Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?
dinsdag 29 december 2020 om 11:29
Hoi allemaal,
Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?
Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.
Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .
Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.
Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....
Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?
Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.
Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .
Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.
Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....
Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
zondag 3 januari 2021 om 20:32
Ingeleverd nog wel.....
Mijn dochter (nu groep 3, in maart dus groep 2) heeft echt maar 3 werkblaadjes gedaan en verder heeft ze vooral veel spelletjes gedaan en in de, door haar zelf ingerichte, themahoeken gespeeld. En daar heeft ze echt veel van geleerd.
Ik was echt niet van plan om iets in te gaan leveren van een kleuter. Dat gaat echt zijn doel voorbij.
zondag 3 januari 2021 om 20:36
In de eerste lockdown (toen groep 6) hoefde er helemaal niets ingeleverd te worden en nu voor zover ik weet ook niet, ik denk dat ze er op school gewoon op vertrouwen dat je als ouders wel in staat was om erop toe te zien dat je kinderen het opgegeven werk maakten en dat je het als ouders gewoon eerlijk nakeek. Als je daarmee gaat sjoemelen heb je ook alleen je eigen kind ermee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 3 januari 2021 om 20:49
Vorige lockdown startte ik om 7 uur met mijn eigen werk, sliepen de kinderen wat uit (toen gr 3 en 5), en was man ‘s ochtends op locatie. Starte we rond 11 uur met school, en werkte ik na 15 uur weer verder. Man was inmiddels thuis en ving de kinderen vanaf ongeveer 14.30 op.
Ging allemaal prima. Nu moet oudste iedere ochtend om 8.30 klaar zitten voor haar eerste zoommoment en krijgt dan een zeer strak ochtendschema. Ik vind het prut, want daar gaat mijn werkochtend. Dochter heeft nogal wat toezicht nodig. We gaan het nu meer verdelen, maar bij zowel man als bij mij ligt de werkdruk meer in de ochtend. Ik zie er als een berg tegenop.
Ging allemaal prima. Nu moet oudste iedere ochtend om 8.30 klaar zitten voor haar eerste zoommoment en krijgt dan een zeer strak ochtendschema. Ik vind het prut, want daar gaat mijn werkochtend. Dochter heeft nogal wat toezicht nodig. We gaan het nu meer verdelen, maar bij zowel man als bij mij ligt de werkdruk meer in de ochtend. Ik zie er als een berg tegenop.
zondag 3 januari 2021 om 21:24
Ik denk dat het eraan ligt wat het doel van school is ermee en hoe dit gecommuniceerd wordt. Is het doel controle of is het doel interesse en contact?Snouth schreef: ↑03-01-2021 20:32Ingeleverd nog wel.....
Mijn dochter (nu groep 3, in maart dus groep 2) heeft echt maar 3 werkblaadjes gedaan en verder heeft ze vooral veel spelletjes gedaan en in de, door haar zelf ingerichte, themahoeken gespeeld. En daar heeft ze echt veel van geleerd.
Ik was echt niet van plan om iets in te gaan leveren van een kleuter. Dat gaat echt zijn doel voorbij.
Bij ons hadden ze in het voorjaar voor alle klassen, inclusief kleuters, een digitaal dagboek. Gewoon een gedeeld Word document waar je elke dag wat in kon schrijven over hoe de dag gegaan was of een plaatje van gemaakt werk kon plakken (of niet) en dan schreef de juf wat terug. Dat was, zeker bij de kleuters, niet verplicht om elke dag te doen, maar wel een mooie manier voor de kinderen om werk te laten zien waar ze hun best op gedaan hadden en voor de juf om daar een compliment over te maken. Ik schreef daar bij dochter ook wel dingen in die ze gedaan had die helemaal niet in de taken van de juf stonden (bijv spelletjes die we gedaan hadden) en mijn dochter maakte echt niet alle werkbladen dus die plakte ik er dus ook niet allemaal in, maar dochter kreeg altijd positieve feedback.
Inmiddels werken ze met een digitaal systeem waarbij je niet meer hoeft te plakken in Word, maar simpel een foto kunt uploaden en dan ook is het zo dat als ik een foto van mijn kleuter met Duplo bouwwerk upload er na een half uur een berichtje verschijnt van de juf aan dochter dat ze dat mooi gemaakt heeft. Mijn dochter straalt dan, heeft het idee dat ze het ook echt voor de juf doet en niet voor de nep voor alleen mama en gaat enthousiaster weer door. Daar heb ik de moeite van die foto uploaden wel voor over en ik zie dat dus ook helemaal niet als ‘wij gaan controleren op je kind wel hard genoeg werkt’ of ‘het is essentieel voor kinds ontwikkeling om kleurplaat X te kleuren, dus daar moeten we bewijs van zien’, maar als interesse in mijn kind en manier van het houden van persoonlijk contact.

zondag 3 januari 2021 om 22:02
Wat een treurnis, hoe moeilijk is het om de kinderen achter een device te zetten zodat ze ook uitleg krijgen?fanatic schreef: ↑03-01-2021 17:48Geen geintje, ze begeleiden bij ons niet - Ik citeer even uit het bericht van school :
Voor vitale beroepen moeten wij de lijst van het RIVM aanhouden.
Let op ! Dit is opvang en geen onderwijs. Doordat er maar 2 collega's aanwezig zijn, kunnen zij dus geen onderwijs verzorgen die dag voor kinderen in de noodopvang.
Dit zult u dus zelf nog thuis moeten doen.

zondag 3 januari 2021 om 22:04
Inderdaad. Echt belachelijk dat kinderen hun schoolwerk buiten de noodopvang moeten doen, dan heb je een beroep waarbij je op je tandvlees loopt en dan kan je ook nog eens je kind op onmogelijke tijden aan zijn schoolwerk gaan zetten, dan zadel je ouders alleen maar met een nieuw probleem op.

zondag 3 januari 2021 om 22:07
Erachter zetten is niet zo moeilijk, er achter houden wel. Plus dat het niet in één lokaal kan want zodra een de microfoon open heeft en uit de ander nog geluid komt zingt het rond. Koptelefoon/oortjes kunnen helpen als die voorradig zijn.
Wij zetten alle kinderen op zo'n moment apart door de hele school maar we hebben niet zo veel kinderen in de opvang dus dat lukt bij ons wel. Mogelijk op een grotere school niet.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-01-2021 22:08
0.08% gewijzigd
zondag 3 januari 2021 om 22:10
De kinderen zitten bij ons een half uur in contact met de juf via Teams. De rest (2,5 tot 3 uur) moeten wij samen met ze doen. Snappet doen ze zelf nadat wij met ze naar een instructie hebben gekeken etc etc. Waarom zou dat niet ook op de opvang kunnen ?Andersom schreef: ↑03-01-2021 22:07Erachter zetten is niet zo moeilijk, er achter houden wel. Plus dat het niet in één lokaal kan want zodra een de microfoon open heeft en uit de ander nog geluid komt zingt het rond. Koptelefoon/oortjes kunnen helpen als die voorradig zijn.
Wij zetten alle kinderen op zo'n moment apart door de hele school maar we hebben niet zo veel kinderen in de opvang dus dat lukt bij ons wel. Mogelijk op een grotere school niet.
Een zebra is geen paard met strepen
zondag 3 januari 2021 om 22:10
Mijn dochter zit op een grotere school, maar daar werken ze overdag wel gewoon aan hun schoolwerk. Er zijn meerdere groepen per leerjaar, dus ze zitten ook zoveel mogelijk met kinderen van hetzelfde jaar en op de meeste groepen staan ook meerdere docenten, dus volgens mij hebben ze er genoeg beschikbaar om en digitaal kinderen te begeleiden, en de kinderen op de noodopvang te ondersteunen. Ik heb juist het idee dat het feit dat het een grotere school is wel een voordeel is omdat er dus ook veel meer docenten zijn.
zondag 3 januari 2021 om 22:12
Inderdaad, bij ons is het ook een half uur instructie in de ochtend. In de eerste lockdown was dat ook niet iedere dag zo. En vaak was de leerkracht die dat deed ook niet dezelfde leerkracht die op dat moment de noodopvang draaide, de juf van mijn dochter deed het ook regelmatig vanuit huis.
zondag 3 januari 2021 om 22:14
Maar dan laat je kinderen toch zelf een koptelefoon meenemen vanaf huis? (en de leerlingen die dat niet hebben die krijgen er dan een van de school exemplaren) Bij ons op school moeten sowieso alle leerlingen vanaf groep 2/3 aan het begin van het jaar een koptelefoon van huis meenemen, zodat ze hun eigen exemplaar hebben (ook wel zo hygiënisch wat betreft hoofdluis e.d.).
zondag 3 januari 2021 om 22:15
Zelfde als bij Nicole. Hier een soort groepsapp waarin iedereen foto's van zijn werkjes/activiteiten met de juf deelt, en die reageert daar dan op en maakt savonds een soort collage ,zodat je kunt zien wat er zoal gedaan is die dag, met een algemeen berichtje.
Bij de kleuters werd wel altijd gezegd dat niets verplicht was, maar mijn kinderen wilden daar echt aan meedoen, zelfs toen thuisonderwijs voorbij was vroegen ze nog of ik een foto van hun bouwwerk of baksel naar de juf kon sturen. Het motiveert hen echt.
Ze sturen hier trouwens digitale prentenboeken om zelf voor te lezen, en ook filmpjes waarin de juf het voorleest. Kun je dus zelf kiezen of je t actief of passief wilt aanbieden.
Wel sneu dat er scholen zijn die noodopvang zonder huiswerkbegeleiding aanbieden. Ik snap dat het kleuterprogramma nogal intensief en niet zo heeel belangrijk is, maar oudere kinderen kunnen toch zelfstandig werken. Geldt dat ook voor hogere groepen, dat kan toch niet waar zijn, dat die kinderen een hele dag duimen zitten draaien in de opvang, en dan savonds nog schoolwerk moeten doen?
Bij de kleuters werd wel altijd gezegd dat niets verplicht was, maar mijn kinderen wilden daar echt aan meedoen, zelfs toen thuisonderwijs voorbij was vroegen ze nog of ik een foto van hun bouwwerk of baksel naar de juf kon sturen. Het motiveert hen echt.
Ze sturen hier trouwens digitale prentenboeken om zelf voor te lezen, en ook filmpjes waarin de juf het voorleest. Kun je dus zelf kiezen of je t actief of passief wilt aanbieden.
Wel sneu dat er scholen zijn die noodopvang zonder huiswerkbegeleiding aanbieden. Ik snap dat het kleuterprogramma nogal intensief en niet zo heeel belangrijk is, maar oudere kinderen kunnen toch zelfstandig werken. Geldt dat ook voor hogere groepen, dat kan toch niet waar zijn, dat die kinderen een hele dag duimen zitten draaien in de opvang, en dan savonds nog schoolwerk moeten doen?

zondag 3 januari 2021 om 22:16
Dat doen wij dus ook een het kan ook, maar lukt niet altijd allemaal even goed. Als ik vier kinderen op vier plekken in de school in een teams-meeting heb zitten dan gaat er wel eens eentje iets anders doen, want niet alle kinderen blijven uit zichzelf bij de les en ik kan niet in mijn eentje er op vier plekken naast gaan zitten. (Is vooral bij de onderbouw lastig)
Wij doen de opvang met maar twee personen, de andere kinderen werken dus gewoon aan hun taken dan met de ene juf en de andere regelt op zo'n moment de online lessen voor zover dat lukt.
zondag 3 januari 2021 om 22:20
Hier ook een grote school, dat betekent dat er van elke groep 4 of meer klassen zijn, dus minimaal 4 leerkrachten.
Daarvan staat er afwisselend 1 in de noodopvang, 1 verzorgt online instructies, en die andere 2 zijn waarschijnlijk achter de schermen aan t werk. Voorbereiden, nieuwe planning maken, filmpjes opnemen etc.
Die instructies/opvang komen dan dus niet per se van de eigen juf, maar van iemand die lesgeeft in een parallelklas.
Daarvan staat er afwisselend 1 in de noodopvang, 1 verzorgt online instructies, en die andere 2 zijn waarschijnlijk achter de schermen aan t werk. Voorbereiden, nieuwe planning maken, filmpjes opnemen etc.
Die instructies/opvang komen dan dus niet per se van de eigen juf, maar van iemand die lesgeeft in een parallelklas.
zondag 3 januari 2021 om 22:24
Ja precies, dat is bij ons dus ook, en de meeste klassen hebben ook nog twee leerkrachten. Al zijn er ook wel leerkrachten die bijvoorbeeld zowel op groep 6 als groep 8 staan (op verschillende dagen uiteraard).nootboek schreef: ↑03-01-2021 22:20Hier ook een grote school, dat betekent dat er van elke groep 4 of meer klassen zijn, dus minimaal 4 leerkrachten.
Daarvan staat er 1 in de noodopvang, 1 verzorgt online instructies, en die andere 2 zijn waarschijnlijk achter de schermen aan t werk. Voorbereiden, nieuwe planning maken, filmpjes opnemen etc.
zondag 3 januari 2021 om 22:27
Grappig, twee scholen één gedachte. Die collage maken en delen doet de juf hier ook. Mijn dochter is hartstikke trots als zij of haar maaksel in die collage staat. Met kleuters is het best wel lastig om contact te houden als juf denk ik. Je gaat ook geen uren met ze Zoomen, dat werkt niet. En die verbondenheid met de juf en met elkaar vinden ze op de school van mijn kinderen wel heel belangrijk om vast te houden, juist omdat een heel groot deel van wat kinderen in de kleuterklassen leren om het sociale draait. Een kind leert misschien cognitief en fysiek net zoveel van wekenlang zelf spelletjes doen, met Lego spelen en een dierenasiel met de knuffels maken, maar als dat niet gedeeld wordt dan is het gevoel van verbondenheid weg.
Wat er dan precies gedeeld wordt dat is in mijn ogen dan weer helemaal niet belangrijk. In de collages die de juf in het voorjaar deelde zag ik ook allerlei foto's van kinderen die andere dingen deden dan de werkjes van de juf. Die lekker buiten aan het spelen waren, die plantjes gezaaid hadden, etc. Vond mijn dochter ook heel leuk om te zien, waar haar klasgenoten zoal mee bezig waren. Ik vind het stimuleren van het opsturen van foto's van wat kleuters doen of gemaakt hebben daarom helemaal niet raar of overbodig. Alleen als de juf loopt te zeiken dat we per se elke dag 4 foto's van precies die en die werkbladen moeten toesturen en vervolgens krijgen we daar geen berichtje over of dat er dingen gedeeld worden met de rest van de klas, ja dat zou ik wel raar en overbodig vinden.
zondag 3 januari 2021 om 22:37
Dat hadden wij niet eens.Susan schreef: ↑03-01-2021 22:12Inderdaad, bij ons is het ook een half uur instructie in de ochtend. In de eerste lockdown was dat ook niet iedere dag zo. En vaak was de leerkracht die dat deed ook niet dezelfde leerkracht die op dat moment de noodopvang draaide, de juf van mijn dochter deed het ook regelmatig vanuit huis.
elke dag een filmpje of 3 en daar moest je het mee doen.
Echt geen half uur instructie
eerder 10 minuten instructie voor totaal 3 vakken bij elkaar (dus 3 minuten per vak)
maandag 4 januari 2021 om 06:07
Dat hebben ze er bij de basisscholen uit gehaald. De wiskundeleraren in onze familie leren dat als een van de eerste dingen weer aan in de brugklas. Ik weet dat bij ons op school wordt dit ook nog wel eens uitgelegd omdat sommige kinderen dit beter snappen dan de huidige methode
maandag 4 januari 2021 om 06:49
Wij hadden ook verschillende filmpjes per dag en dan 1 of 2 per week een half uur online samen met de klas.
Wij hebben vorige lockdown ook nog een preek van de directeur gekregen dat alleen de rekenen en taal opdrachten werden gedaan en niet de taken zoals met het kind bakken. Dat je kind hier iets van leert snap ik maar daar moet wel ruimte voor zijn in het schema.
Dat is bij veel ouders in het verkeerde keelgat geschoten toen. Zeker ook omdat er ook al een preek was geweest dat ouders het werk te laat inleverde want moest voor 14:00 binnen zijn zodat leerkrachten het in werktijd konden nakijken.
Over die 14:00 begonnen nu ook weer. Ik heb toen gelijk een mail naar de leerkracht gedaan dat ik daar geen rekening mee ging houden en dan de oudste zijn werk gaat maken, maar dat ik niet wist wanneer. Ik kreeg een bericht terug dat het niet erg was als het een keer niet ging lukken maar dat ze het dan niet dezelfde dag na kijk. Vorige lockdown hebben heel erg ons best gedaan om aan alle regels te voldoen. Dit keer gaan wij er voor zorgen dat de kinderen hun werk doen maar wel in ons ritme. Heb heel erg de neiging om alles op vrijdag middag past te sturen. Nakijken hoeft ze toch niet want dat doe ik samen met de kinderen.
maandag 4 januari 2021 om 08:11
Bij dochter op school 3 leerjaren per groep. Juf heeft iedere dag half uur instructie per leerjaar (dus kleine groepjes). Daarna zelf aan de slag. Dus die 3 leerjaren hebben niet tegelijk online instructie (groep 345). Wel tegelijk met groep 678. School heeft geprobeerd broers/zussen niet op zelfde tijden te zetten. Dat zou dus op noodopvang moeten lukken. In het voorjaar waren er weinig kinderen in de noodopvang. Ouders met vitaal beroep losten het anders op. Oproep is er nu om alleen noodopvang te gebruiken als dat niet anders lukt (Bij vitale beroepen)
maandag 4 januari 2021 om 10:02
Meen je dat nou??? Bakken met je kind??? En wanneer moet je dat dan doen???Handbal schreef: ↑04-01-2021 06:49Wij hadden ook verschillende filmpjes per dag en dan 1 of 2 per week een half uur online samen met de klas.
Wij hebben vorige lockdown ook nog een preek van de directeur gekregen dat alleen de rekenen en taal opdrachten werden gedaan en niet de taken zoals met het kind bakken. Dat je kind hier iets van leert snap ik maar daar moet wel ruimte voor zijn in het schema.
Dat is bij veel ouders in het verkeerde keelgat geschoten toen. Zeker ook omdat er ook al een preek was geweest dat ouders het werk te laat inleverde want moest voor 14:00 binnen zijn zodat leerkrachten het in werktijd konden nakijken.
Over die 14:00 begonnen nu ook weer. Ik heb toen gelijk een mail naar de leerkracht gedaan dat ik daar geen rekening mee ging houden en dan de oudste zijn werk gaat maken, maar dat ik niet wist wanneer. Ik kreeg een bericht terug dat het niet erg was als het een keer niet ging lukken maar dat ze het dan niet dezelfde dag na kijk. Vorige lockdown hebben heel erg ons best gedaan om aan alle regels te voldoen. Dit keer gaan wij er voor zorgen dat de kinderen hun werk doen maar wel in ons ritme. Heb heel erg de neiging om alles op vrijdag middag past te sturen. Nakijken hoeft ze toch niet want dat doe ik samen met de kinderen.
nou dat was er hier ook niet van gekomen hoor.
Wij hebben ook geen knutsel/creatieve opdrachten gekregen. Dat hoefde allemaal niet.
Wat wel slecht is is dat we (zeker in het begin) niet altijd wisten of dat we dingen wel goed hadden gedaan.
Toen kregen ze een zelfgemaakt stencil pakket mee maar zonder antwoorden.
Dus ja dan weet je als ouder zijnde ook niet of het goed gaat...
Wij hebben overigens NOOIT wat in hoeven leveren.
Er waren ook kinderen die we tijdens het zoom half uurtje nooit gezien hebben.
En er waren kinderen die daar niet aan mee wilden doen want ze vonden het stom
(en dat was het ook want het was geen les, het was spelletjes doen en praten over je gevoel - niet elk kind houdt daar van, zeker niet als ze beginnen te puberen)
Ik ben benieuwd wat morgen van ons verwacht wordt.
We hebben vandaag nog een studiedag
maandag 4 januari 2021 om 10:23
maandag 4 januari 2021 om 18:11
Hier nog geen school gehad
maar wel een bericht over morgen en dat ze elke dag om 0845 een dag rooster krijgen met daarin een overzicht van filmpjes, werkbladen, inlogcodes etc.
we hoeven niets te printen of in te leveren
gewoon de antwoorden invullen in een schriftje of online
Dus we gaan al vooruit.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Hoop een beetje soepel
maar wel een bericht over morgen en dat ze elke dag om 0845 een dag rooster krijgen met daarin een overzicht van filmpjes, werkbladen, inlogcodes etc.
we hoeven niets te printen of in te leveren
gewoon de antwoorden invullen in een schriftje of online
Dus we gaan al vooruit.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Hoop een beetje soepel