Coronavirus COVID-19 alle pijlers

mondkapje wassen: stomen boven kokend water?

18-10-2020 13:30 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het wassen van mondkapjes nogal een gedoe vind - op de hand want ik draai eigenlijk nooit een was op 60 graden - leek het me handig om ze te stomen. Niet te grote pan, bodempje water, mondkapje om de handvatten haken en het water een tijdje laten koken.

Maar googelend kwam ik er nog niet achter of dat ook werkt. Het lijkt me meer dan heet genoeg, maar hoe lang zou je moeten stomen?
Ik kwam wel ergens tegen dat je mondkapjes zou kunnen fohnen, met de fohn op de hoogste stand en dat zou dan een minuut of 10 moeten. Niet echt praktisch, maar met zo'n pannetje kokend water heb je er geen omkijken naar. Alleen halverwege mondkapje even omdraaien.

Ik vind het superhandig, maar werkt het ook?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
19-10-2020 06:23
Klopt. Maar ik draag zo'n kapje hooguit een kwartier in een winkel, dus erg vies wordt het dan niet. Maar voor zover ik begrepen heb moet je het dan eigenlijk wel wassen. Dat vind ik dan wat overdreven + teveel gedoe, vandaar: stomen!
Maar hoe kan stomen nu minder gedoe zijn dan dat ding mee laten draaien met je gewone was (40C, met wasmiddel)?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
19-10-2020 12:18
Maar hoe kan stomen nu minder gedoe zijn dan dat ding mee laten draaien met je gewone was (40C, met wasmiddel)?
Ik draai eens in de 5-6 dagen een was, dat maakt het een stuk onhandiger als ik na elke keer dragen het mondkapje zou willen wasssen.
+ er wordt aangeraden op 60 graden te wassen en op die temperatuur was ik nooit.

Daarom deed ik het op de hand, maar dat vond ik niet zo handig en stomen vind ik dat wel.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
19-10-2020 14:01
Ik draai eens in de 5-6 dagen een was, dat maakt het een stuk onhandiger als ik na elke keer dragen het mondkapje zou willen wasssen.
+ er wordt aangeraden op 60 graden te wassen en op die temperatuur was ik nooit.

Daarom deed ik het op de hand, maar dat vond ik niet zo handig en stomen vind ik dat wel.
Dan koop je toch gewoon wat meer mondkapjes zodat je de tijd tussen 2 x wassen kunt overbruggen?
Verder verbaast het me echt dat zoveel mensen nooit op 60 graden wassen. Hoor het om me heen ook veel. Alles bij elkaar gooien en dan op 40 of zelfs maar 30. Waarom?
ñuca schreef:
19-10-2020 15:26
Dan koop je toch gewoon wat meer mondkapjes zodat je de tijd tussen 2 x wassen kunt overbruggen?
Verder verbaast het me echt dat zoveel mensen nooit op 60 graden wassen. Hoor het om me heen ook veel. Alles bij elkaar gooien en dan op 40 of zelfs maar 30. Waarom?
Ik was alleen sportkleding op 60. Er is voor een gezond gezin geen enkele reden om normale was heet te wassen. Ik ben zelfs opgegroeid met een wasmachine die helemaal geen temperatuurfunctie had!
tonkje schreef:
19-10-2020 14:01
Ik draai eens in de 5-6 dagen een was, dat maakt het een stuk onhandiger als ik na elke keer dragen het mondkapje zou willen wasssen.
+ er wordt aangeraden op 60 graden te wassen en op die temperatuur was ik nooit.

Daarom deed ik het op de hand, maar dat vond ik niet zo handig en stomen vind ik dat wel.
Zoals je kunt lezen is 40C ook prima, zolang je maar zeep (wasmiddel) gebruikt. En koop een paar mondkapjes extra.
kadanz schreef:
19-10-2020 15:32
Ik was alleen sportkleding op 60. Er is voor een gezond gezin geen enkele reden om normale was heet te wassen. Ik ben zelfs opgegroeid met een wasmachine die helemaal geen temperatuurfunctie had!
Ik ben opgegroeid met een moeder die beddengoed, handdoeken, sokken en ondergoed op 60 graden waste en dat doe ik nu ook nog steeds.
De vaatdoeken e.d. gaan zelfs op 90 graden.
Schimmels en bacteriën gaan niet dood op lage temperaturen.
ñuca schreef:
19-10-2020 15:45
Ik ben opgegroeid met een moeder die beddengoed, handdoeken, sokken en ondergoed op 60 graden waste en dat doe ik nu ook nog steeds.
De vaatdoeken e.d. gaan zelfs op 90 graden.
Schimmels en bacteriën gaan niet dood op lage temperaturen.
Is er hier iemand die wel eens ziek is geworden van haar eigen schone op 30 graden gewassen handdoek?
kadanz schreef:
19-10-2020 16:22
Is er hier iemand die wel eens ziek is geworden van haar eigen schone op 30 graden gewassen handdoek?

Ziek niet, wel misselijk van de geur, direct na het afdrogen rok de handdoek al niet fris meer.

Was niet mijn handdoek maar bij iemand wat ik logeerde en die de was op alleen lage temperaturen deed.

Rook als een zure vaatdoek.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
19-10-2020 15:26
Dan koop je toch gewoon wat meer mondkapjes zodat je de tijd tussen 2 x wassen kunt overbruggen?
Dat zou ik kunnen doen, vooral ook nu ik hier lees dat die 60 graden helemaal niet nodig is.

Verder verbaast het me echt dat zoveel mensen nooit op 60 graden wassen. Hoor het om me heen ook veel. Alles bij elkaar gooien en dan op 40 of zelfs maar 30. Waarom?
Tja, ik ben in mijn eentje en allerlei verschillende soorten wassen draaien zou wel kunnen, maar dan was ik continue met amper half beladen trommels, daar houd ik niet van. En alles bij elkaar op 40 graden (soms 30 als er iets van wol tussen zit) werkt prima vind ik.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
ñuca schreef:
19-10-2020 15:45
Ik ben opgegroeid met een moeder die beddengoed, handdoeken, sokken en ondergoed op 60 graden waste en dat doe ik nu ook nog steeds.
De vaatdoeken e.d. gaan zelfs op 90 graden.
Schimmels en bacteriën gaan niet dood op lage temperaturen.
Maar zeep overleven ze niet
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
19-10-2020 10:03

Je zou willen dat er een “gezond verstand”- advies komt; niet volledig wetenschappelijk bewezen, maar wel zo praktisch dat de grote meerderheid het een kans wil geven, en daarmee de hygiëne in totaal toch wat meer opschroeft dan wanneer iedereen in verwarring is of de aanwijzingen te omslachtig vindt, en uit weerstand toch de hele week met hetzelfde wegwerpkapje blijft lopen...

Die weerstand snap ik niet. Het gaat toch om je gezondheid? En dan ga je uit weerstand tegen iets of iemand met je eigen gezondheid sollen? Echt, ik vind het allemaal zo'n kleine moeite.
Such fun!1
Andersom schreef:
19-10-2020 16:36
Ziek niet, wel misselijk van de geur, direct na het afdrogen rok de handdoek al niet fris meer.

Was niet mijn handdoek maar bij iemand wat ik logeerde en die de was op alleen lage temperaturen deed.

Rook als een zure vaatdoek.
Ik zou hem een ander sopje aanbieden, mijn handdoeken ruiken heel neutraal. Of hij/zijn heeft de was een dag in de trommel laten liggen.
MarindaH schreef:
19-10-2020 19:17
Die weerstand snap ik niet. Het gaat toch om je gezondheid? En dan ga je uit weerstand tegen iets of iemand met je eigen gezondheid sollen? Echt, ik vind het allemaal zo'n kleine moeite.
Als ze de negatieve energie die ze in het koninklijk reisje steken nou eens constructief besteden aan duidelijk mondkapjesadvies...
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
18-10-2020 13:45
Aangezien het coronavirus niet eens meerdere dagen in stof overleeft, was ik m'n mondkapjes gewoon op 40 graden met de rest mee.
Maar als het virus op stof niet meer dan een paar dagen overleefd, waarom dan nog wassen?
Ik heb 3 stoffen mondkapjes, en kom hooguit 2x per week in de winkel

Ov enzovoort gebruik ik niet. Dus in principe hoef ik dan helemaal niet te wassen toch?
pearle schreef:
20-10-2020 15:12
Maar als het virus op stof niet meer dan een paar dagen overleefd, waarom dan nog wassen?
Ik heb 3 stoffen mondkapjes, en kom hooguit 2x per week in de winkel

Ov enzovoort gebruik ik niet. Dus in principe hoef ik dan helemaal niet te wassen toch?
Jij wast je kleding ook niet? :sarcastic:
Een mondkapje wordt door gebruik vies. Door stof, je eigen adem etc. Dus was je zo´n ding geregeld.
pearle schreef:
20-10-2020 15:12
Maar als het virus op stof niet meer dan een paar dagen overleefd, waarom dan nog wassen?
Ik heb 3 stoffen mondkapjes, en kom hooguit 2x per week in de winkel

Ov enzovoort gebruik ik niet. Dus in principe hoef ik dan helemaal niet te wassen toch?
Omdat je wel een tijdje door zo'n ding staat te asemen. Maar voor mij hoef je het niet te doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
18-10-2020 15:28
Grappig, ik gebruik de sla centrifuge juist als mini wastrommel om de boel goed nat te maken. Nooit aan gedacht dat ik ze er daarna ook droger mee kan maken. Peuter vind de mini wasmachine reuze interessant!
Inmiddels heb ik er een doosje biotex bij staan, en gebruik ik gekookt maar iets afgekoeld water. En gebruik ik hem ook om de kapjes droger te maken voordat ze op de verwarming gaan. En ja, das waarschijnlijk overkill, maar ik vind het nog steeds makkelijk om ze niet kwijt te raken en ik heb ongeveer net zo veel plezier als peuter bij het ronddraaien van dat ding :) haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven