven dezelfde lijn aanhouden als mijn werkgever.
Fijn dat jij een werkgever hebt die mee denkt en zijn verantwoordelijkheid neemt.
Alle reacties Link kopieren
Uitstellen of online examens. Lijkt me niet zo moeilijk.
Life is short. Eat dessert first.
Bij mijn man op een school in de Randstad is er morgen nog gewoon een open avond waar zo'n duizend personen uit de wijde omtrek zullen komen.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 23:27
8.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hogescholen doen in belgie alles via afstand nu...maarja lagere scholen of middelbaren, sommige sluiten andere niet...
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
11-03-2020 23:13
Maar stel de scholen gaan dicht,hoe zouden ze dat dan gaan doen met de examens?
Die begijnen pas over een week of 8, dan is de grootste ellende waarschijnlijk wel over volgens de professor die ik hier boven aanhaalde
wittereiger schreef:
11-03-2020 23:16
Bij mijn man op een mbo in Utrecht is er morgen nog gewoon een open avond waar zo'n duizend personen uit de wijde omtrek zullen komen.
Mag hopen dat de organisator daar de stekker uit trekt of dat medewerkers en publiek uit zichzelf afhaken.
girasole3 schreef:
11-03-2020 23:17
Die begijnen pas over een week of 8, dan is de grootste ellende waarschijnlijk wel over volgens de professor die ik hier boven aanhaalde

maar dan ga je als kandidaat wel met weken slecht of geen onderwijs de examens in :(

Ik voel me alsof we in de oog van de storm zitten. Shit is coming.
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
11-03-2020 23:04
Ik snap je niet helemaal. Ik bedoel juist dat wij als nederland daar een voorbeeld aan moeten nemen. Meer gevallen in nederland dan in denemarken en oostenrijk maar wij nemen veel minder maatregelen. Van mij mogen we veeeel meer maatregelen nemen. Ik denk dat we inderdaad veel meer besmettingen hebben maar dat noord Brabant eruit springt omdat daar wel mensen sneller worden getest
In Denemarken zijn meer mensen besmet dan hier hoor, en op een bevolking van nog geen 6 miljoen tikt dat extra hard aan.

Neemt niet weg dat iedereen hier volgens mij steeds meer aan het idee van een lockdown begint te wennen. Ik verwacht snel meer maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een heel groot kantoor in de randstad. Er kunnen honderden mensen in ons gebouw zijn op een dag. Brabanders zijn wel geadviseerd thuis te werken maar verder werken veel mensen nog op kantoor. Uit allerlei streken. Wij hebben ook zo'n intern klimaatsysteem.. ik weet niet of het via zo'n systeem kan verspreiden maar ik denk dat als iemand het heeft dat je er meteen een paar honderd besmettingen bij hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat faillisementen regenen.
Al een account? Log dan hier in.
Eva1977 schreef:
11-03-2020 23:13
Maar stel de scholen gaan dicht,hoe zouden ze dat dan gaan doen met de examens?
Digitaal? Toen ik examen deed was er ook een leerling die het digitaal deed i.v.m. een bepaalde aandoening. Die zat apart in een hokje met een computer. Alleen nu heb je dan weer het nadeel dat men dan niet na kan kijken of iemand spiekt of hulp krijgt. Ik denk dat scholen daar uiteindelijk wel een goede afweging in zullen moeten maken als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Is zoiets als nu in Italië gebeurt eigenlijk ooit eerder voorgekomen? Dat alles dicht gaat bedoel ik dan.
Ik kan me niet zoiets herinneren. Ook niet met Sars of de Mexicaansegriep toch?
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Oefff ik heb me vandaag moeten laten testen. Koorts van 38,7 en hoesten. Ik werk in een omgeving met veel internationale gasten. Dus sowieso ga niet meer werken. Maar het is wel kut.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
redbulletje schreef:
11-03-2020 23:18
Mag hopen dat de organisator daar de stekker uit trekt of dat medewerkers en publiek uit zichzelf afhaken.
Volgens de directeur kan het gewoon doorgaan omdat kans op besmetting heel laag zou zijn. Volgens mijn man maken collega's zich er niet druk om. Laten we hopen dat het publiek dan inderdaad afhaakt. Het zit mij echt niet lekker dat man daar aanwezig moet zijn.

Niet quoten aub
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 23:26
1.87% gewijzigd
AllyMcBeal schreef:
11-03-2020 23:21
Is zoiets als nu in Italië gebeurt eigenlijk ooit eerder voorgekomen? Dat alles dicht gaat bedoel ik dan.
Ik kan me niet zoiets herinneren. Ook niet met Sars of de Mexicaansegriep toch?
Men vond zoiets lang ondenkbaar maar het is nu dus toch gebeurd net zoals iemand een paar weken geleden nog zei dat de kans klein was dat het hierheen kwam.
AllyMcBeal schreef:
11-03-2020 23:21
Is zoiets als nu in Italië gebeurt eigenlijk ooit eerder voorgekomen? Dat alles dicht gaat bedoel ik dan.
Ik kan me niet zoiets herinneren. Ook niet met Sars of de Mexicaansegriep toch?
Ik denk dat zoiets op deze schaal sinds de 2e wereldoorlog niet is voorgekomen.
Ik heb contact met een aantal Italiaanse vrienden en hun werk ligt vanaf deze week voor minimaal 3 weken stil. Het is de vraag of ze krijgen doorbetaald.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 23:26
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
11-03-2020 23:18
Ik voel me alsof we in de oog van de storm zitten. Shit is coming.
Ja dit gevoel bekruipt mij ook steeds meer, je hoort de donder in de verte en het is wachten op een vloedgolf :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven