Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe omgaan met advies tot beperking visite

20-01-2021 15:46 446 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met het advies om niet meer dan 1 persoon als bezoek te ontvangen. En dan vooral hoe gaan jullie om met bezoek aan (schoon)ouders.

Ga je met de nieuwe maatregel nog naar je (schoon)ouders samen met je partner?

Totaal aantal stemmen: 560

Ja (28%)
Nee (72%)
anoniem_371618 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 16:14
Reden: Onduidelijkheid
30.25% gewijzigd
BuzzFeed schreef:
20-01-2021 16:07
Maar welk nut heeft dit dan als je ze beiden toch ziet een dag achter elkaar? Kans is misschien juist wel groter om een van beide te besmetten over twee dagen verspreid.

Jeetje zeg, het is een grapje.
ClumsyNinja schreef:
20-01-2021 16:07
Ik ken overigens ondertussen meerdere gezinnen waar corona was, maar niet het gehele gezin ziek geworden is.
Dus ik vind het vreemd om hier te lezen: oh als een van ons gezin het krijgt dan krijgen we het dus allemaal. Dat hoeft niet als je dan ook goed de regels volgt, afstand houdt, schoonmaakt en handenwast.
Dit. Iedereen roept: het maakt niet uit, als partners besmet je elkaar toch wel. Dat is niet waar.
Dus minder contacten betekent toch echt minder risico.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
20-01-2021 16:02
Maar andersom werkt het wel he. Een van jullie heeft het maar heeft nog geen symptomen. In plaats van allebei bij beide (schoon)ouders op visite te gaan, ga je allebei alleen naar je eigen ouders. Lopen er dus sowieso alweer 2 oudere mensen minder gevaar.

Hou je nou gewoon even aan de regels in plaats van voor jezelf ingewikkelde uitzonderingen te bedenken.
Hadden we maar zoveel ouders :)

En wat iemand anders ook al zegt, mijn moeder mag dus wel naar ons, maar wij niet naar haar, das toch ook gek?
Ik snap daarentegen best dat het onderliggende doel zo min mogelijk sociale contacten is, dus daar doe ik ook al bijna een jaar mijn best voor. We zien max twee personen per week, maar deze specifieke regel sla ik even over.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-01-2021 16:07
Dat is hier in NL nou net het probleem........
Wat ik om mij heen zie is dat iedereen zo goed en zo kwaad als het gaat de maatregelen op probeert te volgen maar soms gaat dat gewoon niet. In mijn geval met een terminaal ziek persoon in de familie. In een ander geval met een schoonmaak hulp die komt en later op de dag een mantelzorger. Weer in een ander geval een familielid dat zelf geen auto kan rijden en dus met partner meerijd, of een verhuizing waarbij het met twee man eigenlijk niet te doen is. Ik vind dit een lastige regel en verwacht niet dat iedereen zich hieraan kan en/of wil houden, hoe goed de intenties ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-01-2021 16:11
Hadden we maar zoveel ouders :)

En wat iemand anders ook al zegt, mijn moeder mag dus wel naar ons, maar wij niet naar haar, das toch ook gek?
Ik snap daarentegen best dat het onderliggende doel zo min mogelijk sociale contacten is, dus daar doe ik ook al bijna een jaar mijn best voor. We zien max twee personen per week, maar deze dit specifieke regel zeer dringend advies sla ik even over.
opgelost
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan ons eraan houden, maar ik vind dit wel een flinke tegenvaller en ook vervelender dan de avondklok.
Wij zien heel bewust maar weinig mensen omdat we ervoor hebben gekozen onze ouders te willen blijven zien en voor hen beperken wij het risico zoveel mogelijk. Dus wij gaan in principe (in de zomer waren we wel iets 'losser) al haast een jaar alleen naar mijn ouders (die samen zijn) en naar mijn schoonmoeder die alleen woont en schoonvader die in een verzorgingstehuis woont. Dat deden we dus wel altijd samen en minstens 1x per week. Dat gaan we nu niet meer doen. Voor mezelf vind ik dat niet zo dramatisch, maar voor ouders zal het een fikse domper zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-01-2021 16:11
Dit. Iedereen roept: het maakt niet uit, als partners besmet je elkaar toch wel. Dat is niet waar.
Dus minder contacten betekent toch echt minder risico.
Klopt, ik heb het gehad maar mijn man niet (hebben ook in mijn quarantaineperiode heel strikt afstand gehouden). Zelfde verhaal bij zijn zus en partner; zij kreeg het wel en hij niet.
montblanc schreef:
20-01-2021 16:11
Hadden we maar zoveel ouders :)

En wat iemand anders ook al zegt, mijn moeder mag dus wel naar ons, maar wij niet naar haar, das toch ook gek?
Ik snap daarentegen best dat het onderliggende doel zo min mogelijk sociale contacten is, dus daar doe ik ook al bijna een jaar mijn best voor. We zien max twee personen per week, maar deze specifieke regel sla ik even over.
Maar dat had je met kerst en/of nieuwjaar toch ook? Als je dan 2 kinderen had met aanhang dan moest er al 1 thuis blijven.
Vind het raar dat je onder de huidige omstandigheden je partner mee zou willen slepen als je bij je ouders op bezoek gaat.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-01-2021 16:11
Hadden we maar zoveel ouders :)

En wat iemand anders ook al zegt, mijn moeder mag dus wel naar ons, maar wij niet naar haar, das toch ook gek?
Ik snap daarentegen best dat het onderliggende doel zo min mogelijk sociale contacten is, dus daar doe ik ook al bijna een jaar mijn best voor. We zien max twee personen per week, maar deze specifieke regel sla ik even over.
Ik vind met de maatregelen dat je ook best een klein beetje zelf mag kijken waar je goed aan doet en wat verstandig is. Ik hou me echt aan alle regels, afstand houden, mondkapje op, komt hier zelden iemand aan huis (ok, vriendjes van de kinderen af en toe). Werken moet ik dan weer wel op locatie, geen keuze. Maar verder geloof ik niet dat ik veel regels aan mn laars lap. Sport niet meer buiten in een groepje etc. Als ik dan op zondag wel nog naar mn moeder ga met man en daar afstand houd, dan zie ik er niet zoveel kwaad in. Want alsof dat heel fout is terwijl het wel prima is dat zij bij ons op de bank zit. Snap dus dat er regels moeten zijn en dat het nu misschien niet zo slim is om voor de gezelligheid vrienden uit te nodigen etc, stel dat gewoon even uit tot later, maar een bezoekje aan je eigen moeder die ook wekelijks oppast, daar zie ik niet zoveel kwaad in. Mn schoonouders zijn nog samen dus dat vind ik al wat anders, die kunnen best even zonder bezoek of een praatje aan de deur. Mn moeder die een hele zondag alleen thuis zit vind ik anders.

Maar zal het eerst eens met haar bespreken hoe zij erin staat. En misschien komt ze zondag gewoon even hier langs. Dan hou ik me aan de regels, is ook prima natuurlijk. Maar maakt natuurlijk geen verschil.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 16:21
6.41% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
20-01-2021 16:09
Ja op de poll is anders dan ja op je vraag in de OP :proud:
Oh dat was verwarrend! Heb het aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Hoe om te gaan met de regels? Je kunt ze volgen of niet, meer smaken zijn er niet.

Ik volg alle regels, omdat dat met de kennis van nu is wat wij individueel kunnen bijdragen aan het onder controle krijgen van deze pandemie en daarmee uiteindelijk aan het creëren van een samenleving waarin we wel weer normaal met elkaar om kunnen gaan. En al is mijn bijdrage maar klein, ik ben allang blij dat ik iets kan doen.

Of het ook echt zo uitpakt zal de tijd natuurlijk uit moeten wijzen. We zijn (godzijdank!) geen van allen experts in deze situatie, en de kennis van nu is gebaseerd op ervaringen uit het verleden van anderen, continue onderzoek, en rekenmodellen. Gelukkig ontwikkelt die kennis zich voortdurend, dus als het advies tzt weer anders wordt, dan zien we dat vanzelf, en gaan we daar weer in mee.
Alle reacties Link kopieren
Stromboli schreef:
20-01-2021 16:16
Klopt, ik heb het gehad maar mijn man niet (hebben ook in mijn quarantaineperiode heel strikt afstand gehouden). Zelfde verhaal bij zijn zus en partner; zij kreeg het wel en hij niet.
Is ook zo, alhoewel ik dan weer diverse gezinnen hier ken waar iedereen het gehad heeft, van klein kind tot aan vader/moeder.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
20-01-2021 16:16
Maar dat had je met kerst en/of nieuwjaar toch ook? Als je dan 2 kinderen had met aanhang dan moest er al 1 thuis blijven.
Klopt, ben ook blij dat ik dat dilemma toen niet had. We lopen er nu voor het eerst tegenaan.
madamecannibale schreef:
20-01-2021 16:13
Wat ik om mij heen zie is dat iedereen zo goed en zo kwaad als het gaat de maatregelen op probeert te volgen maar soms gaat dat gewoon niet. In mijn geval met een terminaal ziek persoon in de familie. In een ander geval met een schoonmaak hulp die komt en later op de dag een mantelzorger. Weer in een ander geval een familielid dat zelf geen auto kan rijden en dus met partner meerijd, of een verhuizing waarbij het met twee man eigenlijk niet te doen is. Ik vind dit een lastige regel en verwacht niet dat iedereen zich hieraan kan en/of wil houden, hoe goed de intenties ook zijn.
Wat ik om me heen zie, is dat veel mensen zich juist precies de uitzondering vinden, en echt niet omdat het niet anders kan. Mijn moeder rijdt geen auto, mijn vader wacht in de auto tot zij met de boodschappen uit de supermarkt komt, maar heel veel bejaarden rijden met twee karretjes door de supermarkt met hun mondkapje op hun kin. Mijn dochter werkt in een afhaalgelegenheid langs de snelweg waar echt hele gezinnen komen die als uitje langs de snelweg even iets gaan halen. Vertellen zelf dat ze niet onderweg zijn van A naar B, maar dat ze dit verzonnen hebben als uitje omdat iets anders niet mag. Etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou mij 100% aan de maatregelen die genomen zijn.
Waarom?
Ik wil van die k.tcorona af.
Dus als iedereen zich er nou eens gewoon aan houdt,
dan kunnen we misschien snel weer genieten van het leven dat we gewend zijn. 🌷
Alle reacties Link kopieren
dubbel, excuses
Intotheunknown schreef:
20-01-2021 15:57
Man en ik gaan wel gewoon samen naar (schoon)ouders. Naar vrienden vind ik een ander verhaal
Ervan uitgaande dat je vrienden van jullie leeftijd zijn is dit juist niet slim. Jouw ouders lopen door hun leeftijd meer risico op een ziekenhuisopname en overvolle ziekenhuizen willen we juist voorkomen. Als je je dan toch niet aan de maatregel houdt kies dan juist voor vrienden i.p.v. ouders.
tulpje21 schreef:
20-01-2021 16:19
Ik vind met de maatregelen dat je ook best een klein beetje zelf mag kijken waar je goed aan doet en wat verstandig is. Ik hou me echt aan alle regels, afstand houden, mondkapje op, komt hier zelden iemand aan huis (ok, vriendjes van de kinderen af en toe). Werken moet ik dan weer wel op locatie, geen keuze. Maar verder geloof ik niet dat ik veel regels aan mn laars lap. Sport niet meer buiten in een groepje etc. Als ik dan op zondag wel nog naar mn moeder ga met man en daar afstand houd, dan zie ik er niet zoveel kwaad in. Want alsof dat heel fout is terwijl het wel prima is dat zij bij ons op de bank zit. Snap dus dat er regels moeten zijn en dat het nu misschien niet zo slim is om voor de gezelligheid vrienden uit te nodigen etc, stel dat gewoon even uit tot later, maar een bezoekje aan je eigen moeder die ook wekelijks oppast, daar zie ik niet zoveel kwaad in. Mn schoonouders zijn nog samen dus dat vind ik al wat anders, die kunnen best even zonder bezoek of een praatje aan de deur. Mn moeder die een hele zondag alleen thuis zit vind ik anders.

Maar zal het eerst eens met haar bespreken hoe zij erin staat. En misschien komt ze zondag gewoon even hier langs. Dan hou ik me aan de regels, is ook prima natuurlijk. Maar maakt natuurlijk geen verschil.

Maar als jij alleen langs gaat is ze toch ook niet alleen?

Verder vinden mijn ouders het prima om 'samen alleen' te zijn gelukkig, zij proberen gewoon om niet besmet te raken.
Andersom schreef:
20-01-2021 16:20
Wat ik om me heen zie, is dat veel mensen zich juist precies de uitzondering vinden, en echt niet omdat het niet anders kan. Mijn moeder rijdt geen auto, mijn vader wacht in de auto tot zij met de boodschappen uit de supermarkt komt, maar heel veel bejaarden rijden met twee karretjes door de supermarkt met hun mondkapje op hun kin. Mijn dochter werkt in een afhaalgelegenheid langs de snelweg waar echt hele gezinnen komen die als uitje langs de snelweg even iets gaan halen. Vertellen zelf dat ze niet onderweg zijn van A naar B, maar dat ze dit verzonnen hebben als uitje omdat iets anders niet mag. Etc etc.
Maar dat laatste is toch ook prima? Ik rij ook met man op zondagochtend door een drive voor een bak koffie en even ongestoord praten met koffie zonder kinderen. Er is toch geen enkel advies of richtlijn die daar iets tegen heeft? Of met z’n allen wandelen in een niet-druk gebied en op de terugweg een mcflurry. Hoezo is dat nu weer een probleem? Daar zijn die afhaalpunten toch voor?
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste ga ik gewoon met beide kinderen (waarvan 1 boven de 13) naar mijn ouders en mijn ouders komen mooi samen bij ons. Ik ga ze echt niet om de beurt laten komen.

Bovendien vraag ik me af hoe ze dat willen doen met mensen die samen op hun kleinkinderen passen. Mijn schoonouders passen bijvoorbeeld op de 3 kleine kinderen van mijn schoonzus nu zij en haar man thuiswerken en dat zonder oppas niet lukt. Maar zowel mijn schoonvader als mijn schoonmoeder trekken het echt niet als ze dat alleen zouden moeten doen. Die blijven dus echt wel gewoon met zijn tweeen daar oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hield me al niet aan de max 2personen visite. Dus wat dat betreft maakt de nieuwe maatregel ook geen verschil
Alle reacties Link kopieren
"Mijn dochter werkt in een afhaalgelegenheid langs de snelweg waar echt hele gezinnen komen die als uitje langs de snelweg even iets gaan halen."

Zoiets? https://www.youtube.com/watch?v=RTwOSgXvm9Q
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik vind dit niet zo´n probleem. Ik kan prima bij mijn ouders op bezoek zonder mijn partner. We zitten niet aan elkaar vastgeplakt. Zo geldt dat ook voor mijn man, die zal wat vaker naar zijn ouders gaan in zijn eentje. Waarom zou je per se alles samen moeten doen met je partner?
Thordïs schreef:
20-01-2021 16:30
Maar dat laatste is toch ook prima? Ik rij ook met man op zondagochtend door een drive voor een bak koffie en even ongestoord praten met koffie zonder kinderen. Er is toch geen enkel advies of richtlijn die daar iets tegen heeft? Of met z’n allen wandelen in een niet-druk gebied en op de terugweg een mcflurry. Hoezo is dat nu weer een probleem? Daar zijn die afhaalpunten toch voor?

Tuurlijk helemaal prima. Er wordt overal gevraagd of je in je eentje wil komen. Supermarkt, drogist, apotheek, bakker, slager etc, maar bij de afhaal vindt men dat men ineens als compleet gezin naar binnen mag om te goed te kunnen kiezen.

Dat valt toch allemaal onder niet noodzakelijk sociaal contact? Blijf zo veel mogelijk thuis is nog steeds van kracht, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven