Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wanneer lockdown

21-09-2020 08:37 78 berichten
Vanochtend las ik dit op NOS:

Lockdown dreigt in Groot-Brittannië

Volgens minister Hancock van Volksgezondheid staat Groot-Brittannië op een kantelpunt. Als mensen de coronaregels van de overheid niet opvolgen moeten er strenge maatregelen worden genomen, waarschuwt hij. Een tweede nationale lockdown is dan een van de opties. "Ik sluit het niet uit", zei hij gisteravond.

Het aantal besmettingen is fors toegenomen de laatste weken. Vandaag kwamen er 3899 nieuwe besmettingen bij. Premier Johnson spreekt van een tweede golf en de burgemeester van Londen eist snelle actie om verdere verspreiding van het virus in de hoofdstad tegen te gaan. "Het is voor zowel de gezondheid als het bedrijfsleven beter om dat te vroeg dan te laat te doen."


Groot-Brittannië heeft aanzienlijk meer inwoners dan NL dus hebben wij omgerekend veel meer besmettingen. Hoe kan het dat wij hier nog maar halfbakken maatregelen hebben? De ziekenhuisopnames stijgen exceptioneel en in het topic ' Covid in de zorg' lees ik dat patiënten gewoon drie weken op de IC liggen en net zo ziek zijn als in maart.

Wie pleit er nog meer voor harde(re) maatregelen?

Totaal aantal stemmen: 102

Ja maatregelen zijn te soft (25%)
ik vind de maatregelen prima (59%)
Van mij mag er weer een lockdown komen (16%)
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-09-2020 09:26
Deze reacties lijkt me precies waarom de media het groots neer zet: lekker veel opruiing.
Terwijl er nergens te vinden is wàt er dan door zou gaan en de meeste mensen bij carnaval alleen maar denken aan feesten in de kroeg en een optocht.

Misschien heb ik het mis en willen ze wel optochten door laten gaan (is natuurlijk ook een enorm onderdeel) maar nu staat iedereen al op z’n achterste poten voordat duidelijk is wat de verenigingen überhaupt van plan zijn.
Misschien omdat we in de afgelopen maanden nogal wat keren voorbij hebben zien komen dat mensen openlijk schijt hebben aan alles, als ze maar kunnen feesten, danwel zich in allerlei slinkse bochten wringen om dat te kunnen doen. En nee, dat zijn niet per se carnavalvierders, ze komen uit alle windstreken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees daar dus inderdaad geen optochten of kroegen carnaval.
Ik zie dan bijvoorbeeld voor me dat je dingen als een ‘kroegen cabaret’ (heet anders in elk dorp) dan nu in het theater doet zodat er meer mensen zittend bij kunnen zijn.
Dat soort dingen kun je prima bedenken en ik lees in het artikel dat ze dus juist dat soort dingen zoeken zodat mensen iets leuks hebben tijdens carnaval en niet zelf alsof de kroeg in duiken.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 09:28
Misschien omdat we in de afgelopen maanden nogal wat keren voorbij hebben zien komen dat mensen openlijk schijt hebben aan alles, als ze maar kunnen feesten, danwel zich in allerlei slinkse bochten wringen om dat te kunnen doen. En nee, dat zijn niet per se carnavalvierders, ze komen uit alle windstreken.
Ja maar dan ‘moet’ je toch juist een alternatief aanbieden?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-09-2020 09:32
Ja maar dan ‘moet’ je toch juist een alternatief aanbieden?
Aan de ene kant wel, aan de andere kant denk ik: als het nou echt even beter is dat het niet doorgaat, omdat het risico anders bestaat dat het toch weer te druk wordt, waarom kunnen mensen zich er dan niet gewoon een keer bij neerleggen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 09:34
Aan de ene kant wel, aan de andere kant denk ik: als het nou echt even beter is dat het niet doorgaat, omdat het risico anders bestaat dat het toch weer te druk wordt, waarom kunnen mensen zich er dan niet gewoon een keer bij neerleggen?
Maar dat gaat dus niet. Er zijn hier mensen bij wie je echt niet kan aankomen met: carnaval gaat niet door. Dan krijg je net als bij de studenten nu een groep mensen voor wie er gewoon geen andere optie is dan maar zelf iets doen.
En dat zeggen ze juist in het artikel: afgelasten is geen optie omdat er dan sowieso illegale feesten komen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-09-2020 09:40
Maar dat gaat dus niet. Er zijn hier mensen bij wie je echt niet kan aankomen met: carnaval gaat niet door. Dan krijg je net als bij de studenten nu een groep mensen voor wie er gewoon geen andere optie is dan maar zelf iets doen.
En dat zeggen ze juist in het artikel: afgelasten is geen optie omdat er dan sowieso illegale feesten komen.
Ja, maar dan denk ik dus zoiets als Koningsdag in april dat het zich grotendeels in en om je eigen huis afspeelt en misschien voor een klein groepje genodigden ergens buiten de deur, maar meer dan dat zal het lijkt mij niet worden. En ik vind het dan echt heel kinderachtig om dan maar een illegaal feest te geven.

Hier speelt hetzelfde met Leids Ontzet, ik denk dan ook: mensen snappen toch hopelijk wel dat daar niet erg veel van terecht zal komen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik mis de optie:

"sommige mensen forummen alleen maar op de Coronapijler en zaaien onnodig paniek. Hun internet moet afgesloten worden"
anoniem_6409c20e18dd0 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 09:45
3.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Carnaval is over 5 maanden! Weten we dan nu al dat er dan nog steeds corona is? Iedereen zegt hier steeds hoe beter we ons aan "de regels " houden, des te sneller alles weer terug kan naar "normaal". Maar er is toch totaal geen uitzicht op "normaal" als er nu al gesproken wordt over een feest dat over 5 maanden plaats zou moeten vinden?
meredithje wijzigde dit bericht op 21-09-2020 09:46
Reden: Typefout
2.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 09:43
Ja, maar dan denk ik dus zoiets als Koningsdag in april dat het zich grotendeels in en om je eigen huis afspeelt en misschien voor een klein groepje genodigden ergens buiten de deur, maar meer dan dat zal het lijkt mij niet worden. En ik vind het dan echt heel kinderachtig om dan maar een illegaal feest te geven.

Hier speelt hetzelfde met Leids Ontzet, ik denk dan ook: mensen snappen toch hopelijk wel dat daar niet erg veel van terecht zal komen?
Ik vind het ook kinderachtig maar wel goed dat ze daar dus op proberen te anticiperen door een alternatief aan te bieden.

Thuis in de straat voor je eigen huis kan inderdaad ook.
pamelacourson schreef:
21-09-2020 08:51
Dit ook, ja. De handhaving is veel te soft. Ik las vanmorgen weer over een studentenfeest in Rotterdam waarbij de opgetrommelde agenten bekogeld werden met afval. Keihard aanpakken dat tuig.
Precies, allemaal 'n strafblad en flinke boetes. Geen uitzonderingen.
Alle reacties Link kopieren
Meredithje schreef:
21-09-2020 09:44
Carnaval is over 5 maanden! Weten we dan nu al dat er dan nog steeds corona is? Iedereen zegt hier steeds hoe beter we ons aan "de regels " houden, des te sneller alles weer terug kan naar "normaal". Maar er is toch totaal geen uitzicht op "normaal" als er nu al gesproken wordt over een feest dat over 5 maanden plaats zou moeten vinden?

Ja eens, maar geen sinterklaasintocht, sinterklaas op de bank met 1,5 meter tussen de volwassenen en de deuren/ramen open t.b.v.(en dat in de winter), geen kerstdiner, geen carnaval. Thuiswerken, geen kraamvisite. Dan moet de periode waarin we als simpele burgers het verschil tussen griep symptomen en corona symptomen niet herkennen nog beginnen.


Man man man. Wat een jaar, wat een komend jaar.
Ze lassen de carnavalsoptochten nu wel af geloof ik. Alleen zijn die optochten niet het grootste probleem, het probleem zit 'm in die lui die de kroegen in duiken om op 'n paar dagen tijd een heel maandsalaris op te zuipen.
Als carnaval dit voorjaar was afgelast had dat volgens mij echt wel doden gescheeld hier in Brabant.
Alle reacties Link kopieren
Alleen viel er dit jaar nog weinig af te gelasten aangezien er toen nog geen bekende besmettingen waren in Nederland en we het toch nog heel erg hadden onderschat.
AnAppleADay schreef:
21-09-2020 10:00
Alleen viel er dit jaar nog weinig af te gelasten aangezien er toen nog geen bekende besmettingen waren in Nederland en we het toch nog heel erg hadden onderschat.
Precies
Hdden we toen maar... Want dan..
Ja dat klopt, achteraf..
Hunebed schreef:
21-09-2020 10:03
Precies
Hdden we toen maar... Want dan..
Ja dat klopt, achteraf..
Als ik nou echt zou bestaan...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het fijn vinden als het mondmasker verplicht zou zijn in winkels. Ik voel mij het meest kwetsbaar (behoor tot de risico groep) als ik mijn boodschappen doe.

Ik doe een opleiding in België, het is verplicht om daar een mondmasker te dragen en we mogen maar 1 richting op lopen in de gebouwen, dit geeft mij een gevoel van veiligheid.

Wegens familie omstandigheden moest ik de afgelopen dagen naar Italie. Iedereen, maar dan ook echt iedereen draagt een mondmasker, veel mensen lopen er zelfs mee op straat. Als je in een restaurant zit te eten dan mag deze uiteraard af, maar als je even naar de toilet loopt moet hij weer op.

Ook nog even een paar uurtjes naar het strand geweest. Er stond een politie agent die mij aanmaande mijn masker op te doen, want ik had hem even naar beneden getrokken. Daar waar veel mensen samen zijn, doe je je masker op. In de bus had ik hem ook even naar beneden getrokken, ik kreeg gelijk een reprimande van de buschauffeur die in zijn spiegel zag dat hij dus op mijn kin hing. En ook in winkels zijn de winkelmedewerkers er heel streng op. Hier laten ze gewoon hele gezinnen de winkels binnenlopen en wordt er niets van gezegd, dat is echt duidelijk een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Meredithje schreef:
21-09-2020 09:44
Carnaval is over 5 maanden! Weten we dan nu al dat er dan nog steeds corona is? Iedereen zegt hier steeds hoe beter we ons aan "de regels " houden, des te sneller alles weer terug kan naar "normaal". Maar er is toch totaal geen uitzicht op "normaal" als er nu al gesproken wordt over een feest dat over 5 maanden plaats zou moeten vinden?
jazeker, dat weten we
want een vaccin is er nog niet, en je kunt nooit 95% van de mensen gevaccineerd hebben voor februari
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
21-09-2020 10:31
Ik zou het fijn vinden als het mondmasker verplicht zou zijn in winkels. Ik voel mij het meest kwetsbaar (behoor tot de risico groep) als ik mijn boodschappen doe.

dan doe je er toch eentje op?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 10:36
jazeker, dat weten we
want een vaccin is er nog niet, en je kunt nooit 95% van de mensen gevaccineerd hebben voor februari
Volgens mij is 95% ook niet nodig. Evengoed zal de groep die wel nodig is ook niet al voor februari gevaccineerd zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in Italië en ik vind die mondmaskers dus niet heel veel toevoegen. 9 van de 10 mensen heeft hem onder hun neus hangen en alleen als ze in je aura komen (bijvoorbeeld bediening in een restaurant) gaat hij over de neus. Vervolgens raken ze met die hand waarmee ze dat doen gewoon je wijnglas aan etc.
En echt niemand doet aan afstand, die trouwens sowieso maar 1m is.
Alle reacties Link kopieren
HoleyMalonely schreef:
21-09-2020 08:48
De meeste besmettingen gebeuren in privésferen dacht ik. Dan heeft een nieuwe lockdown toch weinig zin?
Maar als je als gezin nergens meer komt door een eventuele lockdown kan je het niet oplopen en dus ook niet verspreiden.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog te veel mensen die schijt hebben aan de regels en het onzin vinden, die het nog steeds een gewone griep vinden die al jaren bestaat. Ik heb ze zelfs in mijn kennissen-groep.
lilalinda schreef:
21-09-2020 09:01
ik verbaasde me wel over berichten, dat carnaval door zou gaan in 2021. Ik ben niet voor lockdowns, maar vind carnaval gaan vieren wel het andere uiterste, wat een waanzin
Ach, de zuiderlingen kunnen het mooi roepen nu, maar ik beloof je: gaat niet gebeuren.
Gisselle schreef:
21-09-2020 10:31
Ik zou het fijn vinden als het mondmasker verplicht zou zijn in winkels. Ik voel mij het meest kwetsbaar (behoor tot de risico groep) als ik mijn boodschappen doe.

Ik doe een opleiding in België, het is verplicht om daar een mondmasker te dragen en we mogen maar 1 richting op lopen in de gebouwen, dit geeft mij een gevoel van veiligheid.

Wegens familie omstandigheden moest ik de afgelopen dagen naar Italie. Iedereen, maar dan ook echt iedereen draagt een mondmasker, veel mensen lopen er zelfs mee op straat. Als je in een restaurant zit te eten dan mag deze uiteraard af, maar als je even naar de toilet loopt moet hij weer op.

Ook nog even een paar uurtjes naar het strand geweest. Er stond een politie agent die mij aanmaande mijn masker op te doen, want ik had hem even naar beneden getrokken. Daar waar veel mensen samen zijn, doe je je masker op. In de bus had ik hem ook even naar beneden getrokken, ik kreeg gelijk een reprimande van de buschauffeur die in zijn spiegel zag dat hij dus op mijn kin hing. En ook in winkels zijn de winkelmedewerkers er heel streng op. Hier laten ze gewoon hele gezinnen de winkels binnenlopen en wordt er niets van gezegd, dat is echt duidelijk een verschil.
Dus jij wil verdere regels terwijl je hier al aangeeft je er zelf ook niet al te druk om te maken als die regels er zijn. Dát noemen ze nou met twee maten meten.

En als jij een risicogroep bent: je kan bij AH gewoon ongeveer van 7-22 uur terecht. Echt heus dat je er vroeg in de ochtend en later op de avond een kanon kan afschieten dus maak daar gebruik van.

Ik vind je post gejammer waar je gewoon zelf dingen beter kunt regelen.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
21-09-2020 10:46
Maar als je als gezin nergens meer komt door een eventuele lockdown kan je het niet oplopen en dus ook niet verspreiden.
Prive-sfeer is natuurlijk niet 'het gezin', maar ook feestjes en familiebezoeken bij mensen thuis. Dus ook met een lockdown kan het virus gewoon verspreid worden als mensen elkaar thuis blijven opzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven