Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?
dinsdag 29 december 2020 om 11:29
Hoi allemaal,
Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?
Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.
Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .
Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.
Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....
Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?
Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.
Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .
Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.
Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....
Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd

zondag 3 januari 2021 om 08:57
De band tussen school en de ouders is daar vast een stuk warmer mee geworden.
zondag 3 januari 2021 om 09:01
Ik heb 2 kinderen in groep 7 waarvan 1 op speciaal onderwijs. Morgen gaan wij het meemaken. Ze krijgen een rooster online en dan aan het werk via laptop. Van mijn werkgever mag ik 2 uur per dag aan thuisonderwijs besteden en van mijn directe manager mag ik langer als het nodig is. Vorige Lockdown had school samen met gemeente opvang op school vóór kinderen die het moeilijk hébben. Dat wás luxe. Nu moet ik het zelf doen en ik denk dat ik zeker 3 uur per dag nodig heb om in ieder geval de belangrijkste taken met hen te kunnen doen en ik ga het aanbod van mijn werkgever hiervoor gebruiken.

zondag 3 januari 2021 om 09:03
Ja, op sommige scholen is dat zo geregeld. Heel gek inderdaad, maar dat was wat er als eis werd gesteld voor de opvang.
Bij ons zijn alleen de collega's die de opvang doen op school, de rest werkt vanuit huis. Wij gaan proberen de kinderen van de opvang met Chromebooks in de les van hun groep te krijgen. Technisch gaat dat lukken maar, in het lokaal gaat het 'rondzingen' dus moeten alle die kinderen en eigen plekje krijgen. We hebben dan niet genoeg mankracht om bij elk kind een volwassene te zetten. Dus als de leerkracht vanuit huis zo'n kind niet 'bij de les' kan houden dan houdt het op. Ik zal wel af en toe een rondje lopen, om te kijken hoe het gaat en als de verbinding niet lukt gaan we wel helpen maar wat niet gaat, gaat niet.
Vorige lockdown gemerkt dat bij de jongere kinderen dat dus heel lastig is vanachter een scherm. Meeste ouders zorgden wel dat kinderen bleven meedoen gelukkig. Toch wel meegemaakt dat kleuter netjes meedeed van achter het scherm, ouder loopt weg voor huilende baby, kleuter verdwijnt ook uit beeld en gaat iets anders doen. Ineens zien we op de achtergrond een deur open gaan en springt kleuter weer op zijn stoel en twee tellen later komt moeder weer in beeld.

zondag 3 januari 2021 om 09:10
Noodopvang was hier (in het voorjaar, ik weet niet hoe het nu is) sowieso niet heel praktisch, want op 1 centrale lokatie van de stichting (dus niet per se heel erg dicht in de buurt voor iedereen).
zondag 3 januari 2021 om 09:11
Mamavanvier, kinderen in een kwetsbare positie, bijv kinderen op speciaal onderwijs, mogen toch wel naar school?mamavanvier schreef: ↑03-01-2021 09:01Ik heb 2 kinderen in groep 7 waarvan 1 op speciaal onderwijs. Morgen gaan wij het meemaken. Ze krijgen een rooster online en dan aan het werk via laptop. Van mijn werkgever mag ik 2 uur per dag aan thuisonderwijs besteden en van mijn directe manager mag ik langer als het nodig is. Vorige Lockdown had school samen met gemeente opvang op school vóór kinderen die het moeilijk hébben. Dat wás luxe. Nu moet ik het zelf doen en ik denk dat ik zeker 3 uur per dag nodig heb om in ieder geval de belangrijkste taken met hen te kunnen doen en ik ga het aanbod van mijn werkgever hiervoor gebruiken.
Van wat ik begrepen heb, financiert de gemeente geen opvang na schooltijd meer voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag.
zondag 3 januari 2021 om 09:27
De school voor mijn zoon die licht autistisch is, is helaas dicht. Ik had óók gehoopt dat ze open gaan.

zondag 3 januari 2021 om 11:51
Weet je zeker dat kind op de opvang het opgegeven werk niet mag maken? En als hij of zij een vraag heeft, dat die niet gesteld mag worden?
Zo gaat het bij ons. Nee, we geven niet echt les. Gaat ook niet met al die verschillende klassen door elkaar. Maar we begeleiden wel bij het te maken werk.
zondag 3 januari 2021 om 11:55
Wij zijn de komende twee weken iedere dag bezig van 9.00 tot 13.00/14.00 ongeveer. Iedere dag hebben ze een half uurtje Zoom met de klas en voor de rest moeten ze opdrachten maken op papier en op de Cromebook. Ook is de leraar iedere dag een half uur beschikbaar op Zoom voor vragen. Mijn jongste zit in de kleuterklas en hij moet iedere dag twee blz uit een werkboek maken, moet hij wat dingen knutselen en krijgen we iedere dag nog een opdracht wat met een letter te maken heeft. En twee keer per week Zoomen ze met heel de klas. Plus heeft hij van logopedie ook huiswerk.
Ik heb vooral met mijn oudste drama. Die snapt ineens niks meer, neemt niks van mij aan omdat ik niet zijn juf ben en zit alleen maar te mokken en dwars te doen.
Ik ga er morgen dus met frisse tegenzin tegenaan.
Mijn vriend werkt overigens in het ziekenhuis en ik zit thuis ivm gesloten winkel dus ik neem alles op me.
Ik heb vooral met mijn oudste drama. Die snapt ineens niks meer, neemt niks van mij aan omdat ik niet zijn juf ben en zit alleen maar te mokken en dwars te doen.
Ik ga er morgen dus met frisse tegenzin tegenaan.
Mijn vriend werkt overigens in het ziekenhuis en ik zit thuis ivm gesloten winkel dus ik neem alles op me.
zondag 3 januari 2021 om 13:01
Dat inderdaad; thuis sta je toch ook niet de hele dag les te geven?NoPepsiPlease schreef: ↑03-01-2021 11:51Weet je zeker dat kind op de opvang het opgegeven werk niet mag maken? En als hij of zij een vraag heeft, dat die niet gesteld mag worden?
Zo gaat het bij ons. Nee, we geven niet echt les. Gaat ook niet met al die verschillende klassen door elkaar. Maar we begeleiden wel bij het te maken werk.
Ze gaan naar de noodopvang op school en krijgen daar geen les maar loggen wel op dezelfde tijden in als de kinderen die thuis zitten en maken gewoon hun werk, net als de kinderen thuis.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
zondag 3 januari 2021 om 13:04
Oh ja, jij bent mijn juf niet dus ik luister niet naar jou; herkenbaar...

Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

zondag 3 januari 2021 om 13:29
Herkenbaar. Ik hoef maar 3 woorden te zeggen en het is: "JIJ BEGRIJPT HET NIET MAMAAAA!". Zo gezellig hier, die thuisschool...
Ik hoef trouwens de juf van mijn dochter niet meer te mailen. Net gehoord dat ze corona heeft en ziek is, dus ben al blij als er morgenochtend opdrachten klaarstaan. Dat neemt een andere juf wel over gelukkig.
Ik hoef trouwens de juf van mijn dochter niet meer te mailen. Net gehoord dat ze corona heeft en ziek is, dus ben al blij als er morgenochtend opdrachten klaarstaan. Dat neemt een andere juf wel over gelukkig.

zondag 3 januari 2021 om 13:45
Ik was er al achter dat staartdelingen niet meer bestaan en dat ze nu een heel nieuwe manier van delen hebben. Gelukkig staan van alle soorten sommen wel instructiefilmpjes online.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 3 januari 2021 om 13:55
Ja dat is mijn mankement hoor, ik wordt helemaal kriegel van al die nieuwe manieren om iets uit te rekenen, mijn zoon doet ineens alsof hem nooit wat is verteld op school en ik kan ook nooit precies vinden wat ik zoek op YouTube.
Gelukkig wilde de meester alle methodes wel printen, op papier snap ik het beter dan met een filmpje.
zondag 3 januari 2021 om 14:00
Ik lees instructies ook liever dan dat ik een filmpje kijk, dat heb ik met alles. Ik heb liever een stappenplan dan zo'n tutorial.Penelope_ schreef: ↑03-01-2021 13:55Ja dat is mijn mankement hoor, ik wordt helemaal kriegel van al die nieuwe manieren om iets uit te rekenen, mijn zoon doet ineens alsof hem nooit wat is verteld op school en ik kan ook nooit precies vinden wat ik zoek op YouTube.
Gelukkig wilde de meester alle methodes wel printen, op papier snap ik het beter dan met een filmpje.
Don't waste your time on jealousy,
zondag 3 januari 2021 om 17:38
Bij ons krijgen we hetzelfde, waarbij wel wordt gezegd dat niet alles hoeft maar echt wel wat. Mijn jongste in groep 2 is bezig met te leren lezen alleen dat doen ze op een andere manier dan de meeste scholen doen. Ik heb ooit oppervlakkig uitleg gekregen maar heb nu geen idee wat die moet doen. Ik ga de juf wel een bericht sturen wat ik nu precies moet doen.
zondag 3 januari 2021 om 17:40
Bij ons ook hoor, voor groep 2 is er echt een bak werk wat ingeleverd moet worden...Handbal schreef: ↑03-01-2021 17:38Bij ons krijgen we hetzelfde, waarbij wel wordt gezegd dat niet alles hoeft maar echt wel wat. Mijn jongste in groep 2 is bezig met te leren lezen alleen dat doen ze op een andere manier dan de meeste scholen doen. Ik heb ooit oppervlakkig uitleg gekregen maar heb nu geen idee wat die moet doen. Ik ga de juf wel een bericht sturen wat ik nu precies moet doen.
Een zebra is geen paard met strepen
zondag 3 januari 2021 om 17:48
Geen geintje, ze begeleiden bij ons niet - Ik citeer even uit het bericht van school :NoPepsiPlease schreef: ↑03-01-2021 11:51Weet je zeker dat kind op de opvang het opgegeven werk niet mag maken? En als hij of zij een vraag heeft, dat die niet gesteld mag worden?
Voor vitale beroepen moeten wij de lijst van het RIVM aanhouden.
Let op ! Dit is opvang en geen onderwijs. Doordat er maar 2 collega's aanwezig zijn, kunnen zij dus geen onderwijs verzorgen die dag voor kinderen in de noodopvang.
Dit zult u dus zelf nog thuis moeten doen.
zondag 3 januari 2021 om 18:02
Bij ons worden de taken gedaan op school. Meerdere leerjaren zijn ze gewend want het is een jenaplan school. Er zijn dus drie leerkrachten aanwezig die elk of de onderbouw, middenbouw en bovenbouw les geven. Online les wordt hier niet gedaan. Hier moet we het doen met instructies filmpjes en een weekplanning.NoPepsiPlease schreef: ↑03-01-2021 11:51Weet je zeker dat kind op de opvang het opgegeven werk niet mag maken? En als hij of zij een vraag heeft, dat die niet gesteld mag worden?
Wij hebben beide een vitale functie maar we zouden met veel kunst en vliegwerk het zelf kunnen regelen waarbij ik ook mijn collega’s lief moet aankijken ivm mijn wachtdienst. Alleen bleken alle andere groep 3 kinderen in zijn klas minimaal 1 dag in week naar school te gaan. Daarnaast waren wij hier na de vorige lockdown allebei bijna overspannen. Als laatste ben ik bang dat het niet klaar is na 2 weken. Onze kinderen gaan nu 2 dagen naar school waardoor wij veel meer ademruimte hebben.

zondag 3 januari 2021 om 20:09
Kinderen in groep 1 leren nog spelend leren, dus lego, duplo, uitleg metselen, voorlezen, prentenboek kijken etc inclusief rijm en versjes zouden moeten volstaan. Dit kan gedurende de dag prima in blokjes van 10 minuten. Verder veel bewegen en spelen en samenwerken.
In groep 4 is het lezen heel belangrijk. 20 minuutjes moet volstaan en ook dat kan in blokjes. Het voorlezen combineren met de mini's. De oudste terugvragen wat het heeft gelezen etc.
Als school met snapit werkt, kan de leerkracht zelf de vorderingen rekenen taal en spelling volgen, Na zijn uitleg op laptop/zoom. En zelfstandig werken is daar zowiezo een must. Haakt een kind af kan de leerkracht aan de bel trekken.
In groep 4 is het lezen heel belangrijk. 20 minuutjes moet volstaan en ook dat kan in blokjes. Het voorlezen combineren met de mini's. De oudste terugvragen wat het heeft gelezen etc.
Als school met snapit werkt, kan de leerkracht zelf de vorderingen rekenen taal en spelling volgen, Na zijn uitleg op laptop/zoom. En zelfstandig werken is daar zowiezo een must. Haakt een kind af kan de leerkracht aan de bel trekken.

zondag 3 januari 2021 om 20:26
En nog even een side note. Een leerkracht geeft bv 45 minuten rekenen/spelling/taal. 5 algemene instructie, 10 minuten wat extra terwijl de eerste bubs al werkt, en nog een keer 10 extra instructie en dan individueel. Het is niet zo dat een reken/taal/spelling les voor 1 kind die hele tijd opvreet. Dan klopt er iets niet.