Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes

28-07-2020 20:23 343 berichten
Het is volgende week er op of er onder. Komt er een mondkapjesplicht voor openbare gebouwen etc etc

Mijn mening: ja graag! Alles wat mee kan helpen aan t uitdoven van het virus moeten we doen!

Eens dat er mondkapjes moeten komen

Totaal aantal stemmen: 215

Ja, in openbare gebouwen (27%)
Ja en overal. Ook buiten op straat (11%)
Nee (53%)
ik twijfel nog (8%)
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met je eens, Geraldine.
En al draag je een.mondkapje dan vind ik afstand houden ook nog even belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je heel de tijd met dat kapje zit te frutten, werkt het toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Vivamensje schreef:
28-07-2020 20:41
Alle terrassen open, alle binnenhoreca dicht. Op de terrassen tafels goed ver uit elkaar.
Goed idee, probleem is dat lang niet alle restaurants/ café's een (groot) terras hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hoe voorzien ze dat op scholen, na de zomervakantie? Ik denk dat pubers met mondkapjes gevaarlijker zijn dan zonder...
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk geen mondkapjesplicht.

Afstand houden, handen wassen, thuis blijven bij klachten.
Als men zich daaraan houdt voegen mondkapjes niks toe.

Ik snap niet dat mensen ze überhaupt willen. Volgen die dan helemaal de wetenschap niet?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat weerhoudt je - opstartster - om zelf een mondmasker op te zetten zonder dat er een verplichtende wet is?


Of kom gewoon hier in België wonen en leven :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
En hoezo is het volgende week erop of eronder?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Als mondkapjes al effect hebben en je wil er daadwerkelijk het aantal besmettingen mee terugbrengen, dan zou je thuis en op het werk een mondkapjesplicht in moeten stellen. Dat zou veruit het grootste deel van het aantal besmettingen terugdringen.
anoniem_639c119608cab wijzigde dit bericht op 28-07-2020 20:46
1.60% gewijzigd
Solomio schreef:
28-07-2020 20:44
Natuurlijk geen mondkapjesplicht.

Afstand houden, handen wassen, thuis blijven bij klachten.
Als men zich daaraan houdt voegen mondkapjes niks toe.

Ik snap niet dat mensen ze überhaupt willen. Volgen die dan helemaal de wetenschap niet?
Zeker met dat geklooi van de hele tijd op- en afzetten.
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
28-07-2020 20:45
Als mondkapjes al effect hebben en je wil er daadwerkelijk het aantal besmettingen mee terugbrengen, dan zou je binnenshuis en op het werk een mondkapjesplicht in moeten stellen. Dat zou veruit het grootste deel van het aantal besmettingen terugdringen.
Ineens verplichten om te slapen met die rot-dingen :-) ?
Zeker als je met iemand anders op de kamer ligt.

Want overdag heb je nog in de gaten hoe je hoest en niest, maar 's nachts natuurlijk niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Solomio schreef:
28-07-2020 20:45
En hoezo is het volgende week erop of eronder?
Dat maakt de OP wat dramatischer
Wat ik vaak zie is dat mensen hem alleen op de mond of onder het kin dragen. Vorige week zat ik in de tram en er kwam een vrouw van begin 20 binnen die alleen haar mond had bedekt. Ze ging zitten en trok hem onder haar kin en vlak voordat de controlleur kwam trok ze hem over mond en neus. Dat kan ik ook.😆
Lafae schreef:
28-07-2020 20:41
Het aantal besmettingen dat die uitbraken opleverde is maar een klein percentage van het totaal aantal besmettingen.
Het is nu zomervakantie, Mensen zijn veelal buiten, ramen deuren staan open.

In de herfst en winter gaan we het zien.
Ik zeg JA en dan meteen voor overal op straat er ook bij. Plus een avondklok plus veel strengere handhaving incl boetes. Klaar met die onzin en al die grijze gebieden die elke grapjurk naar zijn hand probeert te zetten. Echt stop die onzin. Nu even een paar maanden super streng en dan hopelijk de boel weer wat leefbaarder.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-07-2020 20:44
Natuurlijk geen mondkapjesplicht.

Afstand houden, handen wassen, thuis blijven bij klachten.
Als men zich daaraan houdt voegen mondkapjes niks toe.

Ik snap niet dat mensen ze überhaupt willen. Volgen die dan helemaal de wetenschap niet?
Uh... ja hoor.
Valt je niet op dat Nederland zo'n beetje het enige land is waar ze nog niet word een gedragen? En dat afstand houden en thuis blijven bij klachten, daar houdt lang niet iedereen zich (meer) aan. Vandaar dat mondkapjes i.m.o. een goede toevoeging zouden kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
28-07-2020 20:44
Wat weerhoudt je - opstartster - om zelf een mondmasker op te zetten zonder dat er een verplichtende wet is?


Of kom gewoon hier in België wonen en leven :-).
In sommige omstandigheden, zoals laatst in een ziekenhuis doe ik dat inderdaad. (Ik ben niet opstartster).
lila01 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 20:52
4.10% gewijzigd
Solomio schreef:
28-07-2020 20:44
Natuurlijk geen mondkapjesplicht.

Afstand houden, handen wassen, thuis blijven bij klachten.
Als men zich daaraan houdt voegen mondkapjes niks toe.

Ik snap niet dat mensen ze überhaupt willen. Volgen die dan helemaal de wetenschap niet?
Ja maar sorry dat ik het zeg hoor maar sommigen (like yourself) houden zich niet aan die regels wat een mondkapje dan ineens toch wel weer van toevoegende waarde maakt. En dat is nu juist het hele eieren eten. Ik denk dat inmiddels iedereen de maatregelen wel kan dromen maar mensen hebben gewoon schijt. Jij wast je handen niet een ander vindt de anderhalvemeter onzin weer een ander vindt niet dat ie thuis hoeft te blijven met klachten. Dus ja zeg jij het maar dan.....
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
28-07-2020 20:45
Als mondkapjes al effect hebben en je wil er daadwerkelijk het aantal besmettingen mee terugbrengen, dan zou je thuis en op het werk een mondkapjesplicht in moeten stellen. Dat zou veruit het grootste deel van het aantal besmettingen terugdringen.
Dat doen ze in andere landen dus.
Als je op visite bent bij vrienden en op het werk.
Ik merk helemaal niet dat mondkapjes zorgen voor schijnveiligheid, maar dat je juist meer bezig bent met dat het virus er nog is. Zonder mondkapje vergeet ik het soms en aangezien je niet altijd 1.5 meter afstand kan houden is het in ieder geval iets. Het gaat in combinatie met al het andere, dus niet alleen mondkapje maar ook handen wassen/ontsmetten en afstand houden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-07-2020 20:45
En hoezo is het volgende week erop of eronder?
Dat zei ik niet. Volgende week kan alles anders zijn. Of over een maand. De maatregelen worden telkens opnieuw heroverwogen. Er lopen onderzoeken van het RIVM. Er is een brandbrief door experts naar de regering gestuurd met het dringende verzoek om de maatregelen te verscherpen, waarin mondkapjes worden aanbevolen (Schellekens).
Ja graag en dan volledig dus op straat etc.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
28-07-2020 20:47
Ineens verplichten om te slapen met die rot-dingen :-) ?
Zeker als je met iemand anders op de kamer ligt.

Want overdag heb je nog in de gaten hoe je hoest en niest, maar 's nachts natuurlijk niet.
Dit is natuurlijk onzin.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 20:51
Uh... ja hoor.
Valt je niet op dat Nederland zo'n beetje het enige land is waar ze nog niet word een gedragen? En dat afstand houden en thuis blijven bij klachten, daar houdt lang niet iedereen zich (meer) aan. Vandaar dat mondkapjes i.m.o. een goede toevoeging zouden kunnen zijn.
Als Nederland het nou veel slechter zou doen had je een punt.

En dat mensen geen afstand (meer) houden los je niet op met mondkapjes. Afstand is namelijk vele malen effectiever.
Dus zet dan in op het opnieuw benadrukken van de echt effectieve maatregelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Gaat het in vergelijkbare landen met mondkapjesplicht dan significant beter dan in Nederland qua aantal besmettingen e.d.?

Meeste besmettingen vinden plaats binnen besloten bijeenkomsten van families en vrienden. Die gaan geen mondkapje dragen, inde kroeg ook niet. Ook zo'n plek waar uitbraken zijn. In restaurants zijn, zover ik weet, geen echte uitbraken tot nu toe.

Maar als je een mondkapje wilt dragen, waarom wachten op verplichting van bovenaf? Zet er een op, als er een schaap over de dam is volgen er vast meer.

Ook met mondkapje moet je je aan de regels houden. Gedragsdeskundigen zijn het niet met elkaar eens of dat wel of niet gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven