Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zo moe(deloos) van long covid

28-12-2022 16:35 332 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ruim een half jaar geleden kreeg ik corona. Flink verkouden en verder weinig aan de hand.
Maar ik werd moe en dat ben ik nog steeds.

Niet zo erg als waar je vaak over leest. Ik kan best dingen. Ik ben vandaag naar yogales geweest, ik doe een wasje, kan op goede dagen best een stuk wandelen. Ik sport heel voorzichtig en zie af en toe vrienden. Ik heb mensen over de vloer gehad met Kerstmis, ik had alles goed gepland en daardoor een kerstdiner op tafel gezet (mijn partner heeft een (gelukkig tijdelijk) medisch probleem waardoor hij voorlopig maar heel weinig kan, daarom deed ik dit alleen). Maar de dag erna was ik dan helemaal afgedraaid, ik kom nauwelijks van de bank af, ik kan niet eens meer helder denken. En de dag daarna loop ik nog steeds enorm te gapen.

Dit is nu al maanden zo. En ik word er zo moedeloos van, want er lijkt zo weinig verbetering in te zitten. Ik was iemand die altijd alles op de fiets deed, die minstens vijf keer per weeg sportte, iemand met energie te over. Ik mis die persoon zo. En ik ben soms zo bang dat ze nooit meer terugkomt.

Volgens mij doe ik alles wat je aan long covid kunt doen: ik slaap vaak best goed, ik eet gezond en heb mijn eiwitinname flink opgeschroefd, ik doe voorzichtig krachttraining onder leiding van een fysiotherapeut en probeer heel nadrukkelijk mijn grenzen in de gaten te houden (al vind ik dat lastig - soms doe ik iets dat op het moment zelf voelt alsof het kan, maar dan blijkt een dag later dat het toch te veel was). En ik weet dat er geen antwoord is op de vraag waarom het dan niet weggaat, maar, nou ja, ik zei het al, ik word er dus nogal moedeloos van.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
23-01-2023 14:36
Weet iemand trouwens wat post-covidzorg precies inhoudt en wanneer je daar voor in aanmerking komt? Ik zag gisteren staan dat je daar zeker niet voor in aanmerking komt als je verwijzing (door de huisarts) langer dan een half jaar na het einde van je infectie gebeurt. En dat is voor mij nu bijna - ik heb al een paar keer iets aan mijn huisarts gevraagd over long covid maar ik ben nooit doorverwezen.
Maar kom ik daar überhaupt voor in aanmerking?
(Ik heb mijn huisarts ook maar weer gemaild, maar het duurt altijd wel even voor ik daar antwoord op heb.)
Het is fysio, ergo, logopedie, diëtist en/of psycholoog vergoed uit de basiszorg ipv je aanvullende verzekering. Verwijzing moet idd binnen een halfjaar na besmetting. Ik zou gewoon je huisarts vragen om verwijzing naar een of meer van deze disciplines. Ik ben altijd vrij direct en mijn huisarts helaas niet zo proactief, dus dan maar zo. Maar heb later ook nog eens een afspraak gemaakt om te overleggen “ik heb nu xyz geprobeerd maar nog steeds heel veel klachten, heeft u nog ideeen?” en dat was toch ook wel nuttig. Dus je kunt dat ook combineren in één afspraak 🙂.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zsm die doorverwijzing regelen. Te laat is pech!
Bijvoorbeeld: je krijgt dan 50 fysio behandelingen vergoed, in 6 maanden tijd. (ergo en logo zitten al vaak vrij veel uur in een basispakket. En fysio heeft vaak een behandeling of 10 in de basis.)

Dit kan 1x verlengd worden. Dus 100 behandelingen per 12 maanden.
Eigen risico maak je eerst op, uiteraard.
Hierna houdt dat op.
Tenzij je wederom een positieve test hebt, officieel via ggd. Dat scheelt je een berg geld. Dan kun je wederom 2 maal aanvragen. Vorig jaar zou dat tot Augustus lopen maar werd het toch verlengd, 2023 meldt hetzelfde, ik ga ook ervan uit dat het gewoon doorloopt weer, er zijn teveel patiënten om dit stop te leggen.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel!
Ik hoop niet zo veel nodig te hebben, maar wil toch wel wat hulp.
Ik heb mijn huisarts al gemaild, maar zal ook maar even een afspraak.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
25-01-2023 13:36
Dankjewel!
Ik hoop niet zo veel nodig te hebben, maar wil toch wel wat hulp.
Ik heb mijn huisarts al gemaild, maar zal ook maar even een afspraak.
Succes.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar een sportarts, daar had hij goed ervaringen mee en ik ben nogal een sporter dus dat klinkt mij niet verkeerd in de oren. Ik ben benieuwd.

En ik heb ook een poging gedaan een ergotherapeut te vinden, maar de eerste die ik belde had een wachtlijst van vijf weken tot je gebeld wordt voor een afspraak en de tweede had überhaupt een opnamestop. Lekker voor hen dat de zaken goed gaan, maar een beetje vervelend voor mij...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
En in de categorie 'opmerkelijke wendingen': de praktijk met de aannamestop belde me net: de stop is over, en of ik morgen tijd had...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad bijzonder! Maar hoop dat je er wat aan gaat hebben. Naar de sportarts ben ik nog niet geweest, maar het revalidatiecentrum raadt het wel aan voordat ik daar zou starten, dus goede aanvulling denk ik.

Wat voor sporten doe je normaal gesproken en lukt daar nog iets van?
Alle reacties Link kopieren Quote
Azalea747 schreef:
14-02-2023 12:46
Inderdaad bijzonder! Maar hoop dat je er wat aan gaat hebben. Naar de sportarts ben ik nog niet geweest, maar het revalidatiecentrum raadt het wel aan voordat ik daar zou starten, dus goede aanvulling denk ik.

Wat voor sporten doe je normaal gesproken en lukt daar nog iets van?
Ik sportte een keer of vijf, zes per week stevig. Nu een of twee keer een heel rustig rondje cardio (kort en langzaam, ook om even lekker buiten en op de club te zijn) en een of twee keer een heel klein beetje krachttraining. Maar ik ben bijvoorbeeld bijna helemaal gestopt met fietsen terwijl ik eerst alles op de fiets deed.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cardio is heftig he? Met mij gaat het steeds beter en ik zie echt licht aan het einde van de tunnel. Ik "sport" twee keer per week onder begeleiding om wat kracht op te bouwen en ook omdat het me mentale energie geeft (fysiek moet ik er wel rekening mee houden dat ik de dag erna niet te veel doe). Alleen kracht, want cardio trek ik niet.

Ik ga dus wel naar de sportschool, maar idd, gewoon een stukje fietsen is echt zo heftig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja fietsen, dat mis ik echt zo… maar mijn hartslag stijgt binnen een paar minuten de pan uit en dan voel ik me de rest van de dag niet lekker.

Krachtoefeningen doe ik alleen liggend en dan lukt het me wel om op te bouwen. Cardio probeer ik op een roeimachine 3xpw (bij fysio en thuis), maar de opbouwschema’s gaan steeds te snel dus ik moet steeds weer een stap terug en nog trager omhoog enzo. Naar de sportschool kan ik helaas ook niet vanwege prikkels daar, hebben jullie daar ook last van?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat heb ik gelukkig niet, zo’n enorm hoog klimmende hartslag. Ik ontdek pas een dag later dat ik te ver ben gegaan…
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ook dat heb ik, lastig hè, als het op het moment zelf oké voelt… maar die hartslag is (voor mij) iets om sowieso te vermijden. Verder is het toch vooral (achteraf) leren door doen wat er wel of niet kan (en dan is natuurlijk ook niet elke dag hetzelfde)…
Alle reacties Link kopieren Quote
Het eerste advies van de ergotherapeut. Minstens één keer per dag 20 minuten liggen met je ogen dicht en ook geen podcast op. Voelt lekker, maar ik voel me ook ‘ziek’ als ik dat doe…

En bij de sportarts was de eerste bevinding bloedarmoede, dus ik moet naar de huisarts om daar iets aan te doen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
19-02-2023 11:34
Het eerste advies van de ergotherapeut. Minstens één keer per dag 20 minuten liggen met je ogen dicht en ook geen podcast op. Voelt lekker, maar ik voel me ook ‘ziek’ als ik dat doe…

En bij de sportarts was de eerste bevinding bloedarmoede, dus ik moet naar de huisarts om daar iets aan te doen.
Maar dat ben je ook :hug:
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
lollypopje schreef:
19-02-2023 12:18
Maar dat ben je ook :hug:
Ik weet het, maar ik wil er liever niet aan…
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zit nu bijna op 2 weken na mijn nieuwe besmetting... het oorsuizen/tinnitus is vrij hevig nog.. hartkloppingen zijn afgenomen.. Ben nog wel heel er moe en slechte concentratie.. mijn long covid fysio heeft aangegeven dat ik recht heb op een nieuw traject. Dus daar hoop ik over 2 weken mee te beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
19-02-2023 14:24
Ik weet het, maar ik wil er liever niet aan…
Ik snap je hoor ik heb/had er ook moeite mee. Vooral omdat mijn hoofd moe zijn/amper energie hebben niet hetzelfde vind als ziek zijn. Bij ziek voel je je beroerd en ik voelme, meestal, niet beroerd. Maar toch is dat wat we zijn, ziek.

Maar als je daar moeite mee hebt, hoef je het niet ziek te noemen. Je hebt gewoon amper energie en om weer meer energie te krijgen moet je rusten en dan zeg je dat gewoon tegen jezelf.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
O wauw, jij hebt over je long covid nóg een besmetting opgelopen die weer long aanhoudt? Dat is balen!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wauw wat heftig Enigme. Hopelijk zakken de klachten snel.

Dikke :hug: voor iedereen
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
19-02-2023 14:32
Zit nu bijna op 2 weken na mijn nieuwe besmetting... het oorsuizen/tinnitus is vrij hevig nog.. hartkloppingen zijn afgenomen.. Ben nog wel heel er moe en slechte concentratie.. mijn long covid fysio heeft aangegeven dat ik recht heb op een nieuw traject. Dus daar hoop ik over 2 weken mee te beginnen.
Idem. Ik ben bezig met de 3de zorg nu.
Ook weer een terugval gekregen, na de 4de besmetting. Vooral conditie en energie een flinke stap terug.
Revalidatiearts wilde dat ik naar een revalidatiecentrum ga, om te kijken of ze daar wat verder komen met me, via dagbehandeling. Maar..dat is bijna 3 kwartier hiervandaan, dan kom ik uitgeput aan. Ik rij al lang niet meer zelf, dat is niet verantwoord. Als bijrijder is het al vermoeiend genoeg. Ik ga daarom weer verder waar ik bezig was. Graag zou ik de zuurstoftherapie gaan proberen, maar ik wil eerst meer ervaringen lezen of horen. Al met al heb ik behoorlijk wat geld gestopt in diverse zaken, voor herstel, maar het schiet niet op.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
lollypopje schreef:
19-02-2023 14:45
Ik snap je hoor ik heb/had er ook moeite mee. Vooral omdat mijn hoofd moe zijn/amper energie hebben niet hetzelfde vind als ziek zijn. Bij ziek voel je je beroerd en ik voelme, meestal, niet beroerd. Maar toch is dat wat we zijn, ziek.

Maar als je daar moeite mee hebt, hoef je het niet ziek te noemen. Je hebt gewoon amper energie en om weer meer energie te krijgen moet je rusten en dan zeg je dat gewoon tegen jezelf.

Je hoofd wil vanalles ondernemen
en werken maar je lichaam kan het niet opbrengen.
Rust betekent dat ik me goed voel maar zodra ik ook maar iets doe krijg ik de klap met de hamer. Ik heb ook moeite met het ziek te noemen. Maar denk dan maar dat is de bedrijfsarts me niet voor niks thuis laat
Erg frustrerend allemaal, hè?
Vooral omdat ze zo weinig weten. Wat brengt de toekomst?
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
makiko schreef:
19-02-2023 19:49
Idem. Ik ben bezig met de 3de zorg nu.
Ook weer een terugval gekregen, na de 4de besmetting. Vooral conditie en energie een flinke stap terug.
Revalidatiearts wilde dat ik naar een revalidatiecentrum ga, om te kijken of ze daar wat verder komen met me, via dagbehandeling. Maar..dat is bijna 3 kwartier hiervandaan, dan kom ik uitgeput aan. Ik rij al lang niet meer zelf, dat is niet verantwoord. Als bijrijder is het al vermoeiend genoeg. Ik ga daarom weer verder waar ik bezig was. Graag zou ik de zuurstoftherapie gaan proberen, maar ik wil eerst meer ervaringen lezen of horen. Al met al heb⁰ ik behoorlijk wat geld gestopt in diverse zaken, voor herstel, maar het schiet niet op.
Herkenbaar. Geld uitgegeven aan allerlei dingen waar andere mensen baadt bij hadden, ook mensen van het Viatopic, maar wat bij mij hooguit minimaal werkte. En als het al even wat leek te doen was het hele effect na een slechte nacht slapen weer helemaal.

Ik heb gewoon veel pech en een nogal hardnekkige vorm. Een terugval en ik ben weer minimaal een half jaar bezig om op het punt van daarvoor te komen. Als er niet weer een terugval overeen komt. En zo ben ik na twee jaar nog amper verder dan toen ik ziek werd.
Sterker die eerste twee/drie maanden waren de beste maanden van het hele ziekteproces. Voor mijn gevoel ging ik langzaam vooruit, maar het ging zoveel sneller dan sinds mijn eerste terugval. Die werd overigens getriggert door een iniminie ontstekinkje bij mijn oog 🤦‍♀️
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
makiko schreef:
19-02-2023 19:53
Je hoofd wil vanalles ondernemen
en werken maar je lichaam kan het niet opbrengen.
Rust betekent dat ik me goed voel maar zodra ik ook maar iets doe krijg ik de klap met de hamer. Ik heb ook moeite met het ziek te noemen. Maar denk dan maar dat is de bedrijfsarts me niet voor niks thuis laat
Erg frustrerend allemaal, hè?
Vooral omdat ze zo weinig weten. Wat brengt de toekomst?
Ik heb niet zozeer moeite met het erkennen dat ik amper iets kan, dat ik zeer ernstig beperkt ben en kan gelukkig goed naar mijn lichaam luisteren. Maar bij ziek(te) had ik altijd andere associaties en dat voelt het gek dat dit er ook onder valt. Op die term blokkeert mijn hoofd een beetje :)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
lollypopje schreef:
19-02-2023 19:59
Herkenbaar. Geld uitgegeven aan allerlei dingen waar andere mensen baadt bij hadden, ook mensen van het Viatopic, maar wat bij mij hooguit minimaal werkte. En als het al even wat leek te doen was het hele effect na een slechte nacht slapen weer helemaal.

Ik heb gewoon veel pech en een nogal hardnekkige vorm. Een terugval en ik ben weer minimaal een half jaar bezig om op het punt van daarvoor te komen. Als er niet weer een terugval overeen komt. En zo ben ik na twee jaar nog amper verder dan toen ik ziek werd.
Sterker die eerste twee/drie maanden waren de beste maanden van het hele ziekteproces. Voor mijn gevoel ging ik langzaam vooruit, maar het ging zoveel sneller dan sinds mijn eerste terugval. Die werd overigens getriggert door een iniminie ontstekinkje bij mijn oog 🤦‍♀️
Ik herken het wel. Het is een heel apart proces.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
lollypopje schreef:
19-02-2023 20:44
Ik heb niet zozeer moeite met het erkennen dat ik amper iets kan, dat ik zeer ernstig beperkt ben en kan gelukkig goed naar mijn lichaam luisteren. Maar bij ziek(te) had ik altijd andere associaties en dat voelt het gek dat dit er ook onder valt. Op die term blokkeert mijn hoofd een beetje :)
Ik begrijp het. Ik zie er nu niet zo florissant uit als 3 jaar geleden, maar je ziet wel dat ik niet fit ben. "Maar mensen zien het niet aan je" "Het is geen been in het gips". Ik lig vaak dagen plat na veel inspanning of
te veel prikkels. Dat gaat langzaamaan beter. Soms zeg ik: dan ben ik ziek. Want dat is sneller uitgelegd dan hoe ik me echt voel.
Hoe moeten ze het ook begrijpen, als we het zelf niet begrijpen.
Na de laatste besmetting ben ik ook erg duizelig. Er komt steeds iets bij. Toch ben ik wel vooruitgegaan over het algemeen, met de bekende kleine stapjes.
Je kon't altaid nog bakker worre

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven