Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zo moe(deloos) van long covid

28-12-2022 16:35 332 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ruim een half jaar geleden kreeg ik corona. Flink verkouden en verder weinig aan de hand.
Maar ik werd moe en dat ben ik nog steeds.

Niet zo erg als waar je vaak over leest. Ik kan best dingen. Ik ben vandaag naar yogales geweest, ik doe een wasje, kan op goede dagen best een stuk wandelen. Ik sport heel voorzichtig en zie af en toe vrienden. Ik heb mensen over de vloer gehad met Kerstmis, ik had alles goed gepland en daardoor een kerstdiner op tafel gezet (mijn partner heeft een (gelukkig tijdelijk) medisch probleem waardoor hij voorlopig maar heel weinig kan, daarom deed ik dit alleen). Maar de dag erna was ik dan helemaal afgedraaid, ik kom nauwelijks van de bank af, ik kan niet eens meer helder denken. En de dag daarna loop ik nog steeds enorm te gapen.

Dit is nu al maanden zo. En ik word er zo moedeloos van, want er lijkt zo weinig verbetering in te zitten. Ik was iemand die altijd alles op de fiets deed, die minstens vijf keer per weeg sportte, iemand met energie te over. Ik mis die persoon zo. En ik ben soms zo bang dat ze nooit meer terugkomt.

Volgens mij doe ik alles wat je aan long covid kunt doen: ik slaap vaak best goed, ik eet gezond en heb mijn eiwitinname flink opgeschroefd, ik doe voorzichtig krachttraining onder leiding van een fysiotherapeut en probeer heel nadrukkelijk mijn grenzen in de gaten te houden (al vind ik dat lastig - soms doe ik iets dat op het moment zelf voelt alsof het kan, maar dan blijkt een dag later dat het toch te veel was). En ik weet dat er geen antwoord is op de vraag waarom het dan niet weggaat, maar, nou ja, ik zei het al, ik word er dus nogal moedeloos van.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
milesdavis schreef:
28-12-2022 20:40
Mijn fysio vind ik juist fijner dan mijn ergo. Mijn fysio maakt mijn spieren lekker los, masseert de boel en dat maakt dat ik weer wat vrijer kan ademen en bewegen.

Mijn ergo zegt gewoon: oh heb je de was gedaan? Als het vermoeiend is, kun je het ook in delen opsplitsen (en dat vind ik dan best wel weer een open deur, want voorheen kón ik niet anders dan zoiets in delen doen en slapen tussendoor)
En wat doet dit op lange termijn?

Misschien zelf wat meer doorvragen op de ergo en anders eens een andere proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
RP7 schreef:
28-12-2022 21:19
En wat doet dit op lange termijn?

Misschien zelf wat meer doorvragen op de ergo en anders eens een andere proberen.
Ik heb helaas moeten leren de lange termijn los te laten en het per dag te zien. Wat op de lange termijn werkt tegen LC weet werkelijk niemand helaas. Dit geeft me echter wel verlichting op de korte termijn en daar doe ik het voor. Omdat ik heel veel sportte voordat ik ziek werd had ik toch al heel veel fysio in mijn zorgpakket zitten dus ik gebruik het gewoon. Je hebt wel gelijk dat ik misschien even moet gaan kijken voor een andere ergo, want ik merk dat deze met niet zo veel tips of ideeën komt en dat vind ik wel jammer.
Alle reacties Link kopieren Quote
milesdavis schreef:
28-12-2022 21:37
Ik heb helaas moeten leren de lange termijn los te laten en het per dag te zien. Wat op de lange termijn werkt tegen LC weet werkelijk niemand helaas. Dit geeft me echter wel verlichting op de korte termijn en daar doe ik het voor. Omdat ik heel veel sportte voordat ik ziek werd had ik toch al heel veel fysio in mijn zorgpakket zitten dus ik gebruik het gewoon. Je hebt wel gelijk dat ik misschien even moet gaan kijken voor een andere ergo, want ik merk dat deze met niet zo veel tips of ideeën komt en dat vind ik wel jammer.
uh ja, maar ik neem aan dat je met een behandeling toch een lange termijn idee en doel hebt, leuk dat je even kortdurend wat verlichting hebt maar er mag op de lange termijn toch iets bereikt worden. Anders is het meer een wellness behandeling..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je wel Milesdavids, er is nog zo weinig bekend dat het nog lastiger is dan normaal om een goede behandelaar van een minder goede te onderscheiden (want je weet niet of jouw ergo het niet weet of dat men het niet weet, en de enigen die het echt zeker zeggen te weten zijn hoogstwaarschijnlijk charlatans…)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
milesdavis schreef:
28-12-2022 21:37
Ik heb helaas moeten leren de lange termijn los te laten en het per dag te zien. Wat op de lange termijn werkt tegen LC weet werkelijk niemand helaas. Dit geeft me echter wel verlichting op de korte termijn en daar doe ik het voor. Omdat ik heel veel sportte voordat ik ziek werd had ik toch al heel veel fysio in mijn zorgpakket zitten dus ik gebruik het gewoon. Je hebt wel gelijk dat ik misschien even moet gaan kijken voor een andere ergo, want ik merk dat deze met niet zo veel tips of ideeën komt en dat vind ik wel jammer.
Mijn eerste ergo was oké, kon me met het vinden van balans (waarbij ik niet steeds weer dagen instortte met griepverschijnselen) redelijk helpen, maar daarna kwam ik eigenlijk niet echt verder en wist zij het ook niet meer. Ze had nog niet zo veel ervaring. Ze heeft toen wél een hele goede gevonden om me naar door te verwijzen, deze heeft zo veel kennis en ideeën. Bovendien kan ze ook meerdere behandelingen geven op het gebied van prikkelverwerking (ASITT, Re-attach). Dus er zijn zeker behoorlijke verschillen, hoop dat je ook zo’n goede vindt!
Alle reacties Link kopieren Quote
RP7 schreef:
28-12-2022 21:47
uh ja, maar ik neem aan dat je met een behandeling toch een lange termijn idee en doel hebt, leuk dat je even kortdurend wat verlichting hebt maar er mag op de lange termijn toch iets bereikt worden. Anders is het meer een wellness behandeling..
Mijn doel is beter ademhalen en meer energie.. maar ik probeer daar genoeg dingen voor, naast de fysio ook. Vanuit de reguliere wetenschap is er alleen 0 duidelijkheid van wat die energie en lucht gaat geven. Mijn huisarts zei letterlijk: ik stuur je wel door naar het ziekenhuis, daar gaan ze wss niks vinden. In het ziekenhuis zei de longarts tegen mij dat ik moest leren leven met een beperking. Verder weten ze het daar ook allemaal niet.

Dus het is met LC een kwestie van zelf proberen.... Ik gaf hier alleen aan dat voor mij de ergotherapeut niet heel veel lijkt te helpen (en oke misschien moet ik een andere zoeken) en dat ik heel blij ben met mijn fysio. Een lange termijn plan is er niet. Dat is juist het meest frustrerende aan deze hele zaak. Niemand weet wat je het beste kan doen. Niemand weet wat exact werkt. Je klooit maar een beetje aan, probeert allerlei zaken en hoopt maar dat het werkt.

En niks mis met een wellness behandeling. Als het verlichting geeft, geeft het verlichting. En daar doe ik het voor. En daar gooi ik met liefde al mijn spaarcenten voor op tafel hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Azalea747 schreef:
28-12-2022 21:57
Mijn eerste ergo was oké, kon me met het vinden van balans (waarbij ik niet steeds weer dagen instortte met griepverschijnselen) redelijk helpen, maar daarna kwam ik eigenlijk niet echt verder en wist zij het ook niet meer. Ze had nog niet zo veel ervaring. Ze heeft toen wél een hele goede gevonden om me naar door te verwijzen, deze heeft zo veel kennis en ideeën. Bovendien kan ze ook meerdere behandelingen geven op het gebied van prikkelverwerking (ASITT, Re-attach). Dus er zijn zeker behoorlijke verschillen, hoop dat je ook zo’n goede vindt!
wat super fijn om te horen!! Wat houden die behandelingen in? Wij praten eigenlijk vooral over wat ik doe op een dag en dan zegt ze dat het goed is dat ik het in etappes doe. En dan gaat ze weer. Maar blijkbaar kan zo'n ergo veel meer, als ik dat zo lees?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu heel erg aan het spammen, excuses daarvoor, maar ik bedacht me..

Een overzicht van wat ik heb geprobeerd, dat helpt misschien anderen. En dingen die ik van anderen heb gehoord maar niet geprobeerd:
- Supplementen slikken op aanraden van een orthomoleculair therapeut (magnesium, D3, B12, C en daarnaast een zink preparaat en glutathion complex. Ik heb nog geen lactoferrine geprobeerd, maar er zijn mensen met LC die hier veel baat bij hebben. zou dit wel in overleg doen met een orthomoleculair therapeut)
- Diëtist (had ik van tevoren al, maar zij helpt mij om te zorgen dat ik genoeg eiwitten krijg, naast alle andere mineralen/vitaminen/macro's. Veel eiwitten eten helpt.)
- Osteopaat (helpt mij heel erg, was op aanraden van een andere LC patiënt)
- Fysio (al uitgelegd)
- Accupunctuur (helpt om in diepere rust te komen. Pre LC had ik hier nooit een poging gewaagd, maar ik voel dat het verlichting geeft. Er zijn ook mensen die wonderbaarlijke resultaten halen dmv een piercing, waarbij je één accupressuur drukpunt constant stimuleert (zie NVS kliniek via google)
- Psycholoog voor de mentale issues die erbij komen kijken (ik werkte fulltime, sportte veel, een vol en rijk leven, maar dat heeft onwijs lang op 0 gestaan en staat nu op 0,5 ;). Ik woon ook alleen, dus erg stille en eenzame tijd )

Verder hoorde ik van een vriend die helaas ook LC heeft over zenuwtherapie dmv een laser. Daarna hoorde ik er via nog twee andere kanalen over, dus wellicht is dat iets wat ik nog wil gaan proberen.

Ik heb het idee dat ik nog wat vergeet, ik vul het wellicht later nog aan.

EDIT: Het is wel beter om niet alles tegelijk te doen.. maar langzaam wat probeert en dat een tijdje aankijkt.
milesdavis wijzigde dit bericht op 29-12-2022 11:57
3.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
28-12-2022 17:02
Hyperbare zuurstoftherapie wordt ook ingezet voor long covid. Het uitzoeken waard.
Dat wordt (nog) niet vergoed, helaas niet haalbaar voor veel mensen.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
28-12-2022 16:58
Heb je iets aan c-support? Ik heb het idee dat zij vooral voor de echt erge gevallen zijn...
Jij functioneert niet zoals voorheen, waarom zou jij niet 'erg' zijn? Niet zo denken hoor! Maak gebruik van informatie die je kunt krijgen, ze zijn er ook voor jou. Misschien juist goed om je wel aan te melden.
Ik kan nml uit ervaring zeggen (en met mij velen) dat rust meer goed doet dan doorgaan en allerlei therapieën tegelijk gaan doen. Let daar op! Dat is een ding waar veel tegenaan gelopen zijn. In het begin werd gezegd, dat we juist moesten bewegen etc. Ik heb het over begin 2020, ze wisten ook nog niks.
Ik heb me zelf pas pasgeleden aangemeld op aanraden van de arbeidsdeskundige.
Op zich heel fijne gesprekken gehad. De meeste adviezen die ze gaven, had ik al doorlopen. Maar ik heb er toch wel iets aan.
Ik loop nu vast op de 3de termijn, vergoede, herstelzorg die toch niet doorgaat. En dat ik gewoon zo tergend traag vooruit ga. Het is zo miniem....dat ik vrees dat ik na 2 jaar thuis zitten, nog niet terug de werkvloer op kan. En heb vaak terugvallen. 1 ding doen en ik lig 4 dagen uitgeput tot niets in staat. Maar ik heb ook goede dagen nu, waarin ik 1 dag herstel nodig heb daarna. Je merkt meestal de dag erna pas dat je weer teveel gedaan hebt. In een notendop: slecht geheugen, concentratie is slecht, hartkloppingen, geen energie, ademhaling die slecht is, ontregelde zenuwbaan, tinitus, spierpijn en verslapping, overprikkeling etc.: het hele plaatje. In de fb groepen kun je ook veel herkenning en tips halen. Diverse werkgevers (ik werk zelf in de zorg) hebben lotgenootgroepen. Er zitten heel wat collega's in het zelfde schuitje bij mij. Buiten herkenning en begrip kun je uit die groepen ook praktische tips halen. Bij sommige mensen helpen ze, bij andere niet. (Verzwaringsdeken, oordoppen, noise canceling hoofdtelefoon, therapieën, supplementen, smartwatch die alles bijhoudt en waarmee je zelf je balans wat mee kunt vinden, oefeningen, behandelaars, revalidatietrajecten en plekken etc etc.) Ook qua verzekering, is het nu wel de tijd om te checken, nog voor het nieuwe jaar.
Je hebt recht op 2x 6 maanden herstelzorg, waaronder dus 2x 50 fysio behandelingen. Daarna moet je zelf betalen tenzij je weer positief bent getest. Logopedie en ergo zitten vaak al in je basisverzekering en bij herstelzorg nog extra.
Vandaag heb ik een goede dag, anders had ik dit niet kunnen typen.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees even mee want ik ben ook al vanaf februari in de lappenmand. Sowieso heb ik altijd een slecht immuunsysteem gehad, veel keelontstekingen als kind, snel ziek, veel oorontstekingen, chronisch verkouden. In februari covid gehad en daar flink ziek van geweest, tien dagen lang. Conditie in een klap weg, doodmoe, dagelijks hoofdpijn, veel duizelig. Daar heb ik nu nog steeds last van, al die dingen. Al wordt de duizeligheid eindelijk wat minder sinds ik de pil niet meer doorslik ivm mijn endometriose.
Ik heb met behulp van de fysio zes maanden getraind twee keer per week en ook ademhalingstherapie gehad van de fysio. Dat hielp wel een beetje.

Maar mijn bed opmaken vind ik nog steeds loeizwaar bijvoorbeeld. Ik ben nog steeds om de haverklap grieperig en ziek en heel veel moe. Ik wandel sinds mei met een leen hond drie keer per week en na ons wandelingetje ben ik gesloopt de rest van de dag.
Werken doe ik al maanden niet meer, ik zou niet weten hoe want ik zou me vaak ziek moeten melden. Nu ook weer, of ik heb lichte griep of het is weer een opleving van de long covid, geen idee welke van de twee. Maar het is constant wat en ik ben er ook helemaal klaar mee.

Ik ben overal wel geweest, heb mijn bloed laten onderzoeken op van alles om uit te sluiten of het niet wat anders zou kunnen zijn, ben bij een allergoloog geweest ivm mijn chronische verkoudheid, bij een KNO arts maar overal kwam niets uit.
Ergo therapeut nog niet gehad, omdat ik het idee had dat mijn fysio die rol wel aardig vervulde want die deed daar ook een opleiding voor maar kan ik nog naar kijken.

De dietist had me aangeraden om magnesium Bisglycinaat bij te slikken en dat heb ik gedaan maar merkte geen enkel verschil dus ben daar mee gestopt. Mijn voeding is al grotendeels heel gezond met veel groente en fruit dus daar valt ook weinig te halen, behalve minder snoepen.
Ik weet het inmiddels ook niet meer en ben er net zo moedeloos van als jij TO.

Sterkte allemaal, het is kut.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Och, Miss_Edwards, wat een ellende. :redrose:
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je, voor jou ook. :hug: :redrose:
Hoop dat het snel beter wordt voor iedereen hier, maar als ik dan Lollypop lees die al 2 jaar bezig is zakt de moed echt wel in mijn schoenen.

Het ergste vind ik nog dat het vaak niet serieus genomen wordt door mensen als mijn moeder. Die stoort zich er aan dat ik nog niet aan het werk ben, die gelooft het allemaal wel en vind dat ik overdrijf. Maar die vind niet snel iemand ziek. Dat is er zo een die doorgaat tot ze neervalt, al is ze zelf ziek.
En je ziet niet veel aan me. Ik zie er gezond uit, ik beweeg veel, kan best wel wat. Maar wat ze niet ziet is dat ik elke dag hoofdpijn heb, dat een activiteit per dag meer dan genoeg is. Ik heb sowieso ook ASS en ben snel moe van prikkels en teveel doen op een dag. Ik kan al weinig werken omdat ik minder belastbaar ben dus ik kom mijn hele leven waarschijnlijk niet uit de ( aanvullende ) uitkering.
Dat vind ik al rot genoeg. Ik wil gewoon graag normaal zijn.

Maar telkens als ik denk dat ik over het ziek zijn heen ben en het even beter gaat heb ik weer een terugval.
Ik moet gewoon leren op mijn 35ste tegen mijn moeder te zeggen dat het haar zaken niet zijn.
Dat is echt waar ik moeite mee heb, om daar wat harder in te zijn. Ik wil toch dat ze trots op me is en dat is ze niet snel als ik niet werk.
Ik moet echt leren dat los te laten en af te kappen als ze er over begint.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Mis_Edwards Hier ook ass, al kon ik voorheen wel gewoon 32 uur werken, maar de combi met long covid is wel extra kut. Enige voordeel is dat ik daardoor wel al redelijk had geleerd me aan te passen aan mijn energiebeperking en al redelijk de signalen van mijn lichaam kon lezen bij overprikkeling.

Maar zoals Azalea ook al schreef er zijn ook veel mensen die wel binnen twee jaar opknappen, alleen is het soms even zoeken naar de juiste hulp. Ik heb gewoon heel veel pech.

Osteopathie en accupunctuur zijn voor veel mensen ook effectief heb ik gelezen, helaas deed ook dat voor mij te weinig. Het werkte een beetje, maar twee slechte nachten en het effect was weer weg. Dus maar weer gestopt.
Daarom dus uiteindelijk maar naar het zwaarder geschut en nu aan de ssri's. Maar uiteraard al vrij snel veel energieslurpende pech gehad, waardoor ik nog niet kan zeggen of het voor mij werkt. Mijn lichaam lijkt wel minder in de stress te schieten, maar kan nog niet zeggen of ik ook daadwerkelijk meer energie krijg. Ik hoop het :)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss Edwards, bij mij zijn die zeer frequente ‘grieperige’ momenten eigenlijk post exertionele malaise. Ben daar alleen maar uit gekomen door, jawel, ergotherapie. Nu heb ik het nog een enkele keer, maar kan dan meestal zelf herleiden wat de oorzaak was.

Overigens ben ik zeker niet tégen fysio hoor :-), zou en/en aanbevelen voor wie er wat aan heeft om bv vrijer te kunnen ademen en bewegen. En juist ook aan TO, omdat je wel redelijk wat kan en dan is het juist goed om spieropbouw en conditie bij te houden voor zover mogelijk. Ik ben nu eindelijk weer iets (nog heel minimaal) aan het opbouwen daarin maar merk duidelijk hoeveel vooral mijn spieren verslapt zijn na zo lange tijd weinig actief zijn. Dus als je dat bij kunt houden/op kunt bouwen zónder dat het negatief is voor je algehele energiehuishouding, is dat zeker wel handig.

Over ASITT en re-attach schrijf ik later nog wat, nu even moe 🙂.

En sterkte voor iedereen, wat is het naar hè!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Re-attach nog zoiets waar anderen baat bij hebben en ik niet 😂
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte allemaal, wat een ellende zeg. En inderdaad, dat mensen het aanstelleritus vinden is heel vervelend. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb 'oh maar je ziet er echt niet ziek uit hoor'..

Schoot me nog iets anders te binnen, wat ik binnenkort wil gaan proberen: de epiphora methode, dat is een serie ademhalingsoefeningen die je 's ochtends en 's avonds moet doen. Ik hoorde van verschillende kanten dat dat heel veel kan helpen bij long covid. Het wordt wel echt gepresenteerd als DE oplossing en daar geloof ik niet helemaal in.. maar heb wel enkele succesverhalen gehoord.

En een kennis van mij heeft goede ervaringen met zing je sterk, een online zangcursus voor mensen met long covid klachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb Zing je sterk gedaan, was heel leuk! Hielp me vooral mentaal. Kon toen nog slechter tegen prikkels dan nu, misschien wel leuk om het nog een keer te doen!

Ik ben bij (deze keer) corona niet benauwd geweest en heb een goede ademhaling in lig, maar krijg steeds meer de indruk dat ik bij zitten/staan/activiteit toch niet goed genoeg dooradem. Bij Zing je sterk merkte ik dat ook wel, vergeleken met mijn eigen zang van hiervoor, maar omdat het vergeleken met groepsgenoten daar met mijn adem veel beter ging, heb ik er niet veel mee gedaan. Zorgverleners hebben het ook nooit opgemerkt, tòt een manueel therapeut vorige week, die zag dat ik mijn bekkenbodem niet helemaal goed gebruikte en ter compensatie mijn middenrif vastzette. Niet goed doorademen kan ook leiden tot hoofdpijn, overprikkeling… en natuurlijk vermoeidheid. Daar ga ik zeker wat mee doen. Dus Epiphora lijkt ook mij interessant. En in een long covid Facebookgroep zijn deze week mensen laaiend enthousiast over een behandeling bij een longcentrum in Utrecht, daar ga ik ook naar kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Lolly, ik wist niet dat je ook Re-attach had gedaan! Kun jij er wat over zeggen? Ik ben nog niet begonnen, staat voor volgende ergo-sessie gepland.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Azalea Het lukt me niet om het goed uit te leggen, het lijkt op ewn NLP techniek.

Ik heb even dat bericht over het long expertise centrum opgezocht, maar ik denk helaas niet dat het wat voor mij is. Mijn saturatie is namelijk prima.

Wel wil ik Wim Hof weer opgaan pakken. Dat heb ik toen het minder ging nogal laten versloffen, maar daar leek ik ook wel baad bij te hebben. Geen wondermiddel, maar ik ging in die periode wel wat vooruit. Al sla ik het koud douchen nu nog even over 😂

Zelf lees ik niet meer echt in die Facebook groepen. Want het gaat van de ene hype of wondermiddel naar het volgende en je leest dan alle enthousiaste reacties, maar niet al die mensen voor wie het niet werkt. En ik voel dan de druk dat ik het allemaal moet proberen, wat geheel onmogelijk is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar. Eind juni positief getest en sindsdien niet weer de oude geweest. Moe, koortsig, benauwd, vergeetachtig, geen concentratie, overprikkeld (nog meer dan normaal) en naarmate de dag vordert voel ik me wat grieperig. En iedere middag ga ik even een dutje doen. Kan de klok erop gelijk zetten, tegen half 3 gaat het licht uit.

Ik heb altijd gewoon doorgewerkt, behalve toen ik corona had natuurlijk, en ben doorgegaan want er zijn tenslotte ergere dingen. Tot begin december. Toen ging het mis. En nu dan toch voor 50% ziek gemeld. Op eigen verzoek niet volledig, want dan vind ik mezelf helemaal zielig en ga ik zwelgen in zelfmedelijden. Nu binnenkort afspraak bij de longarts en aan de hand van die uitslag (huisarts wil zaken uitsluiten) wordt ingezet op revalidatietherapie. En hopelijk in het voorjaar dan weer op de racefiets.

Ik heb fysio gehad, maar dat was te intensief. Tussen nu en de eventuele start van revalidatie wandel ik maximaal 30 minuten, ligt er echt aan hoe ik me voel, en heb ik op advies van de huisarts fysio eerst stopgezet.
mockturtle wijzigde dit bericht op 29-12-2022 13:57
1.53% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
lollypopje schreef:
29-12-2022 13:18
Zelf lees ik niet meer echt in die Facebook groepen. Want het gaat van de ene hype of wondermiddel naar het volgende en je leest dan alle enthousiaste reacties, maar niet al die mensen voor wie het niet werkt. En ik voel dan de druk dat ik het allemaal moet proberen, wat geheel onmogelijk is.
Ik zat niet op Facebook, maar wel bij een ‘lotgenotengroep’. Daar ben ik rap weggegaan. Ze buitelden daar over elkaar heen wie het erger en zwaarder had en wie er zieliger was en het leek wel alsof ze elkaar steeds moesten overtreffen. Werd daar zowat depressief van! Daarom heb ik ook even getwijfeld om hier te reageren…
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar! Nu een half jaar ziek en werken lukt nog helemaal niet. Heb wel goede hoop dat het beter wordt. In het begin fouten gemaakt door over m'n grenzen te gaan.

Gek genoeg, wat voor mij dus nu wel goed helpt is juist niks doen.
Heb m'n therapieën even stop gezet voor 3 weken.
Op dit moment even geen fysiotherapie maar doe even zelf actieve dingen met partner, stuk wandelen enzo.


Waar ik nu het meest tegenaan loop is;
- Sociale contacten; voel me soms eenzaam en wil wel afspreken, maar durf dat niet goed omdat ik niet wil 'afbellen' als ik een slechte dag heb.

Hoe gaan jullie daar mee om?
bouwwaus wijzigde dit bericht op 29-12-2022 14:02
12.21% gewijzigd
Ik ga sterrenlopen!
Alle reacties Link kopieren Quote
MockTurtle schreef:
29-12-2022 13:57
Ik zat niet op Facebook, maar wel bij een ‘lotgenotengroep’. Daar ben ik rap weggegaan. Ze buitelden daar over elkaar heen wie het erger en zwaarder had en wie er zieliger was en het leek wel alsof ze elkaar steeds moesten overtreffen. Werd daar zowat depressief van! Daarom heb ik ook even getwijfeld om hier te reageren…
Ik eigenlijk alleen in het groepje op Via, al is die nu ook heel rustig. En daar is het gelukkig niet zo. Ja, de ellende en moeilijke dingen worden gedeeld, maar we zijn ook blij voor elkaar als het met iemand wat beter gaat. Soms is het ook fijn om even te vragen of iemand iets herkend of hoe ergens mee om te moeten gaan.
Maar zieligheidswedstrijdjes daar pas ik voor. Ik wil LC niet meer mijn leven laten bepalen dan het nu doet en daarmee zou ik het groter maken dan dat ik wil.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
BouwWaus schreef:
29-12-2022 13:59
Herkenbaar! Nu een half jaar ziek en werken lukt nog helemaal niet. Heb wel goede hoop dat het beter wordt. In het begin fouten gemaakt door over m'n grenzen te gaan.

Gek genoeg, wat voor mij dus nu wel goed helpt is juist niks doen.
Heb m'n therapieën even stop gezet voor 3 weken.
Op dit moment even geen fysiotherapie maar doe even zelf actieve dingen met familie.


Waar ik nu het meest tegenaan loop is;
- Sociale contacten; voel me soms eenzaam en wil wel afspreken, maar durf dat niet goed omdat ik niet wil 'afbellen' als ik een slechte dag heb.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik ben vooraf duidelijk dat een afspraak met mij altijd onder voorbehoud is en dat het kan dat ik kort van te voren af moet zeggen. Ook vertel ik dat 1a2 uur visite voor mij echt de max is.
Mijn ervaring is dat mensen daar over het algemeen heel prima en begripvol op reageren.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven