Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Klasgenoot Corona

24-11-2020 10:20 139 berichten
Ik wil even peilen hoe het bij andere scholen gaat.
Klasgenoot van kind heeft corona. Dit heeft klasgenoot gisterochtend aangegeven in de groepsapp van de klas. We hebben het hier over 14 -15 jarige. Klasgenoot zit vaak samen met ons kind. Dus ook vorige week. We horen niks van school.
Wat gebeurt er op andere scholen in zo’n geval?
Wij kregen een mailtje van school toen de juf positief getest was. De lessen gingen daarna gewoon door. Alleen wel met strengere regels, dus bij een lichte snotneus houdt je je kind thuis.
Maar goed dit gebeurd dus weer niet. Ik houd mijn kind nu thuis. We merken het wel of er straks een uitbraak is.
Lady*Voldemort schreef:
24-11-2020 11:06
Wij krijgen een mailtje als een medeleerling positief is getest. Verder niks geen bron- en contactonderzoek of zo.

Bron en contact belt als ze in quarantaine moeten, anders idd niet. Zou ook geen doen zijn.
Merys schreef:
24-11-2020 11:07
Is sinds twee weken weer volledig opgestart. Klasgenoot van mijn kind had 's morgens positieve uitslag, twee uur daarna hing de GGD al voor mijn kind aan de lijn.
Niet hier dus. Want vorige week nog 2 besmettingen op school/klas van oudste.

Mochten mooi zelf doen. GGD geen tijd voor. Dat is wat ik probeer te zeggen...het zal best wel weer gebeuren op bepaalde plekken maar niet overal of niet voor alle gevallen van een besmetting. Gok dat als er een kleine uitbraak komt we wel ineens gebeld zullen worden door de GGD.

Het is meer om te voorkomen dat iedereen dat dan aanneemt, dat dat standaard gebeurt. Want ook de laatste 2 weken is dat dus niet zo.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 11:10
24.49% gewijzigd
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 11:08
Niet hier dus. Want vorige week nog 2 besmettingen op school/klas van oudste.

Mochten mooi zelf doen. GGD geen tijd voor. Dat is zeg, het zal best wel gebeuren maar niet overal voor alle gevallen van een besmetting.
En dus niet aannemen dat dat gaat gebeuren.

Ook als je in nauw contact bent geweest?
Merys schreef:
24-11-2020 11:08
Bron en contact belt als ze in quarantaine moeten, anders idd niet. Zou ook geen doen zijn.
Oh ja natuurlijk :mrgreen:
Merys schreef:
24-11-2020 11:09
Ook als je in nauw contact bent geweest?
Dat was de vraag niet toch? ;-)

En daar zal ook vast weer verschil inzitten. Maar de GGD gaat niet overal en altijd standaard een contactonderzoek doen of contact opnemen met alle klasgenoten.
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 11:13
Dat was de vraag niet toch? ;-)

En daar zal ook vast weer verschil inzitten. Maar de GGD gaat niet overal en altijd standaard een contactonderzoek doen of contact opnemen met alle klasgenoten.
Nee, hier ook niet hoor. Alleen een mailtje van school.
Protocol is, vragen met wie de positief geteste leerling in nauw contact is geweest (dus langer als 15 minuten binnen 1,5 meter). Die leerlingen worden gebeld, de rest (die dus niet in quarantaine hoeven) wordt door school geïnformeerd.
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 11:13
Dat was de vraag niet toch? ;-)

En daar zal ook vast weer verschil inzitten. Maar de GGD gaat niet overal en altijd standaard een contactonderzoek doen of contact opnemen met alle klasgenoten.

Dat doen ze dus wel. Sinds twee weken wordt er weer volledig bron en contact onderzoek gedaan. Maar als je niet in quarantaine hoeft wordt er dus niet gebeld.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon op school informeren ze de klas meteen, de rest van de school sturen ze een overzicht aan het eind van de week.
Het is dus best raar dat als gisteren al bekend was dat er een kind besmet was, de school de klasgenoten nog allemaal naar school laat komen zonder iets te melden.
Bij mijn zoon is zelfs een keer een kind uit de klas gehaald vanwege een besmet familielid. Dat kind mocht dus niet eens de dag afmaken.
Dus of het kind van TO zit op een heel lakse school, of het klopt niet.
Merys schreef:
24-11-2020 11:15
Protocol is, vragen met wie de positief geteste leerling in nauw contact is geweest (dus langer als 15 minuten binnen 1,5 meter). Die leerlingen worden gebeld, de rest (die dus niet in quarantaine hoeven) wordt door school geïnformeerd.
Nee hoor, dat is hier niet gebeurd. En de besmetting is recent.
Wij hebben bij de GGD aangegeven dat hij de vrijdag voor de vakantie (hij is maandag positief getest) nog in zijn klas heeft gezeten.
Vanuit school komen alleen maar mails met hoeveel besmettingen en in welk leerjaar (niet eens in welke parallelklas) en de maten van mijn zoon zijn niet door de GGD of door school ingelicht, maar door hemzelf.
GGD vroeg ook helemaal niet naar namen van die klasgenoten.
-jolijn- schreef:
24-11-2020 11:18
Wij hebben bij de GGD aangegeven dat hij de vrijdag voor de vakantie (hij is maandag positief getest) nog in zijn klas heeft gezeten.
Vanuit school komen alleen maar mails met hoeveel besmettingen en in welk leerjaar (niet eens in welke parallelklas) en de maten van mijn zoon zijn niet door de GGD of door school ingelicht, maar door hemzelf.
GGD vroeg ook helemaal niet naar namen van die klasgenoten.

Voor de herfstvakantie? Toen werd er idd geen volledig bron en contact onderzoek gedaan.
Quincy2 schreef:
24-11-2020 11:17
Bij mijn zoon op school informeren ze de klas meteen, de rest van de school sturen ze een overzicht aan het eind van de week.
Het is dus best raar dat als gisteren al bekend was dat er een kind besmet was, de school de klasgenoten nog allemaal naar school laat komen zonder iets te melden.
Bij mijn zoon is zelfs een keer een kind uit de klas gehaald vanwege een besmet familielid. Dat kind mocht dus niet eens de dag afmaken.
Dus of het kind van TO zit op een heel lakse school, of het klopt niet.

De mijne werd ook idd uit de klas gehaald, en meteen naar huis gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
24-11-2020 11:20
Voor de herfstvakantie? Toen werd er idd geen volledig bron en contact onderzoek gedaan.
Er werd toen wel onderzoek gedaan naar clustersignaleringen. Dus als er in 1 klas meer dan 3 kinderen zijn met corona dan gaat er een melding naar een case manager die daar actie op uitzet richting de school. Dat is nu nog steeds zo.

Overigens worden alleen de huisgenoten en de nauwe contacten gebeld om in quarantaine te gaan. Niet elk kind in de klas is elkaars nauwe contact.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
24-11-2020 11:24
Er werd toen wel onderzoek gedaan naar clustersignaleringen. Dus als er in 1 klas meer dan 3 kinderen zijn met corona dan gaat er een melding naar een case manager die daar actie op uitzet richting de school. Dat is nu nog steeds zo.

Overigens worden alleen de huisgenoten en de nauwe contacten gebeld om in quarantaine te gaan. Niet elk kind in de klas is elkaars nauwe contact.

Precies.
Maar school dient dan de niet nauw contact leerlingen te informeren, niet de GGD.
Alle reacties Link kopieren
En voor de herfstvakantie bestond het bron en contactonderzoek wel uit het uitvragen van de huisgenoten, nauwe contacten en overige contacten. Daarna werd gevraagd of ze die dan zelf in wilden lichten.

Dus het BCO onderzoek is in wezen niet heel erg verandert, alleen hebben we nu weer alle taken er omheen weer terug. Dus wij bellen nu weer zelf de huisarts, de huisgenoten en nauwe contacten en we mailen ze ook zelf. Het enige wat we niet in alle regio's doen is monitoring, na 7 dagen bellen hoe het gaat.

Hoe een school omgaat met de informatie vanuit de GGD is natuurlijk ook verschillend.
Stressed is just desserts spelled backwards
School hier liet al die tijd niets van zich horen, terwijl het gonsde van de geruchten. Gisteravond plots mail; sinds begin schooljaar zijn er 70 coronagevallen op school geweest en nu zitten twee complete klassen in quarantaine. Waaronder een brugklas, waar 14 kinderen ziek zijn.
Labyrint schreef:
24-11-2020 11:37
School hier liet al die tijd niets van zich horen, terwijl het gonsde van de geruchten. Gisteravond plots mail; sinds begin schooljaar zijn er 70 coronagevallen op school geweest en nu zitten twee complete klassen in quarantaine. Waaronder een brugklas, waar 14 kinderen ziek zijn.
Mijn kind zit op de basisschool. De juf heeft het ( staat 5 dagen voor de klas) maar dit wordt als niet nauw contact gezien.
Terwijl er met regelmaat foto’s voorbij komen waar ze gewon tussen de kinderen staat. Daar is echt geen 1,5 meter regel.
Maar de kinderen moeten dus gewoon naar school. Geen quarantaine niets...

Er zijn op dit moment genoeg gevallen van Corona op de school geweest. Maar dat hoor ik via kind en gaat ook niet over de mail, want dat valt onder privacy blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier stuurt school de hele klas onmiddelijk naar huis bij één besmet kind en gaat over op online lessen. Is tevens een school die al sinds de zomervakantie werkt met mondkapjes, gespreide pauzes en open tenten op het plein met verwarming om zo de kinderen uit elkaar te houden.

Super strak geregeld en dat vind ik erg prettig. Besmettingen zijn ook echt heel laag op school, lager dan het andere ziekteverzuim (school stuurt wekelijks updates).

En ik vind, en ik weet dat het RIVM het anders definieert, dat een hele lesdag samen in één lokaal zitten, ook al zijn ramen en deuren open, valt onder nauw contact. Ook als besmette Pietje links achterin zat en Marietje rechts voorin en er dus ruim anderhalve meter tussen zit.

Dat vind school dus ook, vandaar het strak naar huis sturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dat met je eens Dannas.
Stressed is just desserts spelled backwards
Merys schreef:
24-11-2020 11:20
Voor de herfstvakantie? Toen werd er idd geen volledig bron en contact onderzoek gedaan.
De laatste dag voor de herfstvakantie inderdaad en hij is op de maandag van de herfstvakantie positief getest. De vrijdag ervoor kwam hij met klachten uit school.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
24-11-2020 12:03
De laatste dag voor de herfstvakantie inderdaad en hij is op de maandag van de herfstvakantie positief getest. De vrijdag ervoor kwam hij met klachten uit school.
Dan was hij woensdag en donderdag al besmettelijk in de klas.
Stressed is just desserts spelled backwards
Besmetting is waar. Testen alleen bij klachten en quarantaine bij intensief contact. Of die quarantaine nodig is mag jezelf beoordelen.
IK zou gewoon handelen zoals de GGD aanraad te handelen. Thuis in quarantaine en bij klachten testen. Of meteen testen na 5 dagen vanaf 1 december. Als al die kinderen die in contact zijn geweest met positief kind gewoon naar school blijven gaan dan kan het virus dus als een lopend vuurtje gaan verspreiden. Vind het dus heel raar dat die school er niet wat meer bovenop zit en ouders inlicht. Zijn ze bang voor een slechte reputatie ofzo? Bang dat de scholen moeten sluiten straks? Denk dat scholen eerder bang moeten zijn voor sluiting als ze hun verantwoordelijkheid niet nemen in deze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven