Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Moet je persé testen?

23-09-2020 15:41 85 berichten
Mijn kind, puber, is verkouden, hoest en heeft keelpijn. Geen koorts. Vanochtend was de GGD onbereikbaar, nu sta ik al 25 minuten in de wacht. DigiD is aangevraagd maar nog niet binnen.
Hoe erg is het als we die test laten zitten?
Alle reacties Link kopieren
Als jullie je gedragen alsof het corona is en quarantaine toepassen, hoef je niet te testen.
Alle reacties Link kopieren
Gaat puber in quarantaine en blijf jij en andere gezinsleden ook thuis?
Alle reacties Link kopieren
Dan doen alsof hij het wel heeft en het hele gezin 14 dagen in quarantaine.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Eigenlijk wel, maar als je niet terecht kan houdt het op he. Dan gewoon thuisblijven tot je een tijdje klachtenvrij bent.
Ik heb gisteren geprobeerd een test in te plannen maar kreeg de melding dat er geen locaties beschikbaar waren. Tja, dan ben je snel klaar.
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
23-09-2020 15:45
Eigenlijk wel, maar als je niet terecht kan houdt het op he. Dan gewoon thuisblijven tot je een tijdje klachtenvrij bent.
Ik heb gisteren geprobeerd een test in te plannen maar kreeg de melding dat er geen locaties beschikbaar waren. Tja, dan ben je snel klaar.
Ik begreep dat als je online een test wil aanvragen je vaak te zien krijgt dat er geen locatie beschikbaar is. Als je vervolgens belt (Als je er doorheen komt) is er vaak nog wel plaats.
Doreia* schreef:
23-09-2020 15:44
Dan doen alsof hij het wel heeft en het hele gezin 14 dagen in quarantaine.

Nee, puber in isolatie, hele gezin 10 dagen in quarantaine nadát puber 24 uur volledig klachten vrij is.
Reden, als puber corona heeft kan hij je op de laatste dag nog besmetten.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
23-09-2020 15:44
Dan doen alsof hij het wel heeft en het hele gezin 14 dagen in quarantaine.
Quarantaine is nu 10 dagen.

Maar je kan ook gewoon thuis blijven en wachten tot je 24 uur klachtenvrij bent toch? Ik heb een lichte verkoudheid gehad net voor het weekend. Dag erna was het al minder. Netjes thuis gebleven en gewacht tot ik 24 uur klachtenvrij was. Toen weer gaan werken.
Ik vind het wat anders wanneer je klachten erger worden ipv minder.
Merys schreef:
23-09-2020 15:49
Nee, puber in isolatie, hele gezin 10 dagen in quarantaine nadát puber 24 uur volledig klachten vrij is.
Reden, als puber corona heeft kan hij je op de laatste dag nog besmetten.
Hmm, dan toch beter testen denk ik
Ik heb gisteren, na lang proberen erdoorheen te komt, 50 minuten in wacht gestaan. Nu een afspraak staan voor vrijdag. Alle andere locaties waren vol. (Via de prioriteitenlijn)
Ik snap dat mensen zich niet laten testen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof er weinig van dat mensen die zich niet laten testen dus echt zoveel dagen in quarantaine gaan. Ik werk op het VO en daar uiteraard heel veel leerlingen met verkoudheid. Velen laten zich testen, maar er zijn er ook meer dan genoeg die dat niet doen en thuis afwachten tot ze 24 uur klachtenvrij zijn. Ik geloof er niks van dat het hele gezin vervolgens in quarantaine gaat wanneer puber klachtenvrij is en huisgenoten geen klachten hebben.
Misschien is dat wel de juiste weg om te bewandelen hoor, maar in de praktijk gebeurt dat niet veel volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
23-09-2020 15:49
Quarantaine is nu 10 dagen.

Maar je kan ook gewoon thuis blijven en wachten tot je 24 uur klachtenvrij bent toch? Ik heb een lichte verkoudheid gehad net voor het weekend. Dag erna was het al minder. Netjes thuis gebleven en gewacht tot ik 24 uur klachtenvrij was. Toen weer gaan werken.
Ik vind het wat anders wanneer je klachten erger worden ipv minder.
Eigenlijk is het tot je 24 uur klachtenvrij bent, met een minimum van 7 dagen - als je niet weet of het COVID was.
tulpje21 schreef:
23-09-2020 15:58
Ik geloof er weinig van dat mensen die zich niet laten testen dus echt zoveel dagen in quarantaine gaan. Ik werk op het VO en daar uiteraard heel veel leerlingen met verkoudheid. Velen laten zich testen, maar er zijn er ook meer dan genoeg die dat niet doen en thuis afwachten tot ze 24 uur klachtenvrij zijn. Ik geloof er niks van dat het hele gezin vervolgens in quarantaine gaat wanneer puber klachtenvrij is en huisgenoten geen klachten hebben.
Misschien is dat wel de juiste weg om te bewandelen hoor, maar in de praktijk gebeurt dat niet veel volgens mij.

Nee, dat denk ik ook niet. Maar zou eigenlijk dus wel moeten. Overigens mag je dan als gezinslid (mits klachtenvrij) wel naar buiten voor het hoogstnoodzakelijke.
Nou, ik had beet hoor. Maar de eerstvolgende mogelijkheid voor een test was maandag, dus over 5 dagen, en op grote afstand. Ik heb het maar laten schieten, tegen die tijd is kind allang weer beter.

Het advies was: kind moet binnenblijven tot 24 uur klachtenvrij, en wij moeten pas in quarantaine als ze koorts krijgt of benauwd wordt. En we mogen geen bezoek ontvangen.
Allemaal niet zo'n probleem dus.

Maar politiek gezien vind ik het een aanfluiting, deze gang van zaken.
hanke321 schreef:
23-09-2020 15:42
Gaat puber in quarantaine en blijf jij en andere gezinsleden ook thuis?
Alleen bij koorts moet het hele gezin thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
23-09-2020 15:49
Nee, puber in isolatie, hele gezin 10 dagen in quarantaine nadát puber 24 uur volledig klachten vrij is.
Reden, als puber corona heeft kan hij je op de laatste dag nog besmetten.
ach nee, wat een onzin
gewoon, na 24 uur vrij weer naar school

Sterker nog, stel dat TO wel een testlocatie had gevonden, en kind was klachtenvrij, dan wordt gevraagd of je de test wil afzeggen.
lilalinda schreef:
23-09-2020 16:12
ach nee, wat een onzin
gewoon, na 24 uur vrij weer naar school

Sterker nog, stel dat TO wel een testlocatie had gevonden, en kind was klachtenvrij, dan wordt gevraagd of je de test wil afzeggen.

Dat was een reactie op kind behandelen of het wél Covid heeft. Dan is dat het advies wat je krijgt.
Hoe oud is die puber?

Hier een kind van bijna 12 met klachten, die ga ik niet (onnodig) weer laten testen waar ik ook nog eens 5 kwartier voor moet rijden enkele reis. We wachten gewoon tot de klachten over zijn en dan weer naar school (VO)

Van de site van het RIVM:

Voor kinderen in het voortgezet onderwijs, MBO of hoger onderwijs geldt:

Heeft het kind verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn), koorts, benauwdheid of (meer dan incidenteel) hoesten? Laat het kind testen* en blijf thuis tot de uitslag van de test bekend is.
Heeft het kind ook koorts en/of benauwdheid? Dan blijft iedereen in het huishouden thuis.

Als iemand in het huishouden positief is getest op COVID-19, blijft iedereen in het huishouden thuis. Krijgt iemand klachten? Dan laat moet hij of zij zich laten testen.
Komt het kind terug uit een gebied dat een oranje of rood reisadvies heeft vanwege corona of krijgt je kind een notificatie met de Coronamelder-app dan moet hij of zij 10 dagen thuisblijven (quarantaine). Meer informatie hierover vind je op NederlandWereldwijd.

* Let op: het huidige testbeleid is aangescherpt en kinderen tot en met 12 jaar hoeven niet getest te worden. Dit is een tijdelijke uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je hem binnen opsluit tot het over is, dan kan het.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook de afspraak wel maken (stel je kind wordt beroerder), en dan afbellen als je kind in de tussentijd meer dan 24u klachtenvrij is geweest.
.
anoniem_392232 wijzigde dit bericht op 23-09-2020 16:23
Reden: Oepsie
99.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn puber wordt morgen getest, gisteren gebeld.
Flink verkouden, hoofdpijn, keelpijn maar geen koorts of reuk/smaakverlies.
Als bijbaan werkt ze met kinderen met een beperking, daarom maar testen.
.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
23-09-2020 16:20
Je kan ook de afspraak wel maken (stel je kind wordt beroerder), en dan afbellen als je kind in de tussentijd meer dan 24u klachtenvrij is geweest.
Je krijgt ze al nauwelijks te pakken om een afspraak te maken. Krijgt steeds een bandje dat je het een half uur later nog eens moet proberen. Uiteindelijk heb ik 19x gebeld voordat ik -na 35 minuten in de wacht- iemand aan de telefoon kreeg.
Ik denk niet dat veel mensen daar ook nog een keer zin in hebben om een afspraak af te bellen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-09-2020 16:19
Wanneer je hem binnen opsluit tot het over is, dan kan het.
maar ook na-testen mag je pas klachten-vrij weer naar buiten
alleen degene met klachten, geldt niet voor hele gezin. Want jij kan wel Corona-vrij zijn verklaard, maar als je daarna je verkoudheidsvisrus de klas inbrengt, kan daarna de hele klas thuis gaan zitten proesten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven