Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes

28-07-2020 20:23 343 berichten
Het is volgende week er op of er onder. Komt er een mondkapjesplicht voor openbare gebouwen etc etc

Mijn mening: ja graag! Alles wat mee kan helpen aan t uitdoven van het virus moeten we doen!

Eens dat er mondkapjes moeten komen

Totaal aantal stemmen: 215

Ja, in openbare gebouwen (27%)
Ja en overal. Ook buiten op straat (11%)
Nee (53%)
ik twijfel nog (8%)
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
28-07-2020 20:49
Ik zeg JA en dan meteen voor overal op straat er ook bij. Plus een avondklok plus veel strengere handhaving incl boetes. Klaar met die onzin en al die grijze gebieden die elke grapjurk naar zijn hand probeert te zetten. Echt stop die onzin. Nu even een paar maanden super streng en dan hopelijk de boel weer wat leefbaarder.
Er is veel weerstand, maar wat als we zo lekker losjes blijven doorgaan?
Een lockdown heeft veel grotere gevolgen.
Zoals de Belgische Jaap van Dissel (Van Ranst) al zei: ' we vragen mensen alleen maar om een mondkapje op te doen niet om een steen om hun nek te dragen)'. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
28-07-2020 20:52
Ja maar sorry dat ik het zeg hoor maar sommigen (like yourself) houden zich niet aan die regels wat een mondkapje dan ineens toch wel weer van toevoegende waarde maakt. En dat is nu juist het hele eieren eten. Ik denk dat inmiddels iedereen de maatregelen wel kan dromen maar mensen hebben gewoon schijt. Jij wast je handen niet een ander vindt de anderhalvemeter onzin weer een ander vindt niet dat ie thuis hoeft te blijven met klachten. Dus ja zeg jij het maar dan.....
Pardon?

Punt is dat nog steeds gewoon geen enkele aanwijzing is dat mondkapjes één van die andere maatregelen kan vervangen.
Sterker nog: die andere maatregelen hebben hun nut duidelijk bewezen.

Dat mensen zich er niet aan houden moet toch geen reden zijn om dan maar een (veel minder effectieve) maatregel in te voeren?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 20:56
Dat zei ik niet. Volgende week kan alles anders zijn. Of over een maand. De maatregelen worden telkens opnieuw heroverwogen. Er lopen onderzoeken van het RIVM. Er is een brandbrief door experts naar de regering gestuurd met het dringende verzoek om de maatregelen te verscherpen, waarin mondkapjes worden aanbevolen (Schellekens).
Ik vroeg het dan ook niet aan jou, maar reageerde daarmee op de OP.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
28-07-2020 20:52
Ja maar sorry dat ik het zeg hoor maar sommigen (like yourself) houden zich niet aan die regels wat een mondkapje dan ineens toch wel weer van toevoegende waarde maakt. En dat is nu juist het hele eieren eten. Ik denk dat inmiddels iedereen de maatregelen wel kan dromen maar mensen hebben gewoon schijt. Jij wast je handen niet een ander vindt de anderhalvemeter onzin weer een ander vindt niet dat ie thuis hoeft te blijven met klachten. Dus ja zeg jij het maar dan.....
Nee hoor. Heb je donderdag naar Op1 gekeken?
Solomio schreef:
28-07-2020 20:57
Als Nederland het nou veel slechter zou doen had je een punt.

En dat mensen geen afstand (meer) houden los je niet op met mondkapjes. Afstand is namelijk vele malen effectiever.
Dus zet dan in op het opnieuw benadrukken van de echt effectieve maatregelen.
Nederland is een dichtbevolkt land dus als mensen gewoon op stap gaan is afstand houden sowieso niet makkelijk, mondkapjes is dan in ieder geval iets en mensen vergeten niet dat er een pandemie is. Het is nergens aangetoond dat het negatief werkt, en daarnaast gebruiken veel landen ze nu wel. Waarom zou je dat in Nederland dan niet doen?
EllaBowie schreef:
28-07-2020 21:02
Nederland is een dichtbevolkt land dus als mensen gewoon op stap gaan is afstand houden sowieso niet makkelijk, mondkapjes is dan in ieder geval iets en mensen vergeten niet dat er een pandemie is. Het is nergens aangetoond dat het negatief werkt, en daarnaast gebruiken veel landen ze nu wel. Waarom zou je dat in Nederland dan niet doen?
Dus als een ander in de sloot spring doe jij het ook?
Het is mij hier opgevallen dat degenen die een mondkapje dragen (bijvoorbeeld in de supermarkt), zich nou juist helemaal niet aan de 1,5 meter afstand houden. Als dat 't gevolg is ben ik er zeker tegen. Die mondkapjes zijn niet eens bewezen effectief.
lila01 schreef:
28-07-2020 20:57
Dit is natuurlijk onzin.

Nee hoor, de meeste besmettingen vinden binnen het gezin plaats.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
28-07-2020 21:02
Waarom zou je dat in Nederland dan niet doen?
Omdat wij zo graag het popie-jopie, alles- mag-en-alles-kan-land willen zijn.
lila01 schreef:
28-07-2020 20:51
Uh... ja hoor.
Valt je niet op dat Nederland zo'n beetje het enige land is waar ze nog niet word een gedragen? En dat afstand houden en thuis blijven bij klachten, daar houdt lang niet iedereen zich (meer) aan. Vandaar dat mondkapjes i.m.o. een goede toevoeging zouden kunnen zijn.
Het kloppt dat er in Nederland het meeste kritiek is op mondkapjes. Hoor andere landen daar minder over. Vraag me vaak af waarom dat zo is.

Las trouwens net op teletext dat er geen landelijke mondkapjesplicht komt maar dat ze het per regio zelf gaan bepalen.
Solomio schreef:
28-07-2020 21:00
Pardon?

Punt is dat nog steeds gewoon geen enkele aanwijzing is dat mondkapjes één van die andere maatregelen kan vervangen.
Sterker nog: die andere maatregelen hebben hun nut duidelijk bewezen.

Dat mensen zich er niet aan houden moet toch geen reden zijn om dan maar een (veel minder effectieve) maatregel in te voeren?
Maar het gaat toch ook niet om vervangen? Het is én én. Op dit moment gaat op veel plekken afstand houden niet goed, dan moet je toch wat anders invoeren? Ik denk namelijk wel dat mondkapjes ervoor kunnen zorgen dat mensen ook meer gaan opletten met afstand houden, maar je moet het allemaal stimuleren.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
28-07-2020 21:02
Nederland is een dichtbevolkt land dus als mensen gewoon op stap gaan is afstand houden sowieso niet makkelijk, mondkapjes is dan in ieder geval iets en mensen vergeten niet dat er een pandemie is. Het is nergens aangetoond dat het negatief werkt, en daarnaast gebruiken veel landen ze nu wel. Waarom zou je dat in Nederland dan niet doen?
Omdat ook nog nergens aangetoond is dat het positief werkt.

In maart en april konden we in datzelfde dichtbevolkte land wel afstand houden, waarom nu niet meer?

Waar vinden de meeste besmettingen plaats? Thuis, in de kroeg, op illegale feestjes.
Hoezo gaan we dan mondkapjes verplichten, op straat zelfs, terwijl daar nauwelijks besmettingen plaatsvinden?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
-Esmeralda- schreef:
28-07-2020 21:04
Het is mij hier opgevallen dat degenen die een mondkapje dragen (bijvoorbeeld in de supermarkt), zich nou juist helemaal niet aan de 1,5 meter afstand houden. Als dat 't gevolg is ben ik er zeker tegen. Die mondkapjes zijn niet eens bewezen effectief.
Ik zie ze ook zonder mondkapje vaak geen afstand meer houden. Als er dan toch iemand in je nek staat te hijgen, dan maar liever met. En mondkapjes zijn effectief, mits goed gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
28-07-2020 21:04
Nee hoor, de meeste besmettingen vinden binnen het gezin plaats.
Duh...
Nadat iemand het virus buiten het gezin heeft opgepikt.
LīlyRose schreef:
28-07-2020 21:04
Dus als een ander in de sloot spring doe jij het ook?
Als anderen daar een goeie reden voor hebben wel. Op dit moment gaan de besmettingen omhoog en denk ik niet dat mensen zelf meer afstand gaan houden of thuis gaan blijven.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 21:04
Omdat wij zo graag het popie-jopie, alles- mag-en-alles-kan-land willen zijn.
In het begin kreeg Nederland bakken met kritiek, omdat onze maatregelen niet streng genoeg zouden zijn.
Toch kregen we de uitbraak onder controle.
Hoezo Nederland afschilderen als onverantwoordelijk popie-jopie-land, terwijl het wat mij betreft één van de weinige landen is die zich vrijwel volledig laat leiden door de wetenschap.
Dat zouden meer landen moeten doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Geraldine schreef:
28-07-2020 21:04
Het kloppt dat er in Nederland het meeste kritiek is op mondkapjes. Hoor andere landen daar minder over. Vraag me vaak af waarom dat zo is.

Las trouwens net op teletext dat er geen landelijke mondkapjesplicht komt maar dat ze het per regio zelf gaan bepalen.
Waarschijnlijk. Er is nog geen officiële uitspraak.
lila01 schreef:
28-07-2020 21:06
Ik zie ze ook zonder mondkapje vaak geen afstand meer houden. Als er dan toch iemand in je nek staat te hijgen, dan maar liever met. En mondkapjes zijn effectief, mits goed gebruikt.

Zover ik van het rivm begrijp is daar helemaal geen bewijs voor. Of hebben ze hun mening inmiddels gewijzigd?
Alle reacties Link kopieren
Geraldine schreef:
28-07-2020 21:04
Het kloppt dat er in Nederland het meeste kritiek is op mondkapjes. Hoor andere landen daar minder over. Vraag me vaak af waarom dat zo is.

Las trouwens net op teletext dat er geen landelijke mondkapjesplicht komt maar dat ze het per regio zelf gaan bepalen.
Er is teveel onduidelijkheid en geharrewar onderling, zoals in het OMT.
Geen wonder dat mensen het allemaal niet meer zo serieus nemen.
EllaBowie schreef:
28-07-2020 21:07
Als anderen daar een goeie reden voor hebben wel. Op dit moment gaan de besmettingen omhoog en denk ik niet dat mensen zelf meer afstand gaan houden of thuis gaan blijven.
Anderen hebben wrs helemaal geen goede redenen, behalve sentiment en maar wat doen.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
28-07-2020 21:05
Maar het gaat toch ook niet om vervangen? Het is én én. Op dit moment gaat op veel plekken afstand houden niet goed, dan moet je toch wat anders invoeren? Ik denk namelijk wel dat mondkapjes ervoor kunnen zorgen dat mensen ook meer gaan opletten met afstand houden, maar je moet het allemaal stimuleren.
Misschien heeft het een tijdelijk positief effect. Dat tijdelijke effect ben je na 3 maanden wel weer kwijt. Vergeet niet dat je de plicht niet zomaar kunt afschaffen, wanneer doe je dat? En wat is de volgende maatregel als men toch geen afstand houdt?

Ik heb in Italië gezien dat menselijk gedrag niet eenvoudig te veranderen is, ook niet met mondkapje. Men houdt geen afstand, men draagt het kapje op de kin of alleen voor de mond.
lila01 schreef:
28-07-2020 21:07
Duh...
Nadat iemand het virus buiten het gezin heeft opgepikt.

Als je het aantal besmettingen wil terugdringen is de besmetting binnen gezinnen de kortste klap. Dat betekent dat een mondkapjesplicht in huis de effectiefste manier is om het virus terug te dringen.
lila01 schreef:
28-07-2020 21:07
Duh...
Nadat iemand het virus buiten het gezin heeft opgepikt.

Exact.
Lafae schreef:
28-07-2020 21:09
Als je het aantal besmettingen wil terugdringen is de besmetting binnen gezinnen de kortste klap. Dat betekent dat een mondkapjesplicht in huis de effectiefste manier is om het virus terug te dringen.

Daar kan je veel minder invloed op uitoefenen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-07-2020 21:08
In het begin kreeg Nederland bakken met kritiek, omdat onze maatregelen niet streng genoeg zouden zijn.
Toch kregen we de uitbraak onder controle.
Hoezo Nederland afschilderen als onverantwoordelijk popie-jopie-land, terwijl het wat mij betreft één van de weinige landen is die zich vrijwel volledig laat leiden door de wetenschap.
Dat zouden meer landen moeten doen.
'Overall' heeft Nederland het niet zo goed gedaan als je kijkt naar de cijfers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven