Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?

29-12-2020 11:29 607 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?

Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.

Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .

Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.

Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....

Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
nicole123 schreef:
02-01-2021 18:04
Nou nee. Ik heb een kind in groep 5 en in groep 2. Die uit groep 5 heeft vrij voorspelbare taken en die kan hij of online doen via bijv Snappet, of hij heeft er werkboeken voor mee naar huis gekregen. Goed te doen, ook al weet je niet precies van tevoren welke vakken en welke lessen er op het programma staan. Voor mijn kind uit groep 2 is het veel diverser en onvoorspelbaarder en met veel meer concrete materialen (leren door spelen en met alle zintuigen enzo). Dus moeten we werkbladen printen, maar er staat ook bijv een knutseltaak waar ze gekleurd papier, een wc rol (terwijl je net de avond ervoor het oud papier hebt weggegooid) en een touwtje voor nodig hebt, om maar wat te zoeken. En taken als: pak een lege eierdoos en doe zus en zo in alle vakjes. Of: neem 8 bekertjes (geen doorzichtige) en doe zus en zo'n rekenspelletje ermee.

Verder blijkt het werkblad bijv te zijn dat ze de letter S moet omcirkelen, terwijl dochter thuis al woordzoekers maakt. Kleuters verschillen zo in hun ontwikkeling dat als je ze hetzelfde werkblad geeft dat voor de een te moeilijk is en voor de ander veel te simpel. Ik ga dus nu maar alvast wat woordzoekers uitprinten voor het geval dat, maar dan moeten we dus wel op de dag zelf nog uitzoeken en improviseren wat ze aan werk gekregen heeft, wat ze daarvan ook echt gaat doen en wat we vervangen door wat anders, etc.

En dat naast ons eigen werk, het begeleiden van ons groep 5 kind die ontploft boven zijn rekensommen en een peuter die aan ons been hangt omdat ze graag boekjes voorgelezen wil krijgen. Dat 's avonds alvast kunnen doen zorgt voor een stuk meer rust, zowel voor onszelf als voor het hele gezin.

Juist bij de kleuters vind ik het dus heel onhandig om niet te weten wat de taken zullen zijn.
Neem je dat kleuter huiswerk niet veel te serieus? De dingen die je noemt lijken me leuke ideetjes voor als een kleuter zich verveelt, maar je schrijft erover alsof het om je proefschrift gaat.

Moet je die werkjes soms ook in drievoud inleveren? :rofl:
nicole123 schreef:
02-01-2021 18:48
Ik niet, maar mijn man wel, dus dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn! Maar levert dat geen onkosten op voor de werkgever om op die manier te internetten? Want dan zal mijn man het niet willen.
Dat hoort toch gewoon bij de bedrijfskosten? Ik denk dat baas blijer word dat je man goed en efficiënt kan werken dan van die paar tientjes internetkosten. Als hij twijfelt kan hij het natuurlijk ook even overleggen met z’n baas.
HawaZon schreef:
02-01-2021 19:29
Neem je dat kleuter huiswerk niet veel te serieus? De dingen die je noemt lijken me leuke ideetjes voor als een kleuter zich verveelt, maar je schrijft erover alsof het om je proefschrift gaat.

Moet je die werkjes soms ook in drievoud inleveren? :rofl:
Ik héb een kleuter die zich steevast verveelt. En als haar broer of vriendjes niet beschikbaar zijn al helemaal. Het gaat me niet omdat ze vanalles moet leren, het gaat me erom dat ze lekker bezig is. Als ik het op had kunnen lossen met 'ga maar lekker zelf spelen' en dat ik dan verder geen kind aan haar zou hebben dan zou ik dat gerust doen. Maar zo'n kind is het niet.
nicole123 schreef:
02-01-2021 20:37
Ik héb een kleuter die zich steevast verveelt. En als haar broer of vriendjes niet beschikbaar zijn al helemaal. Het gaat me niet omdat ze vanalles moet leren, het gaat me erom dat ze lekker bezig is. Als ik het op had kunnen lossen met 'ga maar lekker zelf spelen' en dat ik dan verder geen kind aan haar zou hebben dan zou ik dat gerust doen. Maar zo'n kind is het niet.
Is er niet iemand die je kan helpen door actief dingen met je kleuter te doen? Een student/buurvrouw/nicht tegen een kleine vergoeding?
Janiva schreef:
02-01-2021 20:52
Is er niet iemand die je kan helpen door actief dingen met je kleuter te doen? Een student/buurvrouw/nicht tegen een kleine vergoeding?
Mijn moeder neemt haar komende week een dagje mee. En ze neemt onze peuter een andere dag mee. Dus dat scheelt wel weer iets. Maar verder helaas niet zoiemand in de buurt.
Wintertime16 schreef:
02-01-2021 14:32
Wij mogen maandagmiddag een pakketje halen op school. Dus maandagochtend hebben ze nog vakantie, denk ik.
Serieus?! Nou zijn die scholen al 2,5 week dicht en nou moeten jullie op maandagmiddag nog wat op gaan halen? Schandalig...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
nicole123 schreef:
02-01-2021 20:57
Mijn moeder neemt haar komende week een dagje mee. En ze neemt onze peuter een andere dag mee. Dus dat scheelt wel weer iets. Maar verder helaas niet zoiemand in de buurt.
In welke regio woon je? Ik zou best willen helpen.
eckano schreef:
02-01-2021 20:58
Serieus?! Nou zijn die scholen al 2,5 week dicht en nou moeten jullie op maandagmiddag nog wat op gaan halen? Schandalig...
Wij hebben nog helemaal niets gehoord, zal me niet verbazen als we op maandagochtend ook moeten komen opdraven.
Een zebra is geen paard met strepen
Janiva schreef:
02-01-2021 20:59
In welke regio woon je? Ik zou best willen helpen.
Wat lief van je! Vooralsnog redden we het nog wel hoor, maar dank je voor het aanbod.
nicole123 schreef:
02-01-2021 21:05
Wat lief van je! Vooralsnog redden we het nog wel hoor, maar dank je voor het aanbod.
Succes! Hopelijk blijft het bij twee weken.
Janiva schreef:
02-01-2021 21:12
Succes! Hopelijk blijft het bij twee weken.
Denk je echt dat ze op 19 januari weer naar school gaan? :roll:
Ik zet nu in op na de voorjaarsvakantie weer... :-(
eckano schreef:
02-01-2021 21:18
Denk je echt dat ze op 19 januari weer naar school gaan? :roll:
Ik zet nu in op na de voorjaarsvakantie weer... :-(
Het basisonderwijs ook, denk je?
eckano schreef:
02-01-2021 20:58
Yep. Tussen 13-13.30 (ze hebben per 5 kinderen een tijdslot gekregen).
Ze zit in groep 1 en is nog niet eens leerplichtig dus ik maak me er niet te druk om hoor. Ik denk dat ze maandagochtend alles nog gaan kopieren ofzo.
Wintertime16 schreef:
02-01-2021 21:23
Ze zit in groep 1 en is nog niet eens leerplichtig dus ik maak me er niet te druk om hoor. Ik denk dat ze maandagochtend alles nog gaan kopieren ofzo.
OK, groep 1 vind ik wel een ander verhaal ja... :-)
Janiva schreef:
02-01-2021 21:20
Het basisonderwijs ook, denk je?
Ik hoop van harte dat ik ongelijk blijk te hebben hoor maar ik ben een beetje bang van wel, zeker omdat het in het voorjaar ook veel langer duurde dan in eerste instantie de bedoeling was, en het nu met die Britse variant toch een beetje een ander verhaal blijkt te zijn geworden dan tot nu toe...
eckano schreef:
02-01-2021 21:28
Ik hoop van harte dat ik ongelijk blijk te hebben hoor maar ik ben een beetje bang van wel, zeker omdat het in het voorjaar ook veel langer duurde dan in eerste instantie de bedoeling was, en het nu met die Britse variant toch een beetje een ander verhaal blijkt te zijn geworden dan tot nu toe...
Ik ben er ook bang voor... vermoed ook dat het na de voorjaarsvakantie wordt...
die nieuwe variant gaat meer bij kinderen in het rond blijkbaar

Denk dat ik maandag ook nog wel op mag komen draven om spullen op te halen op school !!!
nicole123 schreef:
02-01-2021 18:48
Ik niet, maar mijn man wel, dus dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn! Maar levert dat geen onkosten op voor de werkgever om op die manier te internetten? Want dan zal mijn man het niet willen.
Ik zou het zelf in deze uitzonderlijke situatie wel gerechtvaardigd vinden. Privé data gebruiken en dat declareren? (Of voor nu gewoon maar laten als je zo’n bundel hebt die je toch nooit opkrijgt? Het valt wel mee hoeveel data die vergaderprogramma’s gebruiken.)
eze wijzigde dit bericht op 02-01-2021 22:00
16.31% gewijzigd
Ik durf ook niet op 19 januari te hopen, het zal wel weer langer worden.

Mijn jongste vliegt hier echt tegen de muren op. Het is een kind dat zichzelf altijd al slecht heeft kunnen vermaken en hij vervalt nu wel heel erg in negatief en storend gedrag, wat continu voor botsingen met de rest van het gezin zorgt. Ik heb nog niet heel veel zin in de komende weken, maar we maken er maar weer het beste van.
HawaZon schreef:
02-01-2021 19:24
Waarom niet? Als hij/ jijeen andere vraag heeft, dan zou dat kunnen.

Maar mijn punt is dus dat je je moet realiseren dat de leraar nog 25-30 andere kinderen in de klas heeft, waar 50-60 ouders bij horen.

Je moet je dus altijd afvragen hoe het voor de leraar zou zijn als hij jouw gedrag X 60 moest aanhoren en afhandelen.
Mag ik even hartelijk lachen om je idee dat leraren totaal labiele kuikens zijn? Als ze problemen hebben dat ze vragen herhaaldelijk moeten beantwoorden hadden ze een ander beroep moeten kiezen, waarbij ze daar vragen van 50-60 klanten moeten beantwoorden waar ze ook voor betaald krijgen.
Wintertime16 schreef:
02-01-2021 21:23
Dan heb je nog mazzel. Op de school van dochter moeten de grotere groepen materiaal ophalen in de ochtend terwijl ze op dezelfde tijd online moeten zitten voor instructies. :cencored:
Hier gaan we het voor de 1e keer meemaken. Tijdens 1 lockdown zat zoontje nog niet op school.

Juf van groep 1 heeft ze een werkboekje meegegeven en iets om te knutselen (de laatste schooldag dus)
Ze gaf echter aan dat het bij de groep 1 kinderen allemaal nog niet zo belangrijk is, dus als hij geen zin heeft ofzo, nou dan niet pushen en gewoon lekker spelen.

Vind dat er grote verschillen zitten over wat kinderen moeten ook in groep 1.
Polsjef schreef:
30-12-2020 00:12
Relativeer....jij doet dit naast je werk. Ik na mijn werk. Zeur niet zo. Man en ik werken beide in cruciale beroepen en hebben niet de luxe om te helpen onder werktijd. Wij kunnen het na onze diensten doen. Gek genoeg is er enkel podium voor thuiswerkers.
Hoezo na je werktijd. Bij ons in de buurt gaan de kinderen van vitale beroepen gewoon naar school en krijgen daar les. Die hoeven daar buiten niets te doen. Zorg er trouwens ook voor dat wie kan de kinderen naar school laat gaan.
Handbal schreef:
03-01-2021 08:19
Hoezo na je werktijd. Bij ons in de buurt gaan de kinderen van vitale beroepen gewoon naar school en krijgen daar les. Die hoeven daar buiten niets te doen. Zorg er trouwens ook voor dat wie kan de kinderen naar school laat gaan.
Niet alle scholen geven les. Hier is de school puur opvang.
Alecta schreef:
03-01-2021 08:36
Niet alle scholen geven les. Hier is de school puur opvang.
Dus de kinderen die opgevangen worden mogen buiten spelen terwijl de leraren de kinderen thuis instructies geven?
Sophiever schreef:
03-01-2021 08:40
Dus de kinderen die opgevangen worden mogen buiten spelen terwijl de leraren de kinderen thuis instructies geven?
Ja.

Toevoeging: dit was in het voorjaar, ik weet niet hoe het nu gaat zijn. Wat ik begreep van een ouder: kinderen mochten wel hun schooltaken maken, maar werden daar niet actief in begeleid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven